جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سعادت و شقاوت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
عنوان :
آیا روایت «السعید سعید فی بطن امه و الشقی شقی فی بطن امه»، با مسئله اختیار انسان سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حديثي كه مرحوم صدوق در كتاب من لا يحضره الفقيه نقل كردهاند، چنين است: «الشَّقِي مَنْ شَقِي فِي بَطْنِ اُمِّهِ».[۱] سپس از وجود مبارك معصوم پرسيدند: شقي در بطن مادر شقي است، يعني چه؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: خدا از مسير زندگي كودكي كه در رحم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت و شقاوت
,
اختیار انسان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهات و ردود
نویسنده:
جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الإمام الصادق عليه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
سعادت و شقاوت ,
شبهات منکران معاد ,
دفع شبهات(افعال امام) ,
معاد جسمانی ,
ارتداد ,
خطابه ها ,
مقاله ها ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اصطلاحنامه فقه ,
شبهات ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
شبهات کلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
978-964-357-511-3
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروارید عفاف: نگاهی نو به مسئله حجاب
نویسنده:
جعفر فاضل
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
سعادت و شقاوت
,
حجاب
,
فساد
,
عفاف
,
حجاب و عفاف
,
صلاح
چکیده :
نویسنده مقاله حاضر، حجاب دینی را در فطرت و سرشت پاک آدمی و نهفته در درون جستجو کرده است و ریشه حجاب را حیاء و عفت دانسته است و از این سو هم عظمت و تقدس حجاب مشخص گردیده و هم لزوم آن و در واقع بی حجابی نه تنها به شخصیت دینی آسیب می زند حتی انسانیت را هم زیر سوال می برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
این حدیث پیامبر(ص) آیا به معنای جبر انسان در رفتارهایش نیست؟ السَّعیدُ مَن سَعِدَ فی بَطنِ امِّهِ، و الشَّقِی مَن شَقِی فی بَطنِ امِّهِ؛ خوشبخت از همان شکم مادر خود خوشبخت است و بدبخت از همان شکم مادر خود، بدبخت است. (کنز العمّال، ص 491)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ظاهر این حدیث، چنین برداشت می شود که خوش بختی و بدبختی، مادرزادی اند و سعادت و شقاوت انسان ها، پیش از آن که تولّدشان مشخّص است. به سخن دیگر، هر کسی در شکم مادرْ سعادتمند باشد، زندگی او پس از تولّد نیز توأم با خوش بختی است و اگر در شکم مادرْ بدبخت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت و شقاوت
,
جبر و اختیار(کلام)
,
قدر
کلیدواژههای فرعی :
تقدیر ,
ایمان فردی و تقدیر الهی ,
تقدیر الهی ,
اختیار انسان ,
قضاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت و شقاوت در قرآن
نویسنده:
علی میر آفتاب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
سعادت و شقاوت
,
شقاوت
,
اعتدال
,
افراط
,
تفریط
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مکاتب بشری
,
سعادت در قرآن
,
سعادت در روایات
,
شقاوت در قرآن
,
شقاوت در روایات
چکیده :
تحقیقی در بیان سعادت و شقاوت واقعی از دیدگاه قرآن است. در این پژوهش ضمن اشاره به مفاهیم سعادت و شقاوت، نویسنده به دسته بندی آیات پرداخته و آیات مربوط به تقسیم انسان ها به سعید و شقی در قیامت، زندگی سعداء و اشقیاء و برخی از ویژگی های سعداء و اشقیاء را ذیل هر عنوان تحلیل و تبیین نموده است. وی در ادامه موضوع ذاتی بودن یا نبودن سعادت و شقاوت را مطرح می کند و بطلان اعتقاد به ذاتی بودن آن ها را ثابت کرده است. نویسنده در بخش دیگری از پایان نامه عوامل سعادت و شقاوت را مورد توجه قرار داده است و در ضمن به عوامل سعادت و شقاوت جوامع نیز اشاره می کند. وی یک بخش از تحقیق را به نشانه ها و آثار سعادت و شقاوت اختصاص داده است و در بخش پایانی به بیان مکتب ها و بینش های موجود در رابطه سعادت و شقاوت بشر توجه نموده است، که سه مکتب افراط، تفریط و اعتدال مهم ترین آن ها می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا سعادت و شقاوت انسان ها ذاتی است
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصل حاکم و مسلّم در اعتقادات مذهب شیعه، بر مختار بودن و مسئول بودن انسان در قبال سعادت و شقاوت خویشتن است. بنابراین، کسی که شقاوت را ذاتی می داند؛ یعنی خدا را باعث شقی شدن خود یا دیگران می داند، دچار عقیده ای باطل و نادرست شده است. همان طور که شیطا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت و شقاوت
,
اختیار انسان
,
اختیار انسان
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ذاتی ,
شقاوت ذاتی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
ذاتی بودن سعادت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا طینت علّیین و طینت سجّین که در قرآن بدان اشاره شده ارتباطی با «طین» یا خاک دارد و آیا داشتن چنین طینتهایی با اختیار انسانها منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسئله طینت از مسائل مهم و پیچیده است و روایات در این زمینه به گونهای است که برخی از علما، آنها را متشابه و معضل دانستهاند.[1] اگرچه با توجه به کثرت این روایات، در صدور آن نمیتوان تردید کرد، بررسی معنا و مفهوم آنها میتواند در حل این معضل راهگشا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طینت علیین
,
طینت سجّین
,
علیین
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار انسان
,
سجین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
سعادت و شقاوت ,
مفهوم شناسی طینت ,
احادیث طینت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجام شناسی عرفانی در اندیشه و آثار ابوالمجد سنایی غزنوی
نویسنده:
مرضیه کسرایی فر، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت و شقاوت
,
تجسم عمل
,
دوزخ
,
معاد شناسی
,
سنایی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
بهشت
چکیده :
معاد و چگونگی زندگی پس از مرگ از مسائل پیچیده و شگرفی است که ادیان مختلف و مکاتب گوناگون کلامی، فلسفی و عرفانی -هریک به گونه ای- به آن پرداخته، و کوشیده اند تا پرسش های بشر دربارۀ آن را پاسخ گویند. در این میان، عرفا جایگاهی ویژه و مهم دارند، زیرا معاد را با بیان تجارب خویش توصیف می کنند. ازجمله عارفانی که به این مسئله توجه بسیار داشته، ابوالمجد مجدودبن آدم سنایی غزنوی، شاعر و عارف نامی سدۀ پنجم، است. او نهایت زندگی و مرگ -زاده شدن و پس، رخت از عالم کون و فساد بربستن- را معاد و حیات واپسین می داند و بدین سبب، بر گذر از این سرا و حرکت به سوی قرارگاه معاد تأکید می کند. سنایی در انسان شناسی خود به جوهر قدسی یا همان نفس ناطقۀ مجرد، در کنار کالبد جسمانی، عقیده دارد و براین اساس، معاد را جسمانی– روحانی ترسیم می کند. او تجرد و بقای نفس ناطقه را همانند حکما و متکلمان و به شیوۀ استدلالی اثبات نمی کند، و حقیقت و کیفیت معاد را به روش اهل نظر و استدلال صورت بندی نمی نماید؛ اما، به مبانی انسان شناسانه و معادشناسانۀ حکمی عصر خویش پای بند است و براساس این مبانی، دیدگاه خود را دربارۀ معاد و احوال انسان در حیات واپسین بیان می کند. تأکید بر این نکته از آن رو ضروری می نماید که بدانیم سنایی نه دغدغه های انسان شناسی و معادشناسی اهل نظر را دارد، و نه معادشناسی او یک سر معاد شرعی است؛ بلکه براساس انسان شناسی حکمی عصر خود، معاد شرعی را از آینۀ سیروسلوک عارفانه و معاد روحانی و عرفانی می نگرد. براین اساس، معاد در آثار سنایی امری نیست که صرفا پس از مرگ جسمانی و در وقت معلوم قیامت روی دهد، بلکه مسیری است که در طی آن انسان، ازنظر جسم و روح، پیوسته تغییر می کند و کامل می گردد. به بیان دیگر، گذر از این مسیر مراحلی دارد که در سلوک عرفانی اسلام در قالب این چهار مرتبه بیان می شود: پاکی از رذایل و تطهیر ظاهر، تهذیب باطن و تزکیۀ قلب از ملکات ناپسند، روشنایی قلب با نور صفات و ملکات پسندیده و در آخر، فنای نفس و استغراق در ذات و صفات الهی. وی ماهیت دوزخ و بهشت و نیز سعادت و شقاوت انسان را بر همین اساس تبیین و تفسیر می کند. ازاین رو پس از پاره ای مقدمات، در این پژوهش ابتدا دیدگاه انسان شناسانه و سپس، اندیشۀ سنایی درباب معاد و فرجام انسانی، به شیوه ای که بیان شد، بررسی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 277 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طلب و اراده
نویسنده:
روح الله خمینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالى، شرکت انتشارات علمی و فرهنگى,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و تفویض
,
سعادت و شقاوت
,
علم اصول
,
عرفان و فلسفه
,
جبر اختیار
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
کد کنگره:
BP 219 /6 / خ8ط8
چکیده :
کتاب طلب و اراده، یکی از دشوارترین مباحث فلسفی و عرفانی است که با مسئلهء جبر و اختیار ارتباط دارد. آیت الله خمینی در مواجهه با این بحث در تدریس علم اصول، با نگاهی بس ژرف به این مسئله نگریسته و ریشه های فلسفی و عرفانی و روایی آن را دقیقاً پی گرفته اند و ژرف کارانه ارتباط این مسئله را با جبر و تفویض و سعادت و شقاوت ذاتی و موجبات آنها تجزیه و تحلیل کرده و مشکل تسلسل اراده ها را به وجه بدیعی حل کرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طینت در کلام و حکمت
نویسنده:
مصطفی خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه معارف اسلامی، معاونت پژوهشی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
احادیث طینت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
17. فرق کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اخبار طینت
,
علم نفس
,
آموزه طینت
,
طینت
,
طینت در کلام اسلامی
,
طینت در حکمت
کلیدواژههای فرعی :
علت و معلول ,
علامه طباطبایی ,
خواجه نصیر طوسی ,
فطرت ,
حقیقت انسان ,
جبر و تفویض ,
سعادت و شقاوت ,
مفهوم شناسی طینت ,
ملا صالح مازندرانی ,
شرافت حقیقی ,
شرافت اعتباری ,
مجرد بدنی ,
جوهر جسمانی ,
جبریت ,
روح ,
حیات معنوی ,
شیخ کلینی ,
اخباریون ,
نور و ظلمت ,
افعال جبری ,
اختیاری نبودن اراده ,
اضطرار ,
تکلیف از نظر کانت ,
آخوند خراسانی ,
منشا اختلاف نفوس ,
مواد اصلی آفرینش ,
ترکیب جسم و روح ,
اقتضا ,
قرآن ,
امام خمینی ,
پیامبر ,
علامه محمدباقر مجلسی ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
امام سجاد علیه السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
متفکران، همواره بر شناخت سرشت انسان (طینت) و ابعاد وجودی، به ویژه ماده اولیه آفرینش او توجه داشته اند. پس از مفهوم شناسی طینت که غالباً آن را گِل و عین ثابت معنا کرده اند، حکما و متکلمان با توجه به اندیشه خود در باب انسان شناسی و اینکه آیا حقیقت انسان همان نفس مجرد است یا مجرد بدنی بوده و ماهیتش جوهر جسمانی است، به تحلیل و بررسی اخبار طینت پرداخته، و مباحث چالش برانگیزی را مطرح کرده اند. در این نوشتار سعی شده است، اخبار طینت را باز گفته، ضمن بیان تحلیل برخی از متفکران دینی، در نهایت با توجه به شبهات جبرگرایان، بدون هیچ گونه تعصبی به داوری نشسته و حکم نهایی برعهده مخاطبان محترم واگذار شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید