جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معاد شناسی
>
مبانی معاد (مسائل جدید کلامی)
>
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 87
عنوان :
مبانی و پیامدهای دیدگاه دکارت و ملاصدرا درباره ارتباط نفس و بدن
نویسنده:
خدیجه کثیری بیدهندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس و بدن
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا
,
رابطه نفس و بدن از نظر دکارت
,
رابطه اتحادی نفس و بدن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسألهی تبیین رابطهی نفس (بُعد مجرد و بسیط) و بدن (جوهر جسمانی و مادی) در طول تاریخ اندیشه از موضوعهای پرمناقشه است. در این رساله از میان نظریههای مختلف، تبیین ملاصدرا و دکارت را به عنوان دو فیلسوف تاثیرگذار غرب و شرق مورد توجه قرار دادیم. ملاصدرا با لحاظ حیثیت فینفسه مانند دکارت قایل به تغایر نفس و بدن شدهاست، در عین حال با لحاظ للغیر (مقام فعل) ارتباط اتحادی این دو جوهر را طرح کردهاست. این شباهت ما را بر آن داشت پاسخ به این سؤال «کدام تبیین از حیث مبانی و انسجام درون ساختاری به نحو موجهتر و متقنتر این ارتباط را توجیه کردهاست؟ انگیزهی اصلی تدوین رساله باشد. البته این پرسش سؤالهای دیگری را به دنبال دارد که در رساله به آنها پرداختهایم. با تأمل بر مسألهی نفس و بدن و ویژگیهای این دو جوهر و نیز تبیین ارتباط آنها از نظر این دو فیلسوف، برخی وجوه اشتراک و افتراقهایی آشکار گردید، که در رساله به نحو مختصر اشاره شدهاست. از جمله: هر دو فیلسوف به جوهریت، تجرد، بساطت، بقای نفس قائلاند. همچنین هر دو متفکر بر رابطهی اتحادی این دو جوهر تأکید دارند، اما تفسیر ملاصدرا از بساطت، جوهریت و تجرد نفس با تفسیری که دکارت ارائه میدهد متفاوت است در نتیجه تبیین رابطهی اتحادی نیز در نگرش آنها به یک معنی نخواهد بود. پس از مداقه بر مبانی نظریات دکارت و ملاصدرا منشأ اصلی اختلاف نظر را اتخاذ مبانی متفاوت آنها یافتیم. البته مبانی متفاوت پیامدهای گوناگونی را نیز در پی دارد. در رساله با اشاره به برخی از مبانی و پیامدهای این دو نوع نگرش به تنقیح مطلب پرداختیم. پس از بررسی و تأمل بر مطالب مطروحه این نتیجه بدست آمد که با توجه به توصیفی که ملاصدرا از نفس، بدن و ارتباط آنها ارائه دادهاست میتوان ادعا کرد نظریهی وی مستخرَج از مبانی اوست. به همین دلیل به نحو مستدلتر انسان و رابطهی این دو بُعد وجودی او را توضیح دادهاست، به گونهای که باچالشها و پیامدهای منفی کمتری مواجه است. گرچه دکارت نیز مانند ملاصدرا مدعی ارتباط اتحادی نفس و بدن است، اما به نحو درون ساختاری نتوانستهاست ادعای خود را توجیه کند. به تعبیری مبانی وی در اثبات ادعای اتحاد نفس و بدن ناکارآمد تلقی شدهاست. در نتیجه تبیین وی زمینهی طرح نظریات بعضاً مباین با نظریهی او را فراهم کردهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارگاه آشنایی با فلسفه ذهن
مدرس:
جمعی از اساتید
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه ذهن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار علم النفس
مدرس:
زهیر بلندقامت
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث نفس
,
تناسخ
,
ارواح فلکی
,
تجرد نفس ناطقه
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی فلسفی
,
تناسخ
,
جمع تجرد و حرکت نفس
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
خواص نفس حیوانی
,
وحدت نفس
,
تناسخ
,
خلود نفس
,
تحول ناپذیری نفس
,
قوای نفس(وابسته اخص انسان)(فلسفه سیاسی)
,
قوای نفس انسانی(فلسفه سیاسی)
,
قوای نفس حیوانی (فلسفه سیاسی)
,
علم النفس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بدنها و ارواح یا بدنهای دارای روح؟: مسائل جاری در الهیات
نویسنده:
Nancey Murphy (نانسی مورفی)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
کمبریج - انگلیس: انتشارات دانشگاه کمبریج: Cambridge University Press; Illustrated edition,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد جسمانی
,
معاد روحانی جسمانی
,
کلام مسیحی
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات مسیحی
,
الهیات جدید مسیحی
,
بدن
,
بدن
,
معاد جسمانی
شابک (isbn):
978-0521676762
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا انسانها از یک بدن و یک ذهن یا روح غیر مادی تشکیل شده اند یا ما موجوداتی کاملاً فیزیکی هستیم؟ نظرات در مورد این موضوع به شدت تقسیم شده است. در این کتاب واضح و مختصر ، نانسی مورفی یک روایت فیزیکالیست را مورد بحث قرار می دهد ، اما تصوری که دیدگاههای سنتی انسانها را به عنوان منطقی ، اخلاقی و قادر به ارتباط با خدا کاهش نمی دهد. این موقعیت نه تنها با پیشرفت علم و فلسفه ، بلکه با مطالعات کتاب مقدس و الهیات مسیحی نیز ایجاد می شود. از خواننده دعوت می شود تا راههای موجودات را بیشتر از مجموع اجزای آنها درک کند. اینکه ظرفیتهای انسانی بالاتر مانند اخلاق ، اراده آزاد و آگاهی دینی از پیچیدگی عصبی زیستی ما سرچشمه گرفته و از طریق ارتباط ما با دیگران ، با میراث فرهنگی ما و از همه مهمتر با خدا توسعه می یابد. مورفی به سوالات منحصر به فرد انسان ، تجربه مذهبی و هویت شخصی قبل و بعد از معاد جسمانی می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت نفس و حدوث جسمانى آن در نزد فارابى : سال هشتم، شماره چهارم : معرفت فلسفي
نویسنده:
یارعلى کردفیروزجایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس شناسی فارابی
,
حقیقت نفس انسانی
,
نظریه حدوث جسمانی نفس
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
معرفت شناسی فارابی ,
تجرد نفس ناطقه ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
مراتب عقل ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
شهروندان مدینه فاضله ,
نفس شناسی ارسطو ,
آراء اهل مدینه فاضله ,
انسان از دیدگاه فارابی ,
نظریه علم النفس فارابی ,
مادی بودن قوای نفس (فلسفه) ,
مراتب عقل از نظر فارابی ,
اختیاری بودن تجرد از نفس از نظر فارابی ,
السیاسة المدنیه ,
چکیده :
در تاریخ فلسفه، درباره حقیقت نفس و چگونگى حدوث آن، دو گروه به طرح دیدگاه پرداختهاند: 1) مشّاییان؛ 2) صدراییان. مشّاییان «نفس» را روحانیهالحدوث و روحانیهالبقاء مىدانند، امّا صدراییان آن را جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقاء مىپندارند. تصوّر مىشود فارابى نیز که یکى از مشّاییان به حساب مىآید، همین قول را پذیرفته است؛ ولى در حقیقت، اینطور نیست و او را باید قائل به حدوث جسمانى نفس دانست. فارابى بر آن است که انسان یکى از اجسام، و مرکّب از مادّه و صورت است. از نظر او، نفس انسان در ابتداى تکوّن در مادّه حادث مىشود و تا زمانى که به مرتبه تعقّل نرسد، همچنان مادّى و جسمانى است. آن عدّه از انسانها که به درک معقولات، و مرتبه تجرّد مىرسند، و داراى نفس غیرمادّىاند، به عقول فناناپذیر مىمانند؛ امّا سایر نفوس نظیر بقیه صورتهاى هیولانى، با فروپاشى مادّه و بدن، فاسد مىشوند و سرانجام همچون جانوران نابود مىگردند (از اینرو، پس از مرگ، زنده نیستند و بهشت و جهنّم ندارند.)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی جایگاه علیت نفس در فلسفه جورج بارکلی
نویسنده:
منوچهر صانعی دره بیدی، محمد سعیدی مهر، محمدعلی محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداوند
,
علم نفس
,
علیت نفس
,
اصل علّیت
,
بارکلی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
علم نفس ,
افعال نفس ,
محرک ,
کیفیات اولیه ,
علیت ,
جوهر مادی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
تصورات حسی((جان لاک)، مقابل تصورات تاملی جان لاک) ,
کیفیات ثانویه((اصطلاح وابسته)، مقابل کیفیات اولیه) ,
نفوس متناهی ,
ماهیت اجسام ,
تفسیر مکانیکی عالم ,
فعالیت نفس به طور کلی ,
انکار ماده ,
انفعال تصورات ,
علیت نفس خود ,
علیت نفوس متناهی دیگر ,
علل موقعی ,
رابطه اراده و عمل ,
فعل الهی در تصورات حسی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نظریه بارکلی یکی از مهم ترین نظریاتی است که در عصر جدید، برای حل مشکل ارتباط علی بین نفس و بدن، و هم چنین رابطه علی بین اجسام ارایه شده است. از آن جا که بارکلی جوهر مادی و تمایز بین کیفیات اولیه و ثانویه را انکار و جهان مادی را به عنوان مجموعه ای از تصورات معرفی می کند، در فلسفه وی، علیت طبیعی به معنای تأثیر و تأثر علی انکار می شود. وی در نظریه ایجابی اش راجع به علیت، علت را امری فعال می داند و از سوی دیگر، در نظر او، فقط آن چه دارای اراده باشد، فعال است. از این رو، علت در فلسفه وی، به اذهان و نفوس محدود می شود، خواه این نفس، ذات نامتناهی خداوند باشد و یا نفس متناهی انسانی. وی فعال بودن ذات خداوند را از طریق تصورات حسی، به اثبات می رساند و فعال بودن نفس خود را از طریق تصورات خیالی. در این جا، اعمال فیزیکی (مثل برداشتن قلم یا حرکت دادن پا) همان اشیای واقعی یا تصورات حسی اند و مشکل این نوع اعمال در فلسفه بارکلی این است که از سوی خداوند ایجاد می شوند و فعالیت او به شمار می آیند، بنابراین، دیگر نمی توانند به عنوان فعالیت من باشند. البته وقتی که بارکلی می خواهد نفوس انسانی دیگر را به اثبات برساند، آن ها را از طریق افعال فیزیکی شان، که همان تصورات حسی اند، به اثبات می رساند ولی مشخص نمی کند که چگونه هم خداوند و هم نفوس متناهی دیگر می توانند علت تصورات حسی باشند. به نظر می رسد که بارکلی برای حل این مشکل، در نظریه علل موقعی گرفتار شده است و این اشکال بر او وارد است که خداوند بدون نفوس انسانی دیگر هم می تواند تصورات حسی را ایجاد کند و در این کار، نیازی به آن ها ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی نظریۀ «تروّح جسم انسان» از دیدگاه ملاصدرا بهمثابه راهحلّی برای مسائل مربوط به آخرت
نویسنده:
مسعود اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد جسمانی
,
تجسد ارواح
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
حکمت متعالیه
,
تروّح جسم
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
حقیقت محمدی (ص) ,
عرفان ابن عربی ,
حرکت اشتدادی نفس ,
بدن اخروی ,
عینیت بدن اخروی و دنیوی ,
بدن معاد ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
استکمال علمی ,
حقیقت مثالی ,
علم النفس صدرایی ,
نزول معانی ,
رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا ,
تجلّیات (عرفان نظری) ,
طی الزمان ,
علم النفس عرفانی ,
حقیقت بدن ,
نیاز نفس به بدن ,
تهذیب نفس ,
تأثیر ابن عربی بر ملاصدرا ,
کمال عملی نفس ,
بدن رائی ,
تَرَوُحَن ,
تأثیر عرفان بر فلسفه ,
فرق بهشتیان با دوزخیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در دیدگاهی غیرمشهور از ملاصدرا، افزون بر تطوّرات نفس، بدن نیز سیری اشتدادی در پیش دارد و میتواند از مرحلۀ کون و فساد تا مرحلۀ اکتفاء بالذات، اشتداد یابد و حالتی به نام تروّح بیاید که در آن حالت، با وجود بقا در نشئۀ دنیا، چنان لطیف شود و خواص روحانی را چنان بپذیرد که به وِزان نفس، مناسب حضور در آخرت باشد. بر این اساس، همانطور که در ابتدا نفس با جسم، تنها ترکیبی حقیقی، ولی تعلّقی دارد و در انتها با بدن یکی است و در واقع، با حفظ هویت روحانی خود، متجسّد میشود، جسم نیز میتواند _ در نهایت _ متروّح باشد و با حفظ هویت بدنی خود، بهنحوی با روح یکی شود. این نظریه (تروحن جسم انسان در آخرت)، از دیدگاه عرفا در باب تروحن انسانهای کامل (اَبدال)، اتخاذ شده است که در این نوشتار به تحلیل آن دیدگاه پرداخته شده و بر اساس آن، این نظریۀ ملاصدرا توضیح داده شده است. بر اساس این نظریه، پارهای از مفاهیم و نظریههای فلسفی مانند مجرّد و مادی، معاد جسمانی، تعلق نفس به بدن و ارتباط آن دو میتواند دستخوش تغییراتی شود و احیاناً راهحلهایی دیگر و بهتر بیابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت متعالیه و ملاصدرا
نویسنده:
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
کتب فلسفی
کلیدواژههای فرعی :
تناسخ ,
علم مخلوق ,
برهان صدرایی ,
انسان ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
هرمنوتیک ,
هرمنوتیک فلسفی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
اگزیستانسیالیسم ,
حرکت جوهری ,
جوهر ,
اصالت وجود ,
وحدت وجود ,
نظام احسن ,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
مسائل فلسفی ,
علم انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در مجموعه حاضر, خلاصه مقالات دومین همایش جهانی 'حکمت متعالیه و ملاصدرا' (۱ ـ ۵ خرداد ۱۳۸۳) درج شده است. عناوین برخی از این مقالات عبارتاند از: 'حرکت جوهری و ثبات معرفت/ احمد احمدی', 'تئوری جهان زنده و انعکاس آن در حکمت متعالیه/ مقصود محمدی', 'عقل, اومانیسم و تعالی در فلسفه ملاصدرای شیرازی/ دانیل اسمیت', 'ربط معرفت به جهان صغیر و جهان کبیر در دیدگاه صدرالمتالهین/ سعید رحیمیان', 'حقیقت انسان و جایگاه آن در نظام هستی/ مرضیه اخلاقی' و 'ملازمت اصالت وجود با وجوب ذاتی/ حسین عشاقی اصفهانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا محوری
نویسنده:
قاسم کاکایی، مقدمه نویس: حداد عادل
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
فاعلیت خداوند
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تعریف دین با محوریت خدا
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کشف المراد: علامه حلی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
شرح گلشن راز: لاهیجی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
الابانه: ابوالحسن اشعری
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
کیمیای سعادت (غزالی)
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
بدایة الحکمة: علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
معطله (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
معتزله (اهل سنت) ,
نظام احسن ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
تفویض ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
امر طبیعی ( طبیعیات ) ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
عالَم وحدت(مقابل عالَم کثرت) ,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
چکیده :
کتاب خدا محوری تالیف دکتر قاسم کاکایی، در چهار بخش عمده رابطه خدا با جهان آفرینش و تاثیر قدرت خداوند در موجودات و افعال انسان را بحث و بررسی می کند . مولف این اثر را به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته الهیات مرکز تربیت مدرس قم ارائه داده است . خدا محوری یا اکازیونالیزم تحقیق و بررسی نظریه کسب می باشد که همان رابطه اختیار انسان و صفت فاعلی باری تعالی را بررسی می نماید نویسنده با تلاش قابل تقدیری توانسته است در بیشتر موضوعات کلامی مورد بحث فلسفه و کلام مقایسه ای را بین متفکران اسلام و مسیحی مطرح و نتیجه گیری نماید . ((مالبرانش فیلسوف فرانسوی )) نظریه کسب یا رابطه خدا و انسان را تحت عنوان اکزیونالیزم مطرح کرد به عقیده مولف مشرب فلسفی او با مشرف فلسفی متکلمان مسلمان اشعری چندان تفاوتی ندارد . مطالب و عناوین مورد بحث در کتاب به شرح ذیل است: بخش اول : مالبرانش و فلسفه خدا محوری او ص ۷۵ ـ ۳۱ بخش دوم : اکازیونالیزم یا خدا محوری در تفکر اسلامی ص ۱۰۳ ـ ۷۹ بخش سوم : اکازیونالیزم اشاعره و مالبرانش و مقایسه این دو مشرب با کلام اسلامی و عرفان ناب که عمده مباحث کتاب می باشد ص ۳۴۸ ـ ۱۰۵ بخش چهارم : اکازیونالیزم ، از اشعریت خام تا عرفان ناب در این بخش با مقایسه مکتب کلامی ابوالحسن اشعری با مکتب محیی الدین عربی پیرامون رابطه انسان با فعل خداوند ، مطالب کتاب پایان می پذیرد .دکتر حداد عادل در مقدمه کتاب می نویسد: “مؤلف در کل قلمرو وسیع تفکر اسلامی به تحقیق و گشتزنی پرداخته و با صرف وقت و حوصله و دقت، اثری سودمند در زمینه فلسفه و کلام مقایسهای از خود به جای نهاده است. مؤلف ارجمند مستقیماً به منابع اصیل دست اول مراجعه کرده است. افزون بر آنچه گفته شد، نظم عالمانه و نثر روشن و روان کتاب به این تحقیق ارزشی مضاعف داده است. اینجانب میتوانم بگویم تا آنجا که من اطلاع دارم، این کتاب بهترین اثری است که تا کنون در حوزه های علمیه امروز ما در فلسفه و کلام مقایسهای به رشته تحریر درآمده است”.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه ذهن
مدرس:
مهدی ذاکری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه های مضاف
,
درسگفتار فلسفه ذهن
کلیدواژههای فرعی :
جوهر جسمانی ,
فلسفه ذهن (فلسفه) ,
تناسب بین نفس و بدن ,
مفهوم عدالت ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
اتحاد نفس و بدن ,
تأثیر متقابل نفس و بدن ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
عقل فعال ,
اینهمانی ذهن و بدن ,
نظریه کارکردگرایی ,
جوهر روحانی ,
ماهیت ذهن ,
ثنویت نفس و بدن نزد دکارت ,
مسئله ذهن (نفس) و بدن (جسم) ,
فلسفه ذهن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 87
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید