جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فصلنامه علوم اجتماعی
> 1388- شماره 46
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1393
دوره 0 , شماره 64
سال 1392
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
دوره 0 , شماره 60
سال 1391
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 56
سال 1390
دوره 0 , شماره 52
سال 1389
دوره 0 , شماره 56
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
سال 1388
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
سال 1387
دوره 0 , شماره 42 -43 (ويژه نامه انقلاب اسلامي)
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
سال 1386
دوره 3 , شماره 13
دوره 0 , شماره 38 -39
دوره 0 , شماره 37
سال 1385
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 34 -35
دوره 0 , شماره 33
عنوان :
بازتاب آموزه های دینی در فرهنگ ایرانی و بنیادهای دگریار ناهمتراز
نویسنده:
فرهادی مرتضی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
آموزه های دینی
,
دگریاری
,
خودیاری
,
همیاری
,
مشارکت (همکاری تعاون)
,
یاریگری
,
بنیادهای دگریار
چکیده :
وقتی حرکات عضلانی آدمی (تکنیک های بدن) به قول «مارسل موس» پدیده ای فرهنگی اند، آنگاه رفتارهای مشارکتی و ضد مشارکتی آدمی از همکاری ایثارگرایانه تا جنگ و ستیز خودخواهانه، بی شک اموری فرهنگی به شمار می آیند.از سوی دیگر بین فرهنگ ها و آموزه های دینی ارتباطی دراز هنگام و متقابل وجود دارد و فرهنگ ایرانی یکی از نادر فرهنگ های جهان است که چند هزار سال است به قول «فرایزر» به آستانه ادیان تک خدایی از گونه انتزاعی و روحانی ناب آن وارد شده است.این راه دراز و آموزه های آن، هم در چند و هم در چون (کم و کیف) همکاری های تاریخی و فرهنگی وی موثر بوده است. انگار متناظر با عبور از ادیان با خدایان جسمیت گرا به ادیان روح گرا و تصعید یافته و تعالی گرا (فرا رونده)، با همکاری های عینت گرا و منفعت گرا به سمت و سوی همکاری های خالص تر و رهاشده از هدف های دنیوی و منفعت گرایانه به سمت و سوی همکاری های منزلت گرایانه، تشفی طلبانه و آخروی سوق داده است.به نظر می رسد نکاثف یاریگری در فرهنگ ایرانی و تبلور آموز ه های دینی در فرهنگ ایرانی، نوعی «عایق زدایی عاطفی» را به همراه داشته که سطح توقعات ایرانیان را از همکاری های خودیارانه و همیارانه، که آرزوی اجتماعیون تعاون طلب غرب بوده، به سمت و سوی همکاری های دگریارانه سوق داده است. بخشی از این همکاری های دگریارانه به وفور در فعالیت های روزمره و گذرای ایرانیان ساری و جاری بوده است، و بخش دیگری از آن به ویژه از نوع دگریاری ناهمترازانه در «ایستاندن مال» وقف در آیین نیاکان زردتشتی ما و آیین مقدس اسلام متجسد و متجلی شده است.بنیادهای دگریار ناهمترازانه در طول تاریخ، افزون بر موضوعات صرفا مذهبی، گستره وسیعی از اهداف انسانی و خیرخواهانه را در بر داشته است، و نیازهای گوناگون آدمیان را در بر می گرفته و گاه دامنه اهداف گوناگون آن از نیازهای بشردوستانه عبور کرده و گاه حمایت از جانوران اهلی، وحشی و درختان را نیز در بر می گرفته است.تامل در این یاریگری های تجسد یافته از منظر نظری نیز می تواند برای بحث سه ربع قرنی همکاری یا ناهمکاری فرهنگ ایرانی، که دنباله آن تا بهار 1389 نیز کشیده شده است- مفید باشد. البته به شرطی که روشنفکران ایرانی بخواهند از واقعیت و میدان، به قول مالینوفسکی، به سمت نظریه حرکت کنند و اینکه بپذیریم که هم واقعیت وجود دارد و هم قابل شناخت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه «مشروعیت قانونی» در گفتمان های سیاسی رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران (1386-1357)
نویسنده:
بیژنی مریم, معتمدنژاد کاظم, علینی محسن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ولایت فقیه
,
گفتمان سیاسی رسمی
,
مشروعیت کاریزماتیک
,
مشروعیت سنتی
,
مشروعیت قانونی
چکیده :
این مقاله به مطالعه تحول گفتمان های سیاسی مطبوعات در حوزه تعامل دین و دولت در ایران با تاکید بر انواع سه گانه مشروعیت قدرت سیاسی در اندیشه ماکس وبر می پردازد و درصدد است تا ضمن بررسی گفتمان های سیاسی رسمی (دولت) و مشروعیت مورد نظر آنها در نظام جمهوری اسلامی، جایگاه مشروعیت قانونی را در دوران پس از انقلاب مشخص سازد و در عین حال دور نمایی از وجه غالب مشروعیت در ساختار سیاسی کشور ارایه دهد. تاکید مقاله بر آن است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مشروعیت قانونی نظام سیاسی همواره در سایه مشروعیت کاریزماتیک و پس از آن در حاشیه مشروعیت سنتی قرار داشته و به نظر می رسد این روند در آینده نیز همچنان تقویت می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرا روش شناختی ماکس وبر و پیتر وینچ
نویسنده:
غلامرضا لطیفی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
عاملیت
,
ساخت
,
قواعد
,
تفهیم
,
وبر و وینچ
چکیده :
جامعه شناسی در دهه های اخیر دورانی خاص را تجربه کرده است. از یک طرف تاکید بر هدایت مفهومی و روشی و از سوی دیگر فرار از دامن خردگرایی محض که اثرات زیانبار آن در علوم مختلف به ایجاد تفکرات پساتجدد منتج گردیده است.وبر را یکی از بنیاد گذاران اصلی جامعه شناسی می دانند، اما نوشته هایش بسیار گسترده تر از این بوده و بسیاری ازحوزه های تاریخی، نظریه حقوقی، اقتصاد و مطالعه تطبیقی در میان را در بر می گیرد. اندیشه های وبر هنوز به طور گسترده، هر چند اغلب با تغییرات، در جامعه شناسی امروز به کار برده می شود، (گیدنز، 1381:24) وینچ قبل از ورود به حوزه جامعه شناسی در فلسفه و معرفت و اندیشه اجتماعی فعالیت داشته است و سپس وارد عرصه جامعه شناسی می شود، و با فرق گذاری بین علم و فلسفه معتقد است که: کار علم بررسی ماهیت علت و معلولی وقایع جزیی و کار فلسفه برای ماهیت واقعیت است. در این نوشتار سعی بر اینست که به نظریات و ایده های روش شناسی دو اندیشمند معاصر ماکس و بر (M.Weber) و پیتروینچ (P.Winch) بپردازیم، که هر یک در عین آنکه جانب یکسانی را در پیش گرفته اند، ولی با سرعت و با عمق کمابیش متمایزی در عالم معنا و عمل با ماهیت و وجود و یا ذهن و عین، بحث و جستجو و کنکاش کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی روش شناسی مارکس و دورکیم در فرایند شناخت 746
نویسنده:
نادر سالارزاده امیری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی
,
مارکس
,
دیالکتیک
,
کارکردگرایی
,
دورکیم
چکیده :
روش شناسی(Methodology) یکی از وجوه فلسفه شناخت و رکن مهمی از جهان بینی است. اهمیت روش شناسی در شناخت فلسفی (و به طور کلی در هر نوع شناخت) تا به آن حد است که می توان روش شناسی را به مثابه امضای فیلسوف و جامعه شناس در پای اثر خویش تلقی کرد. این مقاله به مقایسه روش شناسی دو جامعه شناس کلاسیک یعنی مارکس و دورکیم اختصاص یافته است. بنظر می رسد که روش شناسی این دو اندیشمند در زمینه مسائل اجتماعی دارای شباهت های اساسی است. بنابر این هدف مقاله بررسی بنیان های مشترک روش شناختی این دو اندیشمند است. مستندات نشان می دهد؛ هم مارکس و هم دورکیم برای شناخت پدیده موردنظر (مارکس در مورد جامعه سرمایه داری و دورکیم به ویژه در زمینه دین) از تحلیل ساده ترین نمود پدیده آغاز کرده اند تا بتوانند وضعیت پیچیده را بر پایه آن توضیح دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل موثر بر ارتکاب جرم ( مطالعه موردی زندانیان استان مرکزی)
نویسنده:
هزارجریبی جعفر, صفری شالی رضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
امنیت اجتماعی
,
انحرافات اجتماعی
,
آسیب های اجتماعی
,
کجروی
,
جامعه ایمن و زندانیان
چکیده :
مقاله حاضر به بررسی عوامل موثر بر ارتکاب جرم در بین زندانیان می پردازد. در این نوشتار، برای رسیدن به اهداف تحقیق از دو روش اسنادی و میدانی (پیمایشی) استفاده شده. از نظر روش شناسی، این تحقیق از نوع تحقیقات علی، همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل زندانیان زندان های استان مرکزی می شود. برطبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی، 10 متغیر «میزان رواج کجروی در خانواده » (با ضریب 0.29)، «احساس تعلق به خانواده» (با ضریب 0.28-)، «محیط اجتماعی نامناسب» (با ضریب 0.26)، « پایین بودن سن فرد زندانی در اولین سال ورود به زندان» (با ضریب 0.25)، «میزان پایبندی دینی فرد و خانواده » (با ضریب 0.18-) «بیکاری» (با ضریب 0.17)، «گروه دوستان » (با ضریب 0.10) «رضایت از زندگی» (با ضریب 0.10-) «ارضا نیازهای عاطفی در خانواده» (با ضریب 0.10-) و «احساس محرومیت» (با ضریب 0.90) به ترتیب ضرایب رگرسیونی ذکر شده بر روی انحرافات اجتماعی زندانیان نقش داشته اند. همان طور که از ضرایب مشخص است، متغیرهای «احساس تعلق به خانواده، پایبندی دینی، ارضاء نیازهای عاطفی و رضایت از زندگی» تاثیر کاهنده بر روی انحراف های اجتماعی و سایر متغیرها (که دارای ضرایب مثبت هستند) دارای تاثیر افزاینده بر روی انحرافات اجتماعی بودنده اند. در مجموع، برای داشتن جامعه ایمن باید به مولفه های مختلفی توجه داشت، از جمله این موارد کاهش میزان انحرافات و افزایش احساس امنیت در بین شهروندان می باشد؛ بسترهای گوناگون توسعه (اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی) مستلزم وجود جامعه ایمن است. لذا، تردیدی در ضرورت شناخت و کاهش آسیب ها و لزوم ایجاد جامعه ایمن وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رضایت از زندگی زناشویی در رهگذر نگرش و کنش اخلاقی (نتایج یک مطالعه کیفی)
نویسنده:
خانیکی هادی, تبریزی منصوره
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
رضایت از زندگی زناشویی
,
نظریه مبنایی
,
نگرش اخلاقی
,
کنش اخلاقی
چکیده :
هدف اصلی این مقاله، شناخت رابطه مطلوب و رضایت بخش زناشویی است. از آن جا که شکل گیری و تداوم احساس رضایت فرد از رابطه، متاثر از شرایط فردی و اجتماعی است،این مطالعه کوشیده است در خلال ارایه معرفی رابطه رضایت بخش نزد کنش گران، تاثیر نگرش اخلاقی فرد و همسرش و کنش مبتنی بر آن را در فرآیند ارتباطات انسانی به تصویر درآورد.داده های گرد آوری شده که از طریق روش کیفی «نظریه مبنایی» مورد بررسی قرار گرفته اند، حاکی از آنند که در میان افراد نمونه تحقیق، جایگاه و نقشی که فرد برای خود قائل است بر فهم او از رابطه صحیح زناشویی، تاثیری عمیق دارد. نمودهای ساده «فردیت» در میان زنان مورد بررسی مبین آن است که آنان خواهان جایگاه نه لزوما برابر، ولی موءثر در «رابطه زناشویی» هستند. زنان در پی گیری این خواسته های خود از زندگی که در میل به مولفه هایی چون صمیمیت، محبت و تفاهم نمود می یابد، با چالش های بسیاری مواجه هستند. این مطالعه نشان می دهد که نگرش اخلاقی خودآگاه و یا ناخودآگاه در روند زندگی، گاه موجب تسهیل روابط و گاه سبب بغرنج شدن آن می گردد. در این فرآیند پیچیده، هر یک از زنان با توجه به شرایط، راهبردهای خاصی را برای قابل قبول تر کردن وضعیت ارتباطی به کار می گیرند. موفقیت و یا ناکامی زنان در کاربست این راهبردها، احساس رضایت و یا نارضایتی درونی آن ها را از رابطه با همسر در برهه های مختلف زندگی رقم می زند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه نظام طبقاتی (کاست) از دیدگاه ریگ ودا و شاهنامه
نویسنده:
سعیدی مدنی سیدمحسن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
آریایی
,
شاهنامه
,
ریگ ودا
,
هند
,
نظام طبقاتی
,
کاست
,
ورنا
,
آریا ورنا
,
داسا ورنا
,
ایران
چکیده :
هدف از این مقاله مقایسه نظام طبقاتی کاست در ریگ ودا و شاهنامه فردوسی است که دو ساختار اجتماعی در دو جامعه هند و ایران را بوجود آورده است. اگر چه آریایی های که به هند مهاجرت کردند مردمانی صحرانشین بودند؛ ولی تصور این که بین آن ها هیچگونه طبقات اجتماعی وجود نداشت مشکل به نظر می رسد، چون سروده های ریگ ودا به طور مشخص و مختصر به سه طبقه مختلف اشاره دارد. این طبقات در ریگ ودا به نام های برهمن (روحانیان)، راجانیه (پادشاهان، اشراف)، وایزیه (وایسیاها، کشاورزان، صنعتگران) که اساس توسعه طبقات بالاتر را تشکیل می دادند از آن ها نامبرده است. همچنین شاهنامه فردوسی این تقسیم بندی را با نام های کارتوزیان (روحانیان)، نیساریان (ارتشیان)، بسودی (کشاورزان، گله پرور) و اهتوخوشی (صنعتکاران) بیان کرده است. تقسیمات کاست ریگ ودایی توانست خط موازی بسیار نزدیکی را با نظام طبقاتی ایران تشکیل دهد. البته توجیه های فراوانی وجود دارد، که نشان می دهد هردو نظام منشا مشترکی داشته اند و ثابت می شود که مهاجرت آریایی ها به هند یک مهاجرت تدریجی از ایران به هند بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید