جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5737
بررسی معراج النبی (ص) ازدیدگاه مفسران باتاکید بر نقد شبهات
نویسنده:
نویسنده:فضل‌الرحمن رحمانی؛ استاد راهنما:سیدعلی سیداف؛ استاد مشاور :سید محسن کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
چکیده :
پیامبر گرامی اسلام (ص) به‌فرمان خداوند در یک‌شب که از مسجدالحرام به‌سوی مسجدالاقصی سیر نمود, و ازآنجا به‌طرف آسمان‌ها جهت مشاهده آیات الهی عروج کرد نمود, و آن ازجمله رخدادهای شگفت‌آوری دوران زندگی پیامبر اسلام(ص) بوده است, که از همان ابتدای وقوعش اندیشه و ذهن دوست و دشمن را به خود معطوف گردانید. قرآن کریم در سوره‌ی اسراء و نجم در این مورد سخن گفته است. مفسران و دانشمندان اسلامی در چگونگی این رویداد مهم اختلاف‌نظرهایی را مطرح نموده‌اند.اگرچه عدّه‌ای از مفسران معراج را فقط روحانی ویارؤیای دانسته‌اند,اما عده کثیری از مفسران فر یقین نظر به دلایلی قرآنی و روایی آن را روحانی و جسمانی دانسته‌اند.مستشرقان بارویکردهای مختلفی خواسته‌اند معراج را کمرنگ جلوه نموده به این هدف شبهاتی گوناگونی را نسبت این موضوع وارد نموده‌اند. دراین تحقیق به اشکالات آنان دلایل ونقد های قانع‌کننده مطرح گردید.همچنان از شبهات که از طرف علم جدید درمسله معراج مطرح گردیده بود. مانند مشکل جاذبه و مشکل گرما و سرمای شدید و مشکل زمان و سرعت و مشکل فقدان هوا و.. پاسخ‌های محکمی داده شد.که تمام آن موانع موجود در سفر فضایی امروزه قابل‌حل و ارتفاع است.
رابطه استکمال پیامبر با عبادت از منظر عقل و نقل
نویسنده:
نویسنده:سیده‌زهرا موسوی بایگی؛ استاد راهنما:سیدمرتضی حسینی شاهرودی؛ استاد مشاور :محمدعلی وطن‌دوست مرند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
پس از شناخت و معرفت حق تعالی، شناخت انسان کامل، شریف‌ترین علم و از والاترین کمالات انسانی به حساب می‌آید. این شناخت نیز همانند معرفت رب که در بردارنده‌ معارف مختلفی مربوط به ذات، صفات و افعال است، متضمن معارف متعددی است. در پژوهش حاضر تلاش شده تا با بهره‌گیری از مبانی فلسفی، از مسئله استکمال پیامبر خاتم(ص) که یکی از مسائل مربوط به شناخت انسان کامل است، تبیینی عقلانی ارائه شود. یافته‌های حاصل از گردآوری و تحلیل اطلاعات در پژوهش حاضر که به روش کتابخانه‌ای، تحلیلی و توصیفی می‌باشد، چنین است که تغییر اعم از خروج قوه به فعل و نیز ظهور امر مکنون است از سوی دیگر عالی‌ترین مرتبه وجود پیامبر خاتم(ص)، صادر نخستین است. بر این اساس نه تنها اعمال و عبادات مؤمنین تأثیری در فزونی کمالات آن جناب(ص) ندارد بلکه اگر مقصود از استکمال معنای متعارف و فلسفی آن باشد، اعمال و عبادات پیامبر(ص) موجب استکمال ایشان نخواهد شد اما چنان‌چه منظور از استکمال پیامبر(ص) ظهور تدریجی کمالات در عالم طبیعت و نیز ترتب صور معقول و فوق آن در مراتب مجردات باشد، اعمال و عبادات پیامبر(ص) سبب ظهور تدریجی کمالات پیامبر خاتم(ص) در عالم طبیعت و نیز ترتب صور عقلی و در مرتبه فوق آن، ترتب تجلیات اسماء و صفات خواهد شد.
اصول حاکم بر رفتار سیاسی پیامبر اسلام صلی‌الله‌ علیه و آله با گروه‌ها و حکومت‌های غیر اسلامی
نویسنده:
نویسنده:آمنه عباسعلی‌زاده؛ استاد راهنما:محسن قنبری؛ استاد مشاور :نفیسه ایرانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مطالعه و دقت در سیره رسول اکرم صلی الله علیه وآله به خوبی نشان می دهد که آن حضرت تنها به جنبه معنوی، اخلاقی و فردی بشر نپرداخته، بلکه مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی را نیز مدنظر داشته اند. نوع رفتار سیاسی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مخاطبان معارض و غیر مسلمان از نقاط مهم تاریخ صدر اسلام است. که مورد توجه بسیاری از دانشمندان از جمله شرق شناسان قرار گرفته است. بررسی رفتار آن حضرت با این گروه ها اثبات می کندکه پیامبر شایسته ترین الگو در این زمینه بوده اند. این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی بین رشته ای در سیاست و تاریخ است. مصادیق از تاریخ اخذ شده و اصول سیاسی بر آن پیاده شده است. اصول حاکم بر رفتار سیاسی پیامبر با مخالفان شامل اصول توحید، رحمت و رافت، دعوت، استواری وثبات قدم (استقامت)، عدالت محوری، صلح و همزیستی مسالمت آمیز، احترام به معاهدات و حفظ عزت و اقتدار اسلامی است. اصولی که آن حضرت در برخورد با مخالفان داخلی از جمله کفار، مشرکین، منافقین و اهل کتاب و امپراطوری های مخالف خارجی همچون روم، یمن و ایران به آن هاکاملاً پایبند بودند. بر این اساس از بین نظریه های مختلف در روابط بین الملل، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را باید آرمان‌گرایی واقع‎بین دانست. حضرت در هیچ شرایطی، از اهداف عالی اسلام برنگشتند. ایشان هم به شرایط جامعه خود واقع‎بین است و هم در مسیر تعالی به سوی اهداف و آرمانها گام بر می‎دارد.
شادی و نشاط از منظر قرآن و روایات با تاکید بر سیره پیامبر اکرم
نویسنده:
نویسنده:احمد شهبازی نیا؛ استاد راهنما:حسن رضایی؛ استاد مشاور :محمود بیات ترک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
هدف اصلی از این تحقیق تبیین اهمیت و ضرورت شادی و نشاط از دیدگاه قرآن و روایات است. این تحقیق به روش احصای آیات و روایات مرتبط با شادی و تحلیل و بررسی این آیات و روایات با تکیه بر منابع تفسیری و منابع علمی موجود، صورت گرفته است. نتایج: 1- با بررسی آیات قرآن کریم و روایات از منابع معتبر، دو نوع شادی پسندیده و شادی ناپسند شناسایی شد. 2- آیات مرتبط با شادی پسندیده خود به دو دسته دنیوی و اخروی دسته بندی شدند. بررسی آیات و روایات نشان می داد که آیات و روایات مرتبط با شادی دنیوی به شیوه های مختلفی بیان شده است. در برخی از آیات و روایات کلمه و عبارات مرتبط با شادی مستقیم وبرخی بصورت غیر مستقیم به کار رفته اند.3- آیه 58 سوره یونس از درخشان ترین نشانه هایی است که از آن می توان برای ابطال نظریه اندوهناکی دین اسلام استفاده نمود و چنین استنباط کرد که از منظر قرآن اصل شاد بودن انسان تردید ناپذیر است. منتهی از نظر قرآن عامل ایجاد کننده شادی بایستی منشاء الهی داشته و باعث نزدیکی بیشتر انسان به خدا گردد4- نفس شادی کاملا مورد تایید قرآن است و در مواضعی که بر حسب ظاهر آیات از شادی نهی شده است منظور نوعی از شادی است که در اثر عوامل نادرست ایجاد شده باشد ومنشاء غیر توحیدی دارد و چون این گونه شادی تناسبی با فطرت و ذات بشر ندارد در نهایت منجر به غم و اندوه می شود و عمدتا شادی های ناپایدار و گذرایی هستند.5- در آیات متعددی برای زدوده شدن حالت غم و اندوه تجویزهایی صورت گرفته است.6- این نتیجه کلی از آیات قرآن کریم قابل استنباط است که حتی در سخت ترین شرایط و پیشامدهای مردافکن نیز جواز غمگین شدن صادر نشده است.7- دربررسی عوامل شادی بنظر میرسد ایمان بخداوند و انجام اعمال صالح و واجبات شرعی از عوامل اصلی شادی بوده وموجب شادمانی پایدار در انسان میشود.8- دربررسی موانع شادمانی از منظر قرآن وروایات به نظر میرسد دوری نکردن از محرمات الهی و دوری از خداوند از عوامل اصلی غم واندوه می باشد.9-بررسی روایات مرتبط با سیره پیامبر اکرم نشان می دهد که شادی یک رفتار همیشگی و توصیه شده توسط ایشان است و در طول زندگی پربار خویش و در حالت ها و کنش های مختلف خود خوش خلقی، خنده رویی و شاد بودن را تایید و ترویج نموده است.
نقد شبهات کتابِ «نامه هایی برای محمّد پیامبر (ص)/ پژوهشی بر ریشه های قرآن»
نویسنده:
نویسنده:مرتضی سازجینی؛ استاد راهنما:رحمان عشریه؛ استاد مشاور :محمدعلی رضایی اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
چکیده :
کتاب «نامه هایی برای محمّد پیامبر/ پژوهشی بر ریشه های قرآن»، تحقیقی است درباره مصدر قرآن که توسط امین قضایی نگارش یافته است. وی بر این باور است که آیات و سور مکی قرآن در اصل نامه هایی بوده که توسط فرقه ای یهودی- مسیحی به نام ابیونی برای حضرت محمد(ص) ارسال می شده و به همراه این نامه ها، متن اصلی کتاب مقدس به عنوان ضمیمه و شرح این نامه ها در اختیار ایشان قرار می گرفته است ولی در زمان جمع قرآن، این نامه ها به عنوان قرآن جمع آوری شد. نویسنده مدعی است که دیدگاه وی تنها درباره آیات مکی است و شامل آیات مدنی نمی شود؛ زیرا ارتباط پیامبر اسلام(ص) در مدینه با نویسندگان نامه ها قطع شده است و تفاوت بین آیات مکی و مدنی نیز به این جهت است. با توجه به اهمّیّت مسئله وحیانیت و الاهی بودن قرآن، و اینکه کتاب حاضر به زبان فارسی در محیط مجازی منتشر گردیده است؛ ضرورت دیده شد تا به نقد و بررسی دلایل وی در این جستار پرداخته شود. در پژوهش حاضر با روش تحلیل انتقادی به بررسی مستندات قضایی درباره دیدگاه حاضر پرداخته شد. نتیجه آنکه دیدگاه قضایی هیچ یک از ویژگی های یک نظریه علمی را ندارد و در نهایت نیز قادر به نتیجه گیری قطعی درباره اقتباس و تأثیرپذیری قرآن از آئین ابیونیان نیست و دیدگاه خود را به صورت حدس و احتمال بیان می کند. مهم ترین مشکل نظریه وی خروج از بستر تاریخ و اتکای صرف به تحلیل های متنی بدون داشتن شرایط لازم است که این امر موجب ارائه تحلیلی تخیّلی و دور از واقع شده است.
بررسی تحلیلی-انتقادی نگرش عالمان مسیحی به قرآن در اواخر قرون وسطی با تاکید بر ریکالدو
نویسنده:
نویسنده:علی اکبر مومنی؛ استاد راهنما:سیدرضا مؤدب؛ استاد مشاور :محمدتقی انصاری,مهراب صادق‌نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
انگیزه اصلی عالمان مسیحی از مطالعات قرآنی در قرون‌ وسطی، شناخت اسلام و نیز ردّیه‌نویسی و جـلوگیری از بسط و نفوذ اسلام در اروپای مسیحی بود. آنان که از اسلام و قرآن شناخت دقیق و صحیحی نداشتند، با استفاده از تفسیرهای مبتنی بر کتاب مقدس، منابع واسطه‌ای و غیرمستقیم، پیش‌فرض‌های وفادارانه نسبت به آیین مسیحیت و نیز تحت تأثیر فضای دشمنی و تعصب ناشی از جنگ‌های صلیبی به مواجهه با قرآن پرداختند. ریکالدو دومنته کروچه که موضع‌گیری و نگرشش نسبت به قرآن، مورد توجه و استناد مسیحیان و مستشرقانِ پس از وی قرار گرفته است، با تأثیر‌پذیری از اندیشه‌ها و فضای حاکم بر قرون وسطای متأخر به مطالعه قرآن پرداخته است. نوشته‌های ریکالدو از ردیه‌های مهم و تاثیر‌گذار مسیحیان بر اسـلام و از پراقبال‌ترین ردیه‌هـا بر ضد اسلام بوده و پس از خود، موج جدیدی از ردیه نویسی بر اسلام ایجاد‌ کرده است. ریکالدو علاوه بر نامعتبر دانستن قرآن، تلاش می‌نماید از آیات قرآن در جهت اثبات حقانیت آموزه‌‌ تثلیث، برتری انجیل بر قرآن و نیز برتری حضرت مسیح (علیه السلام) بر پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) استفاده نماید. در این تحقیق، ضمن بررسی روش مطالعات قرآنی ریکالدو، دیدگاه‌های وی با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد تفسیری، تاریخی و کلامی مورد نقد قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش، الف) قرآن کریم مولفه‌های تشکیل دهنده آموزه تثلیث را به صراحت نفی کرده‌است. ب) استعمال تعابیری مانند رستگاری و هدایت در قرآن کریم درباره انجیل، نشانه برتری اناجیل نیست، حجم فراوانی از این‌گونه واژگان درباره خود قرآن به کار رفته است. ج) قرآن کریم برای پیامبران الهی صفات منحصر به فردی بیان نموده است و منحصر بودن حضرت مسیح (ع) در تولد از باکره، دلیل برتری او بر سایر انبیا نیست. قرآن برخی از پیامبران را بر برخی دیگر برتری داده است و از آیات قرآن استفاده مى‏شود پیامبر (صلى الله علیه و آله) از همه انبیاى الهى برتر و با فضیلت‏تر است. د) ریکالدو با نگرش گزینشی به آیات قرآن، پیش‌فرض‌های نادرست با تکیه بر عقاید مسیحیت، تناقض‌گویی و نیز بی‌توجهی به مخالفت آشکار آیات قرآن با شماری از آموزه‌های مسیحیت، تلاش نموده عقیده خویش را بر قرآن تحمیل نماید. هـ) گرچه در عصر حاضر تحولات جدی در نوع نگرش عالمان مسیحی به قرآن رخ داده است، اما اثر‌پذیری برخی از اندیشمندان غربی از دیدگاه‌های افرادی مانند ریکالدو، می‌تواند مانعی جدی در مسـیر هم‌گرایی و نیز گفتمان‌سازی بین‌الادیانی ایجاد نماید.
واکاوی معنا شناختی "وفاداری" به مثابه یک فضیلت اخلاقی با مطالعه موردی در زندگانی ام المومنین خدیجه کبری علیهاسلام
نویسنده:
اسحاق آسوده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مساله اصلی پژوهش حاضر درنگی در فضیلت اخلاقی وفاداری و تحلیل معناشناختی و بیان اقسام آن است و کوشش شده مصادیق آن در زندگی همسر پیامبر خاتم، حضرت خدیجه کبری ارزیابی شود و دلایل شاخص بودن ایشان بدین وصف واکاوی گردد. روش تحقیق این نوشتار تحلیلی _ کتابخانه ای است . نتایج و یافته های پژوهش که با تامل در میان منابع تاریخی ، روایی و اخلاقی بدست آمده است، حکایت از دو کاربرد و معنای کلان وفاداری دارد؛ یکی ماهیتی حقوقی و اجتماعی داشته و آن تعهد و سرسپردگی نسبت به پیمان، عهد و میثاق است. معنای دوم ثبات در محبت و ارادت و اتمام مودت و شفقت نسبت به محبوب است و البته اطلاق دوم از نتایج و توابع اطلاق اول است و هر دو معنا فضیلتی اخلاقی هستند . شخصیت حضرت خدیجه کبری، نمونه عالی وفاداری است در تمام معانی و مختصات آن ، از تقدیم سرمایه و گذشتن از مناسبات طایفه ای گرفته تا پشتیبانی و همراهی جسمی و روحی خالصانه و فروتنانه ، نسبت به دین و رسول خدا را در بر می گیرد.
صفحات :
از صفحه 177 تا 207
دیدگاه مسیحی در مورد ریشه های اسلام: دین، بنیانگذار و اعمال آن [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
German Matos
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : سالها مواجهه با مؤمنان اسلامی در پنج محله ایالت نیویورک، و به طور خاص تر، برانکس، سابقه ای را برای این تز ایجاد کرد تا با بررسی پیوند توحیدی ابراهیمی با ریشه های تاریخی و اعمال مذهبی، دین اسلام را به طور جامع تحلیل کند. . روش‌هایی که در این پایان‌نامه برای اثبات حقانیت اسلام به‌عنوان وارث توحیدی ابراهیمی به کار می‌رود، شامل منابعی مانند قرآن، حدیث و متون تفسیری است که از عربی به انگلیسی ترجمه شده‌اند. استفاده همزمان از منابع یهودی، مسیحی، اسلامی و سکولار معتبر برای بررسی دقیق ادعاهای الهیاتی و تاریخی اسلام برای تدوین دیدگاه مسیحی مدرن در مورد وجود، منحصر به فرد بودن و اعمال مذهبی پیامبر اسلام که او بر اساس دستورات خداوند ایجاد کرد، مورد استفاده قرار گرفت. این تز پس از بررسی کامل ریشه‌های قومی و مذهبی مردم شبه جزیره عربستان و ارتباط حضرت محمد با اسماعیل به این نتیجه رسید که اسلام فاقد استمرار سنتی توحیدی نسبت به پیشینیان یهودی و مسیحی خود است و این امر نشان می‌دهد که یک فرقه یهودی-مسیحی باقی می‌ماند. بنابراین، این پایان نامه دیدگاه مدرنیزه شده مسیحی را بیان می کند که قصد دارد نشان دهد که بنیان الهیات اسلامی و اعمال دینی در تصورات پیامبر عرب محمد در مورد یهودیت، مسیحیت و عقاید بت پرست عربی باستانی زمان خود نهفته است.
ویژگی های پیامبر (ص) در مطالعات شرقی آلمان، بی سوادی پیامبر (ص) به عنوان یک الگو
نویسنده:
نویسنده:عدنان عبید شاطی؛ استاد راهنما:هاشم ابوخمسين
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
این پایان نامه من با عنوان (صفات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خاورشناسی) آلمانی ها در جدول تحقیق ، تجزیه و تحلیل و بررسی آنچه که این مطالعات از نظر ویژگی های رسول خدا (ص) و تبیین نقاط ضعف ، اشتباهاتی که به آنها تکیه کرده اند و منابع تاریخی این ویژگی ها و ضعف منابع آنها ، به دست آمده اند. و با جدیت کامل و به طرق مختلف با جستجوی این موارد ، من تمام ایده ها ، نظرات و پایان نامه های مربوط به زمینه تحقیق را یافتم که نشان می دهد بی سوادی موضوعی است که توسط غربی ها در گردش است و این نشان می دهد ملتی که کتاب آسمانی ندارد ، بی سوادی نامیده می شود. محقق از سختی و تلخی که در به دست آوردن منابع برای مطالعات شرق آلمان رنج می برد ، رنج می برد. این به دلیل کمبود منابع در شرق شناسی آلمان است که باعث شد من این تحقیق را بنویسم و به آنچه شرق شناسان آلمانی به آن رسیدند ، برسانم. خصوصیات عمومی و خاص. سپس فصل سوم (بی سوادی رسول در شرق شناسی) یک الگو بود من به آنچه شرق شناسان گفتند ، ارائه و تحلیل آن ، سپس ارائه سخنان مفسران و موضع اهل سنت در مورد مسئله بیسوادی ، یا گفته های دانشمندان تخلیه شده پرداختم. من شبهات را ارائه دادم و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم (بی سواد ، پیام رسان) ، سپس از آنها انتقاد کردم و به آنها پاسخ دادم ، و در خلاصه سیستماتیک مستشرقان آلمانی در زندگی نامه معطر او صحبت کردم.
بررسی شبهات کتاب نقد قرآن در زمینه‌ی ازدواج‌های پیامبر(ص)
نویسنده:
نویسنده:محمدحسین اکرمی؛ استاد راهنما:محمدحسین محمدی؛ استاد مشاور :محمدهادی یوسفی غروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش، بررسی شبهات کتاب نقد قرآن پیرامون ازدواج‌های پیامبر(ص) و یک موضوع میان رشته‌ای و بدون پیشینه‌ی اختصاصی می‌باشد که با روش توصیفی-تحلیلی، ابتدا اطلاعات مورد نیاز را از منابع تفسیری، روایی، فقهی، کلامی و تاریخی گزارش کرده و سپس به جمع‌بندی و نقد شبهات سها پرداخته است؛ شبهات سها عبارت است از: اتّهام شهوت‌رانی به پیامبر(ص) از طریق تجویز بی حدّ و حصر زنان؛ تصاحب زنان از طریق هبه و برده گیری؛ تصاحب نمودن زن شوهردار؛ بی‌عدالتی نمودن در بین همسران؛ ارتکاب نقض حقوق در ازدواج با عایشه؛ ارتکاب بی‌عدالتی در تحریم ماریه؛ بشری بودن قرآن به دلیل وقوع نسخ در آن؛ ورود جواز چندهمسری در قرآن از فرهنگ زمانه؛ سود نداشتن امور خصوصی پیامبر(ص) در هدایت انسان؛ عدم لزوم بودن آیات افک جزء قرآن؛ پاسخ‌های ارائه شده به ترتیب عبارت می‌باشد از: بودن آیه‌ی پنجاه سوره احزاب در مقام بیان جواز ازدواج پیامبر(ص) با هفت صنفی از زنان؛ ثابت نبودن پذیرش هبه از جانب پیامبر(ص) از نظر تاریخی؛ جایز بودن برده گیری در جنگ شرعی و تصرّفات مترتّب بر آن؛ صورت گرفتن ازدواج با زینب به‌منظور باطل نمودن سنّت جاهلی؛ بودن سنّ عایشه بین ۱۳–۱۷ سال در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) و صورت گرفتن این ازدواج به‌منظور جلب حمایت قبیله‌ی تیم؛ خلط نمودن سها بین «حقّ قَسم» و «حقّ مجامعت» و واجب نبودن رعایت اوّلی بر پیامبر(ص)؛ نبودن محروم نمودن پیامبر(ص) خودش را از امر مباح از مسقطات عدالت؛ نفی شدن عدالت حقیقی در آیه ۱۲۹ نساء و شرط قرار گرفتن عدالت تقریبی عملی در آیه ۳ نساء و بودن حقیقت نسخ تقیید زمانی در اطلاق حکم؛ تجویز شدن تعدّد زوجات برای حلّ معضلات اجتماعی و پذیرفته شدن آن در اسلام به‌صورت محدود و مشروط؛ بودن تخییر زنان پیامبر(ص) دلیلی بر نفی تعدّد زوجات او به‌منظور شهوت‌رانی؛ بودن نزول آیات ۱۱–۲۶ سوره نور در دفاع از پیامبر(ص) در قضیّه‌ی افک به ماریه؛ در نهایت به این نتیجه رسیده است که این شبهات مخلّ به عصمت و نبوّت پیامبر(ص) و وحیانیّت قرآن نیست.
  • تعداد رکورد ها : 5737