جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نقد و نظر
> 1402- دوره 28- شماره 112
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
سال 1401
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
سال 1400
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
سال 1399
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 100
سال 1398
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1397
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1396
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1395
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1393
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1392
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1391
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1390
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1389
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1388
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1387
دوره 13 , شماره 51,52
دوره 13 , شماره 49,50
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1386
دوره 12 , شماره 47,48
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 45
سال 1385
دوره 11 , شماره 43,44
دوره 11 , شماره 41,42
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 41
سال 1384
دوره 10 , شماره 39,40
دوره 10 , شماره 37,38
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1383
دوره 9 , شماره 35,36
دوره 9 , شماره 33,34
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 33
سال 1382
دوره 8 , شماره 31,32
دوره 8 , شماره 29,30
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27,28
دوره 7 , شماره 25,26
دوره 0 , شماره 27
سال 1379
دوره 6 , شماره 23,24
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1378
دوره 5 , شماره 19,20 شماره 3
دوره 5 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1377
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1376
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 2
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 2
سال 1375
دوره 3 , شماره 9
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
سال 1374
دوره 1 , شماره 5
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1373
دوره 1 , شماره 3,4
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
ارزیابی آرا اصولی فیض کاشانی در کتاب معتصمالشیعه
نویسنده:
علی غضنفری ، خدیجه احمدی بیغش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
نگرش اخباری و اصولی دو روش فهم دین از متون اصلی در میان اندیشمندان شیعی است که بیش از چهار قرن از نزاعهای فکری و یا ایجاد و شکلگیری مکاتب گوناگون میان طرفداران آنها را پشت سر گذاشته است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آرا اصولی فیض کاشانی در کتاب معتصمالشیعه چگونه بازتاب یافته است. بررسی توصیفی - تحلیلی این مسئله حاکی از آن است که فیض کاشانی، از علمای شیعی قرن یازدهم، با وجود دیدگاههای اخباری، و استناد و اتکا وی به روایات، اما نگرش به دور از هرگونه افراط و تفریط او از عقل و نقل را در کاربست عملیاش در کتاب معتصمالشیعه به مثابۀ کتاب فقهی فیض را شاهدیم. تأثیرپذیری از مسلک اساتید اخباری، برداشت سوء از برخی فتاوای مبهم فقهی ایشان در گذشته، تناسبنداشتن برخی دیدگاههای وی با برهانهای موجود نزد خویش، و ... سبب شد فیض را که اغلب دارای آرا اعتدالی در نظریاتش است، به اخباریگری متهم کنند و دامنۀ اختلاف آرای میان اصولیان و اخباریان شیعی را بیش از پیش گستردش دهد؛ حال آنکه تمایلنداشتن ایشان در همراهی با نظر مشهور از اخباریان مبرهن است و پایبندی وی به نگرش اصولیان در مواضع فراوانی، مانند اجماع، حجیت ظاهر قرآن، حجیت عقل، رجوع به آرا و نظریات اصولیان، عدم جمود در اخبار، و ... به میزانی است که انکار آن ممکن نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهومشناسی مسئولیت اخلاقی
نویسنده:
جواد دانش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ماهیت، قلمرو و شرایط مسئولیت اخلاقی از مباحث پرمناقشۀ حوزۀ مطالعات اخلاقی است. به نظر میرسد بخش قابل اعتنایی از این مناقشات، برخاسته از ابهام مفاهیمی، چون مسئولیت اخلاقی و ارادۀ آزاد بوده است. این پژوهش بر آن است تا در این میان با روش توصیفی_تحلیلی، به واکاوی مفهوم مسئولیت اخلاقی بپردازد. حوزههای معنایی متنوع و متکثر مفهوم این سنخ از مسئولیت، ما را با این پرسش مواجه میکند که انبوه اختلافات میان سازگارگرایان و ناسازگارگرایان با عطف نظر به کدامگونه از مسئولیت اخلاقی پدید آمدهاند؟ آیا با این چالش مواجه نبودهایم که در برخی پژوهشهای دوسویه، یک طرف بر سازگاری وجوب علّی و مسئولیت مبتنی بر نقش و وظیفۀ عامل اصرار میورزد، طرف مقابل تلاش میکند که ناسازگاری و تعارض هرگونه تعین پیشین علّی را با مسئولیت در مقام پاسخگویی نشان دهد؟ گرچه تأکید اولیۀ فیلسوفان اخلاق در مباحث مربوط به مسئولیت اخلاقی، گاه متمرکز بر سه نوع مسئولیت ناظر به علیت، وظیفه و الزام اخلاقی بوده است، در آثار متأخر، دو مفهوم مسئولیت ناظر به سزاوار سرزنش بودن و مسئولیت در مقام پاسخگویی مورد توجه قرار گرفته است، و به نظر میرسد که دقیقترین مفهوم معادل مسئولیت اخلاقی انسان برابر الزامات اخلاقی همان «پاسخگویی» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر دیدگاه جایگزینی تقوا به جای اخلاق در هندسۀ معارف دین
نویسنده:
حسن بوسلیکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
رابطۀ اخلاق با دین از دیرباز موضوع مباحثات فلسفی و الهیاتی بوده است. در سالهای اخیر، این ایده که ناسازگاری اخلاق با دین واقعیت دارد، به اَشکال مختلفی مطرح شده و طرفدارانی پیدا کرده است. در این میان، عدهای دین را به نفع اخلاق تخطئه میکنند و عدهای دیگر اخلاق را از اعتبار ساقط و جانب دین را تقویت میکنند. در این نوشتار، دیدگاه یکی از طرفداران رویکرد اخیر که در رسانۀ ملی بازتاب داشته، مورد تحلیل انتقادی قرار گرفته است. ایدۀ اصلی «جایگزینی تقوا به جای اخلاق» است. پس از بررسی ابعاد مختلف این ایده، به برخی از مهمترین کاستیهای آن اشاره شده است. این کاستیها بدین قرارند: ابتنای ایده بر درکی نابسنده از اخلاق، بیتوجهی به مضامین قرآن و روایات شیعی ناظر به جایگاه ویژۀ اخلاق در دین، بیتوجهی به لوازم منطقی بیاعتبارکردن اخلاق فطری و پیشادینی. جمعبندی نوشتار حاضر این است که تأکید بر ناسازگاری اخلاق و دین و پیشنهاد جایگزینی تقوا به جای اخلاق، نهتنها از منظر دینی قابل دفاع نیست؛ بلکه درنهایت به نفع دینداری جوانان نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«سکولاریسمِ گزینهای» در جهان اسلام؛ بررسی اندیشهٔ چارلز تیلور دربارهٔ فرایند عرفیشدنِ جوامع اسلامی
نویسنده:
حبیب اله بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سکولاریسمِ گزینهای، سکولاریسم برآمده، نه از حذف دین، بلکه از قبول دین به مثابۀ یک گزینه در کنار هزاران گزینه دیگر است. گوناگونی و تکثر گزینههای دینی و شبهدینی و غیردینی - در مقام نظر و در مقام زیست فردی و اجتماعی - نوع جدیدی از سکولاریسم را در جهان امروز و نیز در جهان اسلام رقم میزند که مواجهه با آن بسیار متفاوت است از سکولاریسم به معنای حذف دین از قلمرو زندگی اجتماعی و سیاسی. سکولاریسم گزینهای در یک فرایند روانشناختی و فرهنگی رخ میدهد؛ درحالیکه سکولاریسم کلاسیک در یک فرایند فلسفی و گاه سیاسی واقع میشود. حال پرسش این است که آیا تحلیل چارلز تیلور در عصر سکولار را میتوان دربارۀ تحولات عرفیشدن در جهان اسلام نیز پی گرفت؟ نگارنده در این مقاله، با تمرکز بر متنخوانی عصر سکولار تلاش میکند با طرح امکان سکولاریزاسیونِ گزینهای در تحولات فرهنگی جهان اسلام، به تفاوتهای دنیای اسلام و دنیای غرب در این نوع از سکولارشدگی تأکید کند و دشواریهای سکولاریزاسیون در جهان اسلام را برشمارد. از این منظر، دین و دینداری در جوامع اسلامی نه یک فرایند سهل و آسان بلکه فرایندی پیچیده، ریشهای، و بسیار تودرتو را طی میکند؛ بهگونهای که عرفیکردن آن در عرصههای فردی و اجتماعی بسیار دشوار و گاه ناممکن به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر پراگماتیسم مولد جان دیویی بر فلسفۀ تکنولوژی لری هیکمن
نویسنده:
علیرضا مکاریان پور ، رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
لری هیکمن با نگاهی پراگماتیستی به فلسفۀ تکنولوژی وارد شده است. در این مقاله، از نسبت فلسفۀ تکنولوژی هیکمن با پراگماتیسم جان دیویی بحث خواهد شد. هدف این است که نتایج فلسفۀ دیویی در بحث از تکنولوژی مشخص شود. تا پیش از قرائت ارائهشده توسط هیکمن، کسی به دیویی به مثابۀ فیلسوف تکنولوژی نمینگریست؛ اما هیکمن بر این باور است که دیویی دارای فلسفۀ تکنولوژی توسعهیافتهای است که برابر سنتی است که تکنولوژی را خودبسنده و دارای ذاتی بیگانه با انسان تلقی میکند. او در بیان تفاوت بین تکنولوژی و تکنیک به عنصر شناخت توجه دارد و تکنولوژی را حاصل مداخلۀ تحقیق نظاممند در تکنیک میداند. دیویی با طرح مفهوم تکنولوژی طبیعیشده، تکنولوژی را به مثابۀ تحقیقی معرفی میکند که انسان دربارۀ تکنیکهای موجود انجام میدهد تا سازگاری با محیط خود را افزایش دهد و آن را متناسب با نیازهایش تغییر دهد. تکنولوژی در پراگماتیسم مولد دیویی به موضوعی فلسفی تبدیل میشود و فیلسوف میتواند با استفاده از شیوهها و ابزارهای فلسفی، درک خود و افراد جامعهاش را از نحوهٔ پیوندِ میان وجوه متنوع فرهنگ تکنولوژیک ارتقا دهد و تأثیر معناداری بر جهان تکنولوژیکِ در حال تغییر داشته باشد. هیکمن ادعا دارد فلسفۀ دیویی میتواند بدون گرفتارشدن به نظامهای کلنگر و فراتر از تحلیل زبان، فرهنگ تکنولوژیک را با ارزشهای دموکراسی آشتی دهد. با این حال، تعریف دیویی از تکنولوژی، آن را به مفهومی کانونی و عام تبدیل میکند و در نقد او بر واقعگرایی، نشانههایی از ظهور دوبارۀ متافیزیک کلنگر به چشم میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 140 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی راهکارِ جان مارتین فیشر در حل معضل بخت
نویسنده:
محمدامین خدامرادی ، کرامت ورزدار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلهٔ اساسی این پژوهش تحلیل و نقد راهکار جان مارتین فیشر در حل معضل بخت و هدف از آن نشاندادن ناکارآمدی این راهکار به روش توصیفی - تحلیلی است. بر اساس معضل بخت، نفی تعینگروی در پیدایش یک کنش به سلب آزادی و مسئولیت اخلاقی کنشگر میانجامد. فیشر تلاش میکند بر اساس بازسازی یکی از مثالهای فرانکفورتی در جهانی نامتعین، معضل بخت را بر پایۀ ترسیم دو جهان حل کند. جهان 1 متعین، اما جهان 2 بر اساس ماشین تصادفی نامتعین است. کنشگر در جهان ممکن اول بر اساس مثالهای فرانکفورتی مسئول است. در جهان دوم با خاموشماندن ماشین به نحو تصادفی، جهان 1 و 2 اینهمان و درنتیجه کنشگر مسئول خواهد بود. در این پژوهش آشکار میشود: الف) تقریر فیشر از معضل بخت، نسخهای از صورتبندیِ مبتنی بر فقدان علیت است و پاسخ فیشر حتی کارآمدی لازم برای حل این صورتبندی را ندارد. ب) علیت حاکم بر جهان 2 فیشر، متفاوت با علیت ناتعینگروانهای است که اختیارگروان حامی علیت مبتنی بر رویداد مد نظر دارند. از نظر آنها، قرارگرفتن علیت ناتعینگروانهٔ فعال در سلسلهٔ علی یک کنش، شرط اساسی پرداختن به معضل بخت است؛ اما در سلسلهٔ علی کنش در جهان دوم فیشر، هیچگونه علیت ناتعینگروانهٔ فعالی وجود ندارد. درنتیجه فیشر اساساً با معضل بختی که اختیارگرویِ علیت مبتنی بر رویداد را تهدید میکند، مواجه نشده است که بخواهد آن را حل کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 84 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی کوتاه بر دروننگریِ دکارتی با تمرکز بر تز شفافیت
نویسنده:
سید مصطفی حسینی ، محمود صوفیانی ، محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دروننگری روشی است برای دسترسی به محتویات ذهن، و تحقق آن نیز بسته به پذیرشِ تز «شفافیت ذهن» است. این تز بخشی از پارادایم فلسفهٔ دکارت را برای شناخت ذهن تشکیل میدهد، و به واسطهٔ ویژگیهایی، مانند بیواسطگی، خطاناپذیری، حجیت اولشخص و غیره مشخص میشود. طرفداران تز شفافیت، ذهن را همچون ظرفی شفاف میدانند که همهٔ محتویات آن، اعم از امور ثابت - مانند حالتهای ذهنی - و غیرثابت - مانند رویدادهای ذهنی - بالذات معلوماند. با این حال، آزمایشهای تجربی و استدلالهای فلسفی حاکی از آناند که ذهن پر از واسطههای پیدا و پنهان است، در فهم محتویات خودش دچار خطا میشود، از تأثیر عوامل بیرونی غافل است و خود را به اشتباه مرجع همهٔ احکامش میداند و غیره. این موارد نشان میدهند که ذهن برخلاف مدعای دکارت، برای خودش شفاف نیست. این مقاله با روش تحلیلی_انتقادی میکوشد تا با تحلیلِ برخی از ویژگیهای بیانشده، تز شفافیت را بیازماید و از آن بدیهیزدایی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 114 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید