جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبيات عرفانی
> 1402- دوره 15- شماره 34
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 16 , شماره 36
سال 1402
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
دوره 15 , شماره 32
سال 1401
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1400
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
دوره 13 , شماره 24
سال 1399
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1398
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1397
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1396
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1395
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1394
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1393
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1392
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1391
دوره 4 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1388
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب
نویسنده:
زهرا ناظری ، مهدی فیّاض ، سیدمحسن حسینی مؤخر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
از منظر نشانهشناسی فرهنگی، متون در حکم حافظة فرهنگی، محصول شرایط و ارتباطات بینافرهنگی و نمایانگر فرهنگ و نحوة سازمانبندی آن هستند. در طی قرون متمادی عرفان و تصوف اسلامی در هیئت مجموعهای از باورها، کردوکارها و رسوم در لایههای اجتماع رسوخ کرد و به تدریج به صورت فرهنگی منسجم بر بستر فرهنگ جامع اسلامی تشخّص یافت. این فرهنگ جدید توانست نظاممندی خود را با استفاده از نظام الگوساز زبان، در قالب ادبیات عرفانی سازماندهی کند. به منظور دستیابی به نظام سازمانده فرهنگ عرفان و تصوف اسلامی، اولین متن مستقل فارسی این فرهنگ به روش توصیفی و تحلیلی، کاویده شد تا در پرتو آن، سپهر نشانهای عرفان و مناسبات بینافرهنگی در کشفالمحجوب هجویری، شناسایی شود. فرهنگ بازنماییشده در این کتاب دارای الگویی دوگان، مشتمل بر «مرکز» با نشانههای منسجمی چون: فقر، باطن-گرایی، علمیبودن تصوف، مرقعهپوشی و ... برای جداسازی دو حوزة خودی از دیگری و «پیرامون» است که پیوسته با دیگران تعامل میکند. بیان جهاننگری خاص صوفیانه و اثبات آنها در قالب فقهی و کلامی و منابع استنادی آنها، تدوین اصول، مشایخ و فِرَق متصوفه مطابق اصول، رجال و مکاتب مختلف سپهرهای کلامی و فقهی و بیان مباحثی چون: صفات خداوند و تقسیمبندی آنها، موقوفیبودن این اوصاف، توحید خداوند، حدوث و قدم الهی، غنی و بینیاز بودن او و .... در کشفالمحجوب از فضاهای مرزی است که عرصة تبادلات بینافرهنگی به شمار میآید. این فضای مرکزی و فضای حاشیه-ای، شکلدهنده به هویت فرهنگی صوفیه با انسجام درونی و مناسبات پویای بیرونی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ویژگیهای «انسان این جهانی» در المواقف و المخاطبات عبدالجبار نفّری
نویسنده:
رضا عباسی ، عظیم حمزئیان
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بدون شک مقولة «انسانشناسی» بعد از خداشناسی، مهمترین موضوع در عرفان است و عارفان در این زمینه، نگاه ویژه و تفسیر خاصّی داشتهاند. ابو عبدالله نفّری، به عنوان یکی از همین عارفان، گزارش تجارب عرفانی خود را در دو کتاب «المواقف» و «المخاطبات» در بندهای متعدّد و با زبانی بسیار پیچیده، ارائه کرده است که میتوان نگرش انسانشناسانة او را از این گزارشهای شهودی، استنباط نمود. شناخت انسان در اندیشة این عارف دارای ابعاد مختلفی است که یکی از آنها بحث از انسان مرتبط با ماسوای حق است. درواقع پرسش این مقاله، به طور مشخص این است که «انسانِ ماسوایی» در اندیشه عرفانی نفّری چه ویژگیهایی دارد؟ نگارنده در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، محتوای «انسانشناسانة» اندیشه عرفانی وی را با تمرکز بر مطالب مربوط به «انسان مادون»، استخراج و تدوین کرده و به این نتیجه رسیده است که نفّری اصرار زیادی بر این مطلب دارد که انسان در برزخ «حق» و «ماسوا» قرار دارد و این جایگاه مهمترین عامل ابتلا و آزمون انسان است. او همچنین مصادیق ماسوای حق را محدود به موجودات آفاقی ندانسته و برخی ساحتهای وجودی خود انسان را نیز ازجمله مصادیق ماسوای حق میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکل شناسی مثنویهای تعلیمی و عرفانی بر مبنای سنتهای ادبی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)
نویسنده:
رحمان مشتاق مهر ، یدالله نصراللهی ، علی حاجی زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تاریخ ادب فارسی جاودانگی و تاثیرگذاری بیشتر مباحث ناب تعلیمی و عرفانی خود را درگونههای مختلف آن، مدیون قالب شعری مثنوی است. قالب مثنوی به دلیل ویژگی ممتاز و بارز آن در قافیه پردازی، یکی از پردامنهترین قالبهای شعر فارسی است. وبزرگترین شاهکارهای ادبی زبان فارسی در این قالب شعری سروده شده است. برای شناخت و احاطة کامل بر این منظومهها و نیز بیان وجوه افتراق واشتراک آنها بهترین راه، پی بردن به فرم وساختار آنهاست. در پژوهش حاضر ضمن مطالعة بیرونی مثنویهای دورۀ مورد مطالعه، به مطالعة درونی این منظومهها، یعنی؛ شکل و فرم حاکم برآنها پرداخته میشود. براین اساس، متن (کانون مرکزی) و پیرامتن ( دیباچه و خاتمه) مثنویهای بلند تعلیمی و عرفانی تا پایان سدۀ هفتم هجری مورد بحث وبررسی قرار میگیرند. هدف ما دراین نوشتار بررسی فرم وشکلِ حاکم برمتن و پیرامتن منظومههای بلند تعلیمی و عرفانی از حیث پایبندی آنها بر سنتهای ادبی حاکم بر عصر شاعر است. نگارندگان با علم بر اینکه اثر ادبی به عنوان انگاره ای با وحدت سازمند، وجود آغاز و میانه و پایان را مفروض می سازد، میکوشند در پرتو بررسی عناصر پیرامتنیِ هفت مثنوی تعلیمی و عرفانی (حدیقةالحقیقه، مخزن الاسرار، منطق الطیر، مصیبت نامه، الهینامه، بوستان و مثنوی معنوی) کارکردهای متصور برای به کارگیری این پیرامتن ها را مورد مطالعه قرارداده و برجستگیهای منحصر به فرد مثنوی مولانا را به عنوان سر-آمد مثنویها بیان کنند .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی واقعهء عرفانی و نمادشناسی آن به مثابه تجربهای دینی
نویسنده:
احسان پورابریشم
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«واقعه»، حالتی در عرفان اسلامی است که با آداب و شرایطی (خلوتگزینی، استغراق در ذکر و...) حاصل میشود و سالک با آن به معرفتی تازه میرسد و رهیافتی به عالم معنا مییابد که جایگاهش را در سیر و سلوک روشن میکند. واقعه اغلب در قالب اشکال، انوار، الوان و... پدیدار و با نظر پیر، تأویل و تفسیر میشود. پژوهش حاضر پس از تعریف و بررسی مفهوم واقعه و بیان اهمیت ایدئولوژیک آن، به دیدگاه ذاتگرایان و ساختارگرایان دربارة تجربة دینی میپردازد؛ دستهبندی ششگانة دیویس از تجارب دینی با تاکید بر مانعةالجمع نبودن آنها بیان و سپس واقعة عرفانی از منظر تجربهای تفسیری، شبهحسّی (با تأکید به واقعنمایی و غیروهمی بودن آن) و عرفانی (با مطالعة منظومة سلوک طریقت کبرویه) تبیین میشود. سرانجام نظرات کتز دربارة زمینهمندی تجربة عرفانی بیان میشود. کتز معتقد است که تجربه در خلاء روی نمیدهد و حاصل تعامل دو سویة عارف با باورها، سنّت، تجارب دیگر و محیط است. علاوه بر این، حضور اسوه (راهنما) نیز در شکلگیری، جهتدهی و تأویل تجربة عرفانی اهمیت دارد. این نظریه در حوزة واقعات عرفانی با بررسی آداب و شرایط واقعه، که در چارچوبِ سنّتِ دینیِ معیّن روی میدهد و نیز نقش پیر در شکلگیری و معنابخشی به آن، بیان میشود. در هر بخش از پژوهش حاضر، برای تبیین مباحث مطرحه با ارجاع به منابع و تذکرههای عرفانی، به ذکر واقعات از مشایخ صوفیه پرداخته میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کهن الگوی عروج و نسبتِ ساختاری معراج نامه و منطقالطیر در ادبیات پیشامدرن و عرفان اسلامی
نویسنده:
فاطمه نیک نفس ملکشاه ، رضا فرصتی جویباری ، حسین پارسایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سفرِ نَفس که در اساطیر ملل و ادیان توحیدی از آن به عروج، تشرّف و معراج یاد میشود، یک کهنالگویِ معطوف به رستگاری است که اسطورۀ هبوط را تبدیل به اسطورۀ بازگشت جاودان میکند. ادبیات کلاسیک ایران و عرفان اسلامی، برعکس ادبیات مدرن، بسیار تحت تأثیر این فراروایت است. از قرن چهارم تا قرن ششم، یعنی از تأویل معراج پیامبر اسلام با رویکرد فلسفی سفر نفسِ ناطقه و شکلگیری رسالهالطیرهای ابنسینا، غزالی و سهروردی تا پیدایش منطقالطیر عطار نشان میدهد که ساختار منطقالطیر در عرفان اسلامی و ادبیات کلاسیک همان ساختاری است که از کهنالگوی معراج انتزاع شده است. این مقاله با رویکرد نقد اسطورهای در جستجوی راهی است تا نسبتِ ساختاری کهنالگوی عروج را با رسالهالطیرها و منطقالطیر نشان دهد. در کهنالگوی عروج و به تَبَع آن در رسالهالطیرها وجود هادی آسمانی یا پیر دانای راه، بیانگر کنش قهرمانی است که میخواهد جستجوگران حقیقت را راهنما باشد. این الگو براساس نقد اسطورهای، همان محاکات برتر است که در ادبیات پیشامدرن تأکید بیچون بر محاکات، پیر دانای راه شده است؛ بنابراین نسبت ساختاری وثیقی بین ژانر مقامات و احوال، تذکرهها، منطقالطیر و معراج نامهها برقرار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فاصلۀ ایمان و اعتقاد در نظریّۀ مولانا
نویسنده:
قدرت الله طاهری
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
دو اصطلاح ایمان (Faith) و اعتقاد (Belief) نه تنها در نزد عامّۀ مردم، بلکه در نزد خواص به جای یکدیگر به کار میروند و در متون مختلف مرزهای مفهومی متمایزی بین آنها وجود ندارد. حال آنکه اصطلاحات مذکور در معنا و مفهومِ حقیقیِ خود تمایز جدّی با هم دارند. بر خلاف بسیاری از شاعرانِ متمایل به تصوّف و عرفان که فاصلهای میان ایمان و اعتقاد نمیدیدند، مولانا در بخشهایی از مثنوی، «ایمان» و «اعتقاد» را از یکدیگر تفکیک و تفاوت عالََمِ ایمان و مؤمنان و عالَمِ اعتقاد و معتقدان را تبیین میکند و راه خود را از سایر شاعران عارفمسک پیش از خود جدا میسازد. در منظومۀ فکری مولانا که بیشباهت با دیدگاههای فیلسوفانی مانند کییرکگور نیست، ایمان امری سیّال و مدام در حال شدن است و اعتقاد امری ثابت و ایستا و به همین دلیل، ایمان امری نامحدود است و اعتقاد امری محدود و مقیّد. ایمان، فردمحور است و از راه تجربۀ فردیِ و با سیر انفسی به دست میآید و اعتقاد در جمع و جمعیّت و از طریق وسائط و سیر آفاقی بروز میکند، متعلَّق ایمان امر محال است و اعتقادات امور ممکن را شامل میشوند، صاحبان اعتقاد جزمگرا، دیگرستیز و هراسان هستند که مبادا کسانی بر عقاید آنها بتازند ولی صاحبان ایمان، مداراجو هستند. صاحبان ایمان، در رابطهای بیپایان با خداوند همواره در حال شدن هستند و عاشقانه این رابطه را ادامه میدهند و صاحبان اعتقاد، با خداوند، رابطهای معاملهگرانه دارند و اگر دین میورزند دینشان وسیلهای است برای دستیابی به خواستهای اینجهانی و آنجهانی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید