جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1242
انسان و حساسیت در لودویگ فویرباخ: نقد الهیات مسیحی و فلسفه نظری [پایان نامه پرتغالی]
نویسنده:
Regiany Gomes Melo
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : تحلیل درونی‌ای که در مورد نقد فویرباخ معطوف به دین و الهیات مسیحی و فلسفه نظری مطرح می‌کنیم، نشان می‌دهد که هدف اصلی این نقد توسعه‌یافته با ادعای انسان‌شناسی فویرباخ و بنابراین درک انسان به‌عنوان عقلانی و عقلانی مرتبط است. حساس. فویرباخ نقد خود از دین و الهیات مسیحی را از فرآیند بیگانگی از جوهر عمومی انسان بیان می کند. فویرباخ در منابع اولیه مسیحیت کلاسیک و شارحان ماوراء طبیعی آن، همبستگی واقعی، مادی، ابهام زدایی از تصاویر مذهبی و جزم گرایی الهیاتی را جستجو می کند. از آن پس فوئرباخ نشان می دهد که دین مسیحی بیانگر احساسات انسانی، روابط انسانی، حساسیت و بنابراین انسان شناسی است. با این حال، احساسات ابراز شده توسط این دین توسط دکترین الهیات در روند توسعه و تأیید جزمی الهیات و عقلانیت، با ادعای آرمان مرد اخته، غیرجنسی، دناتوره مهار می شود. به همین ترتیب، فلسفه نظری مدرن، که حداکثر توان آن هگل است، به عنوان مبنای نظام منطقی، بر ادعای وجود مطلق از انتزاع انسان و حساسیت استوار است. از نظر فویرباخ، فلسفه مدرن خود را در بیان مفاهیمی می‌داند که عناصر آن‌ها به صورت ایده‌آلیستی مبتنی بر عقل است، به عبارت دیگر، مفاهیم از دنیای معقول پانورامای واقعیت استخراج می‌شوند. بنابراین، برای فویرباخ، فلسفه نظری مدرن به یک فلسفه دلبخواه تبدیل می شود. علاوه بر این، فلسفه فویرباخ با رادیکالیسم رو به رشدی مشخص می شود که در دفاع از فلسفه جدیدی که باید با غیرفلسفه آغاز شود، بیان می شود. با عقب‌گردی روش‌شناختی که «فلسفه مکتب» یعنی اشیاء معقول ایجاد کرده است. فلسفه جدید باید از اشیاء معقول شروع شود تا پس از آن به مبانی عینی و درونی در توسعه مفاهیم دست یابد و ماهیت مناسب را به عنوان چیزی که انسان منشأ و منابع مادی آن را مدیون وجود آن است اعتبار بخشد. فلسفه جدید یا فلسفه حس گرایانه به دنبال بازسازی معرفت کامل است: عقل و حساسیت متحد در مسئله سازی و درک انسان و جهان. هدف این مقاله، مشخص کردن محوریت مفهومی انسان و حساسیتی است که در چارچوب انتقادی فویرباخ وجود دارد و نشان می‌دهد
تفاوت هستی شناختی هایدگر در پرتو دوگانگی یک و چند [پایان نامه چک]
نویسنده:
Marcel Dubovec
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : تفاوت هستی شناختی در تفکر مارتین هایدگر (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه چارلز پراگ، دانشکده علوم انسانی، موسسه فلسفه و مطالعات دینی. ناظر: دکتر Mgr. Aleš Novák، Ph.D. هدف پایان نامه کارشناسی ارشد تبیین تفاوت هستی شناختی در تفکر مارتین هایدگر است. برای این منظور از روش دوگانه تفسیر تفاوت در مفهوم تفاوت هستی شناختی استفاده می شود. اولاً مسئله تفاوت به این صورت است. برای درک این ایده، متن بر اساس الهیات متافیزیک تحلیل شده است. تفسیر دوم از تفاوت بر درک متفاوت تفاوت هستی‌شناختی متمرکز است. متن مسائل اساسی پدیدارشناسی به عنوان متن مقابل ارائه شده است که در آن تفاوت هستی شناختی با زمانمندی مرتبط است. بخش آخر پایان نامه کارشناسی ارشد مربوط به متن On the Essence of ground است. بدین ترتیب مفهوم استعلاء به عنوان موضوعی معرفی می شود که تبیین تفاوت هستی شناختی به آن منتهی می شود. واژه‌های کلیدی: تفاوت هستی‌شناختی، هستی‌شناسی، زمان‌مندی افقی وجدی، زمانی، تعالی، درک هستی
شر ماوراء الطبیعی به عنوان مدرکی برای وجود خدا [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Shane Stone Geisler
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این مطالعه باورهای رایج در مورد قلمرو ماوراء طبیعی را به چالش می کشد. کسانی که معتقدند قلمرو ماوراءطبیعی وجود دارد، تمایل دارند بپذیرند که در دنیای ما قدرت بالاتری در کار است. جهان بینی طبیعت گرایانه وجود هر چیزی یا هر کسی فراتر از جهان فیزیکی ما را انکار می کند. این مقاله ابتدا خواننده را از تاریخچه باورهای ماوراء طبیعی آگاه می کند. در مرحله بعد، رویکردی نوآورانه برای ارائه شواهدی برای جهان ماوراء طبیعی اتخاذ خواهد شد. در نهایت، شواهد برای تعیین پایایی آن و شناسایی مضامین مشترک یافت شده در طول تحقیق مورد بررسی قرار خواهند گرفت. هدف از اطلاعات ارائه شده، طرفدار مذهب خاصی نیست. با این حال، شواهد ارائه شده نیازمند صدور حکم است. این حکم یکی از سه نتیجه زیر را به دست خواهد آورد. اول، خواننده ممکن است بدون قانع شدن از وجود قلمرو ماوراء طبیعی دور شود. ثانیاً، خواننده که قبلاً به ماوراءالطبیعه اعتقاد داشته است، ممکن است اعتقاد خود را جدی‌تر بگیرد و برای عمل به پیامدهای آن به چالش کشیده شود. در نهایت، خواننده‌ای که قبلاً اعتقادی به دنیای ماوراء طبیعی نداشت، باورهایش تغییر می‌کند یا حداقل انگیزه کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع را پیدا می‌کند. نشان دادن رویدادهای ماوراء طبیعی به طور سنتی برای استفاده از مواردی از اتفاقات شگفت انگیز جذاب مورد بحث قرار گرفته است. سی. اس. لوئیس، کریگ کینر و گری هابرماس تنها تعدادی از نویسندگان بسیار معتبری هستند که بر روی شواهد قابل توجهی برای معجزه نوشته اند. معجزه کلیشه ای و خیرخواهانه قطعا شاهدی بر قلمروی غیبی است. به طور مشابه، رویدادی که تصور می‌شود توسط ارواح شیطانی (شیاطین، شیطان یا ارواح دیگر) انجام شده است، به همان اندازه از قلمرو ماوراء طبیعی حمایت می‌کند. شواهد زیادی وجود دارد که از وجود یک قلمرو ماوراء طبیعی حمایت می کند. این شواهد به کار شیاطین، شیطان، و دیگر نیروهای معنوی نادیده به شیوه ای کاملا واقعی و ملموس اشاره می کند.
الهیات به عنوان حد علم: کشف آناکسیماندر از متافیزیک و مفهوم میلزی از الوهیت [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Kosta Gligorijevic
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه نقش مفهوم الوهیت را در نظریه های فیزیکی آناکسیماندر میلتوس (حدود 610 - حدود 546 پ. این تز با تمرکز بر مفهوم آناکسیماندر از apeiron (نامعین)، ادعا می‌کند: (1) که آناکسیماندر از اصطلاحات الهیاتی برای توصیف یک اصل فیزیکی و هستی‌شناختی قبل از اینکه خود ارسطو چنین مفاهیمی را توضیح دهد استفاده می‌کند. که او بدین وسیله (2) تمایز بالقوه- فعلیت ارسطو را پیش بینی کرد. و (3) عیوب اصلی شیوه تبیین جاری در قرن ششم قبل از میلاد میلتوس را شناسایی کرد. این استدلال توسط یک طرح مفهومی پشتیبانی می‌شود که نشان می‌دهد آناکسیماندر یک نظریه متافیزیکی جاه‌طلبانه اما در نهایت ناموفق را ارائه کرد که به apeiron هم اولویت زمانی و هم هستی‌شناختی اختصاص داد، بنابراین به‌عنوان یک جایگزین اولیه برای محرک نخست ارسطو عمل کرد.
وقتی خدا می میرد: تغییر دین از خداباوری به عنوان شبیه به تجربه مرگ [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
William David Simpson
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این پایان نامه، جنبه های روانشناختی و تجربی تغییر از جهان بینی خداباورانه ماوراء الطبیعه (مخصوصاً مسیحیت از نو متولد شده) به جهان بینی فلسفی طبیعت گرایانه و الحادی را در چارچوب چشم انداز مذهبی در ایالات متحده بررسی می کنم. انتقال، که به عنوان "تبدیل مجدد" شناخته می شود، می تواند به طور بالقوه مشابه، هم از نظر روانی و هم ذهنی، با تجربه مرگ دیگری به عنوان یک تغییر محیطی عینی در نظر گرفته شود. دوباره مسیحیت به عنوان یک عامل مستقل موجود و فعال در جهان. شباهت‌های بین روابط انسانی و روابط با خدا، مبنای این ادعا را فراهم می‌کند که از دست دادن این روابط به‌طور بالقوه تجربه‌های مشابهی را ایجاد می‌کند. برای مثال، هر دو دارای یک کاهش هستند در تعداد موجوداتی که تصور می‌شود دارای ذهن هستند (یعنی تئوری تعیین‌های ذهن). همچنین، هر دو تغییر مستلزم درک مجدد هدف و معنا در جهان (یعنی استدلال غایت‌شناختی) هستند. من هر یک از این تغییرات را با جزئیات بررسی می کنم. در نهایت، نشان می‌دهم که تفسیر تجربه تغییر دین به‌عنوان مشابه تجربه مرگ، پیامدهایی برای گفتگوی عمومی بین مسیحیان و ملحدان دارد.
جبرگرایی و نقش مسئولیت اخلاقی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Justin Edward Edens
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : برای حل ناسازگاری ظاهری بین مسئولیت اخلاقی و جبرگرایی، لازم است مسئولیت اخلاقی را بر حسب کارکردی که در سیستم های اخلاقی ایفا می کند، درک کرد، که بسیار شبیه به نقشی است که قوانین در سیستم های قضایی ایفا می کنند. با نشان دادن اینکه تصور مسئولیت اخلاقی مبتنی بر بیابان از نظر متافیزیکی غیرقابل دفاع است، تصور مبتنی بر عملکرد بسیار محتمل‌تر نشان داده می‌شود. علاوه بر این، با در نظر گرفتن اینکه چرا مفهوم بیابانی تا این حد انعطاف پذیر شده است، بینش در بحث مسئولیت اخلاقی/جبرگرایی ممکن است. در نهایت، این مقاله بررسی می‌کند که آیا می‌توان مشکلات مربوط به این مفهوم را حل کرد، و در غیر این صورت، از چه نوع مشکلاتی در مفاهیم جایگزین در نظر گرفته شده باید اجتناب کرد.
استقرار متافیزیک به عنوان یک علم فلسفی در کتاب فلسفه اولی یا علم الهی ابن سینا [پایان نامه پرتغالی]
نویسنده:
Daniel Alonso de Araujo
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این تحقیق شامل ترجمه و تفسیر سه فصل اول از اولین معاهده Liber de Philosophia Prima sive Scientia Divina درباره فلسفه اول یا علم الهی - اثر ابن سینه است که در مورد استقرار علم متافیزیک به عنوان علم فلسفی از تحدید حدود آن است.
بی خدا شدن: نیچه هایدگر و بازگشت ابدی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Aaron Lauretani
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : مفهوم بازگشت ابدی نیچه بهترین نمونه اندیشه ضد الهیات او است، اما اغلب به اشتباه به عنوان فیزیک کلاسیک یا یک آزمایش فکری خوانده می شود. تا آنجا که تفاسیر انگلیسی-آمریکایی و تحلیلی کیهان شناسی بازگشت ابدی را رد می کنند، پیامدهای اخلاقی آنها به حداقل می رسد. در مقابل، خوانش کیهان‌شناختی و اخلاقی توسط هایدگر نشان داده می‌شود که از نظر هنجاری در چارچوب‌بندی فلسفه نیچه به عنوان بی‌خدایی رادیکال اهمیت بیشتری دارد. با این حال، همچنین نشان داده شده است که هایدگر رادیکال بودن نیچه را با نزدیک شدن به بازگشت ابدی به عنوان این مفهوم که هستی به عنوان یک کل بازمی‌گرداند، محدود می‌کند. برای این منظور، در ادامه بحث می‌شود که تبیین‌هایدگر از کیهان‌شناسی به‌عنوان یک طرح اخلاقی، برتر از تفاسیر علمی در خوانش‌های تحلیلی و انگلیسی-آمریکایی است، اما همچنین این که هایدگر تا حدی کیهان‌شناسی بازگشت‌های ابدی را اشتباه می‌خواند. بنابراین در نهایت نشان داده می شود که کیهان شناسی نیچه در واقع آن حالت یکسان از وجود را رد می کند. این در نهایت به عمیق ترین مفاهیم اخلاقی در فلسفه نیچه اجازه می دهد.
فلسفه تعلیم و تربیت در آثار جان آموس کمنیوس [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Eliška Florianová
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پایان نامه دیپلم فلسفه در آثار جان آموس کومنیوس بر مرزبندی نکات اصلی در آثار جان آموس کومنیوس، متفکر، فیلسوف، مرجع تربیتی و الهیات بزرگ متمرکز است. من به فلسفه و تأثیرات مهم ترین افراد، فضای قرن هفدهم، یافته ها و اختراعات مهم و زندگی او بر روی آثارش می پردازم. کمنیوس متفکر بزرگ تعلیم و تربیت و تعلیم و تربیت در پراکسیس و روش شناسی بود. این بخشی دیگر از کار من است، من روی آموزش در پراکسیس و البته کار او در کتاب تمرکز کردم. من به ODO - Opera didactica omnia، اثر عظیم روش‌شناسی آموزشی و Obecná porada o nápravě věcí lidských - شاهکار او اشاره می‌کنم. این کار باید کار او را در یک مجموعه بزرگ یکی کند. من سعی می کنم آن را با واقعیت امروز خود مقایسه کنم و مشکلات مشابهی را در روند مدرسه و آموزش خود بیابم
انعکاس نقوش نقد مسیحیت اف. نیچه در الهیات زندان دی. بونهفر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Diplomová práce
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : «آینه‌سازی انگیزه‌های نقد مسیحیت نیچه در الهیات زندان دی. بونهوفر» به اندیشه‌های بونهوفر درباره تفسیر غیرمذهبی می‌پردازد، که بونهوفر در نامه‌های خود از زندان، در پرتو نقد مسیحیت که توسط مسیحیت بیان شد، آن را بسط می‌دهد. فردریش نیچه. فصل اول به تاریخ تفسیر تحقیقات بونهوفر می پردازد و مروری کوتاه بر تلاش های گذشته و معاصر برای توضیح رویکرد بونهوفر به فلسفه ارائه می دهد. فصل دوم اصول اساسی و موضوعات کلیدی نقد مسیحیت را ابتدا در اثر نیچه با عنوان «دجال» معرفی می‌کند و سپس در کتاب «نامه‌ها و مقالاتی از زندان» بونهوفر. فصل سوم آشکارترین انگیزه‌های تفکر نیچه و بونهوفر را در محدوده فوق‌الذکر مقایسه می‌کند. مضامین منتخب در آثار این دو متفکر آلمانی به ویژه در فلسفه زندگی آنها، درک یک انسان بالغ و نقدهای آنها از مسیحیت که از این جهان به سمت حوزه متعالی جهان فراتر منحرف می شود، همپوشانی دارند (در آلمانی، به صورت تفاوت در معنای «دیسیتس» و «جنسیت» بیان شده است). افکار بونهوفر در مورد موعظه انجیل برای مردی به سن بلوغ می رسد که عاری از باورهای نادرست مذهبی است و احساس می کند قوی و توانا است.
  • تعداد رکورد ها : 1242