جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب)
>
هندوییسم (ادیان شرق)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
عنوان :
حقیقت یوگا چیست؟ با یوگا به چه چیزهایی می رسیم؟
نویسنده:
حمیدرضا مظاهریسیف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
عصر اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یوگا
,
آسَنَهها
,
سَمادی
,
نی یَمَه
,
یَمَه
,
هندوییسم (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان غیرالهی)
,
هندوییسم (ادیان زنده)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
هندوییسم (ادیان فلسفی)
,
هندوییسم (ادیان غیر الهی غیر ابراهیمی)
,
مکتب یوگا
چکیده :
یوگا چیست؟ ورزش، دین، سنت معنوی، عرفان یا یک تکنیک روانشناسی؟ در این مقاله با تکیه بر اصلیترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است. یوگا راهی است برای ارتباط با نیروهایی شعورمند که در طبیعت حضور دارند و یوگی را در انجام کارهای خارق العاده، قدرتمند میسازند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «ریته» و «اشه» در هند و ایران باستان
نویسنده:
ابوالقاسم پیادۀ کوهسار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
اشه
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
ریتَه (آموزههای هندوییسم)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
جهان شناسی هندوئیسم
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
اوستا ,
نظام اخلاقی ,
اهورامزدا ,
امشاسپندان ,
دهرمه ,
وداها ,
دهمه پده ,
ری ,
خوره ,
مایا (Maya) ,
ایزدان ,
نظم کیهانی ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
سروده های ودا ,
برَهمن ,
یَسنا(نیایش) ,
نظام کیهانی ,
قانون کیهانی ,
آرس ,
ریته و خدایان ,
نگهبانان ویژه ریته ,
میتره ,
نظم بی تشخص کیهانی ,
ساینه ,
دها ,
نظم کیهانی در ایران ,
ارتاون ,
یسنای هفت هاتی ,
پسنتوداته ,
عنصر زمینی اشه ,
نماز اشه ,
نمازهای زرتشتی ,
نماز اشم وهو ,
وهیشته آهو ,
شابک (isbn):
2008-0476
چکیده :
در میان پرسش های انسان دربارۀ هستی پیرامون خود، پس از سوال از چگونگی پیدایش جهان، پرسش از چگونگی برقراری و بقای کیهان، اساسی ترین پرسش او بوده است. یکی «نظم کیهانی» از عمومی ترین پاسخ هایی که به این مساله داده شده است، وجود یک اصل در هستی است که باعث می شود جهان با هماهنگی و استواری به پیش «قانون کیهانی» یا رود و بقاء و دوام یابد. در اعتقادات هند باستان، این اصل نظم یا قانون کیهانی با عنوان معرفی شده است. ریته و اشه هم به لحاظ «اشه» یا «ارته» و در ایران باستان با عنوان، «ریته» مفهومی و هم به لحاظ زبان شناختی یکسان اند و هر دو، اعتقاد به وجود اصل نامتشخص نظم در هستی را، که مبنا و مجرای تمام نظامهای کیهانی، آیینی و اخلاقی در جهان است، نشان می دهد. ریته و اشه تحت نظارت و محافظت ویژۀ خدایان قرار دارند و بیرون رفتن از حدود آنها و شکستن حرمت و قوانین آنها با مجازات و شوربختی همراه خواهد بود. بنابراین همۀ دینداران و حتی خدایان می کوشند تا با این قانون کیهانی هماهنگ باشند و به راستی «اَشَوَن» دارندۀ ری ته یا «ریتاون» بر طبق اصول آن رفتار کنند، تا شایستۀ عنوان پیوسته) گردند و به سعادت و نیکبختی بی زوال و همیشگی دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداشناسی و جهان شناسی شنکره و رامانوجه
نویسنده:
علی صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
آموزههای هندوییسم (آموزههای ادیان)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
برَهمن
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
جهان شناسی هندوئیسم
,
رامانوجه
,
خداشناسی هندوئیسم
,
شنکره
کلیدواژههای فرعی :
برهمن سگونه ,
حقیقت مطلق ,
اوپانیشاد ,
نیستی ,
ودانته و مایا ,
نیرگونه (Nriguna) ,
مایا (Maya) ,
ودا ,
ایشوره ,
آتمَن ,
اَویدیا ,
ودانته ,
ویورته ,
پرینامه ,
انته ,
دوره پیدایش ,
دوره قاعده مند کردن ,
برهمه سوتره ,
ودانته سوتره ,
سرور محض ,
پر برهمن ,
هیرانیه گربهه ,
ویشوانره ,
کارکرد مایا ,
اویکته ,
جهل ریشه ای ,
جهل مشابه ,
قوه شکتی ,
توهم اشیاء عینی ,
توهم ذهنی ,
مرتبه بیداری ,
مرتبه رویا و خواب ,
خواب عمیق بدون رویا ,
مرتبه تورسه ,
کتاب جوک باسشت ,
برهمن ساری در اشیا ,
ست ,
اصل انحلال جهان ,
ناآگاه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
از نظر شنکره برهمن (خدا) دارای دو مرتبه نیرگونه و سگونه است: نیرگونه ناظر به مرتبۀ عاری از تعین و صفات برهمن است و سگونه (ایشوره) ناظر به مرتبۀ تعین و دارای صفات او است، که در این مرتبه جها ن به واسطۀ توهم یا مایا پدیدار می شود. از نظر او جهان گرچه واقعیت دارد، اماواقعیت آن امری توهّمی و غیر حقیقی (vivarta) است و حقیقتی غیر از برهمن وجود ندارد. در مقابل، رامانوجه گرچه به ذات یگانۀ برهمن باور دارد و ارواح و جهان را جزیی از برهمن و جسم او می د اند، اما در عین حال به واقعیت حقیقی و متمایز آنها از برهمن معتقد است. بر همین اساس پدیدار شدن جهان از مایا که نیروی خلاقه و شکتی برهمن است، واقعیتی حقیقی (parināma) دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های دینی مهاتما گاندی
نویسنده:
محمد سرگل زایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گاندی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
دین پژوهی
,
اصلاح دینی هند
کلیدواژههای فرعی :
تنوع ادیان ,
وحدت ادیان ,
خدای متشخص ,
چند خدایی ,
بهگود گیتا ,
بت پرستی ,
انجیل ,
تورات ,
دهرمه ,
وداها ,
آفریقای جنوبی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
اهیمسا (آموزههای دین جین) ,
آیین های دین هندو (آیین ادیان) ,
اَوَتارَه (آموزههای هندوییسم) ,
برَهمن ,
تاریخ هند ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
وحدت انسانیت ,
ستیاگرهه ,
برهمه چریه ,
رای چندبهای ,
یوگه سوتره ,
راجه یوگه ,
اپریگرهه ,
سمبهوه ,
مکتب ادویته ودانته ,
نه این و نه آن ,
مطلق گرائی عقلانیت ,
سنه تنه ,
نهضت براهموسراج ,
عقیده نجسی ,
هریجن ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
مهاتما گاندی رهبر فرهمند استقلال هند، که در نیمه اول قرن بیستم نقش عظیمی را در بیداری دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی هندوان ایفا نمود، به شدت تحت تأثیر انگیزه های دینی، اخلاقی و عرفانی قرار داشت و به همین سبب نیز از سوی جامعۀ هندو به "مهاتما" یعنی روح بزرگ، که عنوانی دینی و عرفانی محسوب می شد، ملقب گشت. در بینش وی، دین جایگاهی اساسی داشت و از همین رو، دیدگاه های نقادانه علیه دین در جهان جدید، دغدغه های فراوانی برای او فراهم ساخت که منجر به شکل گیری اندیشه های اصلاحی دینی و اجتماعی وی گردید. دین در نگاه او بیشتر در عرصه عمل و تجربه قابل فهم بود و از همین رو، از نظر او آدمی می بایست با عمل به آموزه های دینی و اخلاقی از سطح دین عبور کرده و به ژرفای آن دست یابد و حقیقت را رو در رو تجربه نماید. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن تبیین برخی ابعاد مهم شخصیت دینی او، مهمترین آراء و اندیشه های وی در حوزه دین به ویژه دین هندوئی مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتابشهای نقش اسطورهای خورشید در مثنوی مولانا
نویسنده:
زهرا قریشی ، مهین حاجیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسطوره خورشید
,
معنای عرفانی خورشید
,
کهن الگوی عرفان
,
اسطوره شناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
عمومیت قدرت الهی ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
پرومته ,
خلود ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
عقل(منطق) ,
1. ادیان religions ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
تقدس آتش ,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
خورشید در دین زرتشت ,
خورشید در هندوئیسم ,
تشبیه حق به خورشید ,
جان آفتاب گونه ,
تفسیر نمادین نفس ,
اسطوره های عقل ,
چکیده :
خورشید، مهر و آفتاب از عناصر پرکاربرد در حوزه ادبیات فارسی به ویژه در شعر عرفانی و در شکل نماد و کاربرد آن در نماد حق و وحدت است. مقاله حاضر علاوه بر پرداختن به جنبههای نمادین خورشید در مثنوی مولانا و دلالتهای آن، با بررسی تمام ابیات مثنوی درباره خورشید و آفتاب و نیز منابع مرتبط با اسطوره و کهنالگو، در پی یافتن ریشهها و پیوندهایی برای این کاربردهای نمادین در اسطوره و اصل و منشأِ توجه به خورشید و خورشیدستایی در شعر مولاناست. در این راستا آنچه روزنههایی رو به پاسخ میگشاید، موضوع صور نوعی و مثالی است که در ناخودآگاه جمعی شاعر به شکل نماد بروز و ظهور مییابد. به عبارتی مولانا آنچه از صفات طبیعی خورشید و کهنالگوهای مرتبط با آن در ذهنیت بشری بوده است، در ناخودآگاه جمعی خویش دارد؛ باوری که درباره نور و خورشید بر اساس آیات قرآن و نیز جهانبینی و نظام خاص فکری خویش دارد نیز به او ایده میدهد تا سخنش درباب خورشید از سویی روی به سوی اسطوره و اندیشههای مهرپرستی داشته باشد و از سویی از آن فراتر رفته، معانی موردنظر و اندیشههای عارفانهاش را در قالب نماد خورشید و بر محور نماد حق بسط دهد. پژوهش حاضر در صدد است تا با تکیه بر روش توصیفی_ تحلیلی، بازتابشهای نقش اسطورهای خورشید را در مثنوی مولانا مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح و سرنوشت آن بعد از مرگ در آیین جینه
نویسنده:
بنفشه متقی؛ محمد مهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی پس از مرگ
,
تناسخ
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
دین جینه
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
سمساره ,
تن و جان ,
مکشه ,
چرخه زندگی ,
جیوه ,
اجیوه ,
اهیمسا ,
سیدهه یوگا ,
کواله ,
پوگله ,
پگله ,
موندانه ,
کرمه و روح ,
آلودگی به کرمه ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
با اینکه آیینجینه از ادیان هندی بشمار میرود، ولی بهخاطر نگرشی که به مسأله روح و خاستگاه آن دارد، حتی با وجود شباهت با آیین هندو، بهگونهای در مقابل آن قرار گرفته است. کرمه، سمساره و مکشه، مفاهیمی هستند که بین دو آیین «هندو» و «جینه» مشترکند. اما نگرش «جینه» به ذات انسان و هدف غایی و راه رسیدن به آن، باعث بروز تفاوت چشمگیری بین این آیین و خاستگاه هندویی آن شده است. با وجود پیچیدگیهای بسیار آیین جینه، میتوان گفت: روح(جیوه)، نقشمحوری در این آیین دارد، احترام به موجودات در هر مرتبهای که باشند (اهیمسا) اهمیت ویژه و اصل بنیادی این آیین است و مسلماً حرمت آن نه از بعد مادی، بلکه به سبب روحی است که با طی طریق در عوالم مختلف به درجه والایی از مقام انسانی میرسد و به نوبه خود با رعایت اصول اخلاقی خاص و ریاضتهای شاق جسمانی، که در نتیجه آن تأثیرات امور مادی (اجیوه) بر روح (جیوه) از بین میرود، پیروان «جینه» قادر به دستیابی به مقام خلوص و ذات اصیل خود میباشند. این همان مقامی است که در این آیین، جایگاهی خداگونه یافته است، البته دستیابی به این مهم از طریق توصیف مسائل مرتبط با این آئین مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. بدیهی است این امر با بررسی مفهوم روح و اقسام آن و نیز رابطه (روح و بدن) و (روح و عمل) و موضوع تناسخ تا نحوه رهایی و نجات در این آیین تبیین خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناسخ از نگاه قرآن و برهان
نویسنده:
علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
تناسخ ابدان
,
تناسخ نفوس
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
برهان ( صناعت )
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
معاد(کلام) ,
رسخ ,
فسخ ,
مسخ ,
نیروانا ,
بدن معاد ,
تناسخ ملکی ,
نسخ ,
مسخ ظاهر ,
موت بدن ,
تناسخ در قرآن ,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
اجتماع دو نفس در بدن واحد ,
برهان استغناء ,
حرکت از فعل به قوه ,
ازلیت ارواح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
از دیرباز نظریه تناسخ و بازگشت ارواح پس از مرگ و انتقال آن از بدنی به بدن دیگر، در مکاتب خاور دور مطرح بوده است. این نظریه که ازحکیمان مشرق زمین به جا مانده، و زیربنای عقیده آیینهایی چون «هندوئیسم» «بودیسم» و «جینیزم» گشته و مقبول گروهی از ساکنان مغرب زمین و برخی فرق منسوب به اسلام نیز شده است. دانش مندانی بزرگ نیز این ایده را مورد بحث و انتقاد قرار دادهاند که از میان آنان تلاش حکیمان و عالمان مسلمان یادکردنی است. این مقاله ضمن تبیین این ایده، بطلان آن از دیدگاه حکیمان و عالمان مسلمان و ناسازگاری آن با آموزههای دینی را بررسی می کند .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 288
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای اصل لذّت در فلسفه چارواکه و فلسفه اپیکوری
نویسنده:
سجاد دهقان زاده, فاطمه احمدیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب لذت گرایی
,
ماتریالیسم
,
نگاه اپیکوری به مرگ
,
چارواکه
,
اپیکوریسم (مکتب فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
موکشه ,
امیال انسانی ,
معاد(کلام) ,
رنج ,
ذره گرایی ,
لذت حسی ,
لذت عقلی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
خوف از مرگ ,
جبن ,
مکتب رواقی ,
رهایی از رنج ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
وظیفه فیلسوف ,
لذت فعال ,
لذت منفعل ,
آتاراکسیا (فلسفه یونان) ,
ترس از تقدیر ,
ماتریالیسم هندویی ,
معرفت شناسی لذت گرایان ,
چکیده :
لذّتگرایی به عنوان یک اندیشه، نظریهای است که بنا بر آن شادی، خیر نهایی است و ناخشنودی شر غایی. مکاتب فکری مادهگرا، که عموماً به اصالت لذّت قائلاند، در فرهنگهای مختلف انسانی نمودهای متنوعی داشتهاند. فرهنگ هندویی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، زیرا در این فرهنگ، مکتب متمایزی به نام چارواکه وجود دارد که با برخورداری از مشرب فکری ماتریالیستی، لذّت را تنها معنا و غایت حیات میداند. فلسفهٔ اپیکوری در یونان شبیهترین مکتب فکری به چارواکه است. این فلسفهها، هر دو مکاتبی را با ماهیت لذّتگرایی به وجود آوردند که به رغم معاندان و مخالفتهای فراوان توانستند طی قرنها طرفدارانی را جلب کنند. با مقایسهٔ اصل لذّت از منظر این دو فلسفه بر اساس منابع کتابخانهای موجود، روشن میشود که آنها هر دو، ظاهراً چون فقط قائل به اعتبار و وجود دنیای مادی هستند و هستی انسان را فقط بر مبنای بُعد مادی او تبیین کردهاند و نیز هر گونه هستی پس از مرگ را انکار میکنند، بنابراین نتیجه میگیرند که، پس باید شاد بود و از لذات زندگی بهرهٔ کامل برد. با وجود این، بین آنها اختلافنظرهایی نیز وجود دارد: اپیکوریان مخصوصاً با دستهٔ خاصّی از چارواکهایها در معنا و انواع لذّت اختلاف تامّ دارند؛ همچنین اپیکوریها برخلاف پیروان چارواکه که لذات جسمانی را معتبر میدانند، شادی و لذّت برتر را بیشتر به معنای فقدان الم در نظر میگیرند؛ در حالی که، هدف چارواکهایها، تعمیق و گسترش دامنهٔ لذّت است، هدف اپیکوریها، تقلیل حدالامکان درد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدى بر وحدت وجود در فلسفه هند
نویسنده:
مهدى مسیب زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
برَهمن
,
عرفان نظری
,
مکاتب فلسفى هند
,
اُپانیشادها
کلیدواژههای فرعی :
کثرت ,
شانکارا ,
رامانوجا ,
رامایانه ,
کریشنا ,
وداها ,
مایا (Maya) ,
آتمَن ,
توهم اشیاء عینی ,
مهابهاراته ,
مکتب ودانته ,
قدرت خلاقه خدا ,
پیدایش مفهوم وحدت وجود ,
چکیده :
در برخى از مکتب هاى فلسفى هند، تعالیم قدیسان آن مکتب مبتنى است بر اینکه انسان جزء و ذره اى از کلى است که در آرزوى پیوند با آن است و آن کل نیز جداى از خود او نیست. به عبارت دیگر، خداى هندیان «درونى» است و هستى جهان «توهمى» بیش نیست. آنچه از شارحان این مکاتب به دست آمده این است که خدا و نفس انسان وارسته، یکى هستند و جهان مادى به وسیله قدرت خلاقه خدا نمود پیدا کرده و استقلال و هستى او، توهمى بیش نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزۀ تسلیم، مبنایی برای اخلاق جهانی با موردپژوهی در اسلام و آیین هندو
نویسنده:
علی موحدیان عطار، محمدجواد دانیالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تسلیم
,
اخلاق جهانی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق تطبیقی
,
تسلیم و مبنای اخلاق جهانی
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
بهگود گیتا ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
تساهل و تسامح دینی ,
اخلاق سکولار ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
قرآن ,
کریشنَه ,
بهاگوته پورانه ,
همگرایی اخلاقی ,
آموزه تسلیم در اسلام ,
مفهوم تسلیم در روایات ,
آموزه تسلیم در هندوئیسم ,
تسلیم در مقابل حق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
قرآن کریم محوریترین دعوت خود را دعوت به تسلیم در مقابل خدا قرار داده است. همچنین در آیین هندو به طور عام، و در برخی مکاتب آن به طور خاص، این اصل، جایگاهی به برجستگی جایگاه تسلیم در اسلام دارد. از طرفی، تسلیم در مقابل حقیقت را میتوان جامعترین اصل اخلاقی دانست. از این رو، بررسی تطبیقی این مفهوم میتواند مبنایی جهانی برای اخلاق فراهم کند که قرآن نیز آن را میپذیرد و بر آن تأکید دارد. این پژوهش تلاش دارد با تأمل در این آموزۀ اساسی، آن را به مثابه مبنایی برای اخلاق الاهی جهانی، فراپیش نهد. به این منظور، این اصل اساسی از باب موردپژوهی، در دو دین بزرگ از دو گونۀ اصلی ادیان جهان، بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید