جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نقد و نظر
> 1401- دوره 27- شماره 105
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
سال 1401
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
سال 1400
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
سال 1399
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 100
سال 1398
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1397
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1396
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1395
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1393
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1392
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1391
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1390
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1389
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1388
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1387
دوره 13 , شماره 51,52
دوره 13 , شماره 49,50
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1386
دوره 12 , شماره 47,48
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 45
سال 1385
دوره 11 , شماره 43,44
دوره 11 , شماره 41,42
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 41
سال 1384
دوره 10 , شماره 39,40
دوره 10 , شماره 37,38
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1383
دوره 9 , شماره 35,36
دوره 9 , شماره 33,34
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 33
سال 1382
دوره 8 , شماره 31,32
دوره 8 , شماره 29,30
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27,28
دوره 7 , شماره 25,26
دوره 0 , شماره 27
سال 1379
دوره 6 , شماره 23,24
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1378
دوره 5 , شماره 19,20 شماره 3
دوره 5 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1377
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1376
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 2
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 2
سال 1375
دوره 3 , شماره 9
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
سال 1374
دوره 1 , شماره 5
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1373
دوره 1 , شماره 3,4
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
نقدی بر سازوکار واقعگرایی متافیزیکی در اصول فقه امامی
نویسنده:
محمد حسین صفایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از نظر برخی اندیشمندان مسلمان، شیوۀ زیستن منحصر در زندگی مدرن (بدون نظر به سنتهای پیشین) نیست؛ همچنان میتوان به سراغ فقه رفت، سخن پیامبر(صلّی الله) را یافت و بر اساس آن زندگی کرد. حقیقت فقه و آنچه بهمثابۀ روح آن محسوب میشود، کشف آموزههای عملیِ دین اسلام (احکام) است. در این مسیر، فقیه قانونگذار نبوده، بلکه کاشف است. عملیات اجتهادِ فقیه با استنباط از طریق یک گزاره که حاکی از حکم است پایان مییابد. از میان نحلههای شاخص فکری شیعه، هر دو گروه اخباری و اصولی در مبنا قائل به واقعگرایی متافیزیکی در حوزۀ احکام الهی هستند. مسئلۀ اصلی که این تحقیق به آن پرداخته، ارزیابی و نقد سازوکار واقعنمایی استنباطهای فقهی در اصول فقه امامی است. طبق یافتههای این پژوهش، از طریق توصیف و تحلیل محتوا، اگرچه واقعگرایی جزو مسلم مبانی اصولیهای امامی است، اما راهکارهای مطرحشده برای نیل به این هدف به دلیل خلط بین آثار تکوینی و شرعی قطع، وافی به مقصود نبوده و تأمینکنندۀ دغدغۀ اخباریها در رسیدن به واقع نیست. از همین روی، تبیین سازوکاری کارآمدتر در خصوص چگونگی واقعگرایی از طریق بازنگری در عناصر مشترک استدلالهای اصولی و نحوۀ رسیدن به حجت، ضروری است. به نظر می رسد با انتقال موطن منجزیت و معذریت از ذات قطع به اسباب حصول قطع و کاهش تأثیر حالت های روانی در استنباط، زمینه برای واقعگرایی و توجیه هرچه بیشتر گزارههای اصولی فراهم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تخطئه، تصویب یا تلورانس؟ تأملاتی در مبانی نظری شکیبایی دینی
نویسنده:
محمدحسین مظفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث تخطئه و تصویب از مسائل مترقی علم کلام و اصول فقه است. هرچند موضوع شکیبایی دینی گفتمان دورۀ مدرن است، متکلمان مسلمان در قرن دوم هجری با این نظریه مبانی نظری شکیبایی مذهبی را در علم کلام و اصول فقه تبیین کرده بودند. متکلمان مسلمان با درانداختن بحث تخطئه و تصویب به این نتیجه رسیدند که میتوان بهرغم اعتقاد به باطلبودن یک عقیده، صاحب آن را مأجور یا معذور دانست. در این صورت، همزیستی پیروان ادیان مختلف بر مبانی معرفتی استوار میشود. با این حال، رواج تفسیری سطحی از این نظریه در دهههای اخیر سبب گسترش خشونتورزی در جهان اسلام شده است. این مقاله با روش تحلیل تاریخی و بازخوانی مبانی کلامی و اصولی مسئله نشان میدهد که متکلمان مسلمان موضوع شکیبایی دینی را بر مبانی معرفتی در علم کلام استوار ساخته بودند. نویسنده نتیجه میگیرد بازخوانی نظریۀ تخطئه میتواند نقش مهمی در مقابله با خشونتهای فزایندهای ایفا کند که در دهههای اخیر در بخشهای مختلف جهان اسلام گسترش یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اعتباریبودن علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم ترخان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تعریف علامه طباطبایی از علوم انسانی چیست؟ ادعا شده است که وی علوم انسانی را همان علوم اعتباری و عملی میداند. نوشتار حاضر ضمن بررسی معانی اعتباری، با استفاده از روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی-تحلیلی در استنتاج دیدگاه، ادعای یادشده را در قالب سه پرسش مورد بررسی قرار داده است. نگارنده بر این باور است که نظر علامه در تعریف علوم انسانی صریح نیست. آنچه علامه در نظریۀ اعتباریات آورده است ناظر به علوم به معنای آگاهیهای نظاممند نیست. در عین حال تلاش شده است دیدگاه ایشان دربارۀ حقیقی یا اعتباریبودن رشتههای علمی و همچنین گزارههای علوم انسانی بر اساس دو معنای اعتباری بالمعنی الاعم و بالمعنی الاخص مورد واکاوی قرار گیرد. تدقیق در سخنان علامه طباطبایی از آن حکایت دارد که استناددادن اموری مانند اعتباریدانستن همۀ علوم غربی، علمشدگی همۀ علوم به تصالح خبرگان، اعتبارینبودن علوم عملی و منحصردانستن آن در علوم قراردادی و اعتباریدانستن علومی مانند اخلاق و حقوق به علامه با چالش جدی مواجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان و واکنشهای مختلف متکلمان امامیه تا قرن پنجم به آن
نویسنده:
سعیده سادات نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اگرچه در روایتی از پیامبر اسلام(صلّی الله)، ایمان «اقرار باللسان، معرفة بالقلب و عمل بالأرکان» شناخته شده، شرایط سیاسی-اجتماعی جامعۀ نوپای اسلامی بهگونهای رقم خورد که مؤلفۀ عمل اهمیت بسیار یافت و دیدگاهی ظهور کرد که میتوانیم آن را وظیفهگرایی بنامیم. این دیدگاه از دو جهت اهمیت دارد: اولاً یکی از نظریههای پرنفوذ ایمان در تاریخ کلام اسلامی است؛ ثانیاً مستقیم یا غیرمستقیم دیگر نظریههای ایمان را تحتالشعاع قرار داد. در این مقاله به دنبال بررسی این رویکرد و شناخت ویژگیهای آن با استفاده از روش تحلیلیـتطبیقی هستیم؛ اما هدف اصلی ما بررسی واکنشهای متکلمان امامیه در پنج قرن نخست به آن است. این تحقیق نشان میدهد که رویکرد وظیفهگرایانه به ایمان، در عمل با وعیدگرایی و احباطباوری پیوند خورد و متکلمان امامیه سه نوع مواجهه با آن داشتند: شیخ صدوق آن را تأیید کرد؛ شیخ مفید رویکرد فضیلتگرایانه در پیش گرفت و به اصلاح آن دست زد. به این صورت که از مؤلفههای ایمان بر معرفت تأکید نمود و عمل را جزء جداییپذیر ایمان بهشمار آورد؛ و نوبختیان و سید مرتضی آن را رد کردند و ایمان را از مقوله اقرار یا تصدیق دانستند، هرچند در مورد احباط با هم اختلافنظر داشتند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی قرآنی-تفسیری در معرفی و تبیین تئوریِ توحید بنیان تقریب
نویسنده:
جواد ایروانی ، رضا حق پناه ، محمد رضا انجم شعاع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هویت مذاهب اسلامی وابستگی شدیدی به قرآن و تفسیر آن دارد و از جانب دیگر، جوهر و هویت قرآن، چیزی به جز توحید نیست. پژوهش حاضر با مطالعۀ کتابخانهای تفاسیر منتخب و برجستۀ شیعی، اشعری و معتزلی اثبات میکند که اصیلترین ایده و فرایند تقریب، تئوری توحید بنیان تقریب است. بر همین اساس، تقریب همچون تمام آموزههای اسلامی، ریشه از توحید میگیرد و در جهان مفاهیم با مرکزیت توحید و بر مدار عقل و حکمت، به جنبش در میآید. حداقل نتیجۀ اثبات تئوری حاضر، دو قاعدۀ بنیادین تقریبی است: نخست اینکه نسبت به نصوص توحیدی، مذاکره هیچ منطق و اعتباری ندارد، اما دربارۀ ظواهر، مجملات و متشابهات میتوان به دنبال همراهی و هماهنگی بود؛ دیگر اینکه، تفاوت به سبب تناقض و یا تخالف رخ میدهد. تفاوتها تا جایی که به نقض باور توحید منجر نشود، در دایرۀ تقریب و همراهی واردند و چون تناقض بروز کند، تقریب، معنا و کاربردی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 160 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی تاریخی از علمانگاری ارادۀ خداوند در کلام امامیه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعۀ تاریخ اندیشههای کلامی در قرون نخستین، بهروشنی حاوی این واقعیت است که اراده در نظر متکلمان امامیۀ این دوران، حقیقتی حادث و متمایز از علم و قدرت خداوند بوده است. علم انگاری ارادۀ خداوند اما، اگر چه در تاریخ کلام اسلامی نخستین بار در جریان کلامیِ اعتزال مطرح شد، اما در جریان کلام امامیه، این متکلمان دوران میانه - یعنی مدرسه کلامی ری و حله - هستند که در تبیین اراده چنین دیدگاهی را مطرح میکنند. متکلمان امامیۀ این دوران، اراده را به داعی و داعی را به علم به مصلحت درون فعل شناساندهاند. میراث باقیمانده از این گروه متکلمان، اگرچه در این امر که ارادۀ الهی امری حادث است یا قدیم، مذبذب و در رفتوبرگشت است؛ با این همه میتوان بر پایه شواهدی، ایدۀ حدوث اراده بر قدمت آن را ترجیح داد. این مقاله با روش کتابخانهای و تحلیل تاریخی در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه این گردش معرفتی در تبیین ارادۀ الهی رخ داده است. نتیجۀ تحلیلهای تاریخی این پدیده ما را بدین سو رهنمون میکند که متکلمان این دوره از کلام امامیه به دلیل فاصلهگیری کلام مرسوم از سامانۀ روایات اهلبیت(علیهم السّلام) و اقبال به جریان کلام اعتزالِ متأخر، تحلیلها و تبیینهای کلامی این جریان کلامی را بهعنوان نسخههای حل مشکلاتِ معرفتشناختی مطرحشده از سوی جریان فکر فلسفی پذیرفتند و در کلام امامیه وارد نمودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 112 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد اعتبار قاعدهی لطف
نویسنده:
سید جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بیشتر متکلمین شیعه و معتزله اعتبار قاعدۀ لطف را پذیرفتهاند. در این مقاله، ابتدا مفهوم قاعدۀ لطف تبیین میگردد. با توضیحات این مقاله روشن میشود اموری که امکان اطاعت خداوند را فراهم میکنند با اصل «تمکین» اثبات میشوند و بعد از وجود این امور، قاعدۀ لطف بهعنوان اصلی زائد بر اصل تمکین مطرح میشود. در مرحلۀ بعد، اعتبار قاعدۀ لطف مورد بررسی قرار میگیرد. به نظر میرسد این نظریه با چالشهای جدّی مواجه باشد. اولین نقدی که میتوان بر این نظریه مطرح کرد این است که عقل انسان ضروری میداند که خداوند اموری را که بدون آنها اطاعت ممکن نیست، ایجاد کند؛ اما عقل هرگز حکم نمیکند که خداوند باید هر چیزی را که موجب نزدیکشدن به اطاعت میشود، به وجود آورد؛ بلکه گاهی حکمت خداوند اقتضا میکند تا بهجهت آزمایش بندگان، مصادیق لطف را ایجاد نکند. دومین انتقادی که نسبت به این قاعده میتوان مطرح کرد این است که مواردی را میتوان یافت که طبق قاعدۀ لطف باید در جهان تحقّق مییافت، ولی هرگز وجود نیافته است. برای حل مشکل دوم ممکن است کسی مدّعی شود که قاعدۀ لطف شامل الطاف شخصی نمیشود، ولی این راهحل هم با مشکلات خاصّ خود مواجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید