جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
  • تعداد رکورد ها : 13
نویسنده:
همتی شهریار
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
ابوالفرج اصفهانی (284- 356 ه) از چهره‌های شناخته شده و مطرح در تاریخ علم و ادبیات عرب است. نام او تداعی بخش مجموعه بیست و چهار جلدی کتاب الاغانی است که به گقته خودش در تدوین و تألیف آن نیم قرن رنج برده است. اگر چه ابوالفرج به عنوان «ناقد» و این دایره المعارف وی به عنوان «کتاب نقد» شهرت ندارند، اما این اثر گرانبها، آکنده از مباحث نغز و شیرین نقدی است. در این مقاله سعی شده به معرفی جنبه جدیدی از شخصیت ادبی ابوالفرج یعنی نقادی وی پرداخته شود.
صفحات :
از صفحه 139 تا 149
نویسنده:
آقاحسینی حسین
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در بسیاری از کتب بلاغی جدید به پیروی از گذشتگان بحثی باعنوان استعاره «وفاقیه و عنادیه» مطرح شده که هدف آن بیان «استعاره تهکمیه و استعاره تملیحیه» است و برای هر یک تعاریف و مثالهایی نیز ذکر شده که گاهی بین تعاریف و مثالها سازگاری وجود ندارد. آنچه در برخی از کتابهای بلاغی در باره برخی از استعاره‌های از جمله « استعاره عنادیه» آمده بر مبنای تشبیه نیست، یعنی نمی‌توان اساساً با واژه‌ای که مستعار نامیده‌اند تشبیهی ساخت و آن را یک طرف تشبیه قرارداد در نتیجه جامع یا وجه شبهی نیز در میان نخواهد بود تا عکس آن برای طنز یا تمسخر به کار گرفته شود. برای بررسی این موضوع، باید سه صنعت یا فن را در علوم بلاغی مورد نقد و تحلیل قرار دهیم تا مساله روشن تر شود و آن عبارت از تشبیه طنز یا مغالطه ، مجازیه علاقه تضاد و استعاره عنادیه.
صفحات :
از صفحه 125 تا 137
نویسنده:
قربان صباغ محمودرضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
نگارنده در این مقاله سعی دارد نقش روی جلد قلمدان را در برف کور صادق هدایت در قالب نقد اسطوره‌ای مورد بررسی قرار دهد. در این داستان، هنرمند نقاش که راوی داستان نیز هست، نقشی را روی جلد قلمدان تصویر می‌کند که انعکاسی از ناخودآگاه جمعی خود اوست. این تصویر، از این منظر دامنه ارجاعی و سیعی را برای نقاشی فراهم می‌آورد و آن را از تصویری ساده به نقشی جهانی و اساطیری تبدیل می‌کند. در این نوشتار، نقش کهن الگوهای اصلی این تصویر (زن، پیرمرد، گل نیلوفر، درخت سرو و جوی) و نمادهای مرتبط با آنها (پستو ، شراب ، مار و مرگ) به طور اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 103
نویسنده:
کردزعفرانلوکامبوزیا عالیه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در زبان فارسی، قاعده تضعیف، همخوان سایشی /V/ را به ناسوده [W] تبدیل می‌کند. این فرآیند، زمانی اتفاق می‌افتد که همخوانی /V/ در پایانه هجا بعد از واکه /a/ را به واکه [o] تبدیل می‌کند. برای مثال، ستاک «رو» /rav/ در فعل می‌روم /mi-rav-am/ تغییر نمی‌کند، اما در وجه امری «برو» [bo-row] قاعده تضیف به کار رفته است. هنگامی که همخوان /V/ در جایگاه آغازه هجا به کار می‌رود یا به عنوان بخشی از همخوان مشدد در یک تکواژ قرار دارد، اما وقتی همخوان /V/ در پایانه هجا قرار گیرد به ناسوده /W/ تبدیل می‌شود، مانند: [now - ruz].
صفحات :
از صفحه 73 تا 83
نویسنده:
وحیدیان کامیار تقی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مباحث هر زبان، نحوه منفی ساختن در سطوح مختلف ـ جمله، گروه ، واژه و تکواژ- است و در این مورد، هر زبان ویژگیهای خود را دارد. در زبان فارسی ، تا آن جا که نگارنده می‌داند، در این باره کاری انجام گرفته است، البته در دستورهای زبان فارسی اشاره‌ای مختصر به منفی سازی فعل شده است، ولی نه جامع است و نه دقیق. در این گفتار، مسائل مربوط به مفنی سازی در زبان فارسی بررسی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 63 تا 71
نویسنده:
عباسی محمود, انزابی نژاد رضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 41 تا 61
نویسنده:
علی زاده علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در این مقاله، ضمن توصیف توانایی هنری در مرحله تکرار الفاظ توجه اصلی به فرایند تکرار در دیگر حوزه‌های زبانی همچون تکرار در سطح نحوی زبان (ساختهای متوازی) معطفو می‌شود. پر واضح است که راز اصلی ابداع و هنر خلقت گرای ادبی در همین تکرارها نهفته است. توازی و تقارن در یک اثر ادبی را می‌توان در چهارچوب یکی از فرآیندهای زبانشناختی زیر مد نظر قرار داد (هالیدی 1985): 1- ساخت سازگاری (وجهی) (Mood structure) 2- ساخت مبتدایی (Thematic structure) 3- ساخت تعدی (Transitivity structure) در این مقاله، فرآیندهای بالا و نقش هر یک از آنها در خلق اثر ادبی مورد بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 193 تا 209
نویسنده:
حسینی محمدباقر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
خاندان میکالی، از معدود خاندانهای مشهور نیشابور بودند که در طول بیش از دو قرن، یعنی از اواخر قرن سوم تا میانه قرن پنجم، در امور سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خراسان، نقشی ویژه بر عهده داشتند. ابوالفضل عبیدالله بین احمد میکالی، یکی از اعضای این خانواده، بلکه مشهورترین ایشان است که ثعالبی، نویسنده، فاقد و شاعر برجسته معاصر وی، بیش از دیگران به او پرداخته است. با توجه به این که ، بررسی حیات ادبی ابوالفضل از زوایای گوناگون، از توان یک مقاله خارج است، بر آن شدیم تا او را تنها از دریچه نگاه ثعالبی و دیگر ادبای معاصرش بنگریم و به ادب دوستان بنمایانیم.
صفحات :
از صفحه 177 تا 192
نویسنده:
ایرانی محمدمراد, رکنی محمدمهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 17 تا 40
نویسنده:
طالب زاده عباس
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بسیاری از ناقدان بر این باورند که شعر جاهلی عربی، نمونه متکاملی از صیاغت قصیده عربی و توافر عناصر شعری است و اصحاب معلقات، حاملان این پرچم و زهیر، حکمی آنهاست. در باره مهارت فنی و طرز اندیشه زهیر، بررسی جنبه‌های معتددی از شخصیت وی از خلال اغراض متعدد شعر او ضروری است. برای دست یافتن به این هدف، ارائه نمونه‌هایی از شعرش ما را در رسیدن به یک نتیجه منطقی یاری می‌نماید و آن اعتراف به این واقعیت است که زهیر در عباراتش، شاعر جمال است و در حکمت و اندیشه‌اش، شاعر حقیقت و در دعوتش به صلح و دوستی، شاعر خیر و محبت.
صفحات :
از صفحه 163 تا 176
  • تعداد رکورد ها : 13