جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
شناخت
> 1403- دوره 17- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1403
دوره 17 , شماره 1
سال 1402
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1401
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1400
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1399
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1398
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1397
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
سال 1396
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1395
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1394
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1393
دوره 7 , شماره 2
دوره 6 , شماره 2
سال 1392
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1391
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1390
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1389
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1388
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1387
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
تصورات شناختی در فلسفۀ رواقی متقدم
نویسنده:
بهراد رهنما ، احمد عسگری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله سعی بر این بوده است تا جایگاه خاص تصورات عقلانی بهطورکلی و نوع خاصی از آنها یعنی تصورات شناختی، در معرفتشناسی رواقیون اولیه، برای دستیابی به شناخت ضروری مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، ابتدا طریقۀ تشکیل تصورات در جزء فائقه، ازحیثِ طبیعی، روشن میگردد. سپس به این موضوع پرداخته میشود که تصورات انسان بهعنوانِ موجودی عاقل، بهدلیلِ همراه بودن با محتوایی جداییناپذیر و البته غیرمادی، دارای تفاوتی رفعناشدنی با تصورات موجودات غیرعاقل ازجمله کودکان است و بنابراین سخن برخی از مفسران مبنی بر شباهت این تصورات در مرحلۀ اول پیدایش آنها در نفس صادق نیست. برای این منظور، جایگاه مفاهیم نزد رواقیون و تفاوت رویکرد آنها با دیگر متفکران باستان، ازجمله اپیکوروس، بررسی میشود. درنهایت، با تکیه بر رویکرد علّی و نقش فنون و ناکافی دانستن توجه به ویژگیهای ظاهری، چگونگی تمییز تصورات شناختی از غیرشناختی مورد تحلیل قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی رازوارگی خودشناسی در اندیشه ی کانت
نویسنده:
حمید محمدی مقانلویی ، علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ خودشناسی یا شناختِ خود اگرچه مسئلهای است کهن اما همواره چالشبرانگیز و ناسازوار بوده است. ازآنجاکه «خود» محور اصلی اندیشۀ کانت در هر سه نقد بوده است، در نوشتار حاضر تلاش خواهیم کرد که رازوارگی شناختِ خود را در کانت بررسی کنیم. به همین منظور، میکوشیم بهاجمال بررسی کنیم که (1)خودآگاهی چه تفاوتی با شناخت «خود» دارد. (2) آگاهی از چیزی که شناختی از آن نداریم یکی از تنگناهای فلسفۀ کانت است و درموردِ «خود» این تنگنا اندکی بیشتر نمود دارد. اما این رازوارگی را ایراد کانت دانست، زیرا خود در بحث خودشناسی همواره یک قدم منطقی از خودش عقب است. (3) و نهایت اینکه بهرغمِ ادعای کانت مبنی بر اینکه شیء فینفسه با زمان نسبتی ندارد، سعی خواهیم نمود که ارتباط «خود» بهعنوانِ شیء فینفسه را با زمان، که به رازوارگی «خود» میانجامد، بررسی کنیم..
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جرقۀ هیوم در رؤیاهای کانت
نویسنده:
علی حسنزاده ، محمدرضا عبدالله نژاد ، مجید صدرمجلس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تعبیر رؤیاهای یک روحبین ازطریقِ رؤیاهای متافیزیک یکی از آثار مهم دورۀ، بهاصطلاح، «پیشاانتقادی» ایمانوئل کانت است که در سال 1766، یعنی پانزده سال قبل از انتشار نقد عقل محض، منتشر شد. کانت در این جستار دعاوی امانوئل سوئدنبورگ، عالم و عارف سوئدی، را دربارۀ دسترسی به یک جهان فرامحسوس متعالی بررسی و نقد میکند. مسئلۀ مقالۀ حاضر این است که آیا کانت در نقد دعاوی سوئدنبورگ تأثیری از هیوم پذیرفته است؟ اگر چنین است، این تأثیر در کدام یک از مفاهیم اساسی رؤیاها به بیان درآمده است؟ در مقالۀ حاضر، برای بررسی اثرپذیری کانت از هیوم و چگونگی این اثرپذیری، رؤیاها را در پرتو کاوشی درخصوصِ فهم بشری هیوم خوانش میکنیم، اثری که گمان میرود کانت پیش از نگارش رؤیاها مطالعه کرده باشد. ازطریقِ تحلیل این دو اثر، درنهایت، نتیجه میگیریم که برخی از مهمترین مواضع کانت در رؤیاها، ازجمله نقد متافیزیک، برداشت تجربی از علیت و نیز فهم متافیزیک بهمنزلۀ «علم حدود عقل انسان»، تحتِتأثیر مستقیم هیوم شکل گرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیست-سیاستِ مدرن: فوکو به کافکا (مطالعه موردی: رمان محاکمه)
نویسنده:
عارف دانیالی ، مراد اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالۀ حاضر، با مطالعهای بینارشتهای و تطبیقی، بهدنبالِ کشف پیوندی میان رویکرد فوکو به مفهوم قدرت و نگاه کافکا در رمان محاکمه است. نقطۀ اتصال فوکو و کافکا را میتوان در مفهوم زیست-سیاست یافت، جایی که زندگی به موضوع سیاست تبدیل میشود. ظهور زیست-سیاست نقطۀ افتراق جهان مدرن از جهان سنتی است. در جهانِ پیشامدرن، قدرت در شمایل جلاد و در لحظۀ مرگ پدیدار میشد. اما قدرت مدرن با مدیریتِ سوژۀ زنده و آزاد درگیر است. مطالعۀ موردیِ پژوهش حاضر رمان محاکمه اثر کافکا است. کا. (شخصیت داستان) درگیر همان قدرتِ سراسربینی است که فوکو در آثار خویش ترسیم میکند، قدرتی که نه یک فعل مجرمانۀ خاص بلکه تمامیتِ زندگیِ مجرم را تعقیب میکند. به همین دلیل است که کا. هیچگاه به ارتکاب جرم مشخصی متهم نمیشود. درعوض، او ناگزیر است که کل زندگیاش -از کودکی تاکنون- را شرح دهد و به زیرِ نور آورد. به اعتقاد فوکو، هرچه قدرت مدرن بیشتر خود را پنهان میکند، زندگیِ تودهها را بیشتر به روشنا میآورد. در رمان کافکا نیز کا. هیچگاه به دادگاه دسترسی ندارد و تا پایان هم از چشم او دور میماند. دادگاه همچون قدرت منتشرِ فوکویی در همهجا پراکنده است و هیچ نقطۀ ثابتی ندارد. در مقاله حاضر نشان داده شده است که این قدرتِ همهجا حاضر نه یک نیروی الهیاتی بلکه همان زیست-سیاستی است که فوکو از آن سخن میگوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گسست حقیقت و معرفت در تمام مراتب آن از منظر عینالقضات
نویسنده:
محسن موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر به گسست و عدم انطباق حقیقت و مراتب معرفت انسانی میپردازد. منظور از مراتب شناخت در اینجا انواع ادراکاتی است که عینالقضات دربارة آنها سخن گفته است که به ترتیب عبارتند از: ادراکات حسی، وهمی، عقلی و معرفت عرفانی. هدف از چنین پرداختی یافتن میزان انطباق هر یک از انواع ادراکات انسان با امر واقع و حقیقت عالم است. برای نیل به این هدف از روش توصیفی ـ تحلیلی بهره بردهایم. عینالقضات عموماً دو شناخت عقلی و معرفت عرفانی را بهعنوان ادراکات اصلی انسان مدنظر دارد و دو ادراک حسی و وهمی را بیشتر بهعنوان مقدمهای برای ادراک عقلی مورد توجه قرار میدهد. از منظر انطباق با واقع، شناخت عقلی تنها امکان شناخت مطابق با واقع از محسوسات را داراست و به عالم ماورای محسوس و حالات انسانی تنها به طریقی تمثیلی آگاهی دارد که نمیتوان آن را مطابق با واقع دانست. در مورد معرفت عرفانی هر چند امکان یافتِ حقایق ماورای عالم محسوس وجود دارد، اما این انطباق از یک زاویهدید انسانی حاصل میشود که با حقیقت عالم مطابقت تام ندارد. میتوان این عدم انطباق را در تبیینی که قاضی در نسبت صفات با ذات الهی، ارزشگذاری بین صفات، جایگاه ابلیس و ادراک محبت خداوند نسبت به بنده ارائه میدهد، مشاهده کرد. خروج از این زاویهدید و رسیدن به مرتبة فنا امکان ادراک حقیقت عالم را حاصل میکند که البته در این حالت نسبت دادن ادراک به انسان بسیار دشوار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 251
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود حرکت و نحوۀ تحقق آن از نظر علامهطباطبایی
نویسنده:
محمدجعفر جامه بزرگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسئلۀ نحوۀ تحقق و وجود خارجیِ حرکت با توصیف دو معنا از حرکت ازسویِ ابنسینا به یکی از مسائل مهم در فلسفه اسلامی تبدیل شد. دستهای از فیلسوفان به پیروی از ابنسینا مدافع وجود خارجی حرکت توسطیه شدند. تحقیقات میرداماد باعث شد که گروه زیادی از فلاسفه وجود خارجی حرکت قطعیه را بپذیرند. ملاصدرا با بهرهگیری از مبانی حکمت متعالیه بر وجود حرکت قطعیه تأکید ورزید اما استدلالی بر وجود خارجی حرکت ارائه نداد. علامهطباطبایی از فیلسوفانی است که قائل به وجود هر دو معنای حرکت است. آنچه مهم است این است که علامهطباطبایی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه همچون اصالت وجود و تشکیک در حقیقت عینیۀ وجود، ازطریقِ بررسیِ نسبت واقعی و پیوستگیِ تکوینی میان قوه و فعل، ابتدا تحقق عینی امری که مصداق خروج تدریجی از قوه به فعل باشد را به اثبات رسانده است و در مرحلۀ بعد، با تبیین دقیق مفهوم حرکت، نشان داده است که حرکت، برپایۀ دو وجه ثابت و سیلانی، به هر دو اعتبار خود در متن واقعیت موجود است و هر دو معنا مندرج و منطبق بر تعریف حرکت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبههای صوفیانۀ سازمان نوافلاطونی اندیشۀ ابنسینا در اخلاق
نویسنده:
محمدهانی جعفریان ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
اخلاق صوفیانه از مراتب سهگانۀ سازمان فکر نوافلاطونی ابنسینا در اخلاق است. ابنسینا، همچون دیگر بخشهای کار خود دربارۀ تصوف، اخلاق صوفیانه را در قالب فکریای طرح کرده است که در خودِ اندیشۀ صوفیانه مییابیم. بهعبارتِدیگر، بحث ابنسینا در اخلاق تصوف را بدون رجوع به فرهنگ فکری خود صوفیه نمیشود درک کرد. بااینحال، حجم مطالب ابنسینا دربارۀ اخلاق صوفیانه، بهدلیلِ جایگاه خاص اخلاق علمی در کار او، بسیار ناچیز است. به همین دلیل در این مقاله، برای بیان برخی جنبههای صوفیانۀ اخلاق او، از دیگر متون ارائهشده در این قالب فکری نیز استفاده میکنیم و ضمن ارائۀ توضیحاتی بیشتر از خلال چنین متونی، میکوشیم عبارات مختصر ابنسینا را تفصیل دهیم. از طرف دیگر، اخلاق مطرح در متون صوفیانه گسترهای وسیع از مفاهیم را در بر میگیرد که اخلاق صوفیانۀ ابنسینا نیز بهطورِ مختصر به کثیری از آنها اشاره دارد. در این مقاله، تلاش بر این است که از این گسترۀ وسیع صرفاً به مفاهیمی بپردازیم که بین اخلاق نوافلاطونی و اخلاق صوفیانه مشترک است. این تحقیق نشان خواهد داد که منبع این گونه مفاهیم تفکر اخلاقی صوفیه است، هرچند ابنسینا در بررسیِ آنها، تعارضی نیز با سازمان نوافلاطونی اندیشۀ خود در اخلاق ندیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«بررسی تبارشناسانه و مسئلهمندانه سوژه» در نسبت با «تاریخِ سوژهمندی و تکنیکهای خود» در اندیشه فوکو
نویسنده:
امیررضا شاطی زاده ملک شاهی ، محمود صوفیانی ، محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فوکو در متن «سوژه و قدرت» (1982)، 2 سال پیش از مرگش، گفت که درونمایه کلی پژوهشهایش نه «قدرت» بلکه «سوژه» است. درسنامههای «سوبژکتیویته و حقیقت» (1981-1980) و «هرمنوتیک سوژه» (1982-1981) نیز موید این تاکید بودند بالاخص که او پروبلماتیک کلی این درسها را «سوژهمندی و حقیقت» میدانست تا نشان دهد سوژه باید در نسبت با حقیقت، مسئلهمند شود. او سرانجام در پیشگفتار «تاریخ سکسوالیته» (1984) و 8 سال پس از جلد اول آن، صورتبندی کلی فرآیند اندیشهاش و چرایی معطوفشدن به «تبارشناسی» را ارائه داد؛ برمبنای این مقدمه، این مقاله پس از تبیین چگونگی نسبت سوژه با شبکۀ قدرت و حقیقت به این نتیجه رسیده است که روش و رویکرد بررسی سوژه «تبارشناسی و مسئلهمندی» است و عرصۀ مرجع و حوزۀ تحقیقِ بازشناسی و برساختنِ خود بهمنزله سوژه، تاریخ انسان میلگر و متعاقب آن سکسوالیته است. درواقع «تکنیکهای خودِ» مرتبط با سامانه سکسوالیته، ارتباط دائمی فرد با خودش را سبب میشوند و این چیزی نیست جز تولید دائمی سوژهمندی؛ پس با مطالعه تاریخ این تکنیکها میشود به تاریخ سوژهمندی دست یافت اما این تاریخ زمانی منجر به دستیابی به تبارشناسی سوژه میشود که تقاطع تکنیکهای خود و استیلا با همدیگر را تحلیل کنیم و تقاطع تکنیک خود و استیلا نیز چیزی نیست جز معنای «حکومتمندی» و «حکمرانی»، آن هم حکمرانی بهمعنای هدایت رفتارها و مدیریت امکانها بهواسطۀ انواع بازیهای حقیقت، برایناساس نتیجه میشود که سکسوالیته نهتنها حوزهای مناسب برای مطالعۀ تبارشناسانه تاریخ سوژهمندی و تکنیکهای خود بلکه حوزهای غنی است برای فهم حکمرانی و روشهای پیچیدهتر کارکرد رویههای قدرت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درنگی در رهیافت پارالوژیستی (مغالطی) لیوتار به دانش و عقلانیت در «وضعیت پسامدرن»
نویسنده:
علی فتحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
لیوتار بحرانِ مشروعیتِ روایتهایِ کلان را از خصائص «وضعیت پستمدرن» میداند. «فراروایت»ها نظامهایی از اندیشهاند که خود را به مثابه معیار نهایی حقیقت، مشروعیت، توجیه، تبیین و داوری عرضه میکنند. «روایت نظرورزانه» و «روایت رهایی» از جملة این فراروایتها است، که هر دوی آنها مبتنی بر «نظریة بازنمودی معرفت» بوده و دانش و عقلانیت دورة مدرن بر اساس چنین رهیافتی پا گرفته است. کوشش این بوده که در این جستار نشان دهیم چگونه لیوتار با «نقد نظریة بازنمودی معرفت» زمینه را برای نقد هر گونه «فراروایت» و نیز «علم و عقلانیت» مدرن فراهم میکند و با تأکید بر نسبت میان علم و قدرت از سویی و تکثر بازیهای زبانی از سوی دیگر از وجه پارالوژیک (مغالطی) مشروعیت و توجیه در ساحت «دانش و عقل» پرده برمیدارد. همچنین در این مقاله بیان شده که چگونه نقد لیوتار مبنی بر بیاعتقادی به فراروایتها به نحوی دامن ادعای او را (به مثابه یک فراروایت جدیدی که از دل وضعیت پستمدرن برآمده) در برمیگیرد. افزون بر این، لیوتار هم از تنوع بازیهای زبانی سخن گفته و هم کلانروایتهایی را که به نحو ناموجهی در پی اثبات برتری خود هستند کنار گذاشته است، بیآنکه تفکیک و تمایزی میان آنها ایجاد کرده باشد، این مواضعِ انتقادیِ تجویزیِ او در کنار تنوع ادعایی او در قلمرو بازیهای زبانی از جمله نقدهای دیگری است که در این جستار بر اندیشة لیوتار در نقد علم و عقلانیت در وضعیت پسامدرن مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرحی بر جستار کانت با ساد لکان با تمرکز بر رابطه قانون و میل
نویسنده:
حمزه موسوی ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
لکان در مقالۀ کانت با ساد و سمینار اخلاق روانکاوی این ایده را مطرح کرده است که اندیشههای ساد بهویژه در کتاب فلسفه در اتاق خواب نهتنها بسطدهنده و گسترشدهندۀ اندیشههای اخلاقی کانت در نقد عقل عملی است ، بلکه درواقع مکمل آن است. کانت در پی بنیانگذاری قانون اخلاقی نابی است که بر امیال پاتولوژیک یا بیمارگونۀ سوژه مهار بزند و، در نقطۀ مقابل او، ساد سر در پی میلی ناب دارد که از هر قانونی تخطی کند و آزاد باشد. لذا میتوان ادعا کرد که ازنظرِ لکان کانت نماینده قانون و ساد نمایندۀ میل است. اما نکته یا تز اصلی لکان این است که قانون برای وجودش به میل وابسته است و میل برای وجودش به قانون نیاز دارد. بهعبارتِدیگر، قانون و میل نوعی رابطۀ همزیستانه و دوسویه دارند. رابطهای که برسازنده یا قوامبخش حیات ذهنی سوژۀ انسانی است. این نوشتار با روشی توصیفی–تحلیلی در پی شرح و تبیین مواجهه یا «اتصالی» است که لکان میان این دو متفکر از چشمانداز رابطۀ قانون و میل برقرار کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید