جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
جستارهایی در فلسفه و کلام (فلسفه و کلام )
> 1400- دوره 53- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 56 , شماره 1 پیاپی 112
سال 1402
دوره 55 , شماره 2 پیاپی 111
دوره 55 , شماره 1 پیاپی 110
سال 1401
دوره 54 , شماره 2 پیاپی 109
دوره 54 , شماره 1 پیاپی 108
سال 1400
دوره 53 , شماره 2 پیاپی 107
دوره 53 , شماره 1 پیاپی 106
سال 1399
دوره 52 , شماره 2
دوره 52 , شماره 1
سال 1398
دوره 51 , شماره 2
دوره 51 , شماره 1
سال 1397
دوره 50 , شماره 2
دوره 50 , شماره 1
سال 1396
دوره 49 , شماره 2
دوره 49 , شماره 1
سال 1395
دوره 48 , شماره 97
دوره 48 , شماره 96
سال 1394
دوره 47 , شماره 95
دوره 47 , شماره 94
سال 1393
دوره 46 , شماره 93
دوره 46 , شماره 92
سال 1392
دوره 45 , شماره 91
دوره 45 , شماره 90
سال 1391
دوره 44 , شماره 89
دوره 44 , شماره 88
سال 1390
دوره 43 , شماره 86/2
دوره 43 , شماره 2 پیاپی 86
سال 1389
دوره 42 , شماره 85
دوره 42 , شماره 84
سال 1388
دوره 41 , شماره 83
دوره 41 , شماره 82
سال 1387
دوره 40 , شماره 81
عنوان :
تحلیل و نقادی رویکردهای متفاوت به مسئله آگاهی در سنت دکارتی- اروپایی و پدیدارشناسی
نویسنده:
محمدمهدی مقدس ، محمد کاظم علمی سولا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
رویکرد دکارت و سنت فلسفی پس از وی به آگاهی، پیامدهای معرفتی را به دنبال داشت. تمایز سوژه و ابژه و مسئلۀ نحوۀ ارتباط ذهن و بدن که موجب گرفتاری ذهن در میان تصورات خود شده و درنهایت منجر به مسئلۀ «تنگنای شخصی» گردید. همچنین مشکل اینهمانی شیء ادراکی، شکاکیت، و بحث ارزشگذاری با توجه به شکاف میان ذهن و عین، بهطور خلاصه از پیامدهای این رویکرد بهشمار میروند. با عنایت به این مسئله، رویکردهای بدیل برای مرتفع ساختن این پیامدها از سوی فیلسوفان ارائه گردید. ازجمله این رویکردها، پدیدارشناسی در تقریر هوسرل، هیدگر و مرلوپونتی است. پدیدارشناسی استعلایی هوسرل، با به میان کشیدن حیث التفاتی و همچنین هیدگر با آموزه «بودن در جهان» و مرلوپونتی با ایده بدنهای آگاه، توصیفی از سازوکار و ویژگیهای آگاهی بهدست دادند. مقاله حاضر در تلاش است تا مشکلات نظام معرفتی دکارتی-اروپایی را بررسی کرده، سپس نحوۀ مواجهه با مشکلات پیشآمده را نشان داده، و درنهایت ویژگیهای هر رویکرد را تحلیل و نقادی کرده و تبیین کند که آیا رهیافتهای بدیل توانستهاند مشکلات پیشآمده را مرتفع سازند یا خیر؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و شواهد نظریه انکشاف نفس در حکمت صدرایی
نویسنده:
امیر راستین طرقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بنا به دلایلی، کشف دیدگاه نهایی ملاصدرا در مسائل گوناگون حِکمی نیازمند دقت و حوصله فراوان است. در باب نحوه پیدایش و بسط علم انسان نیز گرچه دیدگاههای گوناگونی قابل طرح است، اما نظریهای که هم شواهد متنی روشنی آن را تأیید میکند و هم برآمدۀ از مبانی ویژۀ حکمت صدرایی است، دیدگاه انکشاف نفس است. در این دیدگاه، استکمال نفس به معنای دریافت کمالات بیگانه با نفس از بیرون و اضافه شدن آنها بر نفس نیست، بلکه نفس حقیقتی بسیط است که به امداد الهی و در اثر حرکت جوهری اشتدادی، پیوسته آنچه را در نهان خویش به نحو مُجمَل دارد به گونۀ مفصل آشکار میسازد. در فرآیند تحولی معرفت نیز کمال علمی از بیرون بر نفس افزوده نمیشود، بلکه از درون میجوشد و در حقیقت، وجود نفس بر خودش منکشف میگردد. این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی و بر اساس مراجعه به منابع کتابخانهای، نشان میدهد که بسیاری از مبانی ویژۀ حکمت صدرایی با تفسیرهای رایج از تحول نفس-که در آنها سخن از خروج از قوه به معنای نداری به فعلیت به معنای دارایی است- سازگار نبوده و این مبانی خوانشی نو از تحول اشتدادی نفس به ویژه در حوزۀ معرفت و ادراک را میطلبد. در کنار اشارات روشن و بلکه تصریحات متنی، برخی مبانی همچون اصالت، بساطت، تشکیک(در مظاهر) وجود، عدمناپذیری وجود، مظهر بودن همه ادراکات برای نفس، اتحاد نفس با مفیض کمال علمی(عقل فعال)، کینونت سابق نفس، معاد جسمانی صدرایی و معنای صحیح قابلیت نفس در ادراک، ما را به نظریۀ انکشاف نفس رهنمون میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی علل ابهام تقسیمبندی معقولات در تفکر فیلسوفان مسلمان
نویسنده:
محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث مفاهیم کلی و دستهبندی معقولات از مهمترین مباحث فلسفی است که در سامان بخشیدن به دیگر مسائل فلسفی نقش محوری و اساسی دارد. سخنان و دیدگاههای فیلسوفان مسلمان در دستهبندی معقولات دچار اختلافات و ابهامات زیادی شده است. تا زمانی که عوامل زمینه ساز ابهام بررسی نگردد، نمیتوان به دستهبندی مناسبی از معقولات و مفاهیم کلی دست یافت. درباره علل ابهام در اندیشه فیلسوفان مسلمان میتوان به مواردی مانند عدم اصطلاحسازی، ابهام رابطۀ معقول اول با معقول ثانی، درآمیختن حیطهها در تقسیم معقولات، گره زدن دستهبندی مفاهیم به نظریات فلسفی و ابهام نسبت میان وجود و ماهیت اشاره نمود. با بررسی دقیق علل ابهام و لوازم معرفتی آنها میتوان پی برد که معقول ثانی فلسفی نمیتواند قسیم معقول اول باشد و در دستهبندی معقولات نحوۀ دلالت مفهوم بر مصداق ملاک تقسیم است، نه نحوۀ شکلگیری و انتزاع مفهوم؛ وجود و هستی به سبب شمول آن نباید در عرض مفهوم دیگری مانند ماهیت قرار گیرد و به تبع نزاع اصالت وجود و ماهیت تعریف گردد. با قرار دادن مفهوم وجود و واقعیت به عنوان مقسم مفاهیم میتوان دستهبندی جدیدی را مطرح نمود که اشکالات و ابهامات مورد نظر را نداشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور قلمرو علم امام در مدرسه کلامی حله
نویسنده:
محمد حسن نادم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام (ع)
چکیده :
مدرسه حله ازجمله مدارس پرآوازۀ شیعه در مقطعی از تاریخ تشیع بوده که از جهاتی چند با دیگر مدارس شیعی متفاوت مینمود؛ ازجمله در روند علوم به ویژه علم کلام تحولات چندی به وجود آورد. بیتردید بررسی تطورات و تحولات علم کلام و مسائل آن با محوریت مدارس کلامی میتواند نقش قابل توجهی در گستردگی دامنۀ پژوهشهای علمی ایفا کند. در این راستا این جستار بر آن شد فرایند تطوری قلمرو علم امام را که یکی از آموزههای کلامی خاص شیعه و از مقومات مسئلۀ امامت است در مدرسه حله از آن جهت که بخش قابل توجهی از تاریخ کلام امامیه را پوشش میدهد، بنمایاند و در ضمن به چند مسئله مهم مربوط به این موضوع با رویکردی تاریخی نقبی بزند، اول پیشینۀ رویکردهای معاصر را دربارۀ قلمرو علم امام بنمایاند، دوم جریانهای فکری این مدرسه را که در تطور قلمرو علم امام تاثیرگذاربودهاند را بشناساند، سوم علل پیدایش هر یک از قلمروها را درباره علم امام مشخص نماید، بیتردید هر کدام از این امور در فهم و تبیین مسئله علم امام نقش موثر داشته وپاسخ بر بعضی از پرسشهای پیرامون علم امام خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل پاسخهای شبهه علم پیشین امام معصوم به حوادث آینده
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام (ع)
چکیده :
نحوۀ مواجهۀ صاحبان اخبار غیبیِ ناظر به وقایع مرتبط با آینده خود یا دیگران، از دیرباز دستاویزی برای شبههافکنان بوده است. یکی از شایعترین شبهات این است که چرا کسانی که به مدد علم غیب، از خطرات آینده اطلاع داشتند، به منظور دفع خطر و ضرر از خود یا دیگر افراد مرتبط، عکسالعملی متناسب با آن خطرات از خود نشان ندادند؟ نگاشته حاضر- که به روش توصیفی، تحلیلی و با شیوۀ کتابخانهای سامان یافته- پاسخهای باورمندان به علوم غیبی معصومان را بررسیده، و به این نتیجه رسیده است که برخی پاسخها، نوعی تسلیم به شبهه و فروکاستن از گستره و کیفیت علم غیب امام است، برخی دیگر، مبتنی بر مبنایی خاص و مورد اختلاف است، و برخی دیگر فاقد معیار مشخص و شواهد کافی است. پاسخ صحیح، مبتنی بر توجه به خصوصیت حادثهای است که علم غیب، از آن خبر میدهد. در حوادث حتمی الوقوع، توقّع تغییر(از طریق عمل اختیاری انسان)، خلاف فرضِ حتمیّت، و مصداق اجتماع نقیضین است. البته در مواردی، این حوادث در ظرف وقوع، زمینهای برای عکس العمل ایجاد میکنند که امام معصوم با بهرهگیری از علم غیب خود و در راستای هدایت امت، به عنوان یکی از وظایف امامت، عکس العملی متناسب با حوادث مذکور، تدارک میبیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تاریخی اشکالهای بعد چهارم در جهان اسلام
نویسنده:
مهدی اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برای اینکه مشخص شود چرا در بحث زمان حالگروی بر بعد چهارم رجحان دارد، نخست باید دید در طول تاریخ چه اشکالهای جدیای بر بعد چهارم وارد شدهاست. برخی از اندیشمندان غربی امروزه در این مورد نکاتی بیان کردهاند که مهمترین آن این است که بعد چهارم نافی حرکت است و از اینرو بهشدّت خلاف شهود است. برخی از اندیشمندان مسلمان نیز، از همان هنگام طرح بعد چهارم توسط محقق طوسی، گاه بهروشی مشابه بهشدت در نقد آن کوشیدهاند. برای نمونه، علامه حلی میگوید: ما بداهتاً میدانیم که گذشته و آیندهای چون دیروز و فردا معدوماند نه اینکه هر کدام در جای خود موجود باشند. بهعبارتی، بعد چهارم چون نافی حرکت و تغییر و تغیر است، خلاف شهود و خلاف بداهت بوده و بلکه عین سفسطه است. بنابراین اشکالهای اندیشمندان مسلمان بر بعد چهارم باید بهروش تاریخی دقیق مشخصشود و تحلیل عقلانی شود تا سپس روشنگردد این اشکالها تا چه اندازه پذیرفتنی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از فهم هرمنوتیکی تا تفسیر متن مطالعه تطبیقی در مقایسۀ مبانی آرای مجتهد شبستری و هرش
نویسنده:
جانمحمد دهقان پور ، بابک عباسی ، مهردادعباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فهم و تفسیر هرمنوتیکی متن، حاصل گفتوگو و برهمکنش دوسویۀ مفسّر و متن است. در فرایند گفتگو، افق معنایی متن که متأثر ازمؤلف آن است با افقهای متفاوت مفسّران درهمآمیخته و به پرسشهای برآمده از موقعیتهای هرمنوتیکی گوناگون پاسخ میدهد. از آنجا که مفسران با مطرح ساختن پرسشهای متفاوت در پی دستیابی به فهم متن هستند میتوان شاهد تنوّع در فهم آنها بود. فهم و تفسیر هرمنوتیکی مبتنی بر ارکان چهارگانه مؤلّف، متن، مفسّر و زمینه میباشد. تمایز رویکردهای هرمنوتیکی بستگی به میزان نقش هر یک از ارکان چهارگانه در فرایند فهم دارد. شناخت و مقایسۀ مبانی نظریههای هرمنوتیکی از آنرو اهمیت دارد که بسترساز نقد و نظر ناقدان است. این مقاله با روش توصیفی– تحلیلی و با هدف بررسی، تحلیل تطبیقی و مقایسۀ مبانی آرای اندیشمند معاصر اسلامی «محمّد مجتهد شبستری» با هرمنوتیست معاصر غربی «اریک دونالد هرش» در صدد دستیابی به پاسخ این پرسش اصلی است: مطالعه تطبیقی مقایسۀ مبانی فهم هرمنوتیکی در آرای مجتهد شبستری و هرش به چه نتیجهای میانجامد؟ حاصل بررسی تطبیقی مقایسه در محورهای چهارگانه یاد شده نشان از فزونی قرابت مبانی آراء بر اختلاف مبانی آرای آنها است. اهمّ اشتراک مبانی آرای آنها در پذیرش قصدیّت مؤلّف در تولید متن، تعیّن بخشیِ معنا از جانب مؤلّف، استنطاق مفسّر از متن، تأثیر پیش دانستهها، علاقه و انتظارات مفسّر در فهم متن و پذیرش دور هرمنوتیکی در فهم متن است. اهمّ اختلاف مبانی آرای آنها در این است که شبستری قائل به تکثّر معنا و هرش قائل به ثبات معنا است. شبستری دور هرمنوتیکی را بین پیش فهم و افق معنایی مؤلّف در متن برقرار میکند، ولی هرش بین ژانر متن با اجزاء متن و پیشدانستههای مفسّر. شبستری با پذیرش تاریخمندی متن قائل به معنای مرتبط با حالِ متن است و ولی هرش تاریخمندی در تفسیر(معناداری متن) را میپذیرد نه تاریخمندی در فهم(معنای متن).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاحظات منطقی و معرفتشناختی ابنسینا، ابنعربی و ملاصدرا
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
آیا میتوان در حکمت اسلامی از طریق بهکارگیری قواعد منطقی به تعریف حدی و حقیقی واجبتعالی نایل شد؟ شمار پرشماری از پژوهشگران بر این باورند که ارائۀ «تعریف حدی حقیقی» برای واجبتعالی ممکن نیست؛ زیرا تعریف حدی مختص به امور ماهوی است و واجبتعالی امری ماهوی نیست. برخی عبارتهای ابنسینا نشان میدهد که او در پارهای موارد ـ مانند حیثیت اضافی قوای نفس ـ برای امور غیرماهوی «تعریف حدی حقیقی» درنظر گرفته است؛ در عین حال او برای واجبتعالی تعریف حدی حقیقی ارائه نکرده و در این مورد به «شرح اسم» اکتفا کرده است. ایدۀ اصلی مقالۀ حاضر این است که ابنعربی و ملاصدرا از روزنهای که در نظام منطقی ابنسینا برای تعریف حدی حقیقی امور غیرماهوی باز شده است استفاده کرده و نگرش او برای تعریف حد امور غیرماهوی را در نظام حِکمی خود امتداد دادهاند. نتیجهای که بهدست آمده از قرار زیر است: ابنعربی دو راهکار را برای تعریف حدی واجبتعالی ارائه کرده و صدرالمتألهین نیز یک راهکار به شیوههای ابن عربی افزوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی اندیشهها و پیشفرضهای فلسفی ساختشکنانه علی حرب
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، مریم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نحوۀ خوانش متون دینی و برداشتهای گوناگون از آن از دغدغههای اندیشمندان فلسفۀ دین محسوب میشود. در این میان، برخی با بهرهگیری از نظریههای جدید زبانشناسی در پی ارائۀ روشی نو در فهم متون دینی شدهاند. چنانکه عبور از دیدگاههای پدیدارشناسانه و ساختارگرایانه و باور به اندیشههای ساختشکنانه یکی از تازهترین راهکارهای موجود در فهم دین محسوب میشود. بر پایۀ این دیدگاه، هر دالّ میتواند مدلولهای گوناگونی داشته باشد و دستیابی به یک فهم قطعی و ثابت از متون، امری غیر ممکن است. این پژوهش با روش تحلیلی- اسنادی به واکاوی اندیشهها و پیشفرضهای فلسفی علی حرب از اندیشمندان ساختشکن لبنانی پرداخته است که رودیکرد فلسفی وی بیشتر متأثر از ژاک دریدا فیلسوف فرانسوی میباشد. حرب در سیر فلسفی خود و پس از بهرهمندی از اندیشههای فلسفی غرب و همچنین برخی متفکران عرب، تلاش کرده با در هم آمیختن برخی دستاوردهای اندیشه غربی و سنت بومی، راه خروجی برای تقابل جهان اسلام و غرب بیابد. وی در این راه نهایتاً به ارائه راهحلهایی تحت عنوان منطق تحویلی و عقل گردشی میپردازد که در این پژوهش به تبیین و تحلیل آنها پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درنگی بر تمایزات طبیعیات و علوم تجربی
نویسنده:
طیبه خسروی ، فرح رامین ، علی الله بداشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ارسطو بهسبب روش فلسفی در شناخت طبیعت و برهانیکردن گزارههای طبیعی، همواره بهدنبال بهدستآوردن نتیایج ثابت و مابعدالطبیعی از روابط جهان هستی بود. به همین دلیل، ویژگیهایی همچون ابطالپذیری جزء ماهیت طبیعیات نبود. با تحولات علمی اروپا، این نگرش فلسفی به جهان تغییر کرد و آن را گویای واقعیت جهان نمیدیدند و فلاسفه همگی تلاش کردند تا روش مشاهده و فرضیه و استقراء را بهعنوان روشی کارآمد در شناخت طبیعت معرفی کنند؛ زیرا این روش تجربی میتوانست حقیقت جهان خارج را توصیف کند. بدینسان، نگاه فلسفی و مابعدالطبیعی به طبیعت جای خود را به نگاه تجربی و ابطالپذیر علوم تجربی داد. همچنین، علاوه بر تمایزاتی که در تحولات شناخت طبیعت ایجاد شد، روش و غایت طبیعیات به روش و غایت جدیدی در علوم تجربی تبدیل شد. این تمایز عمده در نگاه به طبیعت، پیامدهای بسیاری در پی داشته است. در این نوشتار به این تمایزات و تحولات میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید