جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 46
نظریه تکامل و قرآن در «نقد قرآن»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دکتر سها آیات مربوط به خلقت آدم و حوا را مطرح کرده است سپس نتیجه می‌گیرد که خلقت انسان از خاک (آل‌عمران/ 59، حج/ 5، سجده/ (ع) و ...) و خلقت حوا از او (زمر/ 6 و نساء/ 1) با دانش زیست‌شناسی و نظریه تکامل داروین مخالف است.
البته ایشان در این رابطه ن بیشتر ...
عدم تعقّل کافران یا بی‌خردی دانشمندان در« نقد قرآن»!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دکتر سها با استناد به آیات زیر ادعا می‌کند که از نظر قرآن کافران عقل ندارند، پس دانشمندان کافر بدون عقل هستند،[1] بنابراین لازم است آیات ونکات تفسیری آنها مورد بررسی قرار گیرد:
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُ بیشتر ...
تعارض قرآن و علم در «نقد قرآن»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
برخی بر آنند که علم و دين سرسازگاري ندارند و هر کس بايد يکي را انتخاب کند؛ زيرا هر قدر علوم تجربي پيشرفت مي کند، دچار تضاد بيشتري با کتاب هاي مقدس مي شود و قضاياي يقيني ديني را باطل مي سازد. پس بين علم و دين تعارض واقعي وجود دارد.
براي مثال: نظري بیشتر ...
توجه قرآن و پیامبر (ص) فقط به علوم دینی یا تشویق به همه علوم !
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از آیات و احادیث استفاده می‌شود که قرآن و پیامبر اسلام (ص) به علوم تجربی توجه کرده‌اند، لیکن تذکر داده‌اند که هنگام مطالعات تجربی به آفریدگار طبیعت، آسمان و ... نیز توجه کنید که جمع بین ایمان و علم مطلوب است و با همدیگر منافاتی ندارند.
اکنون برای بیشتر ...
منابع غیرمعتبر و ناقص «نقد قرآن»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
یکی از پیش‌فرض‌های هر محقق اعتبار منابع اوست اگر منابع غیرمعتبر، مبنای اظهارنظر قرار گیرد نتایج غلط به بار می‌آورد.
نویسنده کتاب «نقد قرآن» منابع خود را در مقدمه کتاب معرفی کرده است و می‌نویسد:
«منابع اسلام دو چیز بیشتر نیست یکی قرآن و دیگری بیشتر ...
تکرارهای هدفمند قرآن، نقد دکتر سها
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دکتر سها، در اولین قسمت فصل معرفی قرآن گفته قرآن تکرار دارد و نمونه هایی آورده و مدعی شده است با حذف تکرارها حجم قرآن 20% می شود! و بدین وسیله خواسته ضعف و نقص به قرآن وارد کند، اما به اهداف، اسرار و حکمت تکرارها توجه نکرده و یا توجه کرده اما نخواسته بیشتر ...
میزان توجه قرآن و پیامبر (ص) به علوم تجربی در «نقد قرآن»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
یکی از پیش‌فرض‌های دکتر سها در کتاب «نقد قرآن» آن است که پیامبر اسلام(ص) و قرآن کریم به علوم تجربی (اعم از علوم طبیعی و انسانی) توجه نکرده‌اند. و ریشه این عدم توجه را نیز عدم اطلاع از علوم تجربی می‌داند.
دکتر سها با ذکر آیات متعدد در قرآن (مثل: ز بیشتر ...
روش‌شناسی پاسخ به شبهات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درآمد:
هر کار علمی روشی و فرآیندی دارد. از این رو لازم است روش شناسی هر مبحث علمی روشن شود. روش شناسی شامل: روش، هدف، مبانی، اصول و... می شود. شناخت این موارد به محقق کمک می کند که راه کوتاه تر و درست را انتخاب کند و از انحراف در بیشتر ...
قطعی پنداشتن تئوری‌های علمی در «نقد قرآن»!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوم: ابطال‌‌پذیری
در واکنش به نظریه پوزیتیویست‌های منطقی که با اشکالات و تناقضات اساسی و متعددی همراه بود، برخی مانند «کارل ریموند پوپر»[49] فیلسوف اتریشی که مدت‌ها جزو پوزیتیویست‌های منطقی شمرده می‌شد و در واقع بزرگ‌ترین منتقد ا بیشتر ...
لمس جن یا شیطان نمونه ادعای «نقد قرآن»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دکتر سها آیه 275 سوره بقره را نقل کرده و مطلب آن را خرافه ضد علم معرفی کرده است و می نویسد:
« الَّذِينَ  يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ (بقره/ 275)؛
بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 46