جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 33
کتاب مقدس در مسیحیت عرب [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Thomas
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: مشارکت در این جلد، که از پنجمین سمپوزیوم مینگانا آمده است، استفاده از کتاب مقدس و نگرش نسبت به آن را در دوره های اولیه و کلاسیک اسلامی بررسی می کند. نویسندگان موضوعاتی مانند ترجمه های اولیه مسیحی از کتاب مقدس به عربی، استفاده از آیات آن برای دفاع از حقیقت مسیحیت، تفسیر اهمیت اسلام و اثبات خطای آن، اتهامات مسلمانان به فساد کتاب مقدس، و تأثیراتی که بر تولید انجیل در سرزمین های مسلمانان تأثیر گذاشت. این جلد، مرکزیت انجیل را برای مسیحیان عرب به‌عنوان منبعی از اقتدار و اطلاعات در مورد تجربیات آنها تحت اسلام، و اهمیت حفظ اعتبار آن در برابر انتقادات مسلمانان نشان می‌دهد.
مسیحیت افراطی در فلسطین و اسرائیل: آزادی و الهیات در خاورمیانه
نویسنده:
Samuel J. J. Kuruvilla
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
I.B.Tauris ,
چکیده :
چکیده ماشینی مسیحیت از سرزمین‌های فلسطین کتاب مقدس سرچشمه گرفت و صرف نظر از ارتباط قرن بیستمی آن با درگیری اعراب و اسرائیل، برای مسیحیان سراسر جهان، مسیحیت در درجه اول و مهم‌تر از همه زادگاه مسیحیت باقی می‌ماند. جالب اینجاست که حجم جمعیت مسیحی در میان فلسطینی‌هایی که امروزه در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی زندگی می‌کنند، اکنون نسبتاً ناچیز است. در اینجا، ساموئل جی. کورویلا استدلال می‌کند که فلسطینیان مسیحی اغلب از ابزارهای زیرکانه سیاسی و همچنین از نظر الهیات رادیکال در تلاش‌های خود برای مرتبط جلوه دادن به عنوان یک جامعه اقلیت در جوامع اسرائیلی و فلسطینی استفاده می‌کنند. او توسعه الهیات آزادی مسیحی، به ویژه در کار روحانی فلسطینی انگلیسی نعیم استیفان آتیک و کشیش لوتری فلسطینی میتری راهب، در میان دیگران، را به عنوان بخشی از مبارزات مردم فلسطین برای استقلال ترسیم می کند. با انجام این کار، کورویلا دیدگاه جدیدی از درگیری اسرائیل و فلسطین و نقش مسیحیان در آن ارائه می دهد.
خدا مخاطره من است : کتابی درباره عارفان، اساتید و معلمان مدرن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rom Landau
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Landau Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در ابتدا در سال 1935 منتشر شد. خدا ماجراجویی من است- کتابی در مورد اساتید و معلمان عرفان مدرن نوشته ROM LANDAU. پیشگفتار چاپ اول: نیت شما از نوشتن چنین کتابی چیزی توهین آمیز است،» یکی از دوستان گفت و با این حال من آن را ادامه دادم. از زمانی که پسر بودم، همیشه مجذوب مناطقی از حقیقت بودم که ادیان و علوم رسمی از کاوش در آنها خجالت می کشند. مردانی که ادعا می‌کنند در آنها نفوذ کرده‌اند، همیشه همان جذابیتی را برای من داشته‌اند که هنرمندان مشهور، کاشفان یا دولت‌ها نسبت به دیگران دارند و چنین مردانی موضوع این کتاب هستند. برخی از آنها از شرق، برخی از اروپا و آمریکا آمده اند. برخی تنها با چشمک زدن پلک به ما نگاهی اجمالی به حقیقت می دهند، در حالی که برخی دیگر با دقت ریاضیدانان از بهشت ​​و جهنم صحبت می کنند. من همه آنها را ملاقات کرده ام و برخی را در زندگی روزمره آنها تماشا کرده ام. اکنون سال هاست که به دنبال شرکت آنها هستم، آنها را مورد بازجویی قرار داده و از نزدیک آنها را در محل کار تماشا کرده ام. من سعی کرده ام شخصیت فردی را از آموزش جدا کنم و سپس این دو را با هم آشتی دهم. من برخی از کسانی را که اکنون نمی توانم بدون بی اعتمادی به آنها نگاه کنم، آورده ام. از آنجایی که هزاران نفر دیگر به آنها اعتقاد دارند، آنها در هر حال جالب ترین چهره ها در زندگی معنوی معاصر هستند، هر چند که آموزش آنها ارزش نهایی کمی داشته باشد. افرادی هستند که قهرمانان این کتاب را صمیمانه تر از من می شناسند، اما هدف من هرگز این نبوده که خودم را با هیچ معلمی بشناسم. برعکس، من همیشه مشتاق این بوده‌ام که برای خودم کشف کنم که آنها از طریق چه قدرت‌هایی بر افراد زیادی تأثیر گذاشته‌اند. این نگرش به خواننده هشدار می دهد که انتظار بررسی غیرشخصی آموزه های معنوی معاصر را نداشته باشد. من خودم را به نوشتن از مردانی که با آنها در تماس شخصی بوده‌ام محدود کرده‌ام. من به آنها نه به عنوان یک محقق، بلکه به عنوان یک انسان معمولی که سعی می کند خدا را در زندگی روزمره بیابد، برخورد می کنم. این کتاب اعتراف یک ماجراجویی و داستان دوستی من با مردانی است که نسل آینده احتمالاً آنها را پیامبران راستین زمانه ما می نامند. هسته اصلی ماجرا جستجوی خداست. تصمیم گیری را به خواننده واگذار می کنم که آیا چنین جستجویی می تواند توهین آمیز باشد یا خیر. R. L. MOCKBIDGE HOUSE هنفیلد، تابستان ساسکس، 1935. پیشگفتار بر ویراست جدید (تأثیر نهم): برای یک نویسنده وظیفه پسندیده ای است که وقتی یکی از کتاب هایش به قدری از محبوبیت عمومی برخوردار شده است که چاپ دیگری را درخواست کند، ابراز خوشحالی کند. هفت سال پس از اولین انتشار. در این مورد، به خرسندی نویسنده باید قدردانی از خوانندگانش را نیز اضافه کرد. زیرا من از هزاران نامه دریافتی از افرادی که قبلاً برای من ناشناخته بودند، و حتی بیشتر از بسیاری از تماس های شخصی ارزشمند که اغلب از چنین مکاتباتی ناشی شده اند، سود زیادی برده ام. اگر از ابراز قدردانی خود به خاطر روشنگری که بدین ترتیب به دست آورده ام، خودداری کنم، باید احساسات واقعی خود را دروغ بگویم. هنگامی که نسخه خطی خدا ماجراجویی من است برای اولین بار به ناشران اصلی ارائه شد، چهار نفر از پنج خواننده ای که کتاب برای نظر حرفه ای برای آنها ارسال شده بود، آن را رد کردند. پنجمی اشاره کرد که، هر چه که کتاب ممکن است شایستگی داشته باشد، انتشار آن را به سختی توجیه می‌کند، زیرا تعداد انگشت شماری از مردم احتمالاً به آن علاقه نشان نمی‌دهند. این پنج خواننده در این فکر متفق بودند که برای یک کتاب «فلسفی» خدا ماجراجویی من است، به اندازه کافی ارتدکس نیست، و برای کتابی که مدعی کشف راه های باطنی مدرن است، وفاداری آن به هیچ یک از معلمان به اندازه کافی بیان نشده است. و سیستم هایی که توضیح داد.
جهل آموخته شده: فروتنی فکری در میان یهودیان، مسیحیان و مسلمانان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گفتگوی سازنده بین ادیان تنها یک پدیده اخیر است. تا قرن نوزدهم، بیشتر گفتگوها بین مؤمنان به عنوان بحثی انجام می شد که هدف آن یا رد ادعاهای دیگری یا تبدیل دیگری به سنت خود بود. در پایان قرن نوزدهم، مبلغان مسیحی پروتستان از فرقه‌های مختلف، چنان در میان خود در حوزه‌های مأموریت ایجاد کرده بودند که به این نتیجه رسیدند که بهتر است به جای سردرگمی و حتی رسوایی مردم، بر اختلافات خود غلبه کنند. که می خواستند تبدیلش کنند. در اواسط قرن بیستم، وحشت هولوکاست، مسیحیان، به ویژه پروتستان‌ها و کاتولیک‌های اصلی را وادار کرد تا وارد گفتگوی جدی با یهودیان شوند که یکی از پیامدهای آن حذف ادعای مسیحیان مبنی بر جایگزینی یهودیت بود. تجدید نظر در کتابهای درسی که این پیام را به مؤمنان مسیحی منتقل می کرد. اکنون، در آغاز قرن بیست و یکم، بسیاری از شاخه های مسیحیت، به ویژه کلیسای کاتولیک، در حال گفتگوی سازنده جهانی با مسلمانان هستند که با حملات تروریستی 11 سپتامبر بیش از پیش ضروری شده است. در گفتگوهای جدید، رهبران دینی مسلمان زمانی که سند خود را به نام «حرف مشترک بین ما» برای همه مسیحیان غرب فرستادند، ابتکار مهمی را به دست گرفتند. این سند فوق‌العاده‌ای است، زیرا استدلال الهیاتی را ارائه می‌کند (مسیحیان مختلف در غرب، از جمله مقامات واتیکان، ادعا کرده‌اند که «مکالمه الهیاتی» با مسلمانان ممکن نیست) بر اساس متون برگرفته از کتاب مقدس عبری، عهد جدید و قرآن، که مؤمنان یهودی، مسیحی و مسلمان در تعهد خدادادی برای دوست داشتن خدا و یکدیگر در صلح و عدالت شریک هستند. مؤسسه مطالعات پیشرفته کاتولیک، یک گروه بین المللی متشکل از شانزده دانشمند یهودی، کاتولیک و مسلمان را گرد هم آورد تا یک کاوش الهیات مهم در مورد موضوع «جهل آموخته شده» را انجام دهند.
تاریخچه بدعت در اروپای اوائل دوره مدرن: برای، علیه، و فراتر از آزار و شکنجه و تحمل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Christian Laursen (eds.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan US,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحمل عقاید مذهبی متفاوت در بخش‌هایی از جهان معاصر وجود دارد، اما هنوز مشخص نیست که چگونه این امر به وجود آمده است. کار اخیر اهمیت عظیمی را که یکی از شاخه‌های تاریخ‌نگاری در ایجاد چنین تساهل و تساهلی داشته است، آشکار کرده است: تاریخ‌های بدعت. این کتاب متخصصان این حوزه را گرد هم می‌آورد تا خطوط و ویژگی‌های تأثیر این تاریخ‌ها را بر مفاهیم اولیه مدرن و مدرن از مدارا ترسیم کند. شاید با نشان دادن بدعت‌گذاران و بدعت‌ها بیش از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، این تاریخ‌ها می‌توانند تساهل را از سوی افراد نابردبار آزار دهند. مقاله‌های این کتاب تلاش می‌کنند تا اهداف و تأثیرات آثار کلیدی این ادبیات را در ترویج یا رد مدارا در تئوری و عمل کنار هم بگذارند.
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا
نویسنده:
محمد ذاکری، حشمت الله آذرمکان، نجمه دری، عبدالله فروزان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«دیگری» از مفاهیم فلسفی‌ای است که از قرن بیستم در آثار فیلسوفانی چون ‌هایدگر، سارتر و بوبر و لویناس مطرح شده است.اگر چه در فلسفه اسلامی مفهوم «دیگری» به صورت یک مساله مطرح نشده است اما در ادبیات فارسی به شکل‌های مختلفی چون اقلیت‌های دینی، قومی و زبانی به این پدیده پرداخته شده است. نگاه مولانا در کتاب مثنوی معنوی‌اش به مساله دیگری به دو گونه است که هر دو نگاه، برخاسته از ویژگی‌های شخصیتی و فکری خود او و ضرورت‌های فضای فرهنگی عصر زندگی شاعر است. در نگاه اول مولانا در قامت یک فقیه مدرسه‌ای وامدار بر ساخته‌های پیشین درباره دیگری‌های مطرح در جامعه زمان خویش است و داوری‌هایی را روایت می‌کند که خود هیچ نقشی در تولید آن نداشته است و رنگی از ستیز با دیگری در قالب تحقیر، طرد و نفی را به همراه دارد. در نگاه دوم اما، دنیای مولانا بسیار متفاوت بوده و اندیشه خود وی و تجربیات شخص‌اش، شکل‌دهنده و تعریف‌کننده مفهوم دیگری است. اگر در نگاه اول، شاعر روایتگر اندیشه‌های دیگران است در نگاه دوم، خود دست به تولید معرفت می‌زند و در این افق جدید با کمک بن مایه‌های اندیشه عرفانی، بسیاری از بر ساخته‌های مرسوم پیشین را بر نتافته و تکرار نمی‌کند و با نگاهی انسانی و عرفانی، هستی و انسان را روایت می‌کند و از این رهگذر مفهوم «دیگری» نیز از تعاریف سابق خود دور و بازتعریف می‌شود.
صفحات :
از صفحه 68 تا 99
بررسی وضعیت اقلیت‌های دینی (مسیحیان، یهودیان، زردتشتیان، صابئیان) در دوره آل‌بویه
نویسنده:
اکبر کاظم‌زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
دوره حکومت آل بویه در فاصله زمانی بین سالهای 320ه ق تا 447 ه ق/ ا 932 م تا 1055م/ بوده است. آل بویه از دودمانهای دیلمی و شیعه ایرانی پس از اسلام است، که در بخش مرکزی و غربی و جنوبی ایران و عراق فرمانروایی می کردند. آنها دارای تباری دیلمی بودند، و مدتی در حدود 127 سال فرمانروائی کردند. ایالت های فارس و کرمان محدوده حکومتی علی بن بویه دیلمی (عمادالدوله) موسس این سلسله بود. اوج عظمت و پیشرفت دولت آل بویه در زمان عضدالدوله دیلمی (فناخسرو) می باشد، که قلمرو حکومت وی، فارس، عراق و خوزستان را در بر می گرفت. بررسی وضعیت اقلیتهای دینی (مسیحیان، یهودیان، زردتشتیان و صابئیان) در زمینه های اجتماعی و مذهبی، سیاسی، علمی و فرهنگی و اقتصادی در دوره آل بویه موضوع پژوهش حاضر خواهد بود.از باشکوه ترین دوره های تاریخی ایران بعد از اسلام دوره آل بویه است، که در سایه تساهل و تسامح مذهبی امرای آن، اقلیتهای مذهبی در کنار مسلمانان به عنوان قشر حاکم در جامعه اسلامی، توانستند، در بیشتر زمینه های گوناگون ذکر شده تاثیرگذار باشند، و در شکوفائی آن سهیم باشند. در زمینه علمی و فرهنگی، در نتیجه تبادل افکار، ترجمه متون یونانی –سریانی و رومی به عربی، بحث و جدل های کلامی و حمایت از دانشمندان و عالمان، آنان توانستند دوره ای را به وجود آورند که از آن به عنوان «رنسانس علمی و اسلامی» یاد می شود. در زمینه های اجتماعی و مذهبی آنها تا اندازه ای توانستند بدون ترس و واهمه، آداب و رسوم مذهبی و اجتماعی خود را به جا آورند. در زمینه سیاسی، اقلیت های دینی توانستند در کارهای دیوانی و اداری هم گام با مسلمانان در پیشبرد امور سیاسی کشور سهیم باشند. در زمینه اقتصادی نیز اقلیت های دینی به خصوص یهودیان نقش عمده ای را ایفا کردند. به طوری که توانستند در تجارت، صرافی، مبادلات و خرید و فروش کالا سهم عمده ای را ایفاء نمایند.
بررسی تطبیقی قرآن و کتاب مقدس
نویسنده:
علی نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
چکیده :
میان یازده دین زنده کنونی جهان، اسلام و مسیحیت به سبب آسمانی و ابراهیمی بودن، برخورداری از کتاب مقدس و آموزه‌های بینشی و ارزشی و کنشی که البته در اسلام بیشتر و کامل‌تر تجلی یافته، و نیز پیروان فراوان، امتیاز و برتری ویژه‌ای دارند و میان نگره‌های دینی اسلام و مسیحیت، بازکاوی اهمیت و جایگاه کتاب آسمانی آن‌ها (قرآن و کتاب مقدس) به دلیل تأثیرگذاری در همه عرصه‌های دین‌شناخت، اهمیت فراوانی دارد که در این مقاله دنبال شده است. بر این اساس، نخست ماهیت و جایگاه قرآن و کتاب مقدس به طور جداگانه بررسی، سپس نقاط اشتراک و امتیاز آن‌ها بازکاوی شده است. از آن‌جا که به اذعان همه مسلمانان و شواهد متقن دیگر، قرآن از رهگذر وحی در زمانی محدود یعنی23 سال و با یک زبان یعنی زبان عربی بر یک شخص یعنی پیامبر اکرم (ص) و بدون هیچ کم و کاست و با برخورداری از عصمت لفظی فرود آمد، بر کتاب مقدس از‌ آن جهت که به اذعان مسیحیان از رهگذر الهام و نه وحی، طی زمانی طولانی یعنی 1500 سال، با زبان‌های متعدد، بر شمار بسیاری از اشخاص که عموماً مجهولند، الهام شد و نیز به سبب اختلاف در شمار کتاب‌های مقدس و فقدان عصمت لفظی و عدم مصونیت از تحریف، برتری کامل دارد.
صفحات :
از صفحه 59 تا 86
آیا در میان آیه 51 سوره مائده که هرگونه دوستی با یهودیان و مسیحیان را منع می‌کند با آیاتی چون آیه 82 همان سوره که مسیحیان را دوستان نزدیک مسلمانان می‌خواند، نوعی ناهمخوانی به چشم نمی‌خورد؟ چرا مسیحیان از یهودیان بهترند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم در زمینه دوستی و مراوده با مشرکان، یهود و مسیحیان، در یک‌جا می‌فرماید هیچ‌کدام از آنان را دوست و هم‌پیمان خود انتخاب نکنید، اما در جایی دیگر می‌فرماید که مسیحیان دوستان نزدیکی برای مسلمانان هستند. برای روشن شدن حکمت این تعابیر، آیات زیر را بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 33