جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
آداب و حقوق
>
آداب
>
آداب عبادی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
عنوان :
راه و روش بندگي خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بندگي كردن خدا ، مراحلي دارد و ما دراينجا دومرحله آن را به اختصار بيان مي كنيم ، شايد مقبول افتد! اولين قدمش اين است كه واجبات را انجام دهد وحرام وگناه را ترك كند! يعني ارتباطش باخدا ارتباط انجام فرمان خداوندگاريش باشد! ازمعني ومفهوم كلمه «واجب» ميتو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبودیت
,
آداب عبادی
,
مقام عبودیت(اثباتی)
,
عبادت و بندگی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقيقت عبوديت و بندگي خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بندگى چيست؟ امام صادق (ع) مي فرمايد: حقيقت عبوديت و بندگى سه چيز است: اوّل اين كه بنده در آنچه خدا بر او منّت گذاشته و بخشيده است براى خود مالكيّت نبيند، بدان جهت كه بندگان را ملكى نيست، مال را مال خدا مىدانند، و آن را در جايى كه خدا فرموده است قرار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بندگی
,
عبودیت
,
آداب عبادی
,
عبادت و بندگی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجه عبودي به خدا راه تقرب به خداوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي. مشکل عمده انسان براي پيمودن راه خدا و کمال غفلت است. غفلت باعث مي شود که انسان عمرش تلف شود و وقتش به بيهودگي بگذرد و خيالبافي کند و گناه نمايد و مانند آن. راه درمان غفلت هم "توجه" است. ما بايد توجهات عبودي را در تمام زندگي خود گسترش دهيم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرب به خدا
,
عبودیت
,
آداب عبادی
,
خودسازی و سلوک
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش بندگي خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در تبيين راه و روش بندگي خدا به چند نكته و راهكار اشاره مي كنيم: 1. تفكر : مهمترين شرط مبارزه ي با نفس و قدم اول در راه بندگي، تفكر است. امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) مي فرمايند : «بدان كه اول شرط مجاهده ي با نفس و حركت به جانب حق تعالي تفكراست
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بندگی خدا
,
عبودیت
,
آداب عبادی
,
خودسازی و سلوک
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر عباداتی چون روزه باعث غرور و فخرفروشی نسبت به دیگران شود، آیا باز هم باید آنها را انجام داد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آداب عبادی
,
عرفان عملی و اخلاق
,
انا خیر منه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خمیازه کشیدن از طرف شیطان است یعنی منظورش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از رسيدن به پاسخ سؤال ذكر اين مطلب ضروري به نظر مي رسد كه يكي از مهم ترين آداب عبادت و نماز كه آثار مهمي دارد اين است كه انسان عبادت را از روي نشاط قلب و انبساط خاطر به جا بياورد و از كسالت و إدبار نفس در وقت عبادت احتراز كند. وقتي را كه براي انج
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آداب عبادی
,
آداب نماز
,
سایر مباحث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
خمیازه در نماز ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بندگى کدام است؟ و بنده کیست؟ و چگونه میتوان در طریق بندگى حرکت کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عبادت را اهل لغت به معناى غایت خضوع و تذلّل دانستهاند و گفتهاند چون عبادت اعلى مراتب خضوع است پس لایق نیست، مگر براى کسی که اعلى مراتب وجود و کمال و اعظم مراتب نعم و احسان را دارد و از این جهت عبادت غیر حق شرک است.[1] عبادت را سه مرتبه است: بعضى خد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان و خدا
,
عبودیت
,
آداب عبادی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
بندگی ,
عبودیت ,
آثار بندگی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای فکری شیعه
نویسنده:
محمدرضا مظفر؛ مترجم: زین العابدین کاظمی خلخالی؛ مقدمه نويس: حامد حفني داود
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی انتشاراتی حضور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
امام شناسی ,
رجعت ,
عصمت ,
عقاید اسلامی ,
امامت ,
توسل ,
شفاعت ,
علم امام (ع) ,
معاد(کلام) ,
مهدویت ,
نبوت ,
تقیه ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
شیعه شناسی ,
احادیث اهل سنت ,
نکاح موقت ,
زیارت قبور ,
تقلید ,
اجتهاد ,
آداب عبادی ,
تاریخ تشیع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدرضا مظفر
شماره ديويي:
297/417
چکیده :
کتاب «ویژگیهای فکری شیعه» ترجمه کتاب «عقائد الامامیة» نوشته محمدرضا مظفر، پژوهشی حدیثی اعتقادی در اثبات عقاید شیعه و فضایل اهل بیت كه عمدتاً با استناد به متون روایی اهل سنت انجام یافته است. ابتدا مقام اهل بیت و امامت، عصمت و مهدویت از دیدگاه فرقه های اسلامی بررسی شده سپس برخی اتهامات اهل سنت به شیعه گزارش و نقد شده است. به دنبال این بحث نویسنده تلاش كرده با ارائه مستنداتی از كتب اهل سنت موضوعات فكری امامیه مانند شفاعت، توسل، متعه، زیارت قبور، جمع بین دو نماز، تحریف ناپذیری قرآن، علم امام، بداء، تقیه و رجعت را اثبات نماید در پایان تاریخ مختصری از شیعه و منابع و میراث فرهنگی آنها ذكر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روحانية العبادات : دروس في الاخلاق التعليمية و الواقعية
نویسنده:
کمال حیدري؛ تقریرنویس: طلال حسن
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق/ کاظمین: مؤسسة الإمام الجواد علیه السلام للفكر و الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت نماز ,
وجوب عبادات ,
فلسفه عبادت ,
شرایط عبادات ,
عبودیت ,
عبادت آزادگان ,
عبادت مقربان ,
حب عبادت ,
آداب عبادی ,
آداب نماز ,
چکیده :
روحانية العبادات، سلسله مباحث سید کمال حیدری (معاصر) است که به قلم طلال حسن به عربی نگارش شده است. او همچنین بر کتاب مقدمه نوشته است. شیوه ارائه دروس بدینترتیب است که در قالبی آموزشی ابتدا اهداف درس، سپس محتوای دروس و در آخر سؤالاتی پیرامون آن درس مطرح شده است. گزارش محتوا نویسنده در مطلع کتاب تحت عنوان شکر و تقدیر، عنوان و موضوع بحث را توضیح داده است: واضح است که روحانیت از روح گرفته شده است و روح وجودی مجرد از ماده است؛ همچنان که در جای خود اثبات شده است. پس روحانیت گاهی اطلاق میشود و منظور از آن در مقابل مادیت و جسمیت است که اگرچه جزئی از حقیقت آن است، اما منظور ما نیست. مقصود در اینجا جنبه معنوی است که حقیقت مطلوب را از وراء ظاهر اشیا نمایش میدهد؛ بهعنوانمثال نماز با ارکان مخصوصش، وراء صورت و شکل ظاهریاش، روحانیت و معنویتی دارد. لذا منظور امام رضا (علیه السلام) در کلام شریفش: «الصلاة قربان کل تقی»، تنها ارکان و اجزاء ظاهری آن نیست، بلکه مقصود اصلی از نماز همان جانب معنوی است که این افعال را نیز شامل میشود و البته تحصیل حقائق معنوی بدون بهجای آوردن عبادات بر اشکال و صورت و هیئت شرعیشان ممکن نیست. درواقع انسان یک جزء جاودان و مستقل از زمان و مکان دارد که همان روح انسانی است و در قبال آن جزء دیگری محدود به زمان و مکان دارد که همان بدن است. خداوند احکام و تکالیفی را وضع کرده که در آن دو جزء با هم مشاهده میشود و آنچه در این نوشتار مدنظر است جزء اول است که متصف به خلود است؛ پس برای آن عباداتی در قبال معاملات -که ناظر به بعد مادی است- وضع شده است... لذا اطلاق عنوان روحانیت عبادات صحیح است بدین معنا که بدون در نظر گرفتن روح عبادات از محتوای حقیقی آنها فارغ شدهایم؛ بنابراین نویسنده در این مباحث به روحانیت عبادت توجه کرده است؛ چراکه اهمیت این مقام را در حیات انسان درک و چنین تعبیر کرده است: انسان بدون روحانیت –نه روح- از بسیاری از حیوانات متمایز نمیشود. پس «روحانیة العبادات» عنوان جامعی برای این دروس تعلیمی واقعی است. اولین مطلبی که در درس اول مطرح شده واقعیة عبادات است که ترکیبی از شکل معین و مضمون است. عبادات از حیث شکل تعبدی محض و از دسترس بشر دور هستند؛ همچنان که اجزای وضو، ارکان مخصوص نماز، هفت بار طواف کعبه و غیر آن معروف و در رسائل عملیه تدوین شدهاند. از حیث مضمون هم به مقداری است که عابد به مراتب کمال الهی و قرب به خداوند و خالص شدن در مقام عبودیت برسد. پس واقعیت عبادت حاصل جمع بین شکل و مضمون است و لذا عبادت ساختگی واقعیت ندارد؛ اگرچه برفرض مشتمل بر همه نشانههای مضمون باشد. همچنان که شکل تنها بدون نزدیک شدن به مضمون حاصلی ندارد. نویسنده همچنین عبادات را طریق و راه رسیدن به کمالات الهی دانسته و هدف از آن را کمال دانسته است. البته کمال نیز هدف نهایی نیست؛ بلکه غایت دورتر و مهمتری وجود دارد که نیل به رضوان الهی است که صورتی حاکی از واقعیت وصول است. سپس اشاره میکند که خداوند نیازی بدین اهداف ندارد و کلامی از آیتالله جوادی آملی را شاهد میآورد که خداوند غنی از دو جهان است و هیچ کاری را برای غرض که قصد کرده و غایتی که طلب کند انجام نداده است وگرنه ذاتاً ناقص و محتاج خواهد شد و البته غنی محض هیچگاه نیازمند نخواهد بود. موضوع عبادات در قرآن کریم به شکل گستردهای مطرح شده و تصاویر عبادتش بهطور کامل مشخص شده است. این تصاویر قرآنی حلقات مرتبطی هستند که هیچگاه نمیتوان بعضی را از بعضی جدا نمود؛ چراکه محذوراتی لازم میآید که کوچکترین آن عدم پذیرش عبادت و بزرگترینش وقوع شرک است. در روایات نیز بهتفصیل به حقیقت، فضیلت و مصادیق عبادات پرداخته شده است. این بخش در ضمن سیزده رسم مطرح شده که در آخرین آنها ولایت اهلبیت (علیه السلام) شرط قبولی اعمال عبادی دانسته شده و از امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل شده که: «لولا نحن ما عُبد الله». در یکی دیگر از دروس کتاب، اهلبیت (علیهم السلام) نمونه اعلای عبادت دانسته شدهاند. زمانی که معلوم شود که آنها منشأ معرفت و آغاز عبادت هستند؛ پس پیشی گرفتن و اصالت داشتن اهلبیت (علیهم السلام) نسبت به عبادت از این نکته پرده برمیدارد که اهلبیت (علیهم السلام) نمونه اعلی در معرفت و عبادت حقه هستند؛ پس متابعت، ملازمت و خارج نشدن از اطاعت آنها لازم است. این همان طاعت قرآنی است که در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (نساء: 59) ذکر شده است. در یکی دیگر از مباحث کتاب به این نکته اشاره شده که نمونه اعلی در عبادت، کثرت آن نیست. سه مورد وجود دارد که اگر در عابد زیاد شد نمونه اعلی در عبادت خواهد بود: اول اعتدال در عبادت، عابد در عبادتش حق خداوند و در علاقاتش حق مردم را ادا میکند؛ چراکه اسلام دینی رهبانی جدای از اجتماع نیست. دوم اینکه این عبادت اخلاقی سرشار از اخلاص است که با آن غیر رضوان الهی طلب نمیشود. سوم عبادت باید همراه با تفکر و خشوع باشد. علاقه اقامه نماز در انسان پیوند محکمی است. استمرار انسان در اقامه نماز مربوط به پیوند انسان با صانع و خالق خود است و هیچ وسیله عبادی بهتر و نزدیکتر از نماز وجود ندارد که بنده به آن استعانت جوید؛ همچنان که خداوند میفرماید: «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ» (بقره: 45). اخلاقیات عبادات و بعد عرفانی آن، اخلاقیات مسجد و اماکن مقدسه، صور روحانی طهارت و نماز، حافظان نماز، صور روحانی روزه، حج و زکات، اخلاقیات قرآن کریم، اخلاقیات محبت، رفق و صداقت، دیگر عناوینی است که در این اثر مطرح شده است. نویسنده حب و محبت را زاده و ثمره معرفت؛ و ثمره محبت را اخلاص نسبت به محبوب دانسته است؛ پس اگر محبت اخلاص حقیقی نسبت به محبوب نتیجه ندهد محبت نیست و توهم است. یا اینکه مرضی نفسانی یا نفاق است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد الإمامیة
نویسنده:
محمدرضا مظفر؛ مقدمه نویس: حامد حفنی داود
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: انتشارات انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
امامت
,
نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
تقلید
,
تقریب مذاهب اسلامی
,
شیعه شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
اجتهاد
,
آداب عبادی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدرضا مظفر
شابک (isbn):
978-964-438-093-8
چکیده :
«عقايد الامامية» كتابى است به زبان عربى، در عقائد اسلامى از ديدگاه شيعه، تاليف شيخ محمدرضا مظفر با هدف تقريب مذاهب اسلامي. «عقايد الامامية» مجموعه اى از عقايد اسلامى است كه بر پايه تفكر شيعى نوشته، و به صورتى فشرده و رسا تنظيم شده است. اين اثر بر خلاف كتاب هاى كلامى پيشينيان، از هر گونه پيچيدگى عارى، و براى همگان قابل فهم است. مولف در مقدمه كتاب به بيان عقيده شيعه درباره نظر و شناخت، تقليد در فروع دين، اجتهاد و نيز مجتهد مى پردازد. فصول كتاب به بررسي ديدگاه شيعه با عناويني در موضوعات الهيات، نبوت، امامت، آداب و عبادات و معاد اختصاص يافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید