جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 26
رجعت و ضرورت دین
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي ازضروريات مذهب تشيع عقيده به رجعت است . رجعت در لغت به معناي بازگشت است. معني اصطلاحي رجعت از ديدگاه شيعه اين است كه خداوند (هم زمان با ظهور حضرت مهدي(عج« شماري از امت محمد(ص) را پس از مرگشان و پيش از قيامت بر مي انگيزاند واين باور از ويژگيهاي م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چرا دین؟
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اساسي‌ترين پرسش انسان درباره دين اين است كه دين چه فايده و چه لزومي دارد؟ چرا بايد ديندار بود؟ رابطه دين و انسان چگونه‌ رابطه‌اي است؟ آيا زندگي بدون دين امكان‌پذير است و در اين صورت، ديني زيستن بهتر است يا زندگي منهاي دين؟ پس از روشن شدن چرايي و ضرور بیشتر ...
راز دين گرايى انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به اختصار رابطه انسان و دين را با ويژگى‏هاى زير مى‏توان توصيف كرد:<BR>ذاتى بودن<BR>گرايش انسان به دين امرى ذاتى، عميق و ريشه دار است. دين نه تنها تأمين كننده بسيارى از حاجات انسان است، بلكه خود نيازى بنيادين و نهفته در ژرفاى وجود آدمى است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه دين
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فلسفه دين: عبارت است از بررسي فيلسوفانه مفاهيم، گفتارها، دعاوي، باورهاي ديني و شواهد و دلايلي كه به سود و زيان آنها طرح مي شود.
با نيم نگاهي به مباحث فلسفه دين مي توان گفت فلسفه دين به دو معنا به كار مي رود، يا داراي دو بخش و دو جنبه است.
1. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نياز به دين و دین راستین
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حقانيت يك دين در گرو سه امر است: 1. بنياد الهى، 2. تحريف نشدن كتاب آسمانى آن، 3. نسخ نشدن توسط شريعت الهى پسين.
براى شناخت آنكه يك دين واقعاً چنين بوده و همه ويژگى‏هاى فوق را دارد روش‏هاى مختلفى وجود دارد:

ضرورت دین
فلسفه دين ،کمال انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا گفتني است هر پديده اي براي کاري ساخته شده و به سوي نقطه اي در حرکت است که اگر براي کار مناسبش به کار گرفته شود و يا به نقطه مطلوبش برسد مسير خردمندانه را طي کرده است. به طور مثال قلم براي نوشتن است و استفاده پيچ گوشتي از آن نامناسب است و گوش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه تكليف
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

خدا بی نیاز مطلق است و از کسی چیزی نمی خواهد ؛ لذا از ما هم تکلیف نمی خواهد بلکه او تکلیف را برای ما می خواهد ؛ به تعبیر دیگر، خدا به ما راه نشان می دهد ؛ « إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ـــــ ما راه را به او نشان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ضرورت دينداري
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد خاطر نشان کرد که وظيفه و هدف اصلي دين هدايت و راهنمايي انسان به سوي سعادت ابدي و جاودانه است ، هر چند يکي از ويژگي هاي دين اسلام توجه به حيات اين جهاني و ارائه رهنمودهايي در اين باره است اما همانطور که گفته شد دين برنامه زندگي و حرکت به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی ضرورت دین از منظر فلاسفه و متکلمان اسلامی و آیات و روایات
نویسنده:
سمیه همراهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
دین مسأله ای است که متفکران بسیاری را به نفکر واداشته است. در این جا ما به ضرورت دین از منظر قرآن و روایات، متکلمان و فلاسفه اسلامی پرداخته و خواهیم دانست که قرآن و روایات دین را برای هدایت بشر و نیازمندی فطری ضروری می دانند و متکلمان از طریق قاعده ی لطف و فلاسفه نیز از طریق مدنی بالطبع بودن انسان به این موضوع پرداخته اند.
مقایسه و تحلیل دیدگاه متکلمان و فیلسوفان مسلمان در باب ضرورت دین
نویسنده:
معصومه عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مسئله ضرورت دین از جمله مباحثی است که از دیرباز مورد توجه متکلمان و فیلسوفان مسلمان بوده است. آنها با بیان براهین خود همواره بر این امر تأکید داشته و دین را برای جامعه بشری ضروری و لازم می دانستند. اما در مقابل کسانی نیز بوده اند که دین را امری لغو و بیهوده و بی اثر برای بشر دانسته و بر براهین متکلمان و فیلسوفان شبهاتی وارد کرده اند. در این پژوهش سعی شده است دیدگاه متکلمان و فیلسوفان مسلمان در این زمینه بیان شده و اشکالاتی که بر نظرات آنها مطرح کرده اند مورد بررسی قرار گیرد.متکلمان امامیه و معتزله که قائل به حسن و قبح عقلی هستند، ضرورت دین را بر پایه «قاعده لطف» تبیین کرده اند، و معتقدند شریعت لطف پروردگار است و لطف، مقتضای حکمت خداوند بوده و تحقق بخشیدن به آن واجب است. از طرفی متکلمان اشاعره که قائل به حسن و قبح عقلی نیستند، وجوبی را که متکلمان امامیه و معتزله به آن قائل اند را نمی پذیرند. آنان به حسن دین بسنده کرده و همین اندازه که خداوند آن را انجام داده است برای حکم به حسن آن کافی می دانند؛ زیرا از نگاه آنها حسن و قبح مستند به شرع است و آنچه را خداوند انجام دهد حسن است و آنچه را که شارع مقدس به حسن یا قبح آن حکم می کند، حسن یا قبیح است. از طرفی استدلال فیلسوفان در زمینه لزوم شریعت، مبتنی بر نیازمندی انسان به اجتماع است. فیلسوفان مسلمان در استدلال خود با تکیه بر مدنی بالطبع بودن انسان، او را محتاج قانونی می دانند که بتواند مسیر عدالت را برای او هموار کند، زیرا انسان در حیاتش به امور زیادی محتاج است و با تعامل و همکاری همنوعانش، می تواند امور معیشت خود را تأمین کند و دست یابی به چنین قانون کاملی که بتواند جامعه را به عدالت و سعاوت دنیوی و اخروی راهنمایی کند فقط از سوی خداوند متعال که آفریننده و مدبر انسان است امکان پذیر خواهد بود.
  • تعداد رکورد ها : 26