جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
اسماء و احکام
>
اسم (فرجام شناسی)
>
ایمان (فرجام شناسی)
>
ایمان مذهبی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
عنوان :
بزرگان دنیا و بزرگان آخرت [کتاب عربی]
نویسنده:
مصطفى محمود
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان مذهبی
,
رمان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان از منظر مفسرین قرآن: علامه طباطبایی، فخر رازی و زمخشری
نویسنده:
مرضیهسادات هاشمیعلیا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ندای کارآفرین,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
حقیقت ایمان
,
ایمان به خدا
,
ایمان مذهبی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شماره ديويي:
297.464
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و ایمان در اندیشه کییرکهگارد و ملاصدرا
نویسنده:
عبدالعلی شکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
ایمان و عقل
کلیدواژههای فرعی :
استدلال عقلی ,
مراتب ایمان ,
عقاید مسیحیت ,
ایمان مذهبی ,
ایمان حضرت ابراهیم(ع) ,
ذبح فرزند ,
مکاشفه قلبی ,
مرتبه ایمان(عرفان نظری) ,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
استدلال((سایر)، اصطلاح وابسته) ,
ایمان در مسیحیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
کییرکهگارد در مقام دفاع از ایمان مسیحی بر این باور تاکید دارد که ایمان حقیقی در گرو پایان یافتن عقل است و هیچگونه استدلال عقلی را برنمیتابد. وی با استناد به تورات، حضرت ابراهیم× را شهسوار ایمان میخواند؛ زیرا تنها با خطر کردن، شورمندی و از سر خرد ستیزی، تسلیم فرمان الهی شد و مبادرت به ذبح فرزند کرد. وی دلایلی که بر مدعای پارادوکسیکال ایمانگرایی افراطی اقامه میکند، وافی به مقصود او نیست. به همین جهت ادعای او مورد انتقاد فراوانی از سوی صاحبنظران واقع شده است. آنچه کییرکهگارد در خصوص اوصاف شهسوار ایمان پردازش میکند، فراتر از کتاب مقدس و غیر مطابق با آن است. در مقابل، صدرالمتالهین با استناد به قرآن و روایات، ایمان حقیقی را وامدار براهین عقلی و مکاشفه قلبی میداند. به عقیده او امور غیبی همچون معاد و مسایل آن، گرچه از طریق برهان عقلی قابل دسترسی نباشد، اما ایمان به آن از طریق تزکیه نفس و انکشاف قلبی حاصل میگردد. بنابراین از منظر ایشان، ایمان نه تنها ناسازگار با عقل نیست، بلکه براهین عقلی به استحکام و درجه آن میافزایند. این مقاله به نقد و بررسی این دو دیدگاه پرداخته و با بیان انگیزه گرایش افراطی کییرکهگارد به ایمانگرایی، نارساییها و پیآمدهای اساسی آن را خاطر نشان میکند. در ادامه، تبیین میگردد که دیدگاه صدرالمتالهین، سازگاری عمیقی با موازین عقلی و دینی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كلام الإسلامي المعاصر المجلد 1
نویسنده:
عبدالحسين خسرو پناه؛ مترجم: محمدحسین واسطی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق - کربلاء: دار الکفیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
روش شناسی علم کلام ,
01. خداشناسی (کلام) ,
19. مسایل کلامی ,
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی) ,
صفات الهی ,
ایمان مذهبی ,
برهان وجود شناختی(کلام جدید) ,
اثبات وجود خدا ,
کثرت گرایی دینی ,
فایده علم کلام ,
امامت در کلام اسلامی ,
احکام خداشناسی ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
چکیده :
«الکلام الاسلامی المعاصر»، تعریب شده کتابی سه جلدی است که با زبان فارسی به بررسی برخی از مسائل كلامی منطبق با دیدگاه شیعه امامیه مانند خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی و امامتشناسی، میپردازد. این مجموعه اثر عبدالحسین خسروپناه است. کتاب «الکلام الاسلامی المعاصر»، ترکیبی از کلام جدید و قدیم با ساختاری جدید است. این کتاب در هفت بخش و سی و سه گفتار تدوین شده است. مبادی و مقدمات، خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی، امامتشناسی، اسلامشناسی و فرجامشناسی، هفت بخش تشکیل دهنده این کتاب هستند. جلد اول شامل: چیستی كلام اسلامی، معقولیت و اثباتپذیری گزارههای دینی، شناخت و اثبات وجود خداوند، اثبات و مراتب توحید الهی، صفات الهی، افعال الهی، حقیقت دین، حقیقت تجربه دینی، انتظار بشر از دین، منشاء دین، ایمان دینی و كثرتگرایی دینی. در مبحث فرجامین، شش دلیل اقامه شده برای پلورالیسم دینی، مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ باور و عمل دینی: دیدگاه جان کاتینگهام با تأکید بر نظر پاسکال دربارۀ تقدم عمل دینی بر باور دینی
نویسنده:
مهدی غفوریان، امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنای پراگماتیستی ایمان
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
فلسفه دین
,
امتناع معرفت ذات الهی
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
صورت دینی زندگی
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
درک عملی از دین
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت دین ,
ایمان مذهبی ,
توجیه باور دینی ,
مصلحت اندیشی ,
مصلحت اندیشی پاسکال ,
ملحدان ,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی ,
وجود خداوند(فلسفه دین) ,
چکیده :
کاتینگهام به پیروی از پاسکال معتقد است که دین بهسبب آنکه از موجودی متعالی سخن میگوید که فراتر از درک و فهم عقلانی بشر بوده و بالطبع بهدلیل استفاده از زبانی که آکنده از نماد، تمثیل، استعاره و حکایت است، اساساً امکان ندارد مورد تحلیل عقلانی واقع شود. به اینترتیب، اثبات یا انکار وجود خداوند از طریق صرفاً استدلال عقلانی ناممکن است. با وجود این، کاتینگهام از آنجا که با الهام از پاسکال، درکی عملی از دین دارد و دین را چیزی بیش از آموزههای نظری - عقیدتی میداند، از استدلالی عملی برای نشان دادن معقولیت باور به خداوند و نه برای اثبات وجود او استفاده میکند. از آنجا که آدمی با نظرورزی قادر به فهم خداوند نیست، راه مواجهۀ با خداوند نه نظری بلکه عملی است؛ با بهکارگیری احساسات و عواطف و درگیری عملی با آموزهها و باورهای دینی، میتوان معقولیت باورهای دینی را دریافت و حضور خداوند در زندگی را حس کرد. بر این اساس، تغییر و تحول درونی منوط بر بهکار بستن اعمال و ورزههای مورد توصیۀ ادیان و سنتهای معنوی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 285
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مئة موضوع اخلاقي في القرآن والحديث، المشتمل علی ثلاثمئه آیه و سبعمئه حدیث
نویسنده:
ناصر مکارم الشیرازی؛ اعداد و تنظیم السید حسین الحسینی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دارالکتب الاسلامیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
کتب اخلاق اسلامی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
ایمان به خدا ,
ایمان مذهبی ,
قلب سلیم ,
حقوق والدین ,
قرآن کریم ,
ذکر (یاد خدا ) ,
نماز ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
معرفت ,
امانت داری ,
تقوا ,
صله رحم ,
تلاوت قرآن ,
نماز شب ,
خوف از مرگ ,
احسان به پدر و مادر ,
خوش گمانی به خدا ,
اسراف ,
تفاخر ,
غفلت ,
تکبر (اخلاق) ,
تفکر ,
حضور قلب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
کد کنگره:
BP 247 /8 /م76 م9
چکیده :
صد موضوع اخلاقی از قرآن و احادیث عنوان و محتوای کتاب حاضر از آیت الله مکارم شیرازی است که صد موضوع اخلاقی در ساحت های مختلف ذکر می شود و توضیح مختصری ذکر و آیات و روایات مرتبط با هر موضوع ذکر می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة قضايا إسلامية معاصرة المجلد 1
نویسنده:
محمد الزحيلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دارالمکتبی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
تقوا
,
عبودیت
,
مذاهب اسلامی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب فقه اهل سنت
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
قضا و قدر ,
ایمان به خدا ,
ایمان مذهبی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
امنیت ,
آیات متشابه ,
آیات زکات ,
تفسیر قرآن ,
اعجاز علمی قرآن ,
قرآن کریم ,
زکات ,
آداب مسجد ,
آداب دریافت زکات ,
آداب پرداخت زکات ,
مقام تقوی(قسیم مقام حسن ظن و استقامت و فناء و حیرت و خلت) ,
اعجاز قرآن ,
چکیده :
مجلد اول از موسوعه را می توان دو بخش کرد در بخش اول مسائل توحیدی و عقیدتی و در بخش دوم شروع به طرح مسائل و قواعد فقهی که بحث زکات و مصارف آن به طور مفصل در این مجلد توضیح داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحاد جدید: چیستی، بنیانها، و زمینهها
نویسنده:
علی شهبازی؛ رسول رسولی پور؛ علی اله بداشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انتخاب طبیعی
,
نظریه تکامل انواع
,
تعارض علم و دین
,
فلسفه دین
,
الحاد جدید (آتئیسم نو)
کلیدواژههای فرعی :
دین ,
ایمان مذهبی ,
القاعده ,
علم تجربی ,
طبیعت گرایی متافیزیکی ,
تروریسم دینی ,
ملحدان جدید ,
چکیده :
الحاد جدید وصف جریانی است که در دهۀ نخست قرن حاضر، با انتشار سلسلهای از کتابهای پرفروش و در واکنش به حملات تروریستی برخی افراطیون دینی، به عرصۀ افکار عمومی آمد. این جریان هرچند ریشه در گذشته دارد و مبانی و مفروضات آن همان مبانی و مفروضات ملحدان گذشته است، با اتخاذ رویکردی بسیار خصمانه، به جریانی توفنده و جدید علیه دین و دینداران تبدیل شد. سخنگویان، و به اصطلاح پرچمداران آن عبارتاند از داکینز، دنت، هریس، و هیچنز. برخی از این ملحدان پیشتر به عنوان یک طرح کلان دست به عمومی و همهفهم کردن علومی چون زیستشناسی، به ویژه نظریۀ فرگشت و انتخاب طبیعی، زده بودند و اینک از آن جهت حمله به باورهای دینی استفاده میکنند. آنها در نقد خود به جای تکیه بر استدلال یا نقد دلایل و براهین مؤمنان، رویدادهای تاریخی و نیز رفتار و کردار برخی گروههای تندرو دینی، به ویژه اسلامی، را معیار داوری خود دربارۀ دین و خداباوری میدانند. همچنین ملحدان جدید بدون آن که مبانی و تکیهگاههای خود را اثبات کنند، با تکیه بر آنها چنین وانمود میکنند که باورهای دینی اموری فرگشتی است و در نتیجه میتوان با توجه به این نظریه و نیز با تکیه بر جهانبینی طبیعتگرایانه آن باورها را تبیین تجربی و طبیعی کرد. در این مقاله با توجه به دیدگاههای منتقدان آنها، اعم از خداباور و الهیدان و خداناباور، نشان دادهایم که اولاً طبیعتگرایی آن گونه که این ملحدان از آن میگویند و بر آن تکیه میکنند، یک نظریۀ علمی نیست، بلکه در واقع نوعی جهانبینی و نگرشی مابعدالطبیعی است. ثانیاً ملحدان در همین موضع مرتکب خطای آشکاری میشوند و آن خلط معانی گوناگون طبیعتگرایی است. ثالثاً بر خلاف نظر آنها میان علم و دین تعارضی نیست، بلکه اگر تعارضی هست به قول پلنتینگا میان طبیعتگرایی و علم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی نظریه ایمان به مثابه اراده معطوف به باور از ویلیام جیمز
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی روان شناختی
,
فلسفه دین
,
اخلاق باور
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
ضمیر ناخودآگاه ,
فطرت(کلام) ,
ایمان مذهبی ,
هوش هیجانی ,
جامعهشناسی معرفت ,
روان شناسی شخصیت ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت ,
فلسفه پراگماتیسم ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
فیزیولوژی عواطف ,
بعد عاطفی ایمان ,
ایمان شهادت گرایانه ,
ایمان تجربه گرایانه ,
ایمان عمل گرایانه ,
تفوق اراده بر عقل ,
مؤلفه های انگیزشی شخصیت ,
مؤلفه های غیر عقلانی انسان ,
تأثیر گناه بر شناخت ,
عمومیت علائق دینی ,
گزینش ایمان زنده ,
چکیده :
در باب توجیه و تبیین ایمان نظریههای بسیاری مطرح شده که از جمله آنها، نظریه ویلیام جیمز با عنوان اراده معطوف به باور است. در این جستار با اشارهای به مفاد اصلی دیدگاه جیمز به بازخوانی نظریه بر اساس موارد مورد تایید و نقدهای گفته شده پرداختهایم. محورهای اصلی مقاله عبارتند از: دخالت ابعاد عاطفی – هیجانی در شناخت و ایمان، مجموعه دلبستگیهای آدمی به عنوان ملاک داوری، حق ایمان یا ایمان حقیقی، توسل به اوهام، نسبیگرایی و نگاه دنیاگرایانه در تحلیل جیمز. در مجموع با صرف نظر از مبنای پراگماتیستی جیمز، دیدگاه وی در تفسیر و توجیه ایمان قابل دفاع دانسته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت دین
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان مذهبی
,
توجیه باور دینی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
عقل عملی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه مبناگروی ,
مبناگرایی تجربی ,
فلسفه تجربی ,
فلسفه غربی ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
دلیل گروی(اصطلاح وابسته) ,
مبناگروی تجربه گرا(مقابل مبناگروی عقل گرا) ,
مبناگروی عقل گرا(مقابل مبناگروی تجربه گرا) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
عقل گروی معتدل ,
عقل گروی افراطی ,
شک معرفتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
سوالی هست مبنی بر اینکه «ایمان به خداوند و دیگر باورهاى دینى چگونه موجه مىشوند؟» در واقع یکى از مهمترین مسائل معرفتشناسى، که در فلسفه دین مطرح مى شود، این است که ایمان به وجود خداوند و دیگر باورهاى دینى چگونه موجه مى گردند؟ این مساله، که موجه نمایى خوانده مى شود و در دهه اخیر، توجه بسیارى از اندیشمندان را به خود جلب کرده است، از نزاع دلیل گروى ناشى مى شود که مى توان آن را تا عصر لاک ردیابى کرد. به طور کلى، در نزاع دلیل گروى چند نوع واکنش دیده مى شود: 1- تلاش براى یافتن دلیل پارهاى از دعاوى دینى در محدوده تجربه (لاک)؛ 2- انکار دین (هیوم، راسل، اثبات گرایانى همچون کارناپ و برخى دیگر)؛ 3- ایمانگروى (کى یرکگارد، ویتگنشتاین)؛ 4- گذر از عقل نظرى به عقل عملى (کانت، ویلیام جیمز)؛ 5- عقلگروى معتدل؛ 6- عقلگروى افراطى. در این مقاله به بررسی پاسخ پرسش مطرح شده پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید