جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
واقع گرایی دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
تهمیدات زبانی کثرت گرایی دینی بر اساس روایت جان هیک و پیتر برن
نویسنده:
مهدی اخوان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جان هیک
,
پیتر برن
,
کثرت گرایی دینی
,
فلسفه دین
,
زبان و پلورالیسم
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
زبان دینی ,
نظریه زبانی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
تکثر امور متعالی ,
روایت کانتی جان هیک ,
تفسیر اسطوره ای از گفتار دینی ,
معنای عملی ,
زبان دین و اسطوره شناسی ,
امر غایی ,
روایت جنبه نمای برن ,
تفسیر استعاری زبان دینی ,
نظریه های تشبیه محور ,
دیدگاه علی و عمل گرا ,
دیدگاه استعاری برن ,
امر قدسی چند چهره ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
هر رویکرد فلسفی پلورالیستی به پدیده تنوع و کثرت ادیان باید مبانی و مبادی زبان شناسانه لازم را هم تدارک بیند. این تمهیدات باید به گونه ای باشد که تمامیت و سازگاری آن نظریه کثرت گرایانه را مخدوش نسازد. مولفه هایی هم چون صدق، معناداری و واقع نمایی رئالیسم دینی را حفظ کند، تعارض گزاره های ادیان را به صورتی معقول حل نماید و به التزام به کثرت امر متعالی نینجامد. در این مقاله، چنین مولفه هایی را با مقایسه دو روایت جان هیک و پیتر برن از پلورالیست های دینی معاصر بررسی می کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی ناواقعگرایی در باب خدا در اندیشهی دان کیوپیت
نویسنده:
عباس مهدوی، علیرضا قائمینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دان کیوپیت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه دین
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
عرفان ثانویت ,
پوچ انگاری ,
قبیله گرایی جدید ,
زبان ,
تصور از خدا ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
علم اخلاق ,
قضایای تجربی ,
عرفان مسیحی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
حقیقت و خطا ,
آرمان معنوی ,
الهیات واقع گرا ,
برهان متافیزیکی عقل ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در یک تقسیمبندی کلان، دو گونه فلسفهی دین داریم: فلسفهی دین واقعگرا و فلسفهی دین ناواقعگرا. دان کیوپیت متأله انگلیسی، معتقد است دوران شکوفایی واقعگرایی افلاطونی سپری شده است و ایمان دینی باید مدرنیزه شود. او معتقد است هیچ واقعیت الاهیاتی عینی و ثابت و معقولی در بیرون وجود ندارد تا به مدد آن بتوانیم نظریههایمان را بیازماییم. ما در این مقاله که در پی نقد و بررسی آرای ناواقعگرایانهی الاهیاتی دان کیوپیت است، پس از مروری بر پیشینهی نگاه ناواقعگرایانه به دین، به تشریح دیدگاه ناواقعگرایانهی دان کیوپیت پرداختهایم. پس از آن، به نقد و بررسی آرای وی میپردازیم. در این بخش بر آنیم تا ضمن نقد آرای ناواقعگرایانه دان کیوپیت، به نقد مبانی و پیامدهای منفی ناواقعگرایی دینی نیز اشاره کنیم. بخش پایانی را نیز به نتیجهگیری اختصاص دادهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی یا ناواقعگرایی زبان دینی با تأکید بر آرای د.ز. فیلیپس و راجر تریگ
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی، محمدرضا قائمینیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
واقع گرایی دینی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
اثباتگرایی منطقی ,
افلاطون ,
الله ,
ذهن و عین ,
واقع گرایی مابعدالطبیعی ,
زندگی پس از مرگ ,
ارزش معرفتی گزاره های کلامی ,
نظریه تصویری زبان ,
نظریه بازیهای زبانی ,
عقل و التزام ,
تمایز عقل و واقعیت ,
مناسک و آداب دینی ,
نظریه تحقیق پذیری ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
د.ز. فیلیپس ,
راجر تریگ ,
نحوه معیشت ,
تبیین ناپذیری ,
روی باسکار ,
رئالیسم انتقادی ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
زبان عمومی ,
الهیات سلبی ,
ویتگنشتاین ,
ارسطو ,
ابنمیمون ,
خداباوری سنتی (خداباوری کلاسیک) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نزاع میان واقع گرایی و ناواقع گرایی در زبان دینی، هنگامی اهمیت می یابد که قصد<br /> داوریِ معرفتی در باب ارزش معرفتیِ گزاره های کلامی، به طور عام، و گزاره های ناظر به<br /> خدا و اوصاف او، به طور خاص، را داشته باشیم. در این مقاله، با توجه به آغاز این نزاع که<br /> در فلسفه ی متأخر لودویک ویتگنشتاین است، پس از مروری بر فلسفه ی تحلیل زبانی، به<br /> تشریح دیدگاه های او در فلسف هی متقدم و متأخر او پرداخته شده است؛ پس از آن، به<br /> بررسی دیدگاه های فیلسوفان دینی می پردازیم که با تأثیر از فلسفه ی متأخر ویتگنشتاین،<br /> معنای حقیقیِ گزار ههای دینی را در کاربردی می جویند که این باورها، به طور پسینی، در<br /> عرف خداباوران در جامعه ی دینی دارند (نه لزوماً معنایی پیشینی، از پیش معلوم و<br /> فرازبانی). آرای دی. زد فیلیپس را به عنوان اصلی ترین نماینده این دسته از فیلسوفان<br /> که مشهور به ناواقع گرایان اند، در مقابلِ آرای راجرتریگ به عنوان نماینده اصلی واقع<br /> گرایان قرار داد ه ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی ناواقع گرایی دینی در کتاب دریای ایمان با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
حبیبالله پاکدامن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
واقع گرایی دینی
,
دان کیوپیت
,
علوم انسانی
,
ناواقعگرایی دینی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
چکیده:در این رساله ناواقعگراییهای کتاب دریای ایمان با تأکید بر دیدگاه علام? طباطبایی(ره) مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. علامه(ره) بر فطری و بدیهی بودن واقعیت، تاکید دارد. از نگاه وی هستی منحصر در عالم ماده و منابع معرفت منحصر در حس و تجربه نیست. دیدگاه ایشان در مورد هستیِ امر الوهی، علم، مطابقت گزارههای دینی با واقع و نفسالامر، معناداری و معرفتبخشی گزارههای دینی گواه این است که علامه(ره) در عرصههای هستیشناسی و معرفتشناسی و در باب گزارههای دینی واقعگراست. اما در مقابل، کتاب دریای ایمان که توسط دان کیوپیت نوشته شده؛ شامل ناواقعگراییهای فراوانی در عرص? دین است. از مبانی مهم دان کیوپیت میتوان به طبیعتگرایی، تقدم معرفت و شناخت بر هستی و منحصر دانستن ابزارهای معرفت در حس و تجربه اشاره کرد که با توجه به دیدگاه علامه بطلان آن روشن است. تلاش وی برای بطلان ناواقعگرایی و اثبات نظری? انتقادی خود، به خاطر نداشتن دلیل کافی، علم زدگی و عدم شناخت وی از سایر ادیان، نافرجام است. ایشان درصدد است تا دین و آموزههای دینی را اموری ذهنی و بدون واقعیت خارجی تبیین کند تا مزیتهای دین بدون اعتقاد به امور متافیزیکی حفظ شود. به عبارت دیگر ایشان به دنبال معنویتی طبیعت-گرایانه است که باعث فعالیت انسان در عرص? زندگی میشود. از نگاه علامه چنین تفسیری از دین و آموزه-های دینی صحیح نیست و هیچ مزیتی را به دنبال ندارد؛ چون اعتقادی که ذهنی است و واقعیتی در ورای خود ندارد و تصور دنیا بدون حسابرسی آخرت، نمی-تواند انسان را به فعالیت وا دارد و آرمان زندگیاش باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید