جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ذهن
> 1401- دوره 23- شماره 92
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
سال 1402
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1401
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1400
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1399
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1398
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1397
دوره 19 , شماره ویژه نامه فلسفه عرفان
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1396
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1395
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67 زنمستان 1395
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1394
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1393
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1392
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1391
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1390
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1389
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1388
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 36,37
سال 1387
دوره 9 , شماره 34,35
دوره 9 , شماره 33
سال 1386
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1385
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1384
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1383
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1382
دوره 4 , شماره 15,16
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1381
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 11,12
دوره 3 , شماره 10
سال 1380
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 6,7
دوره 2 , شماره 5
سال 1379
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
برهان عینیت ذهن و ذهنی بر اتحاد عاقل و معقول
نویسنده:
محمدرضا ارشادی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراج
زبان :
فارسی
چکیده :
حکیم سبزواری در فضای حکمت متعالیه و با مبانی مسلّم متعالی و گذر از چارچوب مماشات با مبانی فلاسفه پیشین، به اقامه براهینی در اثبات اتحاد عقل و عاقل همت گماشته است. برخی مبادی این براهین در پوسته و ظاهر، نه در مغز و محتوا، همان مبادی حکمای پیشین است. از جملة این براهین، تکیه بر عینیت ذهن و ذهنی است. این برهان بر مبانی مسلّم و متقن حکمت متعالیه مبتنی است. از جمله این مبانی است: شناخت دقیق ذهن و رابطة وجودی آن با ذهنیات، نیز چیستی و هویت علم و رابطة نفس و قوا که همه از مبانی خاص حکمت متعالیه است. این برهان در گام اول به عنوان تأییدیهای بر اتحاد عاقل و معقول مطرح شده است زیرا به نظر میرسد از تشبیه رابطة ذهن و ذهنی با رابطة خارج و خارجی و تمثیل آن دو به یکدیگر کمک میگیرد. اما در گام واپسین، استناد به مبانی ویژه حکمت متعالیه و فضای حاکم بر آن، به قوت خود میگراید و به عنوان برهان مطرح میگردد و شائبة تشبیه و تمثیل ذهن به خارج را میزداید، از این منظر که ذهن از مراتب خارج است و رابطه خارج و خارجی بر همه مراتب عین حاکم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی معضل جفتشدگی نفس و بدن از منظر صدرا
نویسنده:
محمدمهدی کریمپور ، عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
معضل جفتشدگی این است که چرا و چگونه ممکن است یک نفس خاص به بدنی خاص تعلق پیدا کند یا از آن متکون شود؟ براساس عدم پاسخ به این سوال ادعا میشود تعامل علی میان نفس مجرد و بدن مادی ممکن نیست. نگارنده پس از ارائه تبیینی جدید از تفاوت معضل جفتشدگی با چالش علیت ذهنی، این معضل را دارای سابقهای طولانی در فلسفه اسلامی دانسته و به ارزیابی دیدگاه ملاصدرا در حل این معضل پرداخته است. به نظر نگارنده، تقریر نحوه ترکیب اتحادی نفس و بدن از منظر ملاصدرا در حل این معضل نکتهای کلیدی است. برایناساس بادرنظرداشتن چند مبنای دیگر انسانشناختی صدرایی، به دو تقریر از ترکیب اتحادی نفس و بدن از منظر صدرا، پرداخته و اثبات شده است که تقریر تغایر وجودی نفس و بدن از منظر صدرا که نفس و مراتب آن را دارای دو وجود متغایر میداند، در حل این معضل ناتوان بوده و تنها راهحل این معضل، این تقریر از صدراست که نفس و مراتب آن با یک متن وجودی موجودند. این تحقیق، با ابزار کتابخانهای و روش تحلیلی انتقادی نوشته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حوزههای مفهومی واژة «هدایت» در قرآنکریم در چارچوب رویکرد تحلیلانتقادی چارتریسبلک از استعارههای مفهومی
نویسنده:
آذر دولتی ، مهین ناز میردهقان فراشاه ، علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر همراه با تحلیل استعارههای مفهومی و کلیدهای مفهومی واژة «هدایت» در دوازده جزء آخر قرآنکریم به تبیین حوزههای مفهومی آن بر اساس رویکرد تحلیلانتقادی چارتریسبلک (1995) میپردازد. کلیدهای مفهومی فوق و مفهومسازی آنان در قالب عوامل واژگانی خاص همراه با نمونههای قرآنی نشان داده شده و با حوزههای مفهومی مشخص تبیین گردیده است. روش تحقیق توصیفی–تحلیلی و در چارچوب زبانشناسی شناختی میباشد. پرسش اصلی در پژوهش حاضر تحلیل آن است که در تبیین استعارههای مفهومی و کلیدهای مفهومی واژة هدایت، کدام حوزههای مفهومی به کار رفتهاند؟ در این راستا و با تحلیل آیات مورد بررسی حوزههای مفهومی حاصل از نتایج تحقیق عبارتند از: دین، سفر، آگاهی، توحید، نور، وحی، اختیار، درمان، تقوی، داوری، تلاش، پاداش، شرایط آب و هوایی، تکوینی بودن (آفرینش). بیشترین کاربرد این حوزهها مربوط به حوزة دین و سفر است که خود کلیدهای مفهومی «دین هدایت است» و «زندگی معنوی سفر است» را برمی انگیزد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارهای سنجش معارف شهودی با تاکید بر آرای صدرالمتالهین
نویسنده:
سیدهادی رضائیان مقدم ، محمدرضا اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
خطا در معارف بشری یکی از مباحث مهم معرفت شناسی است. خطا در علم حصولی بمعنای عدم تطابق صورت ذهنی با واقعیت مابازای آن در خارج است. اما خطا در معرفت حضوری محل تامل و مناقشه بوده است. حقانیت در معرفت شهودی همواره در سنت عرفانی و به تبع آن در فلسفه های شهودی فلسفه اسلامی محل تامل بوده است. این پژوهش درصدد بررسی معنای خطا در معرفت شهودی و معیارهای سنجش صدق آن از نگاه ملاصدرا است. ملاصدرا با توضیح معنای خطا در معرفت حصولی بیان می کند که خطا در معرفت حضوری از سنخ خطا در معرفت حصولی نیست. از منظر ملاصدرا . گاه القائات شیطانی باعث حصول شهودات و دریافت هایی غیر مطابق با واقع می شود. علت وقوع این خطا ضعف شهود عارف و صفات اخلاقی ناپسند اوست. خطای دیگر از نظر ملاصدرا خطا در تفسیر مشهودات است. بعبارت دیگر ملاصدرا معتقد است که عارف با اینکه مشهوداتش رحمانی است اما ممکن است در مقام تفسیر مشهودات دچار خطا شود. صدرالمتالهین قرآن و احادیث و عقل را بعنوان دو معیار برای سنجش معرفت شهودی معرفی میکند. در خصوص این دو معیار ملاحظاتی وجود دارد که ضمن مقاله به آن ها اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مراحل سه گانه نظریه مطابقت از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
مهدی عباس زاده ، زهره زارعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از مسائل اصلی درمعرفتشناسی، نحوه «کاشفیت» علم (معرفت) و تحلیل و صورتبندی «صدق» است. درمیاناغلبنظریههای صدق نیز، «نظریه مطابقت»به معنای مطابق بودن گزاره با واقع،به عنوان معیار صدق قضایا،در نزد فلاسفه غرب و مسلمان طرفداران فراوانی یافته است.با این حال، این نظریه فارغ از ایرادلحاظ نشده و بر مبنای ثنویت ذهن و عین، اشکالاتی بر آن وارد شده است، از جمله: اجتماع جوهر و عرض، اندراج شیء تحت دو مقوله متباین و...، که با عنوان «مشکله وجود ذهنی» در میان حکمای مسلمان شهرت یافته است. اما از زمان ملاصدرا و براساس اصول هستیشناختی وی همچون:اصالت وجود و تشکیک وجود، دوگانگی ذهن و عین از دایره بحث خارج میشود و مطابقت به عنوان مطابق بودن یک مرتبه از وجود با مرتبه دیگر آن مطرح میگردد و بر اساس مبانی نهایی صدرائی از جمله: تجرد علم، اتحاد علم و عالم و معلوم، و حضوری بودن همه علوم، شکاف بین مطابِق و مطابَق در نظریه مطابقت، یکسره از میانمیرود. بدین ترتیب،مسئله مطابقت در فلسفه صدرا صورت جدیدی مییابد که مقاله حاضر به به بیان سیر تطور آن اختصاص یافته است.روش تحقیق در این مقاله، توصیفی- تحلیلی- عقلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استراتژیهای پژوهشی ترکیبی در حکمت اسلامی؛ مطالعه موردی آموزش فلسفه استاد مصباح
نویسنده:
حسام الدین مؤمنی شهرکی ، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
یکی از مهمترین مباحث در حوزه روششناسی، بحث استراتژیهای پژوهش است که پرداختن به آن در فلسفه اسلامی بدون سابقه است. میتوان استراتژیهای پژوهشی در فلسفه اسلامی را بر دو بخش بسیط و ترکیبی تقسیم نمود. استراتژیهای پژوهشی بسیط عبارتند از استراتژی قیاسی، استراتژی تحلیلی، استراتژی استقرائی، استراتژی تفسیری و استراتژی شهودی. تحقیق حاضر پس از ارائه تعریف از استراتژیهای ترکیبی، با استفاده از استراتژی تفسیری و روش تبیینی – تحلیلی درپی پاسخ به این مسئله است که استراتژیهای پژوهشی ترکیبی استاد مصباح در حکمت اسلامی چگونه است. نتیجه اینکه، وی در حکمت اسلامی از استراتژیهای ترکیبیِ تحلیلی-قیاسی؛ تحلیلی-قیاسی-تفسیری نوع دوم؛ تحلیلی-قیاسی-تفسیری نوع دوم-شهودی؛ تحلیلی-تفسیری نوع اول و دوم؛ تحلیلی-تفسیری نوع دوم؛ تحلیلی-تفسیری نوع دوم-استقرائی؛ و قیاسی-تفسیری نوع دوم استفاده نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یافتههای روششناختی علوم انسانی مطلوب بر پایه معرفتشناسی اسلامی (با تأکید بر آرای علامه مصباح یزدی)
نویسنده:
رمضان علیتبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
یکی از اساسیترین محور در تولید علوم انسانی، روششناسی آن است. بیشتر مسائل روششناختی، به صورت مستقیم، ریشه در دانشهای بالادستی نظیر معرفتشناسی دارد؛ بنا بر این، روششناسی علوم انسانی، بیشتر از معرفتشناسی، تغذیه میکند. گرانیگاه معرفتشناسی علوم انسانی عبارت است از: ماهیتشناسی گزارههای علوم انسانی، منبعشناسی علوم انسانی و مسأله اعتبارسنجی آن. پاسخ این مسائل، وابسته به نوع پارادایم فکری، متفاوت است و هر کدام نیز نتایج روششناختی خاصی دارند. روششناسی علوم انسانی رایج، ریشه در رویکردها و گرایشهای فکری به ویژه معرفتشناسی در غرب است؛ اما بر اساس دستگاه فکری اسلام، نتایج روششناختی دیگری حاصل خواهد شد. مقاله حاضر میکوشد با روش تحلیل عقلی-فلسفی، ابتدا به صورت اجمالی، به نتایج روششناختی علوم انسانی رایج بر شالوده معرفتشناسی در پارادایمهای غالب، اشاره نماید و در ادامه، یافتههای روششناختی علوم انسانی اسلامی بر پایه معرفتشناسی اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی، تبیین کند. تبیین سازکار تأثیر معرفتشناسی در روششناسی علوم انسانی اسلامی، از یافتههای این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش فیزیکدانان دربارهی واقعنمایی نظریههای علمی، و پیدایش واقعگرایی ساختاری در فلسفهی علم
نویسنده:
ساسان مژدهشفق ، سید هدایت سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
واقعگرایی ساختاری از دیدگاههای تاثیرگذار در فلسفهی علم معاصر است که در میان بسیاری از فیلسوفان علم واقعگرا مورد اقبال واقع شده است. این دیدگاه به شکلی سامانیافته از سوی جان ورال معرفی شده و دیگران آن را گسترش دادهاند. هدف از این پژوهش بررسی نسبت میان شکلگیری دیدگاه واقعگرایی ساختاری و دیدگاههای پراکندهی فیزیکدانان درباره واقعنمایی نظریههای علمی است و به این پرسش میپردازد که چگونه ساختارگرایی جان ورال بر زمینهای از دیدگاههای فیزیکدانان دربارهی واقعیت فیزیکی و واقعنمایی نظریههای علمی شکل گرفته است؟ پس از بررسی دیدگاه جان ورال و نیز آرای شماری از فیزیکدانان برجسته در باب واقعنما بودن نظریههای علمی و شرح دو رویکرد مهم در تقابل میان آنها، نشان داده شد که ورال از خلال رویکرد ساختارگرایانهی هانری پوانکاره که به شکل روشنتری سامان یافته بود، به نظریهی واقعگرایی ساختاریاش دست یافته،و نخستین کسی بود که جوهرهی اندیشهی پوانکاره را دریافته و سپس آن را به شکلی فنیتر و فلسفیتر پرورش داده است. همچنین میتوان نتیجه گرفت که برخلاف دیدگاه معمول، که در بسیاری موارد پنداشته میشود نظریههای فلسفی از مناقشات میان فیلسوفان سر برمیآورند، در این مورد میتوان به روشنی دید که نظریهی واقعگرایی ساختاری جان ورال ریشه در مناقشات فلسفی میان فیزیکدانان دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید