جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های مابعدالطبیعی
> 1402- دوره 4- شماره 7
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
سال 1403
دوره 5 , شماره 9
سال 1402
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1401
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1400
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1399
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
سال 1394
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1393
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تنوع تجربههای دینی از نگاه مولانا
نویسنده:
نگین بلاشور ، مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تجربه دینی رویدادی ذهنی است که صاحب تجربه گهگاه و تا حدی آگاهانه آن را در پی مواجهه با یکی از عناصر روحانی مانند احساس حضور یا دستاندرکار بودن وجود یا قدرتی مقدس و غیرجسمانی، فهم واقعیت غایی فراطبیعی، احساس دستیابی به خیراعلای انسان، احساس ابتهاج برین، احساس رهایی و رستگاری یا احساس خود راستین از سر میگذراند. چنین تجربهای دارای ارزش معرفتشناختی و بنابراین در دفاع از عقلانیت دینورزی و دینباوری بهویژه خداباوری نقش دارد. تجربه عرفانی نیز ازآنرو که گونهای احساس درک شهودی واقعیت غایی و بنیادین فراطبیعی و احساس وحدت و یگانگی و احساس رهایی از محدودیتهای زمان و مکان و خود فردی و احساس ابتهاج است، بیگمان تجربهای ذاتاً دینی است. این تجربه ازآنرو که در سطوح معرفتی و اخلاقی متفاوت صاحبان تجربه و در موقعیتها و شرایط و مواجهههای مختلف رخ میدهد، از تنوعی چشمگیر برخوردار و موضوع مطالعات مختلف دینپژوهانه شده است. فیلسوفان و معرفتشناسان دین معاصر هم به بحث از انواع تجربۀ دینی و دستهبندیها و ویژگیهای آن پرداختهاند. جستارحاضر در پی بررسی مشابهت گوناگونی تجربه دینی در فلسفه دین معاصر و عرفان اسلامی با تکیه بر دیدگاه کرولاین فرنکس دیویس، دانشآموخته دکتری فلسفه از دانشگاه آکسفورد انگلستان و نویسنده کتاب ارزش اثباتکنندگی تجربه دینی و مولانا جلال الدین محمد بلخی است. البته پیداست تجربه دینی از دیرباز در سنتها و در میان مردمان مختلف رخ داده است، اما بهمنزله یکی از مسائل فلسفه دین پیشینه درازی ندارد. ازاینرو، نباید انتظار داشته باشیم که مولانا این موضوع را به شکل سامان یافته و با عنوانها و مفاهیم جاافتاده و تخصصی در فلسفه دین امروزین بیان کرده باشد، اما با توجه به معارف عمیق عرفانی و دینی موجود در گنجینه آثارش میتوانیم به پارهای از مشابهتها در این دو نگاه اشاره کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیئیت و تحقق عدم با تاکید بر نظر ملاصدرا
نویسنده:
علی وکیلی ، حسین اترک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از مسائل پیچیده و مهم در فلسفه، عدم و احکام آن است. این مقاله سعی دارد به یکی از پرسشهای بحث برانگیز در این باب، یعنی تحقق و شیئیت داشتنِ عدم، از نظرگاه برخی فلاسفه بپردازد و دست آخر با مبانی ملاصدرا به آن پاسخ دهد. در نظر ملاصدرا عدم گاهی مقابل وجود است و گاهی مقارن وجود. آن عدمی که در مقابل وجود قرار دارد، نیستی و بطلان محض است؛ اما آن دیگری به معنای فقدان کمال، مقارن و همراه وجود، موجود است؛ لذا در میان حکمای متقدم و متاخر، هر دو معنا طرفداران خاص خود را دارد که به باور نگارنده میتوان تئوری بنیادین دوگانه وجود و ماهیتِ ملاصدرا را فصل الخطاب این نزاع دانست. بنابراین رهیافت جدیدی که نگارنده در این مقاله در صدد اثبات آن است نقد و بررسی نظرات تعدادی از موافقان و مخالفان تحقق و شیئیتِ داشتن عدم با محور قرار دادن نظرات ملاصدرا، با روش توصیفی-تحلیلی، خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 345 تا 368
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی مفهوم جوهر نزد هیوم و تاثیر آن در شکلگیری نظریه معرفت کانت
نویسنده:
علی فتح طاهری ، حمید محمدی مقانلویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله با تحلیل معنای جوهر در اندیشه فیلسوفان تجربی و بهویژه هیوم نشان خواهیم داد که نفی جوهر چه تاثیری در شکلگیری نظریه معرفت و شیء فی نفسه کانت داشته است. کانت برای حل معضل شناخت از یک طرف جوهر بهمعنایی که هیوم مورد انکار قرار می دهد را به شی فی نفسه تبدیل میکند، و از این طریق میکوشد تا اساس مستحکمی برای پدیدارها فراهم سازد، و فلسفه خود را از غلطیدن در ورطه ایدهآلیسم مطلق رهایی بخشد؛ از طرف دیگر با انقلاب کپرنیکی جوهر را به یکی از مقولات و تعینات فاعل شناسا مبدل میسازد، و از این طریق نقش اساسی و مهم آن را در تشکیل شناسایی حفظ میکند و مسیر مطابقت عین را با ذهن هموار میسازد. بنابراین کانت به یک معنا جوهر در نزد پیشینیان را حفظ میکند ولی هیچ نقش معرفتی برای آن قائل نیست. اما میکوشد تا به معنایی دیگر نقش معرفتی جوهر را حفظ کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی فضای سایبر؛ ماهیت و مختصات
نویسنده:
مهدی عباس زاده ، زینب شکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در پرتو پیشرفت فناوری و دیجیتالیشدن اطلاعات، قلمرو نوینی از وجود (هستی)، که از آن به "فضای سایبر" تعبیر میشود، بهدست انسان مدرن گشوده شد که در عین بنیاد داشتن در جهان مادی، بهگونهای موازی در کنار آن جریان داشته و زیستجهان دومِ انسانِ معاصر را رقم زده است. تأمل در باب اینکه این فضا چه جایگاه و شأنی در عالَم هستی دارد و ویژگیهای هستیشناختی آن کدامند، از بایستههای پژوهشیِ روز به نظر میرسد. هستی-شناسی فضای سایبر که از سنخ مطالعات نظری این حوزه است، میتواند نقشی تعیینکننده در شناسایی، ذهنیت و سوگیری فکری و رفتاری ما در تعامل با این فضا ایفا کند. پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و با رویکرد فلسفی و عقلی، به تبیین سنخ وجود فضای سایبر و مهمترین مختصات هستیشناختی آن پرداخته است. یافتههای پژوهش حاضر عبارتند از: اشیاء موجود در فضای سایبر، اولاً "واقعی"اند، نه موهوم و خیالی؛ ثانیاً از سنخ "وجود عینی" هستند؛ ثالثاً هویتی "مثالیگونه" دارند و رابعاً از سنخ وجود "حقیقی" هستند، نه اعتباری. همچنین ازآنجاکه امروزه فضای سایبر، قلمروهای پیشینِ وجود را درنوردیده و بر آنها سیطره یافته، این فضا همچون "واقعیت حاد" رخ نموده است. همچنین اهم مختصات هستیشناختی فضای سایبر عبارتند از: دیجیتالی بودن، ابدیت نسبیِ زمانی، گسستگی مکان از زمان و طرح مسأله فضای بیمرز، حافظه مجازی، فرامتنی یا هایپرتکست بودن، شبکهای و تعاملی بودن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای حیات طیبه از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
محمد فولادی وندا ، زینب درویشی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
یﮑﯽ از مهمترین دﻏﺪﻏﻪﻫﺎی ﺑﺸﺮ، چگونگی داشتن حیاتی پاک، آرام و بیآلایش با کمترین رنج و سختی و حیاتی جاودانه است. این ﭘﮋوﻫﺶ، با روش تحلیلی و مطالعه اسنادی، در پی پاسخ به این ﺳﺆال اﺳﺖ ﮐﻪ »ﺣﯿﺎت ﻃﯿﺒﻪ از دیﺪﮔﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎیﯽ و آیتالله مصباح به چه معنا است و راههای وصول به آن کدامند؟ یافتههای پژوهش حاکی از این است که از منظر علامه، حیات طیبه در همین دنیا و حیاتی جدید و مختص مردم مؤمن دارای عمل صالح است. اما از نظر آیتالله مصباح، نفس طیبه دارای حیات طیبه، درجاتی دارد که اگر کسی انسان بالفعل شد و به مرحله بالاتر از حیات معقول رسید، دارای حیات طیبه خواهد شد. از نظر ﻋﻼﻣﻪ، یﮑﯽ از عوامل نیل انسان به حیات طیبه، عبادت و بندگی اوست که از خودشناسی وی نشات میگیرد، اما استاد مصباح علاوه بر خودشناسی، بر نقش کلیدی میل و گرایش فطری انسان و محبت و کشش به خداشناسی نیز تاکید دارد. همچنین هر دو استاد ترک لذتهای زودگذر دنیایی و نقش بندگی و پذیرش ولایت ائمه(ع) و ایمان قرین با عمل صالح را در وصول انسان به حیات طیبه مؤثر میدانند. از منظر استاد مصباح، آنچه مطلوب بالذّات است، «ارزش ذاتی» است، که مصداق آن «کمال انسان» و مصداق کمال انسان هم «تقرّب به خدا» است که اوج کمال و سیر انسان و فلسفه اصلی خلقت انسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 283 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی امکان جایگزینی مفهوم ذهن بهجای نفس براساس فلسفه سینوی و فلسفه صدرایی
نویسنده:
آرمین منصوری ، حبیب الله دانش شهرکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
امروزه معادل دانستن ذهن در فلسفه غرب با نفس در فلسفه اسلامی به روندی معمول، ولی قابل مناقشه بدل شده است. از طرف دیگر مفهوم نفس بهدلیل تبادر جوهریت و تجرد از آن، در رویکردهای فیزیکالیستی، حذف شده است؛ لذا ارائه نظریه فلسفه اسلامی در خصوص مسائل نفسشناسی، نیازمند تعیین مفهومی مشترک است که دستکم آن مفهوم مشترک توسط تمامی دیدگاهها مورد تایید باشد. این مطلب لزوم پیشنهاد جایگزینی ذهن بهجای نفس در فلسفه اسلامی را مهم جلوه میدهد. برای این کار ابتدا باید جایگاه ذهن را از دیدگاه سینوی و صدرایی روشن کرده و معین کرد که کدامیک، ذهن را عینا همان چیزی میداند که در فلسفه ذهن شناخته شده است. سپس در بستر آن، استنباط کرد که مبتنی بر فلسفه کدامیک، جایگزینی ذهن به جای نفس امری ممکن است. در فلسفه ابنسینا نفس ناطقه به نفس انسانی گفته میشود که تجرد عقلی دارد و غیر از قوایش است. در فلسفه صدرایی نفس ناطقه به مرتبه مثالی از مطلق نفس انسانی گفته میشود و با قوای نفس که مثالیاند، در مرتبه آنها عینیت دارد. ذهن در فلسفه ابنسینا، یا حیثیت معرفتی اخذ شده از نفس ناطقه است و یا مجموعه قوای معرفتی نفس ناطقه را نشان میدهد. اما در فلسفه صدرایی ذهن همان نفس انسان در مرتبه ناطقه آن است. بر اساس فلسفه صدرایی امکان جایگزینی مفهوم ذهن بهجای نفس در مرتبه مثالی آن وجود دارد؛ اما در فلسفه سینوی چنین چیزی میسر نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ترکیبی برونگروی-درونگروی توجیه از دیدگاه ویلیام آلستون
نویسنده:
معصومه محمودی ، عبداله صلواتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مناقشاتی که همواره در توجیه باورهای معرفتی وجود داشته است، مسأله برون گروی و درونگروی در توجیه است، گروهی از فیلسوفان به برون گروی و برخی به درونگروی معتقدند، آلستون در این زمینه مسأله توجیه را کنار میگذارد و بهجای آن، به مباحث معرفتی میپردازد. پرسش اصلی این است: آلستون چه دیدگاهی درباره توجیه دارد؟ دستاوردهای این پژوهش عبارتند از: 1- آلستون با تحلیل برون گروی و درونگروی در توجیه باورها، معتقد است برای توجیه آنها به هر دو حالت نیاز است. 2- از دیدگاه وی لازمه توجیه، درجهای از آگاهی است. 3- و اینکه دقیقاً به چه چیزی باید دسترسی داشت و این دسترسی به چه درجهای باید باشد، آنچه بدان دسترسی داریم و در حکم توجیهگر است، دارای دو بعد درونگرایانه و برونگرایانه است، یعنی توجیه گر از یک منظر در حکم مبنای باور است (بعد درونگرایانه) و از منظر دیگر در حکم مودی به صدق (برونگرایانه) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 409 تا 445
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همهگیری کووید 19 و ارتباط آن با معنای زندگی
نویسنده:
فاروق طولی ، محمد نجاتی ، مهدی حسنی آزاد ، محمد نظری مارمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
معتقدین به وجود معنا برای مفهوم زندگی را می توان در دو گروه معتقدین به معناداری و معناسازی دستهبندی نمود. قائلین به معناداری زندگی، معنای ذاتی و پنهانی را برای زندگی در نظر میگیرند که باید کشف شود. قائلین به معناسازی، اما منکر وجود معنای ذاتی بوده و مدعی ساخت و جعل معنا برای زندگی هستند. پژوهش حاضرتوصیفی است. با توصیف و تحلیل بنیادین محتوا، سعی در ارائه تبیین و تحلیلی نظاممند از رابطه تاثیر و تاثر بین همهگیری کووید 19 و مساله معنای زندگی دارد. مهمترین مساله در این بحث، مواجهه انسان با رنجهای وجودی است. اینکه انسان بر اساس مبانی فکری خود بتواند یا نتواند چرایی رنج کشیدنش را معقول و موجه نماید و در صورت ناتوانی از توجیه چرایی رنج کشیدن، رنجهای ماهوی بهوجود آمده، که عامل بروز بحران معنای زندگی میشوند. نتیجه اینکه انسان معاصر به جهت اتکای افراطی بر انسانمحوری و علممحوری و حذف یا تضعیف جایگاه خداوند، پذیرش و تحلیل معقول چرایی رنجهای ناشی از همهگیری کووید 19 برایش دشوار شده است. خداوند در این تفکر یا وجود ندارد یا اگر وجود دارد به جهت ضعف، نمیتواند تکیهگاه انسان قرار گیرد. رنجهای ماهویای چون احساس تنهایی و بیپناهی یا احساس پوچی و بیارزشی ارزشهای علمساخت یا انسانساخت، موجب بروز بحران بیمعنایی زندگی و ناامیدی در جعل و ساخت معنا برای زندگی میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 447 تا 473
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی دیدگاه جیگوان کیم درباره علیت ذهنی
نویسنده:
محمدمهدی مقدس ، عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
جیگوان کیم (1934-2019)، فیلسوف کرهای-آمریکایی معاصر است که پژوهشهای او در زمینه فلسفه ذهن و متافیزیک بوده است. این مقاله قصد دارد دیدگاه وی درباره علیت ذهنی را تحلیل و نقادی کند. دیدگاه کیم درباره علیت ذهنی، بر نوعی فیزیکالیسم تحویلی استوار است که در آن، رویدادهای ذهنی بهواسطه تحویلِ کارکردی به ویژگیهای فیزیکی، واجد اثربخشی علی میشوند. وی خوانش غیرتحویلی از فیزیکالیسم را رد میکند؛ و آن را موجب ایجاد مساله تعین چندجانبه میداند. از دید وی، حالات ذهنی درصورتی میتوانند توان علی داشته باشند که علتهای عصبی-فیزیکی آنها چنین ویژگیای را داشته باشند؛ در صورتبندی معمول از علیت ذهنی، مشکل تعین چند جانبه علی، موجب میشود تا ویژگیهای ذهنی فاقد شایستگی علی باشند. کیم با بیان اصل برونداد علی، علیت بهمثابه علیت تولیدی، و اصل بُستار، میکوشد تا صورتبندی خود از علیت ذهنی را ارائه کرده و، امکان آن را نشان دهد. در نقد دیدگاه کیم میتوان به این موارد اشاره کرد: (1) ابتناء ویژگیهای ذهنی بر ویژگیهای فیزیکی، موجب شبه پدیده بودن ویژگیهای ذهنی است. (2) استدلال برونداد علی، در نجات ویژگیهای ذهنی و نیز، در پاسخ به اشکالات برآمده از استدلال تعمیم، ناکام میماند. (3) استقلال ویژگیهای ذهنی از ویژگیهای فیزیکی، و تلقی آنها بهمثابه قانون، با یکدیگر ناسازگار است؛ و (4) خوانش علیت بهمثابه تولید، با قوانین بنیادی فیزیک مغایرت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه فخررازی و خواجه نصیرالدین طوسی درباب هستیشناسی کلیها
نویسنده:
داریوش بابائیان ، محمد سعیدی مهر ، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
مبحث کلیها از دو جنبه هستیشناسی (نحوه وجود کلی) و معرفتشناسی (نحوه ادراک کلی) قابل بررسی است. در این مقاله جنبه هستیشناسی بحث کلیها مورد نظر است. فخررازی و خواجه طوسی نظریات بدیعی در این زمینه به یادگار گذاشته اند که به رغم اهمّیّت، کمتر بهوضوح مورد گفتگو، بازشناسی و تحلیل قرار گرفتهاند. دراین جستار با استقصای آرای این دو متکلم صاحب نام، درصدد پاسخی درخور بهصورت مقایسهای به این پرسش هستیم که آنها چه تبیینی از نحوه وجود کلی دارند؟ نتیجه اجمالی پژوهش این است که اگر چه این دو متکلم در تقریر متداول سه معنای متفاوت برای کلی و سه نحوه متعارف اعتبار ماهیت، رویکرد تقریباً مشابهی اتخاذ کرده اند، در مقام تشریح و تنقیح نحوه وجود اقسام سه گانه کلی با هم اختلاف نظر فراوانی دارند. همچنین دیدگاه فخررازی درباره کلی عقلی و دیدگاه خواجه نصیر در باره کلی طبیعی متزلزل به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 317 تا 344
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید