جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت کلامی
> 1401- دوره 13- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
سال 1402
دوره 14 , شماره 2 پیاپی 31
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 30
سال 1401
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 13 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1400
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 27
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 26
سال 1399
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1397
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 9 , شماره 1:پیاپی 20
سال 1396
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 19
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 17
دوره 7 , شماره 1 پیاپی16
سال 1394
دوره 6 , شماره 2 پیاپی15
دوره 6 , شماره 1 پیاپی14
سال 1393
دوره 5 , شماره 2 پیاپی13
دوره 5 , شماره 1 پیاپی12
سال 1392
دوره 4 , شماره 2 پیاپی11
دوره 4 , شماره 1 پیاپی10
سال 1391
دوره 3 , شماره 2 پیاپی9
دوره 3 , شماره 1 پیاپی8
سال 1390
دوره 2 , شماره 3 پیاپی7
دوره 2 , شماره 2 پیاپی6
دوره 2 , شماره 1 پیاپی5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
مراتب معرفت به خداوند از نگاه ديونيسيوس و سهروردي
نویسنده:
محمدرضائيان حق ، بخشعلي قنبري ، عبدالحسين طريقي
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چگونگي معرفت به خداوند از مباحث و دغدغههاي مهم همة مکاتب عرفاني است که با رهيافت ساير حوزههاي فکري تفاوت معناداري دارد. اين معرفت عرفاني درصدد دستيابي به معرفت بيواسطه است که از آن با عنوان معرفت شهودي ياد ميکنند. از ميان عارفان و حکماي دو سنت بزرگ مسيحيت و اسلام ميتوان ديونيسيوس و سهروردي را ياد کرد که در اين موضوع نظرات مشترکي دارند. ايشان بر ذومراتب بودن شناخت خدا باور دارند و مراتب آن را با توجه به قرب و بعد انسان ميسنجند. نخستين گام در معرفت خداوند، مرتبة ايجاب است که همان شناخت و راهيابي به خداوند از طريق معرفت عقلاني (الهيات ايجابي) است؛ و در مرتبة بعد، سلبِ هرگونه نقص از خداوند (الهيات سلبي) است. مراتب معرفت خدا در آثار سهروردي و ديونيسيوس بهواسطة نور، با مراتب هستي، انسان و فرشتگان مرتبط ميشود. سهروردي و ديونيسيوس معتقدند که ميزان قرب و بعد اشيا و انسانها نسبتبه تابش انوار الهي، به قابليتِ قابل بستگی دارد. ديونيسيوس مرتبة سلبِ سلب و رسيدن به مرتبهاي را که از آن با عنوان ظلمت الهي ياد ميکند، بالاترين سطح معرفتي ميداند. درواقع اين ظلمت، حاصل روشني و وفور نوري است که راه ديدن و ادراک را بر چشم و عقل انسان ميبندد تا اينکه به تاريکي وراي عقل وارد شود؛ جايي که بهقول سهروردي، معرفت در معروف گم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تحليلي معيار و مصاديق نص جلي و خفي در کلام اماميه
نویسنده:
سيدمحسن موسوي ، محمدحسين فارياب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در کتابهاي کلامي، يکي از مباحث مطرحشده در بحث امامت، اصطلاح «نص جلي» و «نص خفي» است. اين دو اصطلاح که در ذيل مسئلة راههاي تعيين امام مورد بحث قرار ميگيرد، در آثار کلامي فرق مختلف، اعم از معتزله، اشاعره، زيديه و اماميه مطرح شده است. در بين فرق مختلف اسلامي، تنها متکلمان اماميهاند که معتقدند اميرمؤمنان(ع)، هم با نص جلي و هم با نص خفي بهعنوان جانشين بلافصل پيامبر(ص) تعيين شده است. اين مقاله با روش تحليلي ـ کتابخانهاي، ضمن اشاره به معيار نص جلي و نص خفي از ديدگاه متکلمان اماميه، دلایل آنها بر اثبات اين اعتقاد را تبيين میکند و به اشکالات مخالفان اين عقيده پاسخ ميدهد. در پایان، ضمن انتخاب معيار منتخب براي نص جلي و نص خفي، اثبات خواهد شد که برخلاف نظر بیشتر متکلمان، حديث غدير از مصاديق نص جلي است، نه نص خفي.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسي «تابعيت علم از معلوم» و بررسي کارآمدي آن در شبهة «علم پيشين الهي و اختيار انسان»
نویسنده:
عبدالرحيم سليماني بهبهاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
طرفداران نظرية اختيار انسان به شبهة معروف «ناسازگاري علم ازلي الهي با اختيار» پاسخهاي نقضي و حلي دادهاند. يکي از پاسخهاي حلي، پاسخ مبتني بر قاعدة «تابعيت علم از معلوم» است. مفاد قاعدة مذکور اين است که علم تابع معلوم است و نميتواند تأثيري در وجوب يا امتناع فعل داشته باشد. سريان اين قاعده به علم خداوند، مورد انکار عدهاي قرار گرفته است. پژوهش حاضر که بهروش توصيفي ـ تحليلي سامان يافته، بعد از گزارش و تبيين پاسخ یادشده، ديدگاههاي مختلف در تماميت يا عدم تماميت اين راهحل را بررسي کرده و نشان داده است که منشأ مخالفت با راهحل مذکور، انکار ورود قاعدة تابعيت علم از معلوم در «علم فعلي» است، که علم پيشين الهي هم از همين سنخ است؛ اما از دو راه ميتوان از اين پاسخ دفاع کرد: متعلق علم پيشين را معلوم خارجي ندانيم يا اينکه عموميت قاعدة تابعيت و عدم تأثيرگذاري علم بر معلوم را مسلم بدانیم و به علم پيشين الهي هم تسرّي دهيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزيابي ادلة عقلي و نقلي معرفت اِکتناهي ذات خدا
نویسنده:
حبيبالله دانش شهركي ، سيدعلي ملكيان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فيلسوف مسلمان در زمينة شناخت خدا با چالشي روبهروست: از طرفي، خداي متعال و پيشوايان دين او را به خداشناسي دعوت کردهاند؛ و ازطرفديگر، آموزههايي وجود دارند که تفکر دربارة خدا را منع کردهاند. اين امر سبب شده است که در اذهان اين سؤال مطرح شود که آيا اساساً روش فلاسفه در مواجهة عقلاني با اين مسئله درست است؟ اگر روش فلاسفه درست است، پس با اين آموزهها چه بايد کرد؟ همين چالش ما را بر آن داشت که به واکاوي اين ابهام بپردازيم تا معلوم شود که آيا اصلاً امکان شناخت خدا هست؟ و اگر هست، تا چه حد؟ آيا فقط صفات خدا را ميتوان شناخت يا رسيدن به کنه ذات هم امکان دارد؟ پس براي مشخص شدن دقيق ابعاد اين چالش، در چند مرحله به کاوش خواهيم پرداخت. در مرحلة اول با بيان مختصري سه ديدگاه قابل طرح در اين زمينه را تبيين ميکنيم؛ در مرحلة دوم، به بررسی ادلة اين ديدگاهها ميپردازیم و در مرحلة نهايي با نقد ديدگاههاي رقيب، ديدگاه برگزيدة خويش را اثبات ميکنيم، مبني بر اينکه امکان شناخت اوصاف و افعال الهي وجود دارد؛ هرچند شناخت اکتناهي خدا امکانپذير نيست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تصرفات تعليمي انسان در موجودات طبيعي
نویسنده:
عبدالقاسم كريمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در زمینة کيفيت و چگونگي تصرفات تعليمي و آموزشي انسان در موجوداتي که بهظاهر فاقد شعورند، همچون جمادات، نباتات و حيوانات، اتفاق آرايي در ميان انديشمندان اسلامي وجود ندارد. يافتههاي تحقيق به روش اسنادي و تحليل محتوايي براساس مباني کلامي و فلسفي الهامگرفته از آيات قرآن اثبات ميکند که مرتبة علمي و منزلت تعليمي انسان نسبتبه موجودات طبيعي، واسطة فيض و عامل تسهيل و ايجاد بهبود در فرايند تکميل آنهاست. تعليم و تعلم مرتبة عالي و منحصربهفرد تصرفات است که در موجودات جمادي، نباتي و حيواني، از سوي خداوند تکويني و از سوي بشر تسخيري است و با شعور يا عدم شعور موجودات طبيعي سازگار است. انسان بهاذن الهي با نفوذ و سيطرة علمي به حدود، قابليتها، روابط و قوانين حاکم بين موجودات، از آنها کشفالمحجوب کرده، ظرفيتهاي پنهان آنها را از قوه به فعل تبديل ميکند و از اين طريق، هم نيازمنديهاي خود را برآورده میسازد و هم ساير موجودات را به کمال ميرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل انتقادي علم ديني در انديشة ابنحزم قرطبي
نویسنده:
فردين جمشيديمهر ، محمدعلي محمدپور فخرآبادي ، كوكب دارابي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلة اصلي اين پژوهش، چيستي علم ديني با مطالعة موردي ديدگاه ابنحزم قرطبي است. يافتة اصلي اين پژوهش ـ که بهشيوة کتابخانهاي در جمعآوري مطالب و توصيف و تحليل عقلاني دادهها بهنگارش درآمده ـ آن است که از ديدگاه ابنحزم، ملاک ديني بودنِ علم اين است که علم از طريق منبع يا غايت خود با دين در ارتباط باشد و همين مطلب وجه تمايز ابنحزم با ديدگاه برخي از انديشمندان معاصر مانند آيتالله جوادي آملي است که ملاک ديني بودنِ علم را به موضوع يا همان معلوم ميدانند. ابنحزم براساس اهداف بشري، علوم را به دو دستة دنيوي و اخروي تقسيم ميکند و علم اخروي را بهنام «علم شريعت» معرفي مينمايد. بهاعتقاد او، علم شريعت بهعلاوة همة علومي که در خدمت علم شريعت هستند، به ميزاني که به علم شريعت خدمت ميکنند، علم ديني بهشمار ميآيند؛ درحاليکه وی از اشتراک لفظي معناي دنيا و آخرت غافل بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي ابهامات ديدگاه آيتالله مصباح يزدي در باب قلمرو دين
نویسنده:
عيسي معلم ، صفدر الهي راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
قلمرو دين يکي از مباحثي است که در ميان متکلمان و فيلسوفان دين حائز اهميت بوده و در زمان معاصر با عنوانهايي نظير نياز بشر به دين، انتظار بشر از دين، و گسترة شريعت نيز مورد بحث واقع شده است. مسائل اصلی در قلمرو دين اين است که دين چيست؟ چه ارکان و اجزايي دارد و تا چه حد ميتواند در زندگي بشر دخالت داشته باشد؟ شأن دین بیان چه نوع مسائلی است؟ آیتالله مصباح یزدی قلمرو دین را بیان امور مربوط به سعادت ابدی انسان میدانند. ديدگاه ايشان برخي ابهامات را بهدنبال داشته است که اين مقاله بهروش کتابخانهاي و با رویکرد تحلیلی به بررسي آنها ميپردازد؛ ابهاماتی مانند سکولار شدن دين؛ خروج بسياري از متون ديني از قلمرو دين؛ عدم تشخيص گزارههايي که به سعادت انسان ارتباط دارد؛ چگونگی تشخيص ارتباط مستقيم يا غيرمستقيم گزارهها و... . نوشتار حاضر این ابهامات را تبیین و بررسی میکند. مهمترین یافتة این مقاله آن است که این ابهامات عمدتاً ناشی از عدم درک درست این دیدگاه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صحيح مسلم و روايات تحريفشده
نویسنده:
عبدالرحمان باقرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حديث ازجمله منابع مهم شکلگيري باورهاي کلامي و اعتقادي مسلمين است. لذا دقت در اصالت و پالايش منابع آن ضروري است. صحيح مسلم نزد غالب اهلسنت دومين اثر معتبر حديثي است که توسط مسلمبن حجاج نيشابورى، از محدثان بزرگ اهلسنت (261ـ206ق) نگاشته شده است و مانند صحيح بخاري، جايگاه بلندي دارد و روايات موجود در آن، بدون بررسي مورد پذيرش سنيان قرار ميگيرد. اين جايگاه مستلزم سلامت و صحت راويان، سلسلة اسناد و متن روايات است. ازآنجاکه براساس اسناد قطعي، پديدة تحريف (بهرغم زشتي و پيامدهاي منفي کلامي، فقهي و...) به منابع فراواني از متون اسلامي، اعم از روايي، اعتقادي، تاريخي و... نفوذ کرده است، اين سؤال مطرح ميشود که آيا کتاب یادشده از تحريف در امان مانده است تا کاملاً قابل اعتماد بوده باشد؟ پژوهش حاضر با روش توصيفي ـ تحليلي و با تكيه بر منابع معتبر و مختلف اهلسنت بهمنظور پاسخ به همين سؤال صورت پذيرفته و مهمترين نتيجة آن، اثبات رخنة پديدة ناميمون تحريف در اين کتاب مهم و محوري بوده است. اين تحريفات، بهصورت مستقيم و غيرمستقيم داراي ريشهها و پيامدهايي در مباحث کلامي هستند و نيازمند دقت و موشکافي بيشتر اهل تحقيقاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تطبيقي نسبت معرفت فلسفي با معرفت ديني در سير تکاملي نفوس از ديدگاه صدرالمتألهين
نویسنده:
رضوانه قاطع ، علياصغر جعفري ولني
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفتشناسی دینی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
اساس همة معارف، اصل شناخت «وجود» است. صدرالمتألهين علم را از سنخ وجود و ايمان را از سنخ علم میداند؛ لذا پیرو طرح نظریة تشکيک در وجود، تشکيک را در علم و نيز در ايمان جاري ميداند؛ يعني معرفت نفوس به متعلقات ايماني، همان شناخت به متعلقات فلسفي و وجودي است و در اين ساحت ميتوان معرفت فلسفي را از سنخ معرفت ديني دانست. لذا حقايق وجوديهاي مانند خدا، نبي، معاد و حشر، از متعلقات معرفت فلسفي يا حکمت است که صدرالمتألهين علم به آنها را معادل معرفت ديني يا ايماني ميداند. صدرا براي اين نوع معرفت، طبق تشکيک وجود مراتب مختلفي را ذکر ميکند که برخي از اين مراتب، حقيقي و برخي غيرحقيقياند. به بيان وي، نفس انساني در اثر طي کردن مراتب مختلف حسي، خيالي و عقلي، و همچنين اکتساب صور مختلف در علم حصولي و نيز علم مکاشفهاي، بهتدريج مراتب استکمال را (هم در معرفت فلسفي و هم معرفت ديني) طي ميکند و از قوه به فعليت ميرسد. البته اين امر در کنار قرائن ديگري چون استعمال اسامي مختلف حکمت، نور و فقه، نشان ميدهد که نفوس انساني در اثر استکمال در مراتب خود، هم به معرفت فلسفي و هم معرفت ديني دست مييابند که خود نشان از پيوند و ارتباط وثيق ميان معرفت ديني و فلسفي دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد ديدگاه کلارک پيناک در باب «علم پيشين خداوند به آينده» از منظر متکلمان اماميه
نویسنده:
محمدابراهيم تركماني
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کلارک پيناک (از مؤسسين الهيات گشوده) معتقد است، اگرچه همة الهيدانان (اعم از سنتي و گشوده) متفقاند که خداوند داراي «علم مطلق» است و بر مبناي علم به گذشته، اکنون و آينده است که ميداند چه خواهد کرد، لکن الهيدانان گشوده معتقدند که هيچ موجودي (حتي خداوند) نميتواند بهنحو «پيشين» بداند که انسان آزاد دقيقاً در آينده چه فعلي انجام خواهد داد؛ زيرا: اول، علم به آينده منطقاً ناممکن است (چون يا ناموجود است يا بکلي مبتني بر امکان است)؛ دوم، «از پيش دانستن فعل اختياري» در تعارض با آزادي انسان و خداست؛ سوم، اين امر در تعارض با دو آموزة «تدبير الهي» و «اعتماد به خداوند» است. در مقابل، با نگاهي بر آثار متکلمان اماميه درمييابيم که نقدهايي جدي بر ديدگاه پيناک وارد است؛ ازجمله به دلايل متعدد منطقي و روايي، خداوند عالم به خود و غير خود است و اين علم موجب سلب ارادة او و انسان نیست و با ديگر آموزههاي وحياني، ازجمله «تدبير» و «اعتماد»، تعارضي ندارد. در اين مقاله، مؤلف با روش توصيفي ـ تحليلي درصدد نقد ديدگاه پيناک دربارة «علم پيشين خداوند به آينده» از منظر متکلمان اماميه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید