جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
محرمات
>
لهو
>
موسیقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
عنوان :
عالم إرادة وتمثلا
نویسنده:
فواد ذکریا
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای فرعی :
اراده ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
اراده انسان ,
علم نفس ,
نظام طبیعت ,
علم موسیقی ,
موسیقی ,
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فكر الجمالي عند التوحيدي
نویسنده:
عفیف البهنسی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
بلاغت
,
خط عربی
,
موسیقی
,
ادبیات
,
فلسفه هنر
,
هنر و طبیعت
,
ذوق هنری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة الجمال ومسائل الفن عند أبي حيان التوحيدي
نویسنده:
حسين الصديق
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کار هنری
,
خط عربی
,
موسیقی
,
ادبیات
,
علم زیبایی شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی سماع و موسیقی عرفانی از دیدگاه ابوسعید ابوالخیر و مولوی
نویسنده:
شیرزاد محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابو سعید ابوالخیر
,
صوفیان
,
معارف اسلامی
,
وجد
,
سَماع
,
موسیقی
,
شعر
,
سَماع
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
رقص
,
موسیقی عرفانی
,
مولوی رومی
,
درویشان چرخ زن
چکیده :
بحث سماع صوفیه[عرفا] یکی از آئینهای صوفیان است که از یک طرف به شدت مورد قبول و باور گروهی از عرفا بوده و از طرف دیگر با مخالفت فقها و حتی تعدادی از خود عرفا نیز مواجه شدهاست. در این پایاننامه به بررسی بحث سماع و موسیقی عرفانی از دیدگاه ابوسعید ابوالخیر و مولوی، با توجه به نقش این دو عارف در پیدایش و تثبیت آن پرداخته شده و دیدگاههای موافق و احیاناً مخالف آنان مورد بررسی قرارگرفته است. همچنین در کنار این مسئله به بررسی نقش موسیقی و تاثیر آن که موجب گرایش اهل تصوف و یا دیگران به موسیقی شده، جهت آشنایی و آگاهی بیشتر با موضوع پرداخته شده-است. روش تحقیق بصورت کتابخانهای و فیشبرداری و با هدف توضیح دیدگاههای عرفای ذکر شده در بحث سماع و موسیقی عرفانی و بیانتاثیر و نقش پر رنگ آنها در این موضوع میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جمال كما يراه الفلاسفة و الأدباء
نویسنده:
صديق عبد الفتاح
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: دار الهدی، مؤسسة الاهرام ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جمال شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
جمال
,
صفات جمالی(مقابل جلالی)
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه زیبایی و جمال ,
زیبایی شناسی ,
آلهة ,
حسن (زیبایی) ,
مدحت جمال ,
صفت جمال ,
جمال ,
موسیقی ,
رابطه زیبایی و خیر ,
اقسام زیبایی ,
جمال باطنی ,
ملاک زیبایی ,
جمال حسن ,
شابک (isbn):
977-5340-07-1
چکیده :
موضوع کتاب حاضر درباره "جمال" است و نظر بزرگان و فلاسفه را در این میان آورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی و نقد معرفتشناختی و تربیتی سماع در عرفان اسلامی
نویسنده:
مریم جماعتی گلسفیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
سَماع
,
موسیقی
,
سَماع
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
سماع در لغت به معنی شنیدن و بهره بردن است، و در اصطلاح صوفیه عبارت است از آواز خوش و روحنواز و بهطور مطلق غزل، به عبارتی آنچه ما امروزه از آن به موسیقی تعبیر میکنیم که به قصد صفای دل و حضور قلب شنیده میشود. اگرچه سماع در همه انواع خود با ابزار آلات طرب همراه نیست، اما در هر شکل نوعی التذاذ موسیقایی است. حقیقت این است که تأثیر موسیقی در روح انسان محتاج شرح و بیان نیست؛ انسان نیز همچون سایر موجودات به طور طبیعی از موسیقی تأثیر میپذیرد و بهره میبرد.در مورد پیدایش سماع به معنی اصطلاحی آن که با ساز و آواز آمیخته بود، و در مجالس صوفیان با آدابی خاص اجرا میشد، اطلاع دقیقی در دست نیست. اگرچه صدای موذنان و نغمه دلنواز قاریان قرآن، از همان آغاز پیدایش اسلام، روح مومنان را تقویت میکرده،اما مجالس سماع صوفیانه چیز دیگری بوده است. از انتقادات منکران سماع که آن را بدعت میشمردهاند، میتوان دریافت که در صدر اسلام در مجالس مومنان، چنین چیزی رواج نداشته، و از گفتههای مشایخ برمیآید که در قرن سوم، سماع بهعنوان رسمی خانقاهی رایج بوده است و در دورههای بعد کسانی چون ابوالسعید ابوالخیر، احمد غزالّی و مولانا، که همگی از بزرگان مکتب عاشقانه تصوّفاند، از بزرگترین مروجّان سماع بودهاند. البّته پیروان مکتب زاهدانه تصوّف مانند هجویری و امام قشیری و محمد غزالّی نیزبا احتیاط بیشتری سماع میکردند. برپایی مجالس سماع در تاریخ تصوّف سه گونه بارز داشت:1.سماع مبتدیان، 2.سماع عادتی، 3.سماع پختگان تصوّف. رواج سماع در محافل صوفیه نشان میدهد که عارفان به تأثیر جسمی و روانی موسیقی واقف بودهاند و میکوشیدند تا از ظرفیّتهای موسیقی، در ارتقاء سالکان و تسهیل مراحل سلوک بهره بگیرند. جلسات سماع از طریق تقویت حالتهای درونی و پایکوبیهای آهنگین، زمینه تخلیه عاطفی را فراهم میآوُرد و تأثیر اشعار و تکرار اوراد و همنوایی برای ایجاد خلسه و رهاسازی هیجانها و افکار موثر بود. استفاده عملی از موسیقی در برنامه شفا و درمان در گذشته بیشتر به دو شکل قومی و سماعی رواج داشت. امروزه نیز موسیقیدرمانی یکی از رشتههای علمی دنیاست. در هرشکل اگر از ظرفیّتهای موسیقی به گونه صحیح استفاده شود میتواند به صورت یک نیروی قوّی و پیشبینی کننده درمانی بهکار آید که هدف آن آرامش و سلامتی روحی و جسمی انسانهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هنر و زیبایی نزد افلوطین
نویسنده:
یحیی بوذری نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
علوم انسانی
,
زیبایی شناسی
,
هستیشناسی
,
شَعَرَ
,
موسیقی
,
فلسفه و منطق
,
Ontology
,
epistemology
,
art
,
Aesthetics
,
music
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی هنر از نگاه اتین ژیلسون
نویسنده:
زینب شمسینی غیاثوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
معماری
,
نقاشی
,
هستیشناسی
,
آفرینش هنری
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
ماده
,
شَعَرَ
,
موسیقی
,
فلسفه هنر
,
هنر و علوم انسانی
,
صورت (فلسفه)
,
ژیلسون، اتین
,
مجسمهسازی
چکیده :
ژیلسون از جمله متفکرانی است که بر بنیاد صناعی هنر تأکید می کنند و در برابر نظر?? شناخت- گرایی در هنر ، معتقد است که هنر نه به ساحت شناخت بلکه به ساحت ساخت تعلق دارد .او می- کوشد در قالب هستی شناسی هنر خویش این دیدگاه را بر کرسی بنشاند. بر این اساس رساله حاضر در قالب سه فصل به شرح زیر سامان یافته است. در فصل اول ابعاد مختلف هستی شناسی هنر از نگاه ژیلسون توصیف می شود و تمایز دو ساحت شناخت و ساخت ، نسبت آنها با یکدیگر و دلایل رجحان ساخت بر شناخت در هنر بررسی می گردد. آنگاه نشان می دهیم که چگونه او به این نتیجه می رسد که ذات هنر صناعت است و هستی هنری هستی صناعی است. در فصل دوم به خصوصیات عمده هستی صناعی از منظر ژیلسون می پردازیم و بر اساس دو مفهوم کلیدی ماده و فرم (صورت) شکل گیری هستی هنری و تمایز میان هستندگان هنری و سایر هستندگان را بررسی می کنیم. در فصل آخر اندیشه های ژیلسون را در مورد هنرهای خاص به کار می بندیم. به این منظور مهم ترین اوصاف هستی شناسانه هنرهایی نظیر موسیقی، نقاشی، معماری، شعر، مجسمه سازی و رقص را بر اساس آموزه های ژیلسون توصیف می کنیم. در خاتمه به ارزیابی هستی شناسی هنر ژیلسون می پردازیم و ملاحظاتی را در باب دیدگاه ژیلسون در باب نسبت هنر با شناخت و ساخت مطرح می کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ساختاری غزلهای حسین منزوی و قیصر امینپور
نویسنده:
عصمت صفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عاطفه
,
زبان
,
حسین منزوی
,
غزل نو
,
موسیقی
,
غزل
,
تخیل(راه های معرفت)
,
تخیل(مراتب علم)
,
منزوی، حسین
,
قیصر امینپور
,
هنر و علوم انسانی
,
امینپور، قیصر
,
معانی و عاطفه.
چکیده :
حسین منزوی و قیصر امینپور دو شاعر معاصر هستند که غزلیات آنها را میتوان در حوزه غزل نو بررسی نمود. غزل نو حاصل برخورد شعر سنتی فارسی و شعر نیمایی است که تقریباً از اواخر دهه چهل شکل گرفت و به تدریج با استقبال شاعران مواجه شد. در این پژوهش به بررسی و مقایسه ساختاری غزلهای منزوی و امینپور در پنج محور زبان، تخیل، موسیقی، معانی (به عنوان یکی از شاخههای مهم علوم بلاغی) و عاطفه پرداخته شده است. این پایاننامه مبتنی بر چهار فصل است که فصل اول شامل کلیات (مبانی نظری، سیر تحول غزل و تقسیمبندی غزل معاصر)، فصل دوم و سوم شامل بررسی ساختاری غزل منزوی و امینپور براساس پنج محور برشمرده و فصل چهارم مقایسه ساختاری غزلیات این دو شاعر به لحاظ این پنج محور است. نوگرایی در حوزه زبان و تخیل از ویژگیهای غزلهای منزوی و امینپور است اما در این میان منزوی، ضمن توجه به تازه کردن زبان غزل خود دارای رویکردی باستانگرایانه به زبان است. همچنین از نظر موسیقی بیرونی، منزوی دارای نوآوریها و ابداعاتی است. در حوزه علم معانی هر دو شاعر از ابزارهای این علم برای موثرتر کردن کلام خود بهره بردهاند اما در این زمینه تفاوتها و شباهتهایی دارند. از دیدگاه عاطفه، در غزلهای منزوی بیشتر به عواطف فردی که مهمترین آنها عشق است، پرداخته شده اما در غزل امینپور به مجموعهای از عواطف فردی و اجتماعی توجه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل عناصر زیبایی شناختی شعر از دیدگاه ناقدان معاصر عرب(مورد پژوهی آرای نقدی محمد غنیمی هلال و جابر عصفور)
نویسنده:
حشمت الله زارعی کفایت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی
,
لفظ
,
موسیقی
,
معنا
,
صورت
چکیده :
چکیدهبررسی عناصر زیبایی شناختی شعر، نزد ناقدان ادبیات از ناقدان یونان و اسلامی گرفته تا ناقدان معاصر، همواره محل بحث و جدال بوده است. این ناقدان با ارائه آثار و دیدگاه های نقدی خود تلاش کردند که به اصول و قوانینی برسند تا اینکه کلام ادبی از کلام عادی متمایز شود. ناقدان معاصر از این قضیه دور نبودند. آنها فعالیت های علمی خود را انجام داده، و تلاش کردند که به این علم، دیدگاه های جدید خود را اضافه کنند. محمّد غنیمی هلال(۱۹۱۶م)، وجابر عصفور(۱۹۴۴م)، از جمله این ناقدان معاصر هستند که از بررسی موارد زیبایی ادبی غافل نبودند. بنابراین این پژوهش به دنبال آن است که با تکیه بر نمونه های شعری، به بررسی عناصر زیبایی شناختی شعر از جمله لفظ، معنی، تصویر، موسیقی، و عاطفه از دیدگاه این دو ناقد بپردازد. قبل از آن، این پژوهش بر آن است که مفهوم زیبایی و عناصر زیبایی شناختی شعر را بیان کند، همچنان که تلاش می کند دیدگاه های ناقدان قدیم و معاصر عرب را در مورد عناصر زیبایی شناختی شعر، مورد بررسی قرار دهد. بی شک این پژوهش دارای اهمیت فراوانی است زیرا غنیمی هلال و عصفور با نگاه جدیدی، به عناصر زیبایی شناختی شعر پرداختند، و جایگاه آنها در بلاغت و نقد عربی، به خاطر فعالیت های زیاد در راه پیشرفت نقد معاصر، بر هیچ پژوهشگری پوشیده نیست. اما شیوه این پژوهش، توصیفی – تحلیلی بوده و بر منابع کتابخانه ای و بررسی مستندات استوار است.طبق این پژوهش، غنیمی هلال و عصفور با تألیف کتاب ها و مقاله های نقدی، نقش مهمی در پیشرفت نقد معاصر ایفا کردند، و در جهت استواری مبانی نقد شعر، تلاش کردند. این دو ناقد معتقد هستند که مهم، ساختار شعر است، و عناصر زیبایی شناختی شعر از جمله لفظ، معنی، تصویر، موسیقی و عاطفه به خودی خود دارای ارزش نیست بلکه ارزش آنها در ساختار جمله شناخته می شود. غنیمی هلال و عصفور از دیدگاههای عبدالقاهر جرجانی تأثیر پذیرفته، و بر این باور هستند که پیوند میان لفظ و معنی، پیوندی دوگانه است، و جداسازی عناصر شعر از یکدیگر، ممکن نیست. جالب توجه است که تصویر از دیدگاه دو ناقد وسیله ای است که شاعر به وسیله آن، افکار خود را برملا می سازد، و ویژگی هایی چون هماهنگی تصاویر با هم دارد. شایان ذکر است که دیدگاه های عصفور در تصویر شعری دارای ویژگی دقت و تفصیل است به طوری که وظیفه های فراوانی برای تصویر بر می شمارد، از جمله آنها، شرح و توضیح، مبالغه در معنی، تحسین و تقبیح و اقناع مخاطب است. هر دو ناقد تأکید دارند که موسیقی، عنصر اساسی در شعر بوده، و با معنی، تصویر و عاطفه، پیوندی تنگاتنگ دارد. غنیمی هلال در موسیقی شعر از افکار غرب تأثیر پذیرفته، و معتقد است که تقسیم موسیقایی، موسیقی داخلی شعر را غنی می سازد، اما عصفور از دیدگاههای حازم قرطاجنی، الهام گرفته است، به همین خاطر اوزان مرکب را بر اوزان بسیط به خاطر داشتن تنوّع ترجیح داده، و بر این باور است که زحاف و عله، وظیفه های زیبایی شناختی دارند. نکته دیگر این است که دیدگاه های دو ناقد در عاطفه شعر، دارای ویژگی شرح و تفصیل نیست. اما با این وجود، هر دو بر ضرورت عاطفه تأکید کرده و برای این عنصر زیبایی شناختی، مقیاس هایی از جمله صداقت، عمق، و قوّت قرار دادند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید