جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
جریان شناسی دینی معرفتی در عرصه بین الملل
> 1400- دوره 3- شماره 5
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1401
دوره 4 , شماره 7
سال 1400
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1399
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1398
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
سال 1397
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1396
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1395
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
سال 1394
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 10
سال 1393
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1392
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
مواجهه هویتی و فرهنگی جریان انقلاب اسلامی با فضای مجازی(فرصتها و چالشها)
نویسنده:
علیرضا دانشیار
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر به دنبال بررسی چگونگی مواجهه جریان انقلاب اسلامی در مقام اندیشه سیاسی- دینی، با هویت و فرهنگ در فضای مجازی است. با در نظر گرفتن چارچوب نظری، انقلاب اسلامی با دارا بودن تمامی مؤلفههای هویتی نظیر عوامل جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی و با شاخصههای جریانی، بهعنوان «سوژه فعال» در فضای مجازی مطرح است که دارای «هویت و فرهنگ» اسلامی و ملی است؛ به این معنا که دارای «خودِ تاریخی» است و نسبت به آینده حوالت تاریخی دارد و در بستر زمان و مکان جاری است. گفتمان انقلاب اسلامی تلاش کرده است که: 1. ارتباط، هماهنگی و مقاومت همزمان هویت و فرهنگ اسلامی با دنیای متجدد را برقرار سازد؛ 2. سبک زندگی اسلامی را تقویت کند؛ 3. در برابر فرهنگ غربی و سکولاریزاسیون جهانی مقاومت کند. این پژوهش با استفاده از یک چارچوب ترکیبی(تغییر در شیوه تولید، تغییر زمان-مکان و تغییر در زبان)، به بررسی نحوه مواجهه انقلاب اسلامی بهعنوان هویت و فرهنگ، با فضای مجازی پرداخته است. در یافته تحقیق این نتیجه حاصل شد که به لحاظ فرصت، فضای مجازی قابلیت دسترسی سریع به اطلاعات و دادهها، قابلیت مشارکت و محیط انتخابگرانه و تعاملی را فراهم میکند. بااینحال، در مواجهه با فضای مجازی باید به ابعاد پیچیده و لایههای عمیقتر مواجهه خود (بهعنوان انقلاب اسلامی) با فضای مجازی توجه داشته باشیم؛ خودآگاهی درباره اینکه در سطح جامعه اسلامی و بهویژه در سطح مواجهه جوانان با فضای مجازی، ساختار تفکر الگویی در حال دگرگونی است. این دگرگونی به این شکل است که فضای مجازی به لحاظ اینکه نوعی فناوری از اساس جدید است، ساختار الگویی و خطی (زمانمند و مکانمند) تفکر را که بهصورت تحلیلی و عمیق صورت میگیرد، بهصورت تفکر و زبان تصویری غیرمتمرکز، ساده و سطحی درمیآورد. در این نوع تفکر، عدم علاقه به تاریخ و عدم برنامهریزی برای آینده دیده میشود که هویت و فرهنگ اصیل و سنتی جوامع و بهویژه جامعه ایران و انقلاب اسلامی را با تهدید و چالش مواجه میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریانهای اسلامی و نظام سیاسی در جمهوری آذربایجان
نویسنده:
محمد حقی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در کشور آذربایجان طبق قانون اساسی، دین از دولت جدا بوده و پذیرش مسئولیتهای سیاسی برای شخصیتهای دینی ممنوع است. با توجه به ارتباطات و تعاملات فرهنگی و مذهبی جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران و تأثیرپذیری جریانهای اسلامی این کشور از ایران و چالشهایی که حاکمیت آذربایجان برای جریانهای اسلامی ایجاد میکند، بررسی وضعیت جریانهای اسلامی بهویژه جریانهای شیعی در این کشور و نحوه تعامل نظام سیاسی با این جریانها ضرورت دارد(ضرورت). مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که جریانهای اسلامی در جمهوری آذربایجان چه جایگاهی داشته و نحوه تعامل متقابل آنها با حاکمیت سیاسی چگونه است؟(سؤال). اگرچه دین و مذهب اکثریت مردم جمهوری آذربایجان، اسلام و تشیع است، پتانسیل مذهبی بالایی در این کشور وجود داشته و جریانهای اسلامی در عرصههای مختلف اجتماعی و فرهنگی به فعالیت و کنشگری میپردازند و لکن حاکمیت آذربایجان در حد اسلام سکولار و غیرسیاسی آنها را پذیرفته و نمیخواهد این اسلام سکولار به اسلام سیاسی تبدیل شود. بنابراین، محدودیت و ممنوعیتهای زیادی برای فعالیتهای دینی و مذهبی، از جمله ممنوعیت حجاب، برگزاری مراسم مذهبی، کنترل شدید شخصیتها و رهبران مذهبی، تعطیلی برخی مراکز مذهبی و مسدود نمودن برخی وبسایتهای فعال دینی را اعمال نموده است. این محدودیتها ناشی از عواملی همچون ماهیت سکولاریستی نظام سیاسی، ویژگی چندگانگی فرهنگی جامعه آذربایجان، گرایشهای سکولاریستی حاکمان و برخی اقدامات جریانهای اسلامی است (یافته). در این مقاله جهت تبیین بحث، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است (روش پژوهش).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام
نویسنده:
حلیمه اخلاقی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
فضای مجازی، دنیا و ابزار قدرتمندی است که بسیاری از مرزها را در هم شکسته است. کاربران زیادی در این فضا، فعالیتهای متنوع دارند. برخی کاربران نیز در حوزه جهان اسلام فعالیت میکنند. میزان حضور و فعالیتهای آنان جوابگوی نیازهای متنوع این فضا نیست. شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام، راهبردیترین، حیاتیترین و کلیدیترین اقدام برای بهرهمندی از منابع، فرصتها، بازارها و توانمندیهای متعدد و مقابله با محدودیتها و آسیبهاست. هدف این پژوهش، شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام و پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان کاربران فضای مجازی جهان اسلام را شبکهسازی کرد؟ روش جمعآوری دادهها، اسنادی و کتابخانهای و تحلیل دادهها با رویکرد کیفی داده بنیاد است که بهطور استقرایی یک سلسله رویههای نظاممند را به کار میگیرد تا نظریهای را درباره پدیده مورد مطالعه ایجاد کند. شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام از یکسری شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، پدیدهمحوری، راهبردها وپیامدها تشکیل شده که مدل شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام را به دست داده است. این مدل، مدل کلی است که هر شبکهای میتواند با نمونهگیری از آن، بنا به نیازها، توانایی، فرصتها، راهبردها، ضعفها و آسیبهای خود، شبکهاش را بومیسازی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعامل یا همگرایی: راهبرد مقابله با جامعهپذیری دینی ـ فرهنگی اقلیتهای شیعی در آمریکا
نویسنده:
محمدرضا حضوربخش
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
همانطور که از عنوان مقاله هویداست، بحث از جامعهپذیری دینی ـ فرهنگی یک موضوع جامعهشناسانه است که به جریانشناسی فرآیندی در آمریکا میپردازد که در قبال اقلیت شیعی در طول سالهای اقامت آنها انجام پذیرفته است. جهتگیری سیاسی در آمریکا در برابر شیعیان، در وهله اول، مبتنی بر «انزواسازی» و «طردشدگی» قرار گرفت. اما بعد از چندی، این سیاست جای خود را به «انحلال و ادغام» مسلمانان، از جمله شیعیان داد؛ سیاستهای اجتماعی که از طریق جامعهپذیری دینی ـ فرهنگی انجام میپذیرد. پرسش اساسی اینجاست که پادگفتمان تئوری ادغام چیست و چگونه جامعه شیعیان آمریکا میتواند به یک جامعه خودبنیاد تبدیل شود که بهصورت خودآگاه درصدد حفظ هویت شیعی خود برآید؟ در این مقاله، نویسنده با بهرهگیری از تجربه میدانی در آمریکای شمالی و استفاده از مصاحبه انبوه و مطالعه منابع کتابخانهای، به واکاوی سرگذشت شیعیان در آمریکا میپردازد. همچنین راهبردی به نام «همگرایی» را نیز بهعنوان دستورالعمل مواجهه با سیاستهای اجتماعی دولت آمریکا در برابر شیعیان برمیشمارد که بر اساس پنج مزیت «متوسط پایین سنّی»، «میزان ازدواج»، «نرخ باروری»، «سطح تحصیلات» و «ارتباطات خانوادگی» کاملا انضمامی و تحققیافتنی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافت روششناسانه به نقش سلفیگری در عقل ستیزی و امنیتزدایی
نویسنده:
سیدهاشم هاشمی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
,
فلسفه سیاست
چکیده :
یکی از پیچیدهترین و تاثیرگزارترین رهیافتهای روشی در تاریخ اسلام روش و رویکرد سلفیگری است. سلفیگری تلفیقی از روش و نظریه است. مهمترین ویژگی روشِ سلفیگری عقلستیزی و انکار عقلانیت فلسفی، فقهی، کلامی و عرفانی است. سلفیگری از منظر روششناسی با سرکوب عقلانیت در دام بدویت فکری و اعتقادی افتاده و با انکار تاویل و تفسیر متن و تنها فهم از طریق روش فهم ظاهرگرایانه از مفاهیم دینی معرفت زدایی نموده است. سلفیگری از حیث اعتقادی برای فهم معارف دینی تنها منبع قابل اعتماد مراجعه به سنت سلف و تعبد به روایات و احادیث صدر اسلام را میداند. سلفیگری با انکار معرفت عقلی، فلسفی، کلامی و عرفانی و انکار روشهای مرسوم فقهی و اجتهادی مرجعیت را از امامان فقهی اهلسنت سلب مینماید و کسانی را وارد حوزه فتوایی مینماید که فاقد اهلیت فتوا هستند. در واقع رویکرد عقل ستیزانه سلفیگری و انکار روشهای فهم دین و حجت شمردن سنت سلف همچنان که در تاریخ اسلام منجر به جدال با تفکر عقلی و فلسفی گردید، در تاریخ معاصر نیز فقدان روشهای علمی و فکری سلفیگری را در تقابل با تجدد قرار داده است. سلفیگری به عنوان نظریه که تابع الگوی سلف است هرنوع دستاوردهای سیاسی و اجتماعی جدید را که در شکل دولتهای ملی است با سنت سلف در تضاد میداند و تنها دولت شرعی، دولت تغلبی از نوع اموی را میداند. رویکرد تمرکززدایی از فقه اهلسنت و مغایر دانستن اندیشه و باور فرقههای اسلامی با سنت سلف، موجب شده تا سلفیگری با اعلان جهاد به بخش امنیت ستیز در جهان اسلام تبدیل شوند. عقل ستیزی و انکار عقلانیت اجتهادی و برتر دانستن الگوی سلف و جمود بر ظاهر روایات از سلفیگری جریان تخریب و تکفیر و ترور ساخته است. این تحقیق سلفیگری را بستر ظهور فرقهگرایی، عقلستیزی و امنیتزدایی دانسته و آن را از دو منظر روش و نظریه مورد بررسی قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید