جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 319444
حیوانات و جهان پس از مرگ: تأملی بر موضوع معاد حیوانات در حکمت متعالیه و عرضۀ آن بر آیات و روایات
نویسنده:
مصطفی نقیبی جوشانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
حکمای پیش از ملاصدرا که از طرفی «قوۀ خیال» را مادی، و از سوی دیگر «تجرد» را منحصر در تجرد عقلی می‌دانستند، حشر حیوانات را انکار کرده یا با تردید دربارۀ آن سخن گفته‌اند؛ اما ملاصدرا بر اساس مبانی حکمت متعالیه (مخصوصاً تجرد قوۀ خیال) معاد را برای حیوانات نیز ثابت کرد. در این پژوهش ضمن بررسی مبانی عقلی و نقلی حشر حیوانات، به آثار و لوازم این مسئله (از جمله شعورمندی، اختیار و تکلیف حیوانات) پرداخته شده است.
شرح کتاب إيساغوجي في علم المنطق للإمام أثیرالدین الأبهري
نویسنده:
حسام الدین حسن الکاتي؛ حققه و علق علیه: سعید عبداللطیف فودة
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الفتح,
حاشية على شرح الإشارات و التنبيهات و حاشية المحاكمات المجلد 1
نویسنده:
ابن كمال باشا
نوع منبع :
حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
حاشية على شرح الإشارات و التنبيهات و حاشية المحاكمات المجلد 2
نویسنده:
ابن كمال باشا
نوع منبع :
حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی امامی‌ جمعه
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی,
چکیده :
مطالعۀ این اثر نشان می‌دهد تلقی حوزه و دانشگاه از فلسفۀ ملاصدرا با تلقی ملاصدرا از فلسفه‌اش که به حکمت متعالیه موسوم است، بسیار متفاوت است. نگاه وی به فلسفه و انتظاراتی که از فلسفه دارد، در وضعیت کنونی تدریس فلسفۀ اسلامی بسیار مغفول واقع شده و این غفلت باعث ناکارآمدی فلسفۀ ملاصدرا گردیده است. درحقیقت ساحات اجتماعی و سیاسی وجودشناسی در حکمت متعالیه و اهداف مدنی و تمدنی‌ای که آشکارا ملاصدرا بدانها تصریح دارد، در نحوۀ تدریس حکمت صدرایی نادیده گرفته شده است. مؤلف امیدوار است مخاطب محترم با مطالعۀ این اثر به نوع نگاه ملاصدرا به حکمت و فلسفه، نزدیک و نزدیک‌تر شود.
حاشية على شرح الإشارات و التنبيهات و حاشية المحاكمات المجلد 3
نویسنده:
ابن كمال باشا
نوع منبع :
حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهم متعارف
عنوان :
نویسنده:
مصطفی بسمل
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
چکیده :
فهم متعارف [common sense] این مفهوم در فلسفه به دو معنا به کار رفته است: ۱. فهم متعارف در این معنا، «فهم متعارف» به باورهای روزمره‌ و بدیهی اشاره دارد که افراد بدون نیاز به تفکر فلسفی به‌طور طبیعی آنها را درست می‌دانند و می‌پذیرند (مثل باور به اینکه من جسم دارم). این باورها اغلب به‌عنوان مبنای مشترک برای قضاوت‌های عقلانی به کار می‌روند. گرچه فیلسوفان عقل‌گرا (مانند دکارت) برای رسیدن به معرفت یقینی باورهای متعارف را به چالش کشیدند، اما در مقابل، برخی فیلسوفان مدافع نقش «فهم متعارف» در مقابله با آموزه‌های شکاکانه هستند. توماس رید، فیلسوف اسکاتلندی، از «فهم متعارف» به عنوان مبنایی برای مقابله با شکاکیت دیوید هیوم استفاده کرد. همچنین، جی.ای. مور در مقاله مشهور خود به نام «دفاع از فهم متعارف» ادعا می‌کند که چنین باورهایی، در برابر استدلال‌های شکاکانه مطمئن‌تر است. ۲. حس مشترک این معنا توسط ارسطو مطرح شد. او معتقد بود قوه‌ای با نام «حس مشترک» در ما وجود دارد که داده‌های حسی را از حواس پنجگانه دریافت کرده و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب و متحد می‌کند. در فلسفهٔ قرون وسطی (اسکولاستیک)، این مفهوم گسترش یافت و در تفکر فیلسوفانی مانند توماس آکویناس بسط پیدا کرد.
حاشیة علی أوائل الأمور العامة من (شرح المواقف)
نویسنده:
ابن کمال باشا؛ تحقیق و تعلیق: حمزة البکري
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
داراللباب,
شرح الاشارات و التنبیهات (قسم المنطق) للمحقق نصیر الدین الطوسی
نویسنده:
حسین خرسندی امین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
بوستان كتاب,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: مجمع عالی حکمت اسلامی,
چکیده :
در آثار علامه جعفری علاقه چندانی به پی‌گیری مباحث سنتی فلسفه اسلامی مانند هستی‌شناسی و شرح و تفسیر حكمت مشایی، اشراقی یا حكمت متعالیه دیده نمی‌شود. از میان فلاسفه اسلامی، شاید بتوان گفت او بیشتر به #ابن‌سینا توجه دارد. از مقدمه او بر جلد سوم حكمت بوعلی سینا اثر شیخ محمدصالح حائری مازندرانی و همزبانی او با مؤلف در برخی نقدهای او بر ملاصدرا به ویژه در بحث اصالت وجود و وحدت وجود نیز این نكته استفاده می‌شود كه او دست‌كم در جوانی چنین گرایشی داشته است. او هم در انتخاب موضوعات، هم شیوه بحث و گاه در دیدگاه‌ها بیشتر مستقل است و به سختی می‌توان او را در یكی از سنت‌های رایج فلسفی یا كلامی قرار داد. شاید یكی از علل این مسئله، این است كه او به مدت طولانی نزد فیلسوف خاصی به فلسفه‌آموزی نپرداخته است. دوره فلسفه‌آموزی رسمی او نزد استادان نسبتاً كوتاه بوده و تفكر فلسفی او بیشتر در خلال مطالعه آثار فیلسوفان شرق و غرب، به ویژه در مسائل روز فلسفه بوده است. در عرفان نیز مشی او مستقل است. او با اینكه به عرفان اسلامی علاقه‌مند است، به سختی می‌توان او را پیرو یك جریان یا شخصیت خاصی در عرفان اسلامی دانست. تعلق خاطر او به عرفانی است كه خود از قرآن و سنت و اندیشه‌های عرفای اسلامی استفاده می‌كند.
حکمت مشائی و حکمت متعالی: گفتگو با استاد سید عبدالله انوار
نویسنده:
مصاحبه کننده: عباس گودرزی؛ مصاحبه شونده: عبدالله انوار
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 4 تا 6
  • تعداد رکورد ها : 319444