جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
> 1398- دوره 98- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 1402 , شماره 2
دوره 1402 , شماره 1
سال 1401
دوره 1401 , شماره 2
دوره 1401 , شماره 1
سال 1400
دوره 1400 , شماره 2
دوره 1400 , شماره 1
سال 1399
دوره 99 , شماره 2
دوره 99 , شماره 1
سال 1398
دوره 98 , شماره 2
دوره 98 , شماره 1
سال 1397
دوره 97 , شماره 2
سال 1393
دوره 2 , شماره 3 پاییز 1393
سال 1391
دوره 8 , شماره 21
سال 1390
دوره 7 , شماره 20
دوره 7 , شماره 19
دوره 7 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1389
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
سال 1388
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 10
سال 1387
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
سال 1386
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1385
دوره 0 , شماره 1
سال 1384
دوره 0 , شماره 0
عنوان :
بررسی تطبیقی تفسیر ظاهر و باطن قرآن از منظر امام خمینی؟ره؟ و آیتالله فاضل لنکرانی؟ره؟
نویسنده:
طیبه فریدون پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ضررورت و اهمیت پرداختن به مباحث علوم قرآنی، مقدمهای برای رسیدن به محتوای قرآن و پردهبرداشتن از مقاصد اصلی آیات است. یکی از مباحث مهم و مؤثر علوم قرآنی در فهم و تفسیر قرآن، چیستی ظاهر و باطن قرآن است که از جمله موضوعات پیچیده در میان مفسّران و اندیشمندان قرآنپژوه در علوم قرآنی به شمار میرود. حضرت امام خمینی؟ره؟ در جایگاه یکی از صاحبنظران در این مبحث، اصطلاح ظاهر و باطن را ریشه گرفته از روایات دانسته که بسیار مورد توجه و تأکید ائمه اطهار؟عهم؟ بوده است. از دیدگاه ایشان، حقیقت قرآن بهمراتب، دچار تنزلاتی شده تا به صورت ظاهر و در ظرف الفاظ قرآن درآمده است. این مراتب تنزلات، همان باطن قرآن است. با وجود اینکه رویکرد غالب حضرت امام در تفسیر باطن آیات قرآن، رویکردی عرفانی است، ایشان نسبت به ظاهر قرآن نیز اهتمام ویژهای داشتند. آیتالله فاضل لنکرانی؟ره؟ نیز مسئله ظاهر و باطن قرآن را میپذیرد، اما اصل اول در تفسیر ایشان، تعهد نسبت به خصوصیات ظاهری قرآن است. از دیدگاه ایشان، عقل به منزله یک مختصص متصل، ظهور را از معنای حقیقی در معنای مجازی قرار میدهد. در این پژوهش میخواهیم مبانی این دو اندیشمند وارسته را در تفسیر ظاهر و باطن قرآن کریم بکاویم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التفسیر الاجتهادی ومصدریة العقل بین ایة الله اللنکرانی و الشیخ محمد عبد
نویسنده:
مواهب الخطیب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی ادعای آلوسی در باب نسبت تحریف قرآن به شیعه از منظر آیتالله فاضل لنکرانی
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان ، فاطمه نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آیتالله فاضل لنکرانی در کتاب مدخل التفسیر پس از آنکه دیدگاه مذهب امامیه را درباره تحریفناپذیری قرآن بیان میکند، به نقد محمود آلوسی (م/1270) مؤلف تفسیر روحالمعانی میپردازد که بهصراحت شیعه را به تحریف قرآن متهم ساخته است. آیتالله فاضل در سه محور ادعای آلوسی را نقد و ابطال کرده است: الف) چشمپوشی آلوسی درباره اجماع امامیه و محققان مذهب در تحریفناپذیری قرآن و نیز علاج آنان از روایات تحریفنما در مدارک شیعی، ب) ابطال ادعای آلوسی درباره اجماع اهلسنت بر عدم تحریف براساس معیارهای آلوسی، ج) ابطال نظریه نسخالتلاوة در علاج روایات تحریفنما در مدارک سنی و اثبات همسانی این نظریه با قول به تحریف. این مقاله کوشیده در هر کدام از این سه محور، دیدگاه آیتالله فاضل را غنا بخشد و با تکمیل، شرح، پاسخهای نقضی و... به گزافگوییهای آلوسی پایان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه آیتالله معرفت و آیتالله فاضل لنکرانی درباره استعمال لفظ در بیش از یک معنا و ارتباط آن با ظهر و بطن آیات قرآن کریم
نویسنده:
محمد رضا خانی ، محمود طیب حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل اختلافی در علم اصول، مسئله استعمال لفظ در بیش از یک معنا (چندمعنایی) است. خاستگاه این مسئله بیشتر مربوط به الفاظ قرآنکریم است. آیتاللهمعرفت و آیتاللهفاضل به امکان و جواز استعمال لفظ در بیش از یک معنا معتقد هستند. در بحث ظهر و بطن آیات قرآن کریم، آیتاللهمعرفت، مفهومعام برگرفته از آیه را با رعایت سهشرط، معنای باطنی آیه میداند. به عقیده ایشان، معانیباطنی در عرض معنایظاهری و از مصادیق چندمعنایی هستند. دیدگاه آیتاللهمعرفت درباره معنای باطنی قرآن طرداً و عکساً محل تأمل است. از آن جمله، کشف مفهوم عام که شامل معنایظاهری و معنایباطنیِ مذکور در روایات است که در برخی آیات متصور نیست. آیتاللهفاضل ذووجوهبودن آیات قرآن «فإن القرآن حمال ذو وجوه» را بهمثابه احتمالی در ارتباط بطون قرآن معرفی میکند و بطون هفتگانه را از سنخ معانی گوناگون یک آیه نمیداند. ازاینرو ظاهر و باطن قرآن را از مصادیق بحث چندمعنایی نمیداند. از مهمترین وجوه تأمل نسبت به دیدگاه ایشان این است که حمل باطن قرآن بر وجوه مختلفی که مفسران با بیتوجهی به معنایلغوی، قرائنمتصل و منفصل، یا تحمیل یک اعتقاد باطل بر آیات قرآن بیان کردهاند، بسیار بعید است و از محسنات قرآن به شمار نمیآید. در این نوشتار با روشتطبیقی به بررسی دیدگاه آیتالله معرفت و آیتالله فاضل درباره چندمعنایی و ارتباط آن با ظهر و بطن آیات قرآنکریم خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی تطبیقی دیدگاه آیات عظام جوادی آملی و فاضل لنکرانی در رد روایات دال بر تحریف
نویسنده:
ناهیدسادات رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
قرآن، حاکمیت مطلق بر تمام روایات و اندیشهها دارد. روایات دال بر تحریف نیز با قرآن و نص صریح معصومین در تضاد است و به ما دستور داده شده است از آنها اعراض کنیم، زیرا جعلی و باطلاند. تحریف به دو شکل معنوی و لفظی انجام میشود. تحریف معنوی به معنی تفسیر سخن برخلاف مقصود گوینده است و تحریف لفظی به معنای کموزیادکردن الفاظ است که به اتفاق آرا مسلمانان این نوع تحریف در قرآن تحقق نیافته است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی _ تطبیقی و به شیوه کتابخانهای با نقد سندی و متنی روایات تحریف از دیدگاه آیات عظام فاضل لنکرانی و جوادی آملی به اثبات جعلیبودن اینگونه روایات پرداخته است و این نتیجه حاصل گردید که روایات دال بر تحریف فاقد اتصال سندی معتبر بوده و از راویانی نقل شده که فاسدالمذهباند و از بعضی کتب مجهولالحال نقل شدهاند و روایاتی که عنوان تحریف در آنها اخذ شده، مقصود تفسیربهرأی کردن است و اضافات بیانشده در روایات، تبیین و تأویل آیات را میرساند و اختلاف قرائات ربطی به تحریف ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم عقل و نقش آن در تفسیر قرآن از نظرگاه آیتالله فاضل لنکرانی و مکتب تفکیک با تکیه بر اندیشه میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
محمد نظامی ، زینب صفا کوشکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از اساسیترین مسائل در مبانی علوم قرآنی، بررسی نقش عقل و گستره قلمروی آن در فهم و تفسیر قرآن است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. مقاله حاضر با روش تحلیلی _ تطبیقی به تعریف و شرایط نقشآفرینی عقل از دیدگاه مکتب تفکیک و آیتالله فاضل لنکرانی با هدفِ واکاوی مدعا و اعتبارسنجی ادله آنان درباره نقش عقل در فرایند تفسیر قرآن میپردازد. استفاده از روش اجتهادی در تفسیر قرآن کریم، نقطه اشتراک این دو دیدگاه است؛ با این تفاوت که آیتالله فاضل لنکرانی، ارزش عقل به معنای مصطلح را بهمنزله قرینه لفظی متصلهای میداند که مخاطب را ملزم به پیروی از آن در همه موارد میکند، درحالیکه طرفداران مکتب تفکیک، فقط عقل فطری را که طبق اصطلاح ایشان موجودی نورانی است، در معرفت دینی و تفسیر قرآن مفید میدانند، ولی قرینیتی برای احکام عقل اصطلاحی قائل نیستند؛ لذا هر یک، عقلِ مستفاد در تفسیر را به معنای مصطلح خویش قصد میکنند. به بیان دیگر، هر دو دیدگاه، در نامگذاری عقل به «عقل فطری» اشتراک دارند، اما اشتراک در این واژه تنها اشتراک لفظی است و همانطور که بیان شد، در معنا، مشربی متفاوت از هم برگزیدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید