جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317266
خداوند چرا بعضی را سیاه و بعضی را به رنگهای دیگر آفرید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جهاني كه ما در آن زندگي مي‌كنيم اثر و صنعت خداوند است. خداوندي كه ما او را با صفاتي چون حكيم، عليم، كامل، غني، عادل و ... مي‌شناسيم. خداوندي كه زيباست و زيباييها را دوست دارد. علما و بزرگان اسلام يك قاعده و اصل كلي در برابر اين گونه سؤالات و مجهولات بیشتر ...
چرا خداوند به همة بندگانش عقل کامل نداد تا دیگر گناه نکنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از هر چيز لازم است گفته شود، عقل در يك تقسيم كلي به دو قسم عقل نظري و عقل عملي تقسيم مي شود، عقل نظري آن است كه انسان بوسيلة آن، بودها و نبودها، هست ها و نيست هاي علوم مختلف مثل رياضيات، طبيعيات و الهيات را درك مي كند و مي فهمد. اما عقل عملي شناخ بیشتر ...
نقش و جایگاه تفکر جبریه و قدریه در مسائل سیاسی قرن اوّل هجری چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گفتمان و تفكّر حاكم بر جامعه، تأثير مستقيمي در مسايل سياسي و اجتماعي دارد. به ويژه اگر آن فكر و انديشه همدم و دمساز با جريان سياسي غالب در جامعه باشد، و به نحوي مؤيّد و توجيه كنندة رفتار هاي سياسي حاكميّت باشد. حكومت، تفكر و انديشه اي را كه با مباني بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
خداوند متعال در قرآن می فرماید: خداوند سرنوشت کسی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودش بخواهد اما در جایی دیگری آمده است: خداوند نمی خواهد آنها هدایت شوند رابطه این دو چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آيه اي که مورد استناد اين پرسش بود چنين است «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم»[1] خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند، كه در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصري آمده است[2]، يك قانون كلي و عم بیشتر ...
بین علم الهی نسبت به اعمال و پیشامدهایی که در آینده برای انسان روی می‌دهد و اختیار انسان را چگونه باید جمع کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا براي اينكه شبهه را خوب تقرير كنيم، مي‌توانيم اينگونه آن را مطرح كنيم كه يكي از انگيزه‌هايي كه اشاعره را به عقيدة جبر سوق داده است مسئله علم گسترده و پيشين خداست كه بر تمامي موجودات جهان و از آن جمله افعال و رفتار آدمي احاطه دارد. چنين علمي از ن بیشتر ...
در رابطه با معنای جبر و اختیار ؛ قضا وقدر توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
كلمة اختيار در عرف و نيز در مباحث نظري به چند صورت بكار مي‎رود: 1. اختيار در مقابل اكراه: اين معنا كه در امور حقوقي مصطلح است، به اين معنا است كه مثلاًَ انسان در معامله‎اي كه مي‎خواهد انجام بدهد و چيزي را بفروشد با رضايت خودش باشد نه با تهديد و اجبار بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا فطرت الهی در انسان جبر ایجاد نمی‌کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست لازم است واژة فطرت تعريف شود تا افق مناسب براي بحث ايجاد گردد. «فطرت» از مادة «فطر» به معناي شكافتن چيزي از طرف طول است، سپس به هرگونه شكافتن اطلاق شده است و از آن جا كه آفرينش و خلقت به منزلة شكافتن پردة تاريك عدم است، يكي از معاني مهم اين واژه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
خداوند با اینکه می‎دانست افرادی مثل شمر به جهنم می‎روند پس چرا آنها را آفرید و آیا لطف خدا اقتضا نمی‎کرد برای اینکه شمر به جهنم نرود او را نیافریند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همانطور كه مي‎دانيم شمر يك انسان است و اگر گنه­كار شده است از اين رو است كه مثل ساير انسانها داراي اختيار بوده است و به جاي قدم نهادن در راه بندگي، راه عصيان را پيش گرفته است. پس سؤال را اين طور مي‎توان مطرح كرد كه چرا خداوند انسان مختار را آفريد با بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
معیار و ملاک حضرت حق در انتخاب اولیاء ا... چیست؟ آیا فقط علم حضوری خداوند است؟ اشکال اینست که خداوند در عالم ذر که ارواح تمام انسانها را جمع کرد آن ها را شاهد بر یگانگی خود گرفت و آنها «بلی» گفتند، آیا این «بلی» اختیاری بود یا اجباری؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر بخواهيم به طور مفصّل و دقيق به اين پرسش پاسخ دهيم، ابتدا بايد سؤال مذكور را به سه پرسش تبديل نمائيم و آن سه پرسش اينست: 1. در پيشگاه خداوند معيار در گزينش اولياء الله چيست؟ 2. اگر معيار انتخاب, علم حضوري الهي است آيا علم حضوري خداوند به افعال ان بیشتر ...
اگر کسی بگوید ابن ملجم لعنة الله علیه در کشتن حضرت علی ـ علیه السّلام ـ قصد خیر داشت. چون فرضاً یقین پیدا کرده بود که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و معاویه و عمر و عاص فتنه برای اسلام هستند و باید از مسیر اسلام برداشته شوند. لذا هرچند در کشتن علی ـ علیه السّلام ـ به خطا رفت لکن از باب انقیاد باید معاقب نشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش دو بعد دارد، يك بعد كلي و عام و يك بعد شخصي و خاص. بعد كلي قضيه را، لازم است به اين صورت مطرح نمود كه اگر مسلمان معتقد به مباني اسلام از قبيل وحدانيت ذات حق، رسالت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ معاد و ... مرتكب خطايي بزرگي چون قتل يك ولي خدا گر بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 317266