جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اوپانیشاد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
عنوان :
نگاهی به تاریخچه شیواپرستی در دین هندویی: خاستگاه، تحول و مکاتب آن
نویسنده:
فتح الله مجتبایی، پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کیش شیوا
,
هندوییسم (ادیان فلسفی)
,
شیواپرستی
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
یوگا ,
هاراپا ,
موهنجودارو ,
براهمنه ها ,
رودره ,
تمدن دره سند ,
پشوپتی ,
کشمیر ,
پورانه ها ,
سروده های ودا ,
آیین تنتریک ,
کیش شَکتی ,
مهابهارته ,
سوتره ها ,
برهمه سوتره ,
تمدن دراویدی ,
سگونه بهتکی ,
نیرگونه بهتکی ,
دین آریایی ,
دین جاینی ,
خاستگاه شیوا ,
خدای رودره ,
شروه ,
اسطوره های هندی ,
لاکولیشه پاشوپته ,
کاپالیکه ها ,
کالاموکهه ها ,
شایوه سیدهانته ,
پرتیه بهیجنا ,
ویره شایوه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
شیواپرستی از گرایش های مهم دین هندویی است که پیروان بسیاری را به خود اختصاص می دهد. این گرایش بر پرستش شیوا، خدای کهن که مفاهیم متباینی را در خود دارد، متمرکز است. شیوا خدایی پیش از آریایی است که در طی گذاری نسبتا طولانی، از تمدن پیش آرایی تا دین هندویی متاخر، جایگاه ویژه ای در دین هندویی به دست آورد. این سیر تحول با توجه به متون مقدس اصلی هندو قابل درک است. افزون بر این، می توان مشاهده کرد که بقایای فرهنگ تمدن باشکوه پیش از آریایی، به ویژه تمدن شهرهای موهنجودارو و هاراپا، که پس از استیلای اقوام هندواروپایی و انقراض تمدن های شهرنشین آن دیار به کلی محو نشده بود و در قشرهای پایین و پست جامعه دینی هند و در میان اقوام بومی دراویدی نژاد آثاری از آن باقی مانـده بود، رفته رفته سر برآورد و بسان مکتب یوگا و شیواپرستی، ارکان مهم دیـن هندویی امروز را تشکیل داد. شیواپرستی اشکال نظام مند بیشتری در فرقه های شیوایی به خود می گیرد که هر یک با وجود برداشت متفاوت خود، اصول اعتقادی ویژه ای دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فریدریش مکس مولر و علم ادیان
نویسنده:
مهدی لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دین
,
مکس مولر
,
مطالعات علمی ادیان
کلیدواژههای فرعی :
الوهیت ,
اوپانیشاد ,
اسطوره ,
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
هندواروپایی ,
اسطوره شناسی خورشیدی ,
ادیان شرقی ,
نظریه تکامل انواع ,
پوُنیَه (سنسکریت، (آموزههای بودایی)) ,
هندوییسم (ادیان غیر الهی غیر ابراهیمی) ,
ادیان باستان ,
پیدایش دین از اسطوره ,
ادیان مدیترانه ای ,
مطالعات تطبیقی ادیان ,
آپولو دافنه ,
درخت برگ بو ,
خدای خورشید ,
خدایان هندی ,
خدایان باستان ,
پدر آسمان ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
مطالعات علمی ادیان از قرن 19 میلادی و با کوشش های مکس مولر آغاز شد و به لحاظ ماهیت کاملا با آنچه که دین داران و متکلمان درباره دین خود آموختند و یا آموزش می دادند، تفاوت داشت. از مکس مولر به عنوان بنیان گذار مطالعات علمی ادیان یا همان علم دین یاد می شود، اما در کنار او باید از کرنلیوس پترس تیله هم یاد کرد که کوشید رهیافتی متفاوت از متکلمان در زمینه پژوهش درباره پدیدارهای دینی ارایه دهد. رهیافتی که در نهایت به پیدایش «علم دین» انجامید. این مقاله بیشتر عهده دار بررسی نظریات و آثار مکس مولر است. او با تاکید بر رهیافت تجربی و غیرهنجاری در خصوص مطالعات ادیان، در صدد برآمد تا روش تطبیقی را در این حوزه به کار بندد. کار اصلی او بیشتر درباره ادیان هند است. او متخصص در حوزه زبان و ادبیات سنسکریت و اسطوره شناسی بود. هر چند که نظریات بدیع او در حوزه اسطوره شناسی و تعمیم آن به حوزه ادیان با اقبال دین پژوهان مواجه نشد، اما او را به عنوان پدر علم دین و یکی از چهره های سرشناس این حوزه بر سر زبان ها انداخت. نظریات علمی- تجربی او درباره اساطیر و پیدایش دین تا مدت ها ذهن محققان را به خود معطوف کرده بود. دیدگاه او درباره پیدایش دین هندویی از اسطوره، به ویژه اسطوره شناسی خورشیدی موجب شد تا بسیاری از محققان علیه نظریه های او موضع گیری کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم قربانی (یجنه / یسنه) در هند و ایران باستان
نویسنده:
محمد رضا عدلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یجنه
,
یسنه
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان غیر الهی غیر ابراهیمی)
,
قربانی در ادیان
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
اوپانیشاد ,
اهورامزدا ,
امشاسپندان ,
سومه ,
براهمنه ها ,
مدهه ,
میزده ,
یسنه ها ,
گاهان زردشت ,
قبایل آریایی ,
اشه ,
سروده های ودا ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
هومَه ,
ظهور اسلام ,
برسم ,
مهابهاراته ,
کرمه مارگه ,
دین آریایی ,
دین یار ,
آیین سومه آریایی ,
ریشه هندو - ایرانی ,
قربانی در وداها ,
الهیات ودایی ,
آکنی ,
هوتری ها ,
ادهوریو ,
پشوبندهه ,
کمال کیهانی آفرینش ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در روزگار باستان آیین قربانی، در هند و ایران، مهمترین آیین دینی تلقی می شد. در هند آیین قربانی رفته رفته از آیینی ابتدایی به چنان نظام پیچیده ای بدل شد که در دوره ای برای برگزاری آن حضور چندین دین یار ضروری بود و نظام تمام کائنات وابسته به این عمل تصور می شد. شرح این آیین با جزییات تمام در متونی موسوم به براهمنه ها نقل شده است. براهمنه ها در واقع بازتاب دوره ای از حیات دین هندوست که در آن آیین گرایی محض حکمفرما بود و دین یاران هندو حاکمان مطلق جامعه بودند. در ایران باستان نیز این آیین از رونق زیادی برخوردار بود و دین زردشتی رسمی بر برگزاری این آیین بسیار تاکید می کرد که بازتاب آن در متن یسنه مشهود است. بررسی این دو سنت از وجود شباهت هایی قابل توجه خبر می دهد: نخست اینکه این رسم ریشه در پیشینه مشترک هندو- ایرانیان دارد. در ریگ ودا اگرچه به قربانی اشاره می شود اما تاکید بر عمل قربانی در دوره بعد (در براهمنه ها) صورت می گیرد. از سوی دیگر در گاهان زردشت به نظر می رسد قربانی چندان عمل خوشایندی نیست، اما در دوره بعد (در یسنه) آیین محوری دین زردشتی محسوب می شود. در هند این آیین به سبب باطن گرایی دوره های بعد افول کرد و در ایران نیز بر اثر عوامل خارجی (ظهور اسلام) از رونق افتاد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگی پس از مرگ و تناسخ در متون مقدس هندو
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تناسخ
,
هندوییسم (ادیان زنده)
,
هندوییسم (ادیان فلسفی)
,
عرفان یهودی
,
عرفان شرقی
,
تناسخ در هندوئیسم
کلیدواژههای فرعی :
موکشه ,
کرمه ,
سمساره ,
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
ادیان توحیدی ,
عدل الهی ,
وداها ,
براهمنه ها ,
باززایی ,
سروده های ودا ,
پرکریتی ,
پوروشه ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
سَنساره (آموزههای هندوییسم) ,
دین اورفیوسی ,
جاودانگی در ادیان ,
مهابهاراته ,
گلیگول ,
ارواح نامتجسد ,
دین آریایی ,
روح در ادیان هندی ,
اجوبهاگه ,
انتقال روح در وداها ,
انتقال روح در براهمنه ها ,
سروه تنوه ,
انتقال روح در اوپانیشادها ,
پوروه پرجنا ,
دهومه مارگه ,
انتقال روح در بهگود گیتا ,
پونیه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
تناسخ به معنی تولد مجدد، باز پیدایی یا حیات متوالی در قالب انسان، حیوان، گیاهان یا اشیا، عقیده ای بنیادین در برخی ادیان آسیایی است که می تواند ریشه در ادیان ابتدایی داشته باشد. در ادیان هندی نیز، این مفهوم اهمیت بالایی دارد و در ارتباط مستقیم با مفاهیم کرمه و سمساره است؛ روند بازپیدایی بی انتهاست، مگر اینکه فرد از طریق درک حقیقت به رهایی یا موکشه دست یابد. تحول اندیشه های مربوط به زندگی پس از مرگ و تناسخ در دین هندویی را می توان در متون دینی اصلی یعنی وداها، براهمنه ها، اوپنیشدها و بهگود گیتا، که بخشی از حماسه بزرگ مهابهاراته است، مشاهده کرد. پژوهشگران خاستگاه های متفاوتی را برای اندیشه تناسخ و زندگی پس از مرگ در دین هندویی مطرح کرده اند و گاهی آن را مربوط به خارج از سرزمین هند می دانند. اما در نهایت می توان گفت که این اندیشه ریشه در باورهای بومی این سرزمین دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبه های زنانه در آیین تانترا
نویسنده:
ابوالفضل محمودی، مزدک توسلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیین تانترا
,
زن در تانترا
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
تن و جان ,
یوگا ,
رابطه جنسی ,
شاکتی ,
دویی ,
مایتهونا ,
کاماسوترا ,
ریگ ودا ,
شیوا ,
کالی ,
سروده های ودا ,
آموزههای هندوییسم (آموزههای ادیان) ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
واهنه شیوا ,
جینیسم ,
ویمارشا ,
پراکآشا ,
نآد ,
بیندو ,
بیج ,
ترتآ یوگا ,
دهارما ,
سووراتآنآم ,
پورآناهام ,
بهاگاوات ,
ذبح انان ,
سادهاناها ,
هاتهایگا ,
واجرایانا ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
تانترا از دسته آیین های باستانی است که در بیشتر ادیان اصلی هند مانند هندویی، بودایی و جینی تاثیر گذارده است. از جمله مهمترین ویژگی های آیین تانترا در تمام اشکال آن، نقش برجسته مولفه های زنانه با حضور برجسته شاکتی (دویی) و تجلیات او همچون کالیی، در همه ابعاد نظری و عملی است؛ در این راستا می توان به تاکید بر مولفه زنانه در الوهیت و نقش این عنصر در جهان شناسی، خداشناسی و انسان شناسی اشاره کرد و پیرو آن، آموزه های عملی که چگونگی اجرای آن ها در مراسم و مناسک این آیین – همچون آمیزش آئینی (مایتهونا) و قربانی - در متون مقدسی چون تانتراها و کاماسوترا بیان شده است. از آنجا که در سطح کشور، با فقدان اثری علمی و تخصصی در مورد آموزه های تانتریکا، به ویژه نقش عنصر زنانه در این آیین مواجه هستیم و از سوی دیگر، تمایل و اشتیاق فراگیر نسبت به آموزه های عرفانی و رازورانه این آیین که در بیشتر موارد منجر به کج فهمی و کج روی هایی در این زمینه با عنوان تانترا و دور از ارکان این آیین می شود، می توان اهمیت و ضرورت پژوهش در این زمینه را دریافت. هدف این نوشتار، بررسی و تبیین آموزه های آیین تانترا و پیوند آن ها با جنبه زنانه در اندیشه ها و روش های عملی این آیین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«مدارا» در اندیشه رام موهن روی و ابوالکلام آزاد
نویسنده:
محمودرضا اسفندیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تساهل و تسامح دینی
,
رام موهن روی
,
ابوالکلام آزاد
,
مدارا
,
هندوییسم (ادیان شرق)
کلیدواژههای فرعی :
ظاهرگرایی ,
تعصب ,
اوپانیشاد ,
فرهنگ هندی ,
نزاع مذهبی ,
تاریخ هند ,
برهموسماج ,
مکتب صلح اکبر ,
حکومت مغول ,
کنگره ملی هند ,
اسلام و هندوئیسم ,
خشونت و حقیقت ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
مدارا و همزيستی دوستانه با پيروان اديان و مكاتب ديگر از ويژگيهای بارز فرهنگ هندی به شمار می رود. عنصر مدارا حاصل ژرف انديشی در باطن هستی و درك حقيقت اديان است و از اين روست كه عارفان و حكيمان هندو، و صوفيان مسلمان اين سرزمين پيشتاز اين منش متعالی بوده اند. علاوه بر اين، پادشاهان مغولی هند به جز چند استثناء، بر اين راه و روش سلوك می كردند و اكبرشاه امپراطور خردمند، بهترين نمونه مدارا و تساهل با پيروان اديان مختلف است. در دوران جديد نهضت برهمو سماج و بنيانگذار آن، يعني رام موهن روی، بر اصل مدارا و اهميت آن انگشت تأكيد نهادند. مدارا در انديشه مولانا ابوالكلام آزاد را نيز بايد ادامه همين سنت دانست و اهميت اين مفهوم را در منظومه فكری او به عنوان يك عالم برجسته مسلمان مورد توجه قرار داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 11
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین نمودهای بهکتی یا عبادت عاشقانه در متون هندویی
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهکتی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
انجیل ,
متون هندویی ,
کریشنا ,
ورنه ,
براهمنه ها ,
ایزدبانو ,
انسان آرمانی (یوگی) ,
اقتباس ,
پوُنیَه (سنسکریت، (آموزههای بودایی)) ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
کیش شیوا ,
کیش ویشنو ,
سنت هندویی ,
خدای عشق ,
اوهمریستی ,
بهکتی روحانی شده ,
قربانی ودایی ,
کتهه ,
شوتاشوتره ,
غایت زندکی در هندوئیسم ,
سنیاسین ,
شوتاشوتره اوپنشید ,
ایدیم دوم ,
جنانه مارگه ,
کرمه مارگه ,
کرمن ,
مانوه دهرمه شاستره ,
دوی ماهاتمیه ,
پشو ,
بهاگوته پورانه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بهکتی نزد هندوان اصطلاح عامی است به معنی «ستایش عاشقانه». این اصطلاح با توجه به مفهوم گسترده اش، می تواند جزء جدایی ناپذیر هر دینی باشد، اما در سرزمین هند، اصطلاح بهکتی، به طور ویژه، از چند سده پیش از میلاد مسیح به تدریج با مجموعه ای از خدایان، باورها و اعمال دینی خاص ارتباط یافت، تا آنجا که امروزه مهمترین مولفه در مذاهب عمده هندویی به شمار می رود. هندشناسان اولیه همچون آلبرشت وبر و لورینزر دین مسحیت را در شکل گیری مفهوم بهکتی موثر می دانستند و به ریشه های بومی آن توجهی نداشتند، در حالیکه برخی دیگر همچون بهندرکار و رادهاکریشنان به جستجوی بهکتی در متون هندویی پرداختند و آن را مفهومی بومی دانستند. این تاکید بر متون هندویی در مطالعات بعدی نیز دنبال شد تا آنجا که تاثیر عناصر بیگانه را در شکل گیری مفهوم بهکتی به حاشیه راند و نقش این عناصر را به تحولات بعدی بهکتی، به ویژه در سده های میانه، محدود کرد. از این رو، برای یافتن ریشه های بهکتی در سنت هندویی پیش از هر چیز باید به متون هندویی پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهکتی یا عبادت عاشقانه از دیدگاه شنکره و رامانوجه
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهکتی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
رامانوجه
,
شنکره
کلیدواژههای فرعی :
هندوستان ,
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
جنانه ,
یوگه ,
ست (Sat) ,
مایا (Maya) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
اَویدیا ,
کیش شَکتی ,
کیش ویشنو ,
دین سیک (ادیان غیر الهی غیر ابراهیمی) ,
کیش شیوا (دین فلسفی هندوییسم) ,
سگونه بهتکی ,
نیرگونه بهتکی ,
ستایش عاشقانه ,
دوی (الهه هندو) ,
سگونی ,
اورنه دهرمی ,
فلسفه ودانته ,
ودانته غیرثنوی ,
سیگ - درشنه ,
پرویدیا ,
سوسوروپه ,
شردها ,
مرتبه بهکتی ,
آتمه - جنانه ,
اوپاسنه ,
نیایش هندی ,
تتوه ,
وحدت سه گانه تجربه کننده ,
پرریتری ,
پرکاره ,
پرپتی ,
کرمه یوگا ,
مکتب ودگلی ,
مکتب تنگلی ,
آچاریابهیمانه یوگه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بهکتی به معنی «ستایش عاشقانه» از اصطلاحات مهم در دو مذهب عمده هندویی (ویشنویی و شیوایی) است. هندشناسان اولیه بهکتی را احساس و عاطفه لجام گسیخته و مهارناپذیری می دانستند که در تقابل با جنانه (معرفت) یا شناخت عقلانی خداوند قرار داشته است، اما علمای هندو هم چون شنکره و رامانوجه هرگز جنانه و بهکتی را منفصل از یکدیگر تصور نکرده اند، بلکه این دو را همواره مکمل یکدیگر دانسته اند. تنها تفاوت دیدگاه آنان نسبت به بهکتی در موضوعی است که بهکتی بر آن حمل می شود؛ در واقع، شنکره معتقد به نیرگونه بهکتی (بهکتی تنزیهی) بود و رامانوجه به سگونه بهکتی (بهکتی تشبیهی) باور داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
upanishads
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اوپانیشاد
,
متون ادیان (اصطلاح وابسته ادیان)
,
متون دینی هندوییسم
,
متون دینی هندو (متون دینی مرجع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «ریته» و «اشه» در هند و ایران باستان
نویسنده:
ابوالقاسم پیادۀ کوهسار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
اشه
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
ریتَه (آموزههای هندوییسم)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
جهان شناسی هندوئیسم
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
اوستا ,
نظام اخلاقی ,
اهورامزدا ,
امشاسپندان ,
دهرمه ,
وداها ,
دهمه پده ,
ری ,
خوره ,
مایا (Maya) ,
ایزدان ,
نظم کیهانی ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
سروده های ودا ,
برَهمن ,
یَسنا(نیایش) ,
نظام کیهانی ,
قانون کیهانی ,
آرس ,
ریته و خدایان ,
نگهبانان ویژه ریته ,
میتره ,
نظم بی تشخص کیهانی ,
ساینه ,
دها ,
نظم کیهانی در ایران ,
ارتاون ,
یسنای هفت هاتی ,
پسنتوداته ,
عنصر زمینی اشه ,
نماز اشه ,
نمازهای زرتشتی ,
نماز اشم وهو ,
وهیشته آهو ,
شابک (isbn):
2008-0476
چکیده :
در میان پرسش های انسان دربارۀ هستی پیرامون خود، پس از سوال از چگونگی پیدایش جهان، پرسش از چگونگی برقراری و بقای کیهان، اساسی ترین پرسش او بوده است. یکی «نظم کیهانی» از عمومی ترین پاسخ هایی که به این مساله داده شده است، وجود یک اصل در هستی است که باعث می شود جهان با هماهنگی و استواری به پیش «قانون کیهانی» یا رود و بقاء و دوام یابد. در اعتقادات هند باستان، این اصل نظم یا قانون کیهانی با عنوان معرفی شده است. ریته و اشه هم به لحاظ «اشه» یا «ارته» و در ایران باستان با عنوان، «ریته» مفهومی و هم به لحاظ زبان شناختی یکسان اند و هر دو، اعتقاد به وجود اصل نامتشخص نظم در هستی را، که مبنا و مجرای تمام نظامهای کیهانی، آیینی و اخلاقی در جهان است، نشان می دهد. ریته و اشه تحت نظارت و محافظت ویژۀ خدایان قرار دارند و بیرون رفتن از حدود آنها و شکستن حرمت و قوانین آنها با مجازات و شوربختی همراه خواهد بود. بنابراین همۀ دینداران و حتی خدایان می کوشند تا با این قانون کیهانی هماهنگ باشند و به راستی «اَشَوَن» دارندۀ ری ته یا «ریتاون» بر طبق اصول آن رفتار کنند، تا شایستۀ عنوان پیوسته) گردند و به سعادت و نیکبختی بی زوال و همیشگی دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید