جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 70
مرگ و زندگی پس از مرگ در بودیسم ژاپنی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jacqueline I. Stone , Mariko Namba Walter
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: برای بیش از هزار سال، بودیسم بر آیین های مرگ ژاپنی ها و مفاهیم زندگی پس از مرگ مسلط بوده است. نه مقاله این مجلد، که از قرن دهم تا امروز را در بر می گیرد، هم تداوم و هم تغییر در شیوه های مرگ را در طول زمان آشکار می کند. آنها همچنین به بررسی مسائل مرتبط با هم می پردازند که چگونه آیین های مرگ بودایی به نگرانی های فردی در مورد زندگی پس از مرگ پرداخته است و در عین حال نیازهای اجتماعی و نهادی را برآورده می کند و چگونه شیوه های مربوط به مرگ بودایی عناصری از سنت های دیگر را جذب و بازسازی کرده است و ایده های متفاوت و حتی متضاد در مورد آنها را گرد هم می آورد. مردگان، سرنوشت پس از مرگ آنها، و آنچه که عمل هنجاری بودایی را تشکیل می دهد. این ایده که مرگ، با مدیریت آیینی، می‌تواند واسطه گریز از تولد دوباره توهم‌آمیز باشد، در دو مقاله اول بررسی می‌شود. سارا هورتون پیشرفت در هیان ژاپن (794-1185) تصاویری را نشان می دهد که بودا آمیدا را در حال نزول برای استقبال از جانبازان در لحظه مرگ نشان می دهد، در حالی که ژاکلین استون نقش حیاتی راهبان را که به عنوان راهنمای مذهبی در مراسم مرگ شرکت می کردند، تحلیل می کند. حتی در حالی که بر مضامین ناپایداری و عدم دلبستگی تأکید می‌کرد، آیین‌های مرگ بودایی برای تشویق حفظ پیوندهای عاطفی با متوفی کار می‌کرد و با انجام این کار، به ساختار دنیای اجتماعی افراد زنده کمک می‌کرد. این موضوع در چهار مقاله بعدی بررسی می شود. برایان راپرت نقش پرستش یادگار در تقویت نسب خانوادگی و قدرت سیاسی را بررسی می کند. مارک بلوم موضوع بحث برانگیز خودکشی مذهبی برای پیوستن مجدد به معلم خود در سرزمین پاک را بررسی می کند. و هنک گلاسمن تجزیه و تحلیل می کند که چگونه آیین های قرون وسطایی اواخر برای زنانی که در بارداری و زایمان جان خود را از دست داده اند، هم منعکس شده و هم به شکل گیری هنجارهای تغییر جنسیت کمک می کند. ظهور مراسم تشییع جنازه استاندارد در اوایل دوره مدرن ژاپن، موضوع فصل دانکن ویلیامز را تشکیل می دهد، که نشان می دهد چگونه فرقه سوتو ذن با گنجاندن فرهنگ مذهبی محلی در مراسم مرگ خود، رهبری خود را در جوامع روستایی به دست آورد. سه فصل آخر به شیوه‌های تدفین و تدفین معاصر و بحث‌های پیرامون آن‌ها می‌پردازد. ماریکو والتر یک "ساختار عمیق" را کشف می کند که به مراسم تشییع جنازه بوداییان ژاپنی از طریق خطوط فرقه ای اطلاع می دهد - ساختاری که، او استدلال می کند که معنای آن علیرغم رقابت از سوی صنعت سکولار پررونق تشییع جنازه پابرجاست. استفان کاول بحث‌هایی را در مورد اعمال اعطای نام‌های بودایی پس از مرگ به متوفیان و تهدیدی که برای معابد سنتی بودایی با تغییر ایده‌ها درباره مراسم تشییع جنازه و زندگی پس از مرگ ایجاد می‌کند، بررسی می‌کند. سرانجام، جورج تانابه نشان می‌دهد که چگونه روشنفکران فرقه‌ای بودایی معاصر تلاش می‌کنند تا تعارض‌های بین دکترین هنجاری و مراسم تشییع جنازه را حل کنند، و نتیجه می‌گیرد که محبت انسان نسبت به متوفی همیشه بر خواسته‌های ارتدکسی پیروز می‌شود. مرگ و زندگی پس از مرگ در بودیسم ژاپنی گامی بزرگ به سوی درک چگونگی شکل‌گیری و حفظ قدرت بودیسم در ژاپن بر افکار و اعمال مربوط به مرگ است، و یکی از مفصل‌ترین و جامع‌ترین گزارش‌ها را تا به امروز از این موضوع ارائه می‌کند.
نیستی در فلسفه آسیایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Berger , Douglas L.; Liu , JeeLoo
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: انواعی از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین ایده‌ها درباره نیستی یا پوچی در تاریخ و توسعه تعدادی از سنت‌های آسیای جنوبی و شرقی - از جمله در بودیسم، دائوئیسم، نئوکنفوسیوس، هندوئیسم، فلسفه کره‌ای، و مدرسه ژاپنی کیوتو این سنت‌ها این بینش را به اشتراک می‌گذارند که برای توضیح اسرار بزرگ و حقایق دنیوی درباره تجربه ما، ایده‌های «هیچ» باید نقش اصلی را ایفا کنند. این مجموعه مقالات، کار بیست تن از دانشمندان برجسته جهان از اندیشه هندو، بودایی، دائوئیست، نئوکنفوسیوس، ژاپنی و کره ای را گرد هم می آورد تا مفهوم سازی های فلسفی جذاب «هیچ» را در سنت های کلاسیک و مدرن آسیایی روشن کند. این مجموعه منحصربه‌فرد کار جدیدی از دانشمندان برجسته ارائه می‌کند و دیدگاهی منسجم و پانوراما از مهم‌ترین راه‌هایی را ارائه می‌کند که «هیچی» نقش‌های مهمی در فلسفه آسیایی ایفا می‌کند. این شامل فرمول بندی های سنتی و معاصر است، گاهی سنت های آسیایی را با یکدیگر و گاهی با تفکر کلاسیک و مدرن غربی در گفتگو قرار می دهد. نتیجه کتابی است که برای دانشجویان و محققان فلسفه آسیایی و تطبیقی ​​بسیار ارزشمند است.
فلسفه ژاپنی و قاره‌ای: گفتگو با مکتب کیوتو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Edited by Bret W. Davis, Brian Schroeder, and Jason M. Wirth
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
bloomington & indianapolis: Indiana University Press,
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: با درک اهمیت مکتب کیوتو و تأثیر آن بر فلسفه، سیاست، مذهب و مطالعات آسیایی، فلسفه ژاپنی و قاره‌ای آغازگر گفت‌وگویی بین فیلسوفان ژاپنی و غربی است. مقالات این مجلد میان فرهنگی، متفکران مکتب کیوتو را با ایده آلیسم آلمانی، نیچه، پدیدارشناسی و دیگر چهره ها و مکاتب سنت قاره ای مانند لویناس و ایریگاری در گفتگو قرار می دهد. این جلد که در زمینه فلسفه جهانی تنظیم شده است، گفتگوهای انتقادی، بدیع و سازنده را بین برخی از تأثیرگذارترین چهره های فلسفی شرق و غرب ارائه می دهد.
گفتارهایی در علم دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Müller, Friedrich Max (فریدریش مکس مولر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: .Scribner, Armstrong, and Co,
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان چینی
نویسنده:
محمدعلی رستمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
هدف از اين نوشتار بررسی چگونگی آموزه منجی موعود در اديان چينی در محورهای ذيل است: 1. ابتدا اصل وجود اين آموزه را فقط در كتاب های كلاسيك چينی كنفوسيوسی و دائويی و متفكران اين دو آيين بررسی كرده ايم، زيرا اين دو بومی چين هستند و آيين بودا وارداتی است. در اين مورد به اين نتيجه رسيده ايم كه اين آموزه در طول تاريخ چين همواره حضور داشته است. 2. آن گاه به حقيقت اين آموزه پرداخته و نشان داده ايم كه منجی در اديان چينی هويت انسانی دارد و در طول تاريخ افراد متفاوتی در اين رابطه به عنوان منجی مطرح بود ه اند كه مشخص می كند در عصر حاضر فرد خاصی به عنوان منجی مطرح نيست. از طرف ديگر وقتی منجی ظهور كند جهان به وحدت می رسد و صلح فراگير می شود. بر طبق فرهنگ چينی چنين دورانی در گذشته باستانی نيز وجود داشته كه از آن به صلح و هماهنگی بزرگ تعبير می شود و به تای پينگ مشهور است. 3. آثار اجتماعی و دينی اين آموزه يكی ديگر از بحثهای مطرح در اين مقاله است. نتايج بحث نشان می دهد كه قيام های زيادی در چين تحت تأثير اعتقاد به اين آموزه پديد آمده است. هم چنين در اثر اعتقاد به اين آموزه شعاير و مناسك مختلفی در سطح دولتی و مردمی رايج گرديده است.
صفحات :
از صفحه 47 تا 78
مفهوم دهرمه در بودیسم
نویسنده:
سعید گراوند
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
دهرمه بنیادی ترین مفهوم در تفکر دینی آسیای شرقی است که ریشه در تاریخ هندوئیسم دارد. این مفهوم در وداها، بیشتر به معنای قانون و شریعت و در متون و ادبیات دوره های بعد به معنای فضیلت، عدالت، معیار، وظیفه و تکلیف شرعی است. اما در تفکر بودایی، دهرمه حقیقتی است در باب وضعیت و کارکرد جهان که می تواند به علت و ماهیت رنج انسان پاسخ گوید و تمایلات شرارت آمیز موجود در همین جهان را به پایان برساند. از این رو در بودیسم، جهان متشکل از دهرمه هایی است که بنیاد حقیقت را تشکیل می دهند. نگارنده در این نوشتار، ابتدا به سابقه و آثار و عناصر مفهوم دهرمه در سنت دینی هند پرداخته، سپس تاریخ، معانی مختلف، تنوع و طبقه بندی دهرمه ها و در نهایت مفهوم دهرمه را در سنت مهایانه و هینه یانه مطرح کرده، تفاسیر مختلف این دو جریان را در باب دهرمه بررسی نموده است.
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
تطبیق منازل سلوک بودایی و برخی مفاهیم «دهمه پده» با دیدگاه عارفان مسلمان
نویسنده:
علی فتح الهی ,قاسم صحرایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
دهمه پده از آثار مشهور فلسفی، اخلاقی گوتمه بودا، مصلح بزرگ قرن ششم پیش از میلاد مسیح، در کیش هندویی است. باتوجه به اینکه نواحی شرقی ایران، به ویژه بلخ، از خاستگاه های تصوف ایرانی و نزدیک ترین محل برخورد دو فرهنگ بودایی و اسلامی به شمار می آمده است، گمان می رود آیین بودایی با پیشینه ای هزار ساله بر ذهن و آداب سالکان مسلمان اثر گذاشته باشد.این نوشتار به بررسی آرا و بیان شباهت دیدگاه های بودایی با آرا عارفان مسلمان در بیان منازل سلوک و مقامات عرفانی یادشده در کتب متصوفه می پردازد. شایان ذکر است که در این مقاله مشابهت های لفظی و لغوی، و نیز مشابهت های مفهومی و معنایی بحث و بررسی شده اند. البته ضمن بیان مشابهت های منازل سلوک، مفاهیم برجسته عرفانی- اخلاقی را نیز در دو فرهنگ بررسی و مقایسه شده است.
صفحات :
از صفحه 119 تا 153
التصوف البوذي والتحلیل النفسي
نویسنده:
د.ت. سوزوکي؛ ترجمه: ثائر دیب؛ تقدیم: وفیق خنسة؛ تصدیر: إریک فروم
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لاذقیه - سوریه: دار الحوار للنشر والتوزیع,
مفهوم قربانی (یجنه / یسنه) در هند و ایران باستان
نویسنده:
محمد رضا عدلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
در روزگار باستان آیین قربانی، در هند و ایران، مهمترین آیین دینی تلقی می شد. در هند آیین قربانی رفته رفته از آیینی ابتدایی به چنان نظام پیچیده ای بدل شد که در دوره ای برای برگزاری آن حضور چندین دین یار ضروری بود و نظام تمام کائنات وابسته به این عمل تصور می شد. شرح این آیین با جزییات تمام در متونی موسوم به براهمنه ها نقل شده است. براهمنه ها در واقع بازتاب دوره ای از حیات دین هندوست که در آن آیین گرایی محض حکمفرما بود و دین یاران هندو حاکمان مطلق جامعه بودند. در ایران باستان نیز این آیین از رونق زیادی برخوردار بود و دین زردشتی رسمی بر برگزاری این آیین بسیار تاکید می کرد که بازتاب آن در متن یسنه مشهود است. بررسی این دو سنت از وجود شباهت هایی قابل توجه خبر می دهد: نخست اینکه این رسم ریشه در پیشینه مشترک هندو- ایرانیان دارد. در ریگ ودا اگرچه به قربانی اشاره می شود اما تاکید بر عمل قربانی در دوره بعد (در براهمنه ها) صورت می گیرد. از سوی دیگر در گاهان زردشت به نظر می رسد قربانی چندان عمل خوشایندی نیست، اما در دوره بعد (در یسنه) آیین محوری دین زردشتی محسوب می شود. در هند این آیین به سبب باطن گرایی دوره های بعد افول کرد و در ایران نیز بر اثر عوامل خارجی (ظهور اسلام) از رونق افتاد.
صفحات :
از صفحه 101 تا 135
ساخت اجتماعی سنگهه در جوامع بودایی تهرواده ای
نویسنده:
ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
سنگهه به معنای نظامی رهبانی مبتنی بر زندگی گروه راهبان یا راهبه های بودایی است که با هم جمع شده و جماعت مشخصی را در صومعه بنابر اصول وینیه برپا می دارند. این نظام، مهمترین نهاد دینی در جوامع تهرواده ای و مبتنی بر روابط میان اعضا و رابطه متقابل اعضا آن با عوام جامعه است. درون سنگهه راهبان از منزلت و مزایای نسبتا برابری برخوردارند اما میان راهبان و راهبه ها از جنبه های متعددی تبعیض وجود دارد. ممنوعیت فعالیت اقتصادی راهبان تداوم حیات سنگهه را به حمایت های مالی عوام وابسته می کند و سنگهه برای حفظ این حمایت ها، از یک سوی کارکردهای اجتماعی خاصی را برعهده گرفته و از سوی دیگر، به رغم تاکید مذهب تهرواده بر راست کیشی و بدعت گریزی، باورهایی را در میان عوام مطرح نموده است که با تعالیم منتسب به بودا تفاوت و حتی مغایرت دارند.
صفحات :
از صفحه 153 تا 179
  • تعداد رکورد ها : 70