جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 67
شبهه:با توجه به اين كه عقل عذاب را نمي‏پسندد، جهنميان در قيامت حق قبول كردن يا نپذيرفتن عذاب را دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قيامت براي جهنّميان حق انتخاب وجود ندارد، يعني اين گونه نيست كه به آن‌ها گفته شود اختيار داريد عذاب و جهنم را قبول كنيد يا قبول نكنيد، چون قيامت محل عمل اختياري نيست، بلكه جايگاه ديدن نتيجه اعمالي است كه در دنيا انجام شده است. در دنيا انسا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
سادات اگر گناهي مرتكب شوند،در روز جزا با آتش عذاب مي شوند يا با زمهرير؟ مقصود از زمهرير چيست ؟و آيا گناه سادات دو برابر گناه غير سادات محاسبه مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : كلمه زمهرير فقط يك بار در قرآن به كار رفته است . در سوره دهر درباره پاداش ابرار و نيكان فرموده : در اين آيه كلمه زمهرير به معناي سرما آمده است . در لغت نيز زمهرير به معناي سرماي شديد يا شدّت غضب يا سرخ شدن چشم بر اثر خشم است . از اين آيه استفا بیشتر ...
شبهه: با توجه به اين كه در خيلي از جهات مرگ همانند خواب است آيا مي توان گفت كه عذاب آخرت هم همانند خوابهاي آشفته است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداي بزرگ در سوره زمر آيه 42 مي‌فرمايد: (خداست كه جانها را مي‌گيرد در وقت مرگ آنها و نيز آن جانهايي را كه در خواب رفته و مرگ آنها نرسيده است. پس آن جانهايي را كه حكم مرگ را بر آنها جاري كرده در نزد خود نگاه مي‌دارد و ديگر به بدن باز نمي‌گرداند بیشتر ...
چرا عذاب جهنم اين قدر شديد و دردناك است؟ آيا اين عذاب ها با لطف الهي سازگار است؟ آيا با اعمال دوزخيان تناسب دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين عذابها غالباً تجسّمي است از اعمال انسانها و محصول ونتيجة آن است، و نمونه هاي آن را در اين جهان مي بينيم. افرادي هستند كه براي يك لذّت خيالي چند روزه گرفتار اعتيادهاي خطرناكي مي شوند و اين اعتيادها تمام قواي آنها را تحليل مي برد و به زودي ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چگونه مي شود خداوند رحمان و رحيم كه در اين دنيا انواع معاصي نهان و آشكار انسان را ميبيند خود بر او پرده پوشانده و بدون اينكه كوچكترين انتقامي بگيرد موجبات توبه و اصلاح را بگونه اي فراهم مي كند كه خود انسان نيز متوجه و شرمنده مي شود اما همين خداي مهربان طبق اقوال و نوشته ها چنان عذابي را در شب اول قبر بر انسان مستولي مينمايد كه حتي بسياري از علما و بزرگان دين در آثارشان با ترس و وحشت از آن ياد مي كنند . و اصولا خداوند چه نياز ي به اين همه عذاب بندگانش دارد .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين باره به طور مختصر بايد دانست ،نظام دنيا جايگاه فراز و نشيب و آموزش و رشد و محل اختيار و انتخاب آدمي است . به عبارت ديگر دنيا محل آمد و شد و تجربه و آزمون است تا شخصيت آدمي شكل گيرد اما جهان برزخ و قيامت هنگامه نتيجه گيري و حسابرسي است ا بیشتر ...
آيا شخصيت و موقعيت افراد ، در كيفر و پاداش آنها مؤثر است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن به زنان پيامبر مي فرمايد : شما با سايرين فرق داريد و كار خلاف شما دو برابر حساب مي شود : ( يا نساء النبي مَن يَأتِ منكٌن بفاحشهٍ مٌبينهٍ يٌضاعف له العذابٌ ضِعفَين ) (1) همان گونه كه پاداش عمل شايسته شما ، دو برابر ديگران است . ( و مَن يَق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
شبهه: چطور ممكن است خداى مهربان زنى را به خاطر آشكار بودن چند تار مو به جهنم ببرداين سخت گيريها مغاير با شريعت آسان اسلام است .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين ايراد را نسبت به همه احكام دين مى توان بر زبان راند . يـعنى مى توان گفت خداوند بندگانش را به خاطر ترك چند ركعت نماز يا چند روز روزه خوارى به جهنم نمى برد و نتيجه اين سخن ها نوعى اباحى گرى در عمل است . گـذشـتـه از آن مـگـر ايـن خداى مهربان بیشتر ...
ممكن است خداوند آتش جهنم را براي ترساندن ما انسان ها آورده باشد (به عنوان تشبيه) مثل خانه عنكبوت كه تشبيه ميباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف) سوختن در آتش و ديگر عذاب‌هاي ذكر شده در نصوص ديني واقعي است، نه صرف تشبيه. البته عذاب آتش آخرت با اين عالم تفاوت‌هاي بسياري دارد؛ و ميزان سوزش آن با آنچه در دنيا رخ مي‌دهد قابل قياس نيست. حضرت امام (ه) در كتاب شريف چهل حديث مي‌نويسند: «ب بیشتر ...
آيا در روز جزا در هنگام عذاب خداوند جهنم مومنين با جهنم كفار يكي است و از لحاظ جهنم ابدي و موقتي چطور است و كيفيت جهنم به چه صورت مي باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مؤمنين واقعي به سرعت از جهنم عبور كرده و اهل جهنم نيستند. بلي، مؤمنين گناهكار طبق آنچه خدا مصلحت بداند براي مدتي ممكن است معذب باشند ولي به واسطه شفاعت و مانند آن نجات مي يابند اما افراد كافر و مشرك براي هميشه يعني تا هرگاه خدا بخواهد در عذاب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا منظور از آتش جهنم و ديگر عذاب ها واقعاٌ همان چيزهايي است كه بيان شده و يا نه تمثيل و مثال است براي قابل درك بودن براي انسان هاست (با توجه به اينكه دوري از رحمت الهي را بالاترين عذاب معرفي شده است.)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولاً بايد توجه داشته باشيد كه نظام، سنن و قوانين حاكم بر عالم قيامت غير از قوانين و سنن حاكم بر دنياي مادي است؛ ازاين‌رو، نمي‌توان حقيقت مسائل آن عالم را با ابزار درك دنيوي، درك و دريافت نمود. مثلاً بر اساس آيات و روايات انسان در بهشت هيچ گا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 67