جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
هستی و شناخت
> 1401- دوره 9- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1401
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 18
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 17
سال 1400
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1399
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 13
سال 1398
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 12
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 11
سال 1397
دوره 5 , شماره 2 پیاپی 10
دوره 5 , شماره 1 پیاپی 9
سال 1396
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1395
دوره 3 , شماره 1 شماره پیاپی 5 - بهار و تابستان 1395
سال 1393
دوره 1 , شماره 2 شماره پیاپی 2 - پاییز و زمستان 1393
عنوان :
خدا همچون کنشگری اخلاقی (1)
نویسنده:
ابوالقاسم فنائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله بخش نخست از پژوهشی مفصل دربارهیِ سرشت کنشگری خداوند را گزارش میکند. دو پرسش اصلی این پژوهش اینهاست: (1) آیا خدا کنشگری اخلاقی است؟ (2) اگر آری، آیا اخلاق الاهی همان اخلاق انسانی است یا اخلاق الاهی کلاً یا بعضاً با اخلاق انسانی تفاوت دارد؟ در رابطه با پرسش نخست، نویسنده به بررسی سه نظریهیِ رقیب زیر میپردازد: «خدا همچون کنشگری خودکامه»، «خدا همچون کنشگری مصلحتاندیش» و «خدا همچون کنشگری اخلاقی». در این پژوهش به سود ایدهیِ خدا همچون کنشگری اخلاقی، و علیه دو تلقی دیگر از سرشت کنشگریِ خداوند، استدلال خواهد شد. در رابطه با پرسش دوم، نویسنده از این نظریه دفاع میکند که اخلاق الاهی و اخلاق انسانی از حیث «محتوای هنجاری» هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، هرچند از سایر جهات با یکدیگر تفاوتهای چشمگیری دارند. بخش نخست این پژوهش که در این مقاله ارائه میشود پس از طرح کلیات و مباحث مقدماتی، به نظریهیِ «خدا همچون کنشگری خودکامه» میپردازد و برخی از استدلالهایی را بررسی و نقد میکند که به سود این تلقی از سرشت خداوند اقامه شده یا میتوان اقامه کرد. بخشهای دوم و سوم این پژوهش که در قالب مقالاتی دیگر در شمارههای آیندهیِ همین مجله انتشار خواهد یافت به شرح و بسط دو تلقی دیگر از سرشت خداوند میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه حکمت عملی در طبقهبندی دانشها از دیدگاه فارابی
نویسنده:
محمدعلی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل مهم و کلیدی در بحث از حکمت عملی، شناسایی جایگاه آن در طبقهبندی دانشها است چرا که تصویری کلان و روشن از موقعیت این علم در اختیار مینهد. نوشتار حاضر به جهت نقش ویژهای که فارابی در نشان دادن هویت، روش و کارکرد حکمت عملی از راه بررسی دانشی آن دارد، به بیان نظام طبقهبندی علوم و جایگاه حکمت عملی در این نظام و نسبت این حکمت با شاخههای آن از نگاه فارابی پرداخته و در این باره با بررسی نگاشتههای وی تلاش دارد به ترتیب وجود این سه دیدگاه در آثار فارابی اثبات گردند: 1. حکمت عملی یک دانش قیاسی است و با علوم غیر قیاسی و صرفا عملی (حِرَف و فنون و انواع هنر) متفاوت است. 2. حکمت عملی یک دانش قیاسی برهانی است و با علوم قیاسی غیر فلسفی که از روش برهان بهره نمیگیرند یعنی جدل، سفسطه، خطابه و شعر متفاوت است. 3. حکمت عملی دارای دو جزء اخلاق (صناعت خُلقیه) و سیاست (فلسفه سیاسیه) است و مراد از اخلاق نیز دانش بررسی کننده صرف اخلاق فردی نیست بلکه دانشی است که اخلاق انسان به ما هو انسان در همه حیطههای زیست ارادی بشر را بررسی میکند و مراد از سیاست هم تدبیر اجتماع مدنی مشتمل بر اجتماعهای خُرد و منزلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی و خودتعینبخشیِ فرد در فلسفه هگل
نویسنده:
الناز عباسی ، محمد خیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله آزادی همواره یکی از مهمترین مسائل در طول تاریخ فلسفه بوده است. با ظهور مدرنیته، آزادی فرد بهطورخاص به امری محوری و چالشبرانگیز بدل شد. زیرا آزادیِ مطلقِ فرد، تکثری به همراه دارد که لاجرم ضرورت سیستم را به چالش میکشد. ادعای این مقاله این است که با تعریف آزادیِ فرد برحسب خودتعینبخشی در فلسفه هگل میتوان آزادی فرد را بهنحوی حفظ کرد؛ تا در آشتی با نظم و ضرورت سیستم قرار داشته باشد. درهمینراستا در بخش نخست ضمن تقریر نظریه خودتعینبخشی میکوشیم مفاهیم و لوازم مختلف آن را استنباط و تحلیل کنیم و به اشکال مختلفی که فرد در سیستم پدیدار میشود بپردازیم، بنابراین نشان میدهیم افراد میتوانند در اصل وجود سیستم، در حفظ آن، در چگونگیِ صورتبندیِ آن و دگرگونی سیستم مشارکت داشته باشند. سپس میکوشیم تا به کمک تجمیع شواهد، براهینی را بر عدم مصادره فرد از سوی سیستم اقامه کنیم و به ارزیابی این نظریه بپردازیم. در بخش دوم نیز به برخی از اشکالات پاسخ میدهیم. نتیجه این است که با نظریه آزادی برحسب خودتعینبخشی تنش میان آزادی فرد با ضرورت سیستم به میانجیِ عقلانیت در روش دیالکتیکی مبتنی بر وابستگی متقابل آزادی فرد با ضرورتِ سیستم پاسخ داده میشود و برهمین اساس، آزادی فرد تا حدود قابل اعتنایی در برابر ضرورت سیستم حفظ میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم ادراک حسّی با تجربه ادراک حسّی: بررسی مواجهه برج با مکداول
نویسنده:
فراز عطار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یک پرسش اساسی در فلسفه ادراک حسّی ناظر به تعیین رابطه علم ادراک حسّی با تجربه ادراک حسّی است. در این مقاله به جای پاسخ به این پرسش، به ردیابی آن در متن مواجهه برج با مکداول پرداخته میشود. مکداول از فصلگرایی معرفتشناختی دفاع میکند. برج در سوی مقابل استدلال میکند که فصلگرایی با بنیاد علوم تجربی ناسازگار است. مکداول در مقام پاسخ استدلال میکند که تفکیک علمی و تفکیک معرفتشناختی اگرچه متفاوت هستند، اما ناسازگار نیستند. افزون بر این، علم اساساً درباره تجربه ادراک حسّی نیست؛ بلکه شرایط امکان آن را توضیح میدهد. برج با ردّ این دیدگاه، مکداول را متّهم میکند که بنا دارد دیواری میان علم و فلسفه بکشد. بررسی مفصّل این مواجهه نشان میدهد که این تقابل دستکم در هسته خود معطوف به موضوعی فراتر از ارائه یک نظریّه مناسب برای تجربه ادراکی است. این گونه به نظر میآید که این دو به نمایندگی از دو نظریّه رقیب در فلسفه ادراک حسّی اساساً به دو سنّت فلسفی با چارچوب نظری متفاوت تعلّق دارند. در نهایت به نظر میتوانیم نتیجه بگیریم که ارزیابی نهایی و قطعی در خصوص این دو نظریّه عمده در فلسفه ادراک حسّی، در گروی تعیین موضع در خصوص طبیعتگرایی در فلسفه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 218
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی اندیشه فاعلیت در حکمت مشاء
نویسنده:
حسین پژوهنده نجف آبادی ، رضا رمضانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اصل فاعلیت زیر بنای هستیشناختی فلسفه مشاء است و به نظر میرسد تفسیر سینوی از علیت فاعلی در رابطه وجودی میان کلیه مبادی عالیه و موجودات سافل از قبیل رابطه هستیشناختی میان باری تعالی و نظام آفرینش و رابطه وجودی میان نفس مجرد انسانی و قوای آن تأثیر گذر بوده است. فاعلیتِ مبتنی بر سنخیت میان علل و معالیل فاعلی، رابطه ماهوی و کثرت تباینی انعزالی میان این واقعیات عینی را به کلی منتفی کرده و تشکیک و تفاضل وجودی میان آنها را به اثبات میرساند. البته مطابق با قواعد کلان هستیشناختی فاعلیت، مقتضی وجود متغایر غیر بیگانه علت و معلول است و مبادی عالی را موجود مغایر و غیر بیگانه از معالیل شان میکند و به معالیل وجود رابطی میبخشد. بدین ترتیب وحدت شخصی وجود علت و کثرت شأنی معلول در حکمت سینوی قابل اثبات نیست بلکه نوعی وحدت تشکیکی به معنای وحدت وجود و کثرت موجود در بخشی از مباحث هستیشناختی مانند خداشناسی و انسانشناسی او و همفکرانش یافت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 219 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحول مفهومی دولت و جامعه در دوران روشنگری با تمرکز بر فلسفه هابز
نویسنده:
ساسان کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فلسفه روشنگری و به خصوص اندیشه هابز در مفاهیمی از قبیل دولت و جامعه، منشاء بسیاری از بحث های بعدی در علوم اجتماعی و سیاسی است. نگاه هابز به انسان و ترسیم وی از وضع طبیعی و تمدنی یکی از ستون های اصلی سیاست مدرن در نظرگاه او است. او انسان را «گرگ انسان» می داند و وضع تمدنی بر مبنای قرارداد اجتماعی را زاده ضرورتی از باب امنیت و تامین منافع جمعی. به عقیده هابز، جامعه، وضعیتی بنیادین و ناگزیر برای زندگی گروهی نیست بلکه تنظیم آگاهانه حالتی ستیزه جویانه بین انسان هاست که هر لحظه در معرض شعله ور شدن است. بیشتر مردمان در یک جامعه بر پایه این پیمان، تمامی قدرت خود را به یک شخص و یا به مجمعی از اشخاص واگذار می کنند تا به شیوه ای این اراده های مختلف را به ارادهای واحد تبدیل کند. به جز آراء هابز در این مقاله بر آنیم تا به خصوص با اشاره های اجمالی به دوره روشنگری تحول مبنایی گذار از اخلاق کلاسیک مبتنی بر خیر، به اخلاق مدرن اجتماعی مبتنی بر منافع عمومی را بررسی کنیم. در نتیجه گیری به بازتعریف نسبت انسان دوران روشنگری با دولت و جامعه پرداخته و سیاست اخلاق را ذیل آن و در دستگاه فلسفی دوران روشنگری تبیین می کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 259 تا 280
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق و معرفتبخشی در نظامهای حاجحسینی
نویسنده:
اسدالله فلاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در بسیاری از آثار منطقدانان قدیم و جدید، دیده میشود که میان منطق و معرفتشناسی تمایز صریح و واضحی نمینهند و همین سبب میشود که احکام یکی به دیگری سرایت میکند. در این مقاله، از میان منطقدانان معاصر در کشورمان، به دیدگاههای غلامرضا زکیانی و به ویژه مرتضی حاجحسینی خواهم پرداخت. غلامرضا زکیانی مدعی است که گزارههای متناقض هیچ نتیجهای نمیدهند. نشان میدهم که این ادعا در واقع خلط منطق و معرفتشناسی است. همچنین، مرتضی حاجحسینی در دو ویراست کتاب خویش «طرحی نو از اصول و مبانی منطق»، دست به کار تدوین نظامهای منطقی غیر استانداردی شده و به گمان من، احکام معرفتشناختی را بر منطق تحمیل کرده است. برخی از مبانی نظری آشکار و پنهان نظامهای منطقی او اینها است: 1. تناقض فقط مستلزم تناقض است؛ 2. قضیة منطقی فقط از قضیة منطقی به دست میآید؛ 3. به تناقض نمیتوان معرفت داشت؛ 4. معرفت به قضایا مستقل از معرفت به گزارههای دیگر است؛ 5. قضیة منطقی اشرف قضایا است و چون نتیجه تابع اخس مقدمات است قضیة منطقی نمیتواند از دیگر گزارهها نتیجه شود؛ 4. تناقض اخس گزارهها است و چون نتیجه تابع اخس مقدمات است مقدمات متناقض فقط نتیجة متناقض میتوانند بدهند. در این مقاله، نشان میدهم که این مبانی نظری همگی ریشههای معرفتشناختی دارند و هیچکدام به منطق مربوط نمیشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد هاکینگ به مطالعات تطبیقی:گذار از دین تطبیقی به فلسفه تطبیقی
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از متفکران عمل گرای آمریکایی همگام با تلاش های جهانی برای برقراری صلح در صدد ایجاد تفاهم جهانی در سطح فلسفی برآمدند.آن ها افزون بر تطبیق فلسفه ها،فلسفه تطبیق یا روش شناسی در مطالعات تطبیقی را در اولویت خود قرار دادند.ویلیام هاکینگ از جمله متفکران پیشگام در این راه است.او نخست دین تطبیقی را وجهه همت خود قرار داد؛تاکید بر دین طبیعی،دین جهانی و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر دینی،مخالفت با جهانی سازی یک دین،تاکید بر تغییر رویکرد مبلغان مذهبی از انحصارگرایی به تکثرگرایی مهم ترین موضوعاتی بودند که او ذیل عنوان پیش گفته به آن ها پرداخت.عدم امکان دستیابی به معیار جهانی و فراگیر در حوزه ادیان سبب چرخش هاکینگ از دین تطبیقی به فلسفه تطبیقی شد.گرایش فلسفی او که آمیزه ای از پراگماتیسم و ایدئالیسم و به تعبیر خودش رئالیسم غیر ماتریالیستی بود سبب شد در باره سنت های فلسفی پیش داوری نداشته باشد و به واقعیت مشترک بنیادین همه سنت های فلسفی معتقد گردد.تاکید بر امکان و ثمربخشی فلسفه تطبیقی،مخالفت با تمرکز گرایی و محوریت تفکر غربی،گشودن باب تعامل و گفت و گو با سنت های دینی و فلسفی دیگر،تکمیل سنت های فلسفی از رهگذر تطبیق و پیدایش تدریجی بینش فلسفی قوی تر و فراگیرتر به عنوان فلسفه جهانی از جمله اهداف و کارکردهای مطالعات تطبیقی از نگاه اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت خدای یگانه در ادیان ابتدایی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم محققانی در غرب، که تحت تأثیر جهانبینی عصر روشنگری بودند و اعتقاد داشتند که علت هر حادثهای را میتوان در همین طبیعت یافت، سراغ ادیان ابتدایی موجود رفتند تا با مطالعه آنها منشأ زمینی دین را پیدا کنند. آنان اموری مانند آنیمیزم، فتیشپرستی، اعتقاد به مانا، توتمپرستی و... را اصول مشترک ادیان ابتدایی موجود یافتند و هر یک از آنان، یکی از این امور را سرآغاز دین اعلام کردند؛ اما به خاطر جهانبینی خاص خود عمداً یا سهواً این را نادیده گرفتند که اعتقاد به خدای یگانه بیش از هر چیز دیگر در میان اقوام ابتدایی شیوع دارد و بنابراین منشأ دین و سرآغاز آن میتواند یگانهپرستی باشد. این نظریهای بود که در همان زمان، توسط کشیش مسیحی ویلهلم اشمیت ارائه شد، اما مورد بیتوجهی قرار گرفت. در گزارشاتی که مردمشناسان غربی از این ادیان دادهاند میتوان شواهد زیادی به سود نظریه اشمیت برداشت کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان فرا-استقراء بدبینانه و واقعگرایی علمی: رویکردهای غیر ارجاعی
نویسنده:
میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بنا به برهانی موسوم به «معجزه نیست» (NM)، اگر هویاتِ بهویژه مشاهدهناپذیری که توسط نظریههای علمی ارائه و فرض میشوند، وجود نداشتند؛ یعنی اگر این نظریهها گزارشگر (تقریباً) صادقی از عالم نبودند، موفقیت علوم به مانند نوعی معجزه بود. در مقابل، بنا به برهان «فرا-استقراء بدبینانه» (PMI) رابطهای بین موفقیت یک نظریه در توضیح و پیشبینی، و صدق آن نظریه وجود ندارد. به عنوان شاهد این ادعا، لری لائودن فهرستی تقریباً طولانی از نظریههایی ردیف میکند که به زعم وی، در گذشته موفق بودند، اما امروزه به عنوان نظریههای کاذب کنار گذاشته شدهاند. در این مقاله، پس از توضیح دو برهان NM و PMI، نشان میدهیم که هیچکدام از استدلالهای واقعگرایان توان رد برهان PMI را به شکلی قاطع و فیصلهبخش ندارند. نتیجۀ مقاله این است که اشکال مشترک همۀ این استدلالها ناشی از رویکرد غیر ارجاعی آنها است؛ یعنی نشان نمیدهند که ترمهای بهکاررفته در نظریههای موفقِ گذشته به نوعی ارجاعدهنده به هویات عالم هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید