جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
>
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
>
عقل(قوه عاقله)
>
عقل ابزاری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
عنوان :
عصمت عقل و خطای عقلا
نویسنده:
احمد سعيدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابطال ناپذیری حجیت عقل
,
عقلانیت ذاتی
,
عقل
,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی)
کلیدواژههای فرعی :
عقل ستیزی ,
تعریف عقل ,
حدود عقل ,
کارکرد عقل ,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته) ,
عقل ابزاری ,
ادراک و عقل ,
عقل محوری ,
رابطه قلب و عقل ,
چکیده :
بيترديد عقل حد مشخصي دارد و (مستقل از ديگر قوا) از درک پارهاي امور عاجز است؛ اما محدودة عقل تا کجاست و چه کسي ميتواند حدود آن را مشخص کند؟ آيا عقل در قلمرو خود نيز خطا ميکند؟ در اين مقاله، به دنبال اثبات اين ادعا بودهايم که حجيت و عصمت عقل در محدودهاي که خود تشخيص ميدهد، ذاتي است و قابل کم و زياد شدن از بيرون نيست؛ يعني اولاً تعيين حدود عقل را نميتوان به غير عقل سپرد؛ و هر تلاشي براي تحديد عقل از بيرون عقل، تنها ميتواند تنبيهي براي عقل باشد تا خود را از جهل بسيط يا مرکب به درآورد و به محدوديتهاي خود، «علم» يا «علم به علم» پيدا کند؛ ثانياً عقل در قلمرو خود خطا نميکند و خطاهاي به ظاهر عقلي، به ديگر ابعاد انسان عاقل بازميگردند؛ ثالثاً تشکيک در توان عقل و انکار عصمتِ عقل در محدودهاي که براي آن آفريده شده است، سرانجامي جز گرفتار شدن در نوعي شکاکيت فراگير و خلاف فطرت ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرح جامع عقلانیت فولی و پدیدههای روزمره
نویسنده:
نفیسه ساطع، اعظم السادات حسینی حسین آباد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
دلایل عملی باور
کلیدواژههای فرعی :
پست مدرنیسم ,
عقلانیت هنجاری ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت معرفت ,
شکاکیت معرفت شناختی ,
عقل ابزاری ,
تفکیک تئوری باور و تئوری معرفت ,
مبناگرایی انفسی ,
صدق شخصی ,
ذو مراتب بودن عقلانیت ,
انواع عقلانیت ,
باور عقلانی معرفتی ,
عقلانیت روزمره ,
اهداف غیر نظری معرفت ,
تاثیر ادله عملی بر باور ,
منظر ارزیابی عقلانیت ,
ارزیابی عقلانیت ,
صدق احتمالی باور عقلانی ,
چکیده :
فولی با رویکردی متفاوت به معرفتشناسی و نفی وجود رابطهی ضروری بین تئوری معرفت و باور موجه، سعی دارد تا نظریهای جامع دربارهی عقلانیت ارائه نماید. او طی چند گام و با تکمیل طرحی ابتدایی که برگرفته از مفهوم عقلانیت ارسطویی و هدفمحور است، طرح جامع خود را در این قالب مطرح میسازد: «تصمیم (برنامه، باور، نقشه و فعل) A از جهت X، برای فرد S عقلانی است، اگر برایش عقلانی معرفتی باشد که باور کند A به نحو قابل قبولی در تأمین اهداف از نوع X، عملکرد خوبی دارد». فولی لحاظ همهی اهداف فرد اعم از نظری و عملی و منحصر ندانستن منظر اتخاذی را دو شرط لازم برای ارزیابی جامع عقلانی برمیشمرد. به نظر او ادلهی عملی با تعیین اهمیت موضوع مورد باور و توجه به نقش اجتماعی باورنده، معیارهای لازم باور موجه را مشخص میکنند. با وجود فراهم آمدن فهم بهتر وکارآمدتر عقلانیت در چهارچوب نظریه فولی؛ نسبیگرایی، آسانگیری، نادیدهگرفتن ملاکهای اجتماعی و عینی، غیرتدافعی بودن، ابزارگرایی و عدم توجه لازم به سایر انواع عقلانیت(غیر از عقلانیت معرفتی)، نقدهای پیش روی طرح جامع عقلانیت اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و رسالت روشنفکر دینى
نویسنده:
داود مهدوى زادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روشنفکری دینی
,
روشنفکری اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
الهیات جدید ,
دین وحیانی ,
احیای دین ,
نقادی ,
دین و ایمان ,
الهیات طبیعی ,
عقل و ایمان ,
قرآن ,
عقل ابزاری ,
گسست از سنت ,
موقعیت های ایمانی ,
موقعیت ایمانی شکاکانه ,
احیای دین ,
خرد خودبنیاد ,
پرسش روشنفکر دینى ,
بازخوانی دین ,
ایمان ابراهیمی ,
محدوده ایمان ,
دین فوق طبیعی ,
جامعه متمدن ایرانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
سه مقاله خواندنى و معنى دار با عنوان هاى «درباره روشنفكرى دينى»، «موقعيت هاى ايمانى»، «دين در محدوده ايمان»، به ترتيب در شماره هاى 9، 16 و 19 نشريه «راه نو»، به قلم آقاى دكتر احمد نراقى منتشر شده است. همان گونه كه از عناوين مقالات پيداست؛ مقاله اول به تبيين ماهيت روشنفكر دينى مربوط مى شود و دو مقاله بعدى، طرح مباحثى پيرامون «ايمان دينى» است. در ابتداى امر خواننده، لااقل، ربطى بين اين دو مقاله با مقاله اول نمى بيند. اما وقتى بپذيريم كه در پس هر نوشته اى، انگيزه ها و مقاصد خاصى نهفته است؛ آنگاه احتمال وجود رابطه منطقى بين اين سه مقاله داده مى شود. لذا در اين گفتار درصدد تقويت و تشريح اين احتمال و نيز نقد محتوائى مقالات، برآمده ايم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیاز به دین از دیدگاه شهید مطهرى
نویسنده:
احمد بهشتى مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
نیاز به دین
,
شهید مطهّرى
,
الهیات مطهری
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان شناسی علمی ,
دین باطل (در مقابل دین حق) ,
دین حق (در مقابل دین باطل) ,
جهان بینی اسلامی ,
نیاز ,
دستگاه ادراکی ,
انسان شناسی دینی ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
قرآن ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
حس(قوه حاسه) ,
عقل ابزاری ,
عناصر دین ,
نصاب دین حق ,
کمال دین حق ,
ضرورت بحث درباره دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در این مقاله سعى شده است نیاز بشر به دین از نگاه شهید مطهرى تبیین شود. براى تبیین این مسئله، دستگاه هاى شناسایى بشر معرفى و اهمیت و برد هر یک از آنها بیان شده و در نهایت، مشخص گردیده است که هیچ یک از این دستگاه ها توانایى شناسایى و پاسخ کامل به مهم ترین و سرنوشت سازترین پرسش هاى بشر را ندارد. اما در این میان، تنها دین چنین توانایى را دارد و در این کار خود رقیبى ندارد. بنابراین، انسان براى حل حیاتى ترین مشکلات خود، باید متواضعانه خود را در اختیار دین قرار دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آنتی نومی های کانت
نویسنده:
مجتبی جلیلی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
عقل ابزاری
,
تعارضات عقل محض
کلیدواژههای فرعی :
جهان ,
پدیدار ,
محدوده عقل ,
تمهیدات ,
ایدئالیسم استعلایی ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
نقش عقل در استنباط احکام ,
ناپدیدار ,
نقد عقل محض کانت ,
ایده های عقل ,
تعارضات ریاضی ,
تعارضات دینامیکی ,
احکام عقل ,
اثبات برنهاد ,
اثبات برابرنهاد ,
چکیده :
کانت اولین متفکری است که از جایگاهی برتر به تعارضات عقل می نگرد و قصد حل آنها را دارد. این تعارضات مبدأ عزیمت کانت به سوی نقادی عقل به شمار میروند. کانت بر آن است که با روش های جزمی پیشینیان نمی توان بر این تعارضات فایق آمد و از طرفی هم تلاش دارد تا عقل را از این تعارضات نجات دهد. از این رو، در پی راه حلی می گردد که سرانجام آن را در ایده آلیسم استعلایی مییابد. این نوشتار، بر آن است تا با روشی تحلیلی، به چرایی شکل گیری تعارضات عقل در نظر کانت و راه حل او برای حل تعارضات پی ببرد. نیز با امعان نظر در اندیشه او میزان موفقیت روش وی را مشخص نماید. حاصل مقاله آنکه این تعارضات معلول گذار عقل از محدوده مجاز خویش هستند و او برای رهایی از این تعارضات، با تأسیس ایده آلیسم استعلایی، حکم به نادرستی هر دو طرف در تعارضات ریاضی، و به درستی هر دو طرف در تعارضات دینامیکی می دهد. در این راه، کانت با چالش های درونی و بیرونی روبه روست و می توان اندیشه او را زیر تیغ انتقادات جدی قرار داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منزلت عقل متعالی (نقش عقل در ساحات مختلف دین)
نویسنده:
رمضان علی تبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
عقل معاش
,
عقل و دین
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
عقل
,
فلسفه دین
,
عقل متعالی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
حسن و قبح عقلی ,
اخلاق ,
احکام شرعی ,
حسن و قبح ذاتی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل ابزاری ,
عقل بالملکه ,
عقل بالفعل ,
عقل مستفاد ,
نقل گرایی کلامی ,
رویکرد شیعی به عقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
از مسائل مهم در دین پژوهی و فلسفۀ دین، جایگاه و منزلت عقل در فهم دین است. سؤالات مختلفی در این زمینه مطرح می شود که عقل چه نقش و منزلتی در فهم دین و تحقق معرفت دینی دارد؟ آیا نقش و کارکرد آن تنها از سنخ ابزار فهم دین از سایر منابع است یا اینکه در کنار سایر منابع معرفتی دین، از جایگاه منبعیت نیز برخوردار است؟ در اندیشۀ غربی به ویژه مسیحیت، پاسخ های مختلفی در این باب داده شده است که با توجه به عنوان مقاله، از طرح آنها صرف نظر می کنیم. در اندیشۀ اسلامی چند دیدگاه مختلف مطرح است که از جملۀ آنها می توان به تفکر ظاهرگرایی، عقل گرایی اعتزالی و عقل متعالی (تفکر شیعی) اشاره کرد. ظاهرگرایان؛ اعم از اهل حدیث از اهل تسنن و اخباریون از شیعه بر ظواهر دینی جمود دارند و مخالف هر گونه تدبر عقلی در دین هستند. عقل گرایان اعتزالی (اعم از معتزلۀ قدیم و جدید) معتقدند که عقل در فهم و درک تمامی معارف دینی تواناست. عقل گرایی اعتدالی (عقل شیعی یا عقل متعالی) به هماهنگی بین عقل و شریعت و عقل و نقل تأکید دارد و برای عقل در ساحات مختلف دین، هم نقش ابزاری قائل است و هم نقش و کارکرد منبعی. در مقالۀ حاضر می کوشیم به منزلت عقل (ابزاریت و منبعیت آن) در هر یک از ساحات مختلف دین (عقاید، احکام، اخلاق و ...) بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نگاه تطبیقی محمد ارکون به عقل اسلامی و عقل غربی
نویسنده:
محمد عرب صالحی، سعید متقی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل فلسفی
,
محمد ارکون
,
عقل مدرن
,
عقلانیت دینی
,
عقل غربی
,
عقل علمی
,
عقل پست مدرن
کلیدواژههای فرعی :
عقل و وحی ,
عقل گرایی انتقادی ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل ابزاری ,
عقل تجربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
یکی از موضوعات مورد توجه اندیشـمندان اسـلامی، واکـاوی در علـت هـای انحطـاط جامعـه مسلمانان است که ضرورت و اهمیت پرداختن به آن، بر کسی پوشیده نیست. در ایـن واکـاوی برخی روشنفکران مسلمان عقل اسلامی را یکی از مهمترین علل انحطاط جهان اسلام می داننـد . محمد ارکون از دو روش آسیب شناختی و تطبیقی برای نقد عقل اسلامی بهره می گیرد. نوشتار حاضر، بررسی روش تطبیقی وی در نقد عقل اسلامی است. او در این روش با یکسان پنداشـتن عقل کلیسا و عقل اسلامی، می کوشد ناکارآمدی عقل دینی را اثبات کند. ارکون عقل دینی را با عقل های فلسفی،علمی، مدرن و پست مدرن مقایسه کرده و معتقد است، به حاشـیه رفـتن عقـل دینی در غرب توسط عقل های مذکور، علت آغاز پیشرفت های مادی غرب است. در اینجا سؤال اول این است که آیا یکسان پنداری عقل کلیسا و عقل اسلامی صحیح است؟ دوم اینکه نگاه تطبیقی ارکون بین عقل اسلامی و عقل های پیشگفتۀ غربی چه انـدازه اعتبـار دارد؟ مقالۀ حاضر بعد از مفهوم شناسی واژگان کلیدی، در چهار بخش به نقد و بررسی نگـاه تطبیقـی ارکون بین عقل اسلامی با عقل فلسفی، عقل علمی، عقل مدرن و در نهایت عقـل پسـت مـدرن می پردازد. نظر نویسندگان این است که بی توجهی به تفاوت های عقل کلیسا و عقل اسلام اصیل، باعث اشتباه ارکون در نگاه تطبیقی بین عقل اسلامی و عقل غربی شده است؛ بلکه فاصله گرفتن از ویژگی های عقلانیت اسلام اصیل که توسط مفسرین واقعی آن یعنی اهل بیت نبی مکرم اسلام تبیین می گردد، خود یکی از علل اصلی عقب ماندگی مسلمانان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشهای تفسیری از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقان پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه عقل در معرفت دینی
,
تفسیر قرآن ملاصدرا
,
اقسام عقل
,
ابزارهای معرفت دینی
,
عقل و دین
,
هرمنوتیک
,
حکمت متعالیه
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اشاری
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر اجتهادی
,
قرآن مجید
,
آداب تلاوت قرآن
,
حقیقت قرآن از نظر ملاصدرا
,
منهج تفسیرى
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
عقل(قوه عاقله)
,
مخالفان تفسیر عقلی
کلیدواژههای فرعی :
عقل شهودی ,
تدبر در قرآن ,
عقل فعال ,
آیه 13 غافر ,
طهارت قلب ,
حضور قلب ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل ابزاری ,
عقل عرفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
اثر تفسیری ملاصدرا در میان دیگر آثارش، مزیت ویژهای در رهیافت قرآنی او دارد. صدرا دو پایه اساسی تفسیر را نقل صریح و کشف تام میداند؛ از این رو، نه جمود بر لفظ را میپسندد نه فراموشی آن را، بلکه با حفظ ظاهر باید به مشاهد حقایق و بطون معانی پرداخت. ملاصدرا روشهای تفسیری را به چهار قسم عمده تقسیم میکند و روش صحیح را روش راسخین در علم میداند؛ یعنی کسانی که به دور از افراط فلاسفه و تفریط اهل حدیث، با نور نبوت و ولایت به حقایق قرآن دست یافتهاند. ملاصدرا قرآن را جلوهگاه جهان وجود و حاوی غیب و شهود میداند. به نظر او قرآن نسخهای مکتوب از نظام وجود است و وجود تمثل قرآن. از این رو، قرآن را تنها اوالوالالباب با علم لدنی درک میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 306 تا 331
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازکاوی «تدبر» در قرآن
نویسنده:
حسن رهبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه شناخت قرآن
,
اولو الالباب
,
قلب
,
تدبر در قرآن
,
تدبر
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تقوا در قرآن
,
فضیلت تأمل در قرآن
,
تفکر در قرآن
,
تذکر
,
تقوا
,
تفکر در افعال خدا
,
تفکر
,
تفقه
,
واژه شناسی قرآن
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
طبیعت
,
تاریخ
,
حس(قوه حاسه)
,
تذکر(اصطلاح وابسته)
,
عقل ابزاری
,
تعقل
,
ذکر در قرآن
,
روایات تدبر در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تفکر در خلقت ,
آیه 010 نحل ,
آیه 014 نحل ,
آیه 44 فرقان ,
آیه 10 ملک ,
آیه 37 فاطر ,
آیه 14 حجرات ,
آیه 076 بقره ,
آیه 176 اعراف ,
آیه 68 نحل ,
آیه 102 آل عمران ,
تفکر در مرگ ,
آیه 125 انعام ,
آیه 21 روم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
«تدبر» اصطلاح ویژه ای است که کلام وحیانی، آن را تنها برای غور و ژرف اندیشی در کل قرآن برگزیده است، و کاربردی جز در قرآن شناسی ندارد. در محافل و منابع قرآنی و در حلقه های تفسیر، کلام و اخلاق، تا به حال از واژه تدبر و از ریشه و مشتقات و مفهوم آن، سخن بسیار رفته است، اما چه بسا که در مفهوم شناسی آن، درتعابیر مترادف گونه ای همچون: تفکر، تعقل، تفقه، تذکر، آینده نگری و نیوشیدن کلام حق با جان و دل متوقف مانده اند. این که جایگاه هریک از تعابیر و واژه ها در چیدمان سخن وحی چگونه بوده ؟ در سامانه وجودی انسان با کدام یک از حواس شناخته شده در ارتباطند؟چه ارتباط معنا داری میان آنها وجود دارد؟ هر کدام چه نقشی را در روح و روان انسانی ایفا می نمایند؟ تدبر با واژه های مشابه خود چه وجوه اشتراک و افتراقی دارند؟پرسش هایی هستند که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مقاله حاضر، این پرسش ها را با استناد به دلایل قرآنی و گاه روایی، پاسخ گفته و در حد خود، نقاب از عروس معنای تدبر، باز می گشاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 260 تا 297
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به دیدگاه های مفسران در مورد گواهی (شهادت) زنان در قرآن
نویسنده:
احمدرضا حسن خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه احکام
,
زن در اسلام
,
جایگاه زن در قرآن
,
عقل زنان
,
حقوق زن در اسلام
,
احکام فقهی
,
حقوق اجتماعی زن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیه دَین
,
مسایل فقهی
,
شهادت ( گواهی )
,
گواهی زن
,
تفاوت زن و مرد
,
عواطف زنان
,
تفسیر آیه 282 سوره بقره
کلیدواژههای فرعی :
عقل در قرآن ,
نقص زن ,
تلازم عقل و شریعت ,
آیه 34 نساء ,
عقل در روایات ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل ابزاری ,
اشتغال زنان در اسلام ,
احادیث عقل زنان ,
شرایط شاهد ,
فراموشی در زنان ,
آیه 18 زخرف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
محمدجواد مغنیه
چکیده :
از جمله مباحث فقهی سؤال برانگیز در احکام متفاوت بین زن و مرد، مسئله گواهی است. طرح ناقص قضیه شهادت و گواهی در استراتژی فقه ژورنالیستی باعث به وجود آمدن این جنجال شده است. این مسئله تا بدان جا پیش رفته که بسیاری رویکرد غالب قرآن و فقه اسلامی را مردانه میانگارند تا زنانه و این خود باعث برخی کژفهمیها، دگراندیشیهای افراطی و نواندیشیهای مخالف متون شریعت میگردد. مهمترین دلیل برای اثبات نابرابری شهادت زنان و مردان در قرآن، آیه 282 سوره بقره است که موضوع آن قرض و دَین بوده و علت و فلسفه اختلاف را به ضلالت در ناحیه زنها تعلیل کرده است. مفسران در بیان علت این ضلالت، مواردی چون کاستی عقل و حافظه، عاطفی بودن، عدم اشتغال زنان به امور تجاری و ... را بیان نمودهاند که بیشتر بر حدس و گمان مبتنی است. آنچه در این نوشتار دنبال میشود، ارائه و تحلیل نظرات مفسران و صاحبنظران اسلامی در خصوص علت و فلسفه تفاوت گواهی زن و مرد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 206 تا 234
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید