جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ج. قرآن، تفسیر و علوم قرآنی (آثار پر استناد)
>
02- تفسیر شیعه (اعم)
>
تفسیر شیعه امامیه
>
تفسیر شیعه امامیه در قرن 15 هجری
>
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
تناسب در سوره های مائده و انعام با تکیه بر تفسیر تسنیم
نویسنده:
نویسنده:ایمان طوسی زاده؛ استاد راهنما:لاله افتخاری؛ استاد مشاور :شهلا خلیل الهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره مائده
,
سوره انعام
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
خدای متعال در وصف کلام خود میفرماید:«قد جاءکم من الله نور و کتاب مبین یهدی به الله من اتّبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم من الظّلمات إلی النور بإذنه و یهدیهم إلی صراط مستقیم»(زمر/23)؛ که آگاهی از مفاهیم قرآن، باور به حقانیت ووحیانیت به آن را تقویت می کند والبته این خود، نیازمند بررسی وژرف نگری است. استفاده از اسلوب سیاق و ارتباط آیات با یکدیگر ازجمله تأیید و تکمیل معنای آیهی قبل، تعلیل مطالب گذشته، واقعشدن صفت برای آیهی قبل، تحریض و تشویق به انجام احکام بیانشده در آیات قبل، تحریض و یا نکوهش مطالب با مفاهیم آیات قبل، بیان قاعدهی کلی و اتمامحجت، پاسخ به سؤال یا سوالاتی که در آیهی پیشین مطرح شده است، از زیر شاخههای تناسب لفظی(زود یاب) به کار رفته در پژوهش است.ونیز با ژرفنگری و دقت در مفاهیم آیات به تناسب از نوع معنوی میتوان دست پیدا کرد که این نوع تناسب در اقسامی چون تنظیر، استطراد، اقتضاب، حسنمطلب ارزیابی شده ومورد کنکاش قرار گرفته است، با توجه به اینکه، نوع بررسی حولمحور ارتباط آیات بوده است، حاصل آن چنین است که بیشتر آیات با هم دارای ارتباط تنگاتنگ از نوع لفظی بوده است. و این نشانگر عدم پراکندگی آیات قرآن از حیث محتوا ولفظ و نشانگر آن است که تمامی آیات مطرح شده در یک سوره حولمحور یکسان برای آوردن پیامی منسجم گرد هم آمدهاند. ازاینرو، شبههی مستشرقان در اینکه آیات یک سوره با هم هیچ نوع ارتباطی ندارند، ادعایی پوچ و خالی از هرگونه دلیل و منطق عقلی است. و این شبهه از ساحت قرآن که کلامی منسجم و سراسر فصاحت و بلاغت کلام می باشد به کلی دور است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل انحراف در توحید با تأکید بر تفسیر تسنیم
نویسنده:
نویسنده:سید اقتدارحسین نقوی؛ استاد راهنما:سیدجواد حسینیتبار؛ استاد مشاور :سیدجواد حسینیتبار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
انحراف درفهم توحید ومراتب آن از دیرباز دربین مسلمانان وجود داشته است، که عوامل گوناگون داشته و بهانه ای برای معضلات ومشکلات بسیار گردیده است . عمده انحرافات نیز یا نظری است و یا عملی است. و مراتب آن هم در ابعاد مختلف از توحید در ذات، توحید در صفات، توحید در عبادت، توحید در افعال و توحید در ولایت جلوه گر است. در طول تاریخ انحراف درفهم توحید ومراتب آن آثار مخرّب و گرانباری را بدنبال داشته است که موجب تکفیر؛ جنگ؛ تفرقه؛ تهمت شرک، پراکندگی و معضلات بسیار دیگر نه تنها بین مسلمانان بلکه بین ادیان توحیدی شده است. تاکنون مباحث بسیاری در زمینه توحید صورت گرفته است ولی بیشتر آنها ناظر به مفهوم شناسی؛ انواع معرفت؛ مراتب و اقسام توحید بوده است و بر اساس بررسی صورت گرفته تاکنون در زمینه عوامل انحراف در توحید که مهمترین بحث این پایان نامه می باشد بحثی مستقل و درخور توجه و مستوفی صورت نگرفته است. عوامل بسیاری در انحراف از توحید و مراتب آن دخیل هستند که موارد ذیل از مهمترین آنها می باشد: عواملی همچون کفر؛ شرک؛ جهل؛ مبتلی شدن به مغالطات؛ پیروی غلط؛ زندگی در محیط کفر و شرک آلود؛ ترس یا طمع ازحاکمان و ثروت مندان؛ ملازم دانستن پیشرفت با پیروی از فرهنگ؛ تزیین اعمال توسط شیطان؛ سنجش خدا با علوم مادی؛ غرورعلمی بیجا؛ بی اطلاعی از مذهب وعقیده صحیح؛ دوگانه پرستی؛ شک و تردید؛ تعصب و لجاجت در پذیرش توحید؛ خود پسندی و برتری طلبی؛ اسناد صفات مادی به خدای سبحان از جمله آنها می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تکاملی انسان در تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم
نویسنده:
نویسنده:محدثه یوسفی؛ استاد راهنما:حبیب الله حلیمی جلودار؛ استاد مشاور :محمد شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
انسان ها به جهت فطرت خداجویی که دارند همواره خواهان نهایت کمال و رسیدن به بالا ترین جایگاه ها هستند. همواره دیده شده است که انسان ها علاقه ی شدیدی برای رسیدن به تکامل دارند، اما از چگونگی قدم زدن در این مسیر نا آگاهند و گاهی از مسیر به جهت نادانی، منحرف می شوند و حتی گروهی دیگر، مسیر را در نیمه ی راه کنار گذاشته و سختی های آن را در توان خویش نمی بینند. پس از بررسی های صورت گرفته با مطالعه ی توصیفی-تحلیلی و روش کتابخانه ای، بنا بر نظرات علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی، روشن گردید که انسان از دو بعد جسمانی و روحانی تشکیل شده و اصالت و جاودانگی وی با روحانیت اوست. مهم ترین هدف خلقت انسان، رسیدن به کمال انسانی است، که همان مقام خلیفه اللهی و قرب الهی و لقای حضرت حق می باشد. انسان کامل کسی است که به این مقام نائل گردد و در سیر الی الله به فناء الله برسد. برای رسیدن به این مقام، انسان می بایست خود را تزکیه کرده و به کمک تقوای الهی ملکات و فضائل را در وجود خویش افزایش داده و از رذائل و هوی و هوس و وسوسه های پلید شیطان دوری بجوید. بنابراین، انسان ها با سیر تکاملشان در مسیر حق و صراط مستقیم و با رعایت ضوابطی که لازمه ی موفقیتشان در مسیر مذکور است، به نهایت کمال که لقای الهی است رسیده و خود را هیچ پنداشته و حتی بقای خود را در بقای خداوند متعال می بینند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی و روش های فهم و نقد حدیث در تفسیر تسنیم
نویسنده:
نویسنده:علیرضا احمدی؛ استاد راهنما:علیرضا طبیبی؛ استاد مشاور :ابراهیم ابراهیمی,علی حسنبگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
آیت الله جوادی آملی، مفسّر ، حدیث شناس و عترت پژوه بزرگ و پر تلاش حال حاضر است که در آثار متعدّدِ ارزشمند خود در حوزه های مختلف علوم معقول و منقول به ویژه در تفسیر گرانسنگ تسنیم، از روایات متعدّدی رونمایی نموده و به فهم و نقد این مهم مبتنی بر مبانی مختلف و به روش های گوناگون پرداخته است. ایشان اعتقاد راسخ دارد؛ نقل- قرآن و روایات- به همراه «عقل» و «شهود»، اضلاع هندسه معرفت دینی را تشکیل می دهد. و پیوند این اضلاع به گونه ای است که هر یک را نمی توان در مسیر دین جدای از دیگری دانست. پژوهش پیش روی با طرح این سؤال اساسی که مبانی و روش های ایشان در دو مقوله فهم و نقد روایات در تفسیر تسنیم چیست و چگونه است؟، تلاش نمود تا با گردآوری منابع مختلف به روش کتابخانه ای- البته با محوریّت 40 جلد اول این تفسیر- به روش تحقیقیِ توصیفی – تحلیلی، مبانی و روش های ایشان را در حیطه های فهم و نقد روایات در این تفسیر، به تفکیک استخراج نموده و بررسی نماید؛ ابعاد نقش هر یک از آنها در قلمرو حدیث چگونه است. ماحصل این پژوهش نشان داد؛ ایشان همواره در تلاش است تا مبتنی بر معیارهای : قرآن ، سنّت ، عقل و شهود و از طریق این چهار عنصر اساسی به فهم و نقد روایات بپردازد. و وحدت این سنجه های گرانسنگ را در پرتو حدیث به نمایش بگذارد. به علاوه، ایشان از معیارهای دیگری نیز در این مسیر بهره جسته است : 1- حجّیّت قاطبه دانش های بشری. 2- متقّدم دانستن متن حدیث نسبت به سند آن ( متن محوری). 3- اولویّت دادن به فهم حدیث نسبت به نقد آن. 4- تقدّم پذیرش حدیث نسبت به ردّ آن. 5- عربی بودن زبان قرآن و حدیث. 6- برهانی بودن روایات معصومین (ع). 7- ضروریّات دین 8- ضروریّات مذهب 9- شأن دین. 10- عدم فهم همگانی تمام دین 12- وضعِ لفظ برای روح معنا. آیت اله جوادی از طرق مختلفی به فهم روایات وارد شده اند: 1- تبیین جامع حقایق دینی.2- خانواده حدیث. 3- پرتو قرآن. 4- پرتو حدیث. 5- پرتو عقل. 6- پرتو شهود قلبی 7- پرتو دانش های بشری. 8- توقف نمودن در فهم . 9- تصحیح اجتهادی حدیث 10- اصول و قواعد مسلم دین و مذهب. 11- رفع تعارض بین روایات. 12- تقیید الفاظ حدیث. 13- تأویل. 14- تمییز دلالت بین زبان حدیث و علوم بشری. و 15- قرینه ها در حدیث. همچنین، ایشان علاوه بر عرضه نمودن حدیث بر قرآن و سنّت، از طرق دیگری نیز برای نقد روایات بهره جسته اند: 1- عقل. 2- دانش های بشری. 3- اصول و قواعد مسلّم دین و مذهب. 4- قرینه ها در حدیث. 5- خانواده حدیث. 6- زیر ساخت های معرفت بشری. 7- شأن دین.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی هدایت و اضلال از دیدگاه المیزان و تسنیم در 10 جزء اول قرآن کریم
نویسنده:
نویسنده:عالم حسین؛ استاد راهنما:حمید الهی دوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
چکیده :
هدایت و اضلال یکی از موضوعات کلیدی و اساسی در بین مسلمانان است زیرا که مختار بودن انسان با این موضوع مستقیماً ربط دارد (چونکه ظاهراً برخی آیات قرآنی نشان می دهد که انسان در هدایت و گمراهی هیچ اختیاری از خود ندارد بلکه خدا او را برای پیمودن راه درست و نا درست مجبور می کند) ثانیاً آن شبهاتی و اشکالی که تحت این موضوع پدید آمده است مانند جبر که یک مسئله پیچیده است که بعضی اهل مکاتب قائل به آن شده اند که در این تحقیق نقد و برسی بر آن شده است، ثالثاً این تحقیق به روش کتابخانه ای و بر اساس مدل تحلیلی و توصیفی و تطبیقی و موضوعی تهیه و تنظیم شده است که موارد آن بررسی و تحقیق قرار گرفته است، رابعاً پیرامون هدایت و اضلال و مصداق و ارکان و عوامل آنها تحلیل و برسی شده است. البته از همه مهترین این است که این تحقیق بر اساس تفسیر برجسته ای المیزان و تسنیم که هر دو ارزشمند و بیش قیمتی است هدایت و اضلال را از لحاظ اشترکات و افتراقات در میان آن دو تفسیر که وجود دارد برسی تطبیقی انجام گرفته است، لذا می توان گفت در باب اسناد هدایت و اضلال به خداوند متعال نکته مشترک در این دو تفسیر این است که اسناد هدایت و اضلال به خداوند و انبیاء و اولیاء و حتی شیطان هم داده شده است. اما از لحاظ افتراقات این دو تفسیر این است علامه طباطبایی اسناد اضلال ابتدایی با شئون پروردگار سازگار نمی دانند اما اسناد اضلال مجازاتی با شئون پروردگار سازگار می دانند چونکه منشأ این اضلال خود سوء اختیار انسان به سبب فسق و نافرمانی او می باشد. ولی آیه الله جوادی آملی این اضلال مجازاتی را عدمی می دانند یعنی خداوند فاسقان و کافران هدایت نمی کند بلکه آنها را رها می سازد، لذا عدم هدایت و عدم فریاد رسی باعث سقوط و گمراهی آنان می شود. این تحقیق بر اساس تحلیل محتوای و بررسی آیات قرآن گوناگون انجام شده است که یافته ها نشان می دهد که هدایت به دو نوع تکوینی و تشریعی تقسیم می شود که هر یک از این دو دارای اقسام خود دارد، ویژگی های هدایت تکوینی غیر اختیاری بودن و هیچ اضلالی در مقابل آن نبودن است، و هدایت تشریعی که مخصوص به انسانها و جنیان است. لیکن اضلال هم به دو نوع تقسیم می شود و این هر دو اضلال هیچ منافاتی با مختار بودن انسان ندارد چرا که قابل استناد به خدا نیست، لیکن اگر قابل استناد است پس اختیار انسان سلب نمی شود. اسناد اضلال به خدا نه اضلال ابتدایی نه تکوینی و نه تشریعی است زیرا این همه با ذات خدا تناقض دارد، بلکه اسناد اضلال به خدا فقط به صورت مجازات سازگار است. این تحقیق مشتمل بر مقدمه و سه بخش است که بخش اول دارای شش فصل و بخش دوم و سوم دارای پنج فصل است، و در آخرش جمع بندی و نتیجه گیری بیان شده است. در بخش اول : کلیات و مفاهیم شناسی بیان شده است، و در بخش دوم : بررسی تطبیقی هدایت از دیدگاه المیزان و تسنیم در 10 جزء اول قرآن کریم (بر اساس اشتراکات و افتراقات هر دو تفسیر) تبیین گردیده است. و در تخش سوم : بررسی تطبیقی اضلال از دیدگاه المیزان و تسنیم در 10 جزء اول قرآن کریم (بر اساس اشتراکات و افتراقات هر دو تفسیر) تبیین گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روششناختی نقدهای علامه جوادی آملی در خصوص آیۀ مباهله بر تفسیر المنار
نویسنده:
محمد حسین بیات, حسین محققی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه مباهله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
مباهله رسول (ص)
,
آیه مباهله
,
آیه مباهله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
,
تفسیر المنار: رشید رضا
چکیده :
از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم» نوشتۀ علامه جوادی آملی و از تفاسیر طراز اوّل قرآن در بین اهلسنت، تفسیر «المنار» تألیف رشیدرضا میباشند. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند اما نسبتاً از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند، به همین دلیل المنار حضور قابل توجهی در تسنیم دارد و در جایجای تسنیم شاهد مواجهههای مختلف علامه جوادی با آراء رشیدرضا هستیم. نظر خاصّ المنار در خصوص شأن نزول و بیان مصادیق در خصوص جریان مباهله از مطالبی است که بهطور مبسوط در تفسیر تسنیم به نقد کشیده شده است. نگارندگان این پژوهش برآنند که با روش تحلیلی، مواجهۀ دو مفسّر در مورد این آیه را مورد مداقۀ روششناختی قرار دهند تا میزان سقیم یا غیرسقیم بودن آراء این دو مفسر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که المنار در موضوع مباهله جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده و از مفسران، محدثان و مورخان اهلسنت بلکه از صاحبان صحاح نیز به نحو مشهود فاصله گرفته و آراء ابنتیمیه را بر دیگر شخصیتهای علمی اهلسنت ترجیح داده است؛ بر همین اساس است که میبینیم آیتالله جوادی از اساس کلام رشیدرضا را مردود دانسته و علاوه بر ابطال اندیشه و روش وی، گرایشها و تعصّبات ناصوابش را نیز یادآور شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید