جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نقد و نظر
> 1402- دوره 28- شماره 109
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
سال 1401
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
سال 1400
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
سال 1399
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 100
سال 1398
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1397
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1396
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1395
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1393
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1392
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1391
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1390
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1389
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1388
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1387
دوره 13 , شماره 51,52
دوره 13 , شماره 49,50
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1386
دوره 12 , شماره 47,48
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 45
سال 1385
دوره 11 , شماره 43,44
دوره 11 , شماره 41,42
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 41
سال 1384
دوره 10 , شماره 39,40
دوره 10 , شماره 37,38
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1383
دوره 9 , شماره 35,36
دوره 9 , شماره 33,34
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 33
سال 1382
دوره 8 , شماره 31,32
دوره 8 , شماره 29,30
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27,28
دوره 7 , شماره 25,26
دوره 0 , شماره 27
سال 1379
دوره 6 , شماره 23,24
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1378
دوره 5 , شماره 19,20 شماره 3
دوره 5 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1377
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1376
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 2
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 2
سال 1375
دوره 3 , شماره 9
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
سال 1374
دوره 1 , شماره 5
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1373
دوره 1 , شماره 3,4
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
بررسی شرایط یک نظریۀ موفق عمل - نوع
نویسنده:
فراز قلبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در نظریههای سنتی در باب سرشت گزارهها، گزارهها حاملهای اولیۀ بازنمایی هستند. یک نظریۀ عمل - نوع در باب سرشت گزارهها بر آن است که نظریههای سنتی نمیتوانند به نحو رضایتبخشی بازنمایی گزارهها را تبیین کنند؛ بنابراین ما باید نظریههای سنتی را کنار بگذاریم. مطابق با یک نظریۀ عمل - نوع، وقتی یک عامل یک ویژگی را بر یک شیء حمل میکند، آن شیء را بهمثابۀ چیزی که واجد آن ویژگی است بازنمایی میکند. این یعنی آنکه عامل به واسطۀ عمل حملی که انجام میدهد حامل اصلی و اولیۀ ویژگی بازنمایی است. در این نظریه گزارهها انواعِ نمونههای عمل حمل هستند و ویژگی بازنمایی را از این نمونهها به ارث میبرند. در این مقاله دو تقریر اصلی نظریۀ عمل - نوع معرفی شده است: تقریر سومز و تقریر هنکس. سپس مهمترین نقاط قوت و ضعف هر تقریر بیان میشود. با عطف توجه به نقاط ضعف هر تقریر نتیجه گرفته میشود که هیچیک از دو تقریر نمیتواند بهعنوان یک نظریۀ موفق عمل - نوع محسوب شود؛ همچنین با عطف توجه به نقاط قوت و ضعف هر تقریر نشان داده میشود که یک نظریۀ عمل - نوع برای آنکه یک نظریۀ موفق محسوب شود باید چه شرایطی را برآورده کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگاندیشی از دیدگاه علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) و اروین یالوم
نویسنده:
سیده معصومه طباطبایی ، نفیسه ساطع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی مرگاندیشی از دیدگاه علامه طباطبایی و اروین یالوم است. برای بررسی این موضوع از روش تحقیق توصیفیـتحلیلی استفاده شده است. برخی نتایج نشان داد که یالوم هرچند مانند برخی دیگر از متفکران وجودیگرا، مرگ را پایانبخش زندگی انسان میداند، اما اندیشیدن دربارۀ مرگ را برای زندگی معناآفرین و ارزشبخش تلقی میکند. از نظر یالوم، از جمله عوامل مهمی که انسانها را متوجه مرگ (خودشان) میکند، واقعشدن یا در مواجهۀ نزدیک قرارگرفتن با مرگ، عامل زمان، بررسی دقیق رؤیاها و خیالپردازیهای فردی، وسایل کمکی مصنوعی و غیره است؛ و از جمله درمانهای عملی اضطراب مرگ ایجاد اثری هنری، بودن در کنار افرادی کـه در شرف مرگ هستند و غیره میباشد؛ از دیدگاه علامه طباطبایی، آن چیزی که با مرگ از بین می رود، همان بعد جسمی انسان میباشد و آن چیزی که باقی است و از یک نشئه به نشئۀ دیگر میرود، همان بعد روحی انسان میباشد. از دیدگاه او، جهان هستی از خداوند متعال نشئت گرفته و در قدرت تدبیرگرانۀ حق متعال قرار دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 156 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متافیزیک در ویتگنشتاین:انکار یا ضرورت
نویسنده:
بهنام رسالت ، محمدرضا عبدالله نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالۀ حاضر با روش توصیفیـتحلیلی به مسئلۀ متافیزیک و جایگاه آن در اندیشههای ویتگنشتاین میپردازد. برای این منظور به چند مطلب اشاره میشود: اول اینکه میان اندیشههای ویتگنشتاین نوعی پیوستگی وجود دارد؛ دوم اینکه متافیزیک یکی از عناصری است که میتوان با استناد به آن ادعا کرد که بین اندیشههایش پیوستگی وجود دارد؛ سوم اینکه با تکیه بر دو مورد قبلی، در اندیشههای ویتگنشتاین نهتنها متافیزیک انکار نمیشود، بلکه ضرورت نیز دارد. از آنجا که دغدغۀ اصلی ویتگنشتاین یافتن معنا از طریق پیوند بین زبان و واقعیت بود، تلاش میکرد تا نشان دهد زبان با توجه به محدودیتهایی که دارد تنها میتواند بخشی از واقعیت را معنادار بیان کند. اما بخشی از واقعیت که قابل بیان به وسیلۀ زبان نیست، همچنین وجود دارد و بخش اساسی واقعیت نیز میباشد، قابل اشاره و نشاندادنی هست. اگر زبان نمیتواند از مرزهای تجربه و علم فراتر رود، این بدان معنا نیست که فراتر از مرزهای تجربه و زبان چیزی وجود ندارد. ویتگنشتاین با تعیین قاطع مرزهای زبان و شناخت هم در تراکتاتوس و هم در پژوهشهای فلسفی نشان میدهد واقعیت فراتر از آن چیزی است که زبان بیان میکند. در تراکتاتوس اگر با تکیه بر رویکرد اخلاقی بین امور بیانکردنی و نشاندادنی تمایز میگذارد و مفاهیم اساسی چون خدا، اخلاق و دین را جزو امور نشاندادنی تلقی میکند، در پژوهشهای فلسفی با تکیه بر رویکرد زیباییشناختی به تعیین مرزبندی بین شناختنی و نشاندادنی دست میزند. مفاهیم متافیزیکی همچنین با توجه به جایگاهی که ویتگنشتاین به آنها میدهد، هنجارهای توصیفی هستند که به نوعی پایه و اساس شناخت تجربی و علمی نیز قرار میگیرند. در نهایت میخواهیم نشان دهیم که مفاهیم متافیزیکی هم در تراکتاتوس و هم در پژوهشهای فلسفی نهتنها قابل انکار نیستند، بلکه جزو ضروریات اندیشههای ویتگنشتاین در رسیدن به معنای مد نظر خود از واقعیت میباشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر نقد دیدگاه ویلیام رو در باب تئودیسه جان هیک
نویسنده:
عالمه علامی ، فرح رامین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از تأثیرگذارترین تقریرهای برهان قرینهای شر متعلق به فیلسوف آمریکایی معاصر، ویلیام رو است. او معتقد است فراوانی شرور و نیز برخی مصادیق خاص شر در جهان زمینهای معقول یا شاهدی علیه خداباوری محسوب میشود. در مقابل منتقدان کوشیدند تا ضعف برهان او را آشکار سازند. رو علاوه بر آنکه بسیاری از نقدهای مطرحشده را در رد این برهان از نوع دفاعیه و ناکارآمد میداند، معتقد است تئودیسههایی چون «پرورش روح» جان هیک در توجیه چرایی وقوع شرور گزاف موفق نیستند. در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش هستیم: آیا نقدهای ویلیام رو بر تئودیسۀ جان هیک از معقولیت کافی برخوردار هستند؟ به منظور دستیافتن به این امر به گزارشی اجمالی از استدلال قرینهای شر و تئودیسۀ جان هیک پرداخته و در نهایت نشان دادهایم که اگرچه تئودیسۀ هیک در اثبات عقلی برخی مبانی خویش چون معادباوری ناکارآمد و بر اصولی چون تناسخ مبتنی است، اما نقدهای رو بر آن از توان این تئودیسه در توجیه شرور گزاف نمیکاهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روابط مفهومی پیشینی در اصطلاحنامه فلسفه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نویسنده:
مهدی(کورش) نجیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جستار پیش رو با روش تحقیق کتابخانهای و بر اساس توصیف و تحلیل به نگارش در آمده و از نوع تحقیقات بنیادین و کاربردی است که با نگرش انتقادی در صدد تبیین اشتباهات کتاب اصطلاحنامۀ فلسفۀ اسلامی در بخش روابط معنایی پیشینی است که در مواردی ناشی از خطا در درک مفاهیم فلسفی و یا خلط نظامهای فلسفی اشراقی، مشایی و حکمت متعالیه است و در مواردی ناشی از نبود بهکارگیری درست قواعد اصطلاحنامهنگاری است. این اصطلاحنامه هم در بخش ارائۀ ساختار هندسی علم فلسفه و هم در رعایت قواعد شکلی و ماهوی اصطلاحنامهنگاری و هم روابط مفهومی فلسفی اشکالاتی دارد که ضرورت دارد برطرف شوند؛ زیرا این اصطلاحنامه به زبانهای عربی و انگلیسی ترجمه و بهعنوان پایۀ ذخیرهسازی، جستجو و بازیابی اطلاعات از سوی برخی از مراکز علمی پذیرفته شده و افزون بر آن، در کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق تنها در بخش روابط مفهومی پیشینی، برخی از مهمترین اشکالات این اثر را تبیین کرده و راهکارهایی برای اتقان بیشتر روابط معنایی ارائه کرده است. باشد که در ویرایش بعدی مورد توجه قرار گیرد و بابی برای نقد جدی اصطلاحنامهها گشوده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 96 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استدلال شبهمستقیم مهار و پاسخ مککنا به آن
نویسنده:
جواد دانش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آزادی کنشگری و اختیار عامل اخلاقی از پرچالشترین لوازم مسئولیت اخلاقی بوده است. فیلسوفان ناسازگارگرا گاه به شکلی غیرمستقیم و با کمک عناصری چون ثبات گذشته یا تغییرناپذیری قوانین طبیعی به طور تلویحی نشان دادهاند که تعین سابق علّی هرگونه امکان بدیلی برای عمل به نحوی دیگر را از دسترس عامل اخلاقی خارج میکند و گاه نیز به مدد اصل وجهی انتقال عدم مسئولیت به طور مستقیم تأکید میکنند که ضرورت علّی به انتفای مسئولیت اخلاقی انسان میانجامد. اما در کنار این استدلالهای متعارف، برخی براهین شبهمستقیم دیگر نیز مطرح بودهاند که تکیهای بر این اصل نداشتهاند. استدلال مهار یکی از مهمترین براهین شبهمستقیم مورد توجه این ناسازگارگرایان است که با تکیه بر تلقی شهودی ما در باب نسبت معکوس میان مسئولیت عامل اخلاقی و دخل و تصرف یا مهار نامتعارف او سامان مییابد. یکی از گونههای بسیار مشهور استدلال شبهمستقیم مهار، استدلال چهار موردی پربوم است که در چند مرحله و از نمونهای بسیار عجیب و غیرمعمول شروع کرده و سپس گامبهگام لواحق و شرایطی را به نمونۀ پیشین خود میافزاید تا در نهایت به یک عامل عادی در جهان متعین نزدیک شود و نشان دهد که چنین عاملی فاقد مسئولیت اخلاقی است. در مقابل این استدلال، مککنا نمونههای دیگری به نمونههای مورد نظر پربوم افزوده و در نهایت به این نتیجه میرسد که حتی در یک جهان متعیّن مورد نظر پربوم، نمیتوان با قاطعیت اظهار کرد که شخص آزاد و از نظر اخلاقی، مسئول نیست. پربوم هم ضمن برهان دیگری، این رهیافت لاادریگروانه مککنا را رد و تأکید میکند که در نگرش لاادریگروانه مککنا مشخص نیست که عامل بهطور متعارفْ متعیّن از نظر اخلاقی مسئول است و معلوم هم نیست که فاقد این مسئول است. در این نوشتار با روش تحلیلی تلاش میشود تا ضمن بررسی این دو دیدگاه نشان داده شود که کارایی استدلال مهار ناسازگارگرایان و از جمله استدلال چهار موردی پربوم متکّی به اثبات دو مقدمۀ نخست آن است که چندان قرین توفیق نبوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید