جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت فلسفی
> 1400- دوره 19- شماره 4
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 83
سال 1402
دوره 21 , شماره 2 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 1 پیاپی 81
دوره 20 , شماره 4 پیاپی 80
دوره 20 , شماره 3 پیاپی 79
سال 1401
دوره 20 , شماره 2 پیاپی 78
دوره 20 , شماره 1 پیاپی 77
دوره 19 , شماره 4 پیاپی 76
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 75
سال 1400
دوره 19 , شماره 4 74
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 73
دوره 18 , شماره 4 پیاپی 72
دوره 18 , شماره 3 پیاپی 71
سال 1399
دوره 18 , شماره 2 پیاپی 70
دوره 18 , شماره 1 پیاپی 69
دوره 0 , شماره 68
دوره 0 , شماره 67
سال 1398
دوره 17 , شماره 2 پیاپی 66
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 65
دوره 16 , شماره 4 پیاپی 64
دوره 16 , شماره 3: پیاپی 63
سال 1397
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 62
دوره 16 , شماره 1 : پیاپی 61
دوره 15 , شماره 4: پیاپی 60
دوره 15 , شماره 3 پیاپی 59
سال 1396
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 58
دوره 15 , شماره 1 پياپي 57
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 13 , شماره 3
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
سال 1393
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
دوره 9 , شماره 4
دوره 9 , شماره 3
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
دوره 8 , شماره 4
دوره 8 , شماره 3
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
دوره 7 , شماره 4
دوره 7 , شماره 3
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
دوره 5 , شماره 4
سال 1386
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1382
دوره 1 , شماره 1،2
عنوان :
تجرد و جاودانگی نفس در اندیشه صدرالمتألهين و ارتباط آن با معناداری زندگی
نویسنده:
حسن کرمي ، سيدمحمدمهدي نبويان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پرسش از تجرد و خلود نفس انسانی و معنای زندگی، ازجمله دغدغههای اصلی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان را به خود مشغول ساخته است. باور به حیات پس از مرگ، اصالت روح، تجرد و جاودانگی نفس انسانی در نوع تفسیر انسان از زندگی و در معناداری یا بیمعنایی آن نقش مهم و اساسی دارد. صدرالمتألهين با نگاه توحیدی و براساس عناصری از نظام فلسفی خویش همچون نحوه تعلق نفس انسانی به بدن و ترکیب میان آن دو، حرکت جوهری، حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس و با ارائه تبیینی متفاوت از پدیده مرگ، ایدهای مطرح میکند که بر پیوند میان اعتقاد به تجرد و خلود نفس و معناداری زندگی صحه میگذارد. رویکردی که صدرا برای اثبات تجرد و جاودانگی نفس انسان پیش میگیرد، فلسفی بوده، ظهوراتش در مسئله معناداری زندگی قابل توجه است. با توجه به ابعاد تجرد و جاودانگی انسان و معناداری زندگی در نظر صدرالمتألهين، انسان ایمانی، انسان عقلانی و انسان اخلاقی ملازم یکدیگرند. در این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی در ابتدا برخی از مهمترین مؤلفههای تجرد، خلود و معناداری زندگی را بررسی میکنیم و سپس با توجه به مبانی حکمت صدرایی، به نقش و جایگاه باور به جاودانگی نفس در معنای زندگی میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رابطه نفس و بدن: رهیافتی جهت درک رابطه خدا و انسان مبتنی بر اصل امکان فقری و بسیط الحقیقه کل الاشیاء
نویسنده:
مهري چنگي آشتياني ، حمید اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ازجمله مباحث مهم حکمت متعالیه «چگونگی ارتباط نفس و بدن» است که صدرالمتألهین با نوآوری در نحوه تبیین «امکان فقری» و «عینالربط بودن معلول» و نیز با نگاه متعالی خویش در «قاعده بسیط الحقیقه» به اثبات «عینیت نفس و بدن» پرداخته، و با همین نگرش به یکی دیگر از اصلیترین پرسشها یعنی چگونگی ارتباط خدا و انسان در حیطه اعمال و افعال پاسخ داده است. براساس مبانی صدرایی همانطور که قوا و بدن وجود منحاز و مستقلی ندارند و قوا و افعالش معلول نفساند، از این رهگذر به نحوه فاعلیت افعال انسان (که معلول و ممکنی از ممکنات و عینالربط به وجود حضرت حق است و وجودش تطور و تشأنی از وجود خدا محسوب میشود) میتوان رهنمون گشت، و بدین مهم دست یافت که فاعلیت انسان نهتنها مستقل نبوده، بلکه حتی نقش وسایط هم نخواهد داشت و فقط مصحح قابلیت قابل برای فیض صادر از فیاض علیالاطلاق بوده و فاعلیت حقیقی تنها از آن خداوند است. در پرتو همین نگاه پرسشهای فرعی موجود در آیاتی همچون «ومارمیت اذ رمیت» پاسخ داده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مراتب علم الهی از نظر صدرالمتألهين
نویسنده:
جمال سروش ، احسان تركاشوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از مهمترین و پیچیدهترین مباحث خداشناسی، علم الهی است که ریشه در ذات دارد و تا صفات و افعال او امتداد پیدا میکند. بحث مذکور را تحت عنوان مراتب علم الهی در حکمت متعالیه بررسی کردهایم و به این نتیجه میرسیم که آنها عبارتاند از: الف) عنایت با حدود پانزده ویژگی که مهمترین آنها عبارت است از علم و علیت و رضای ازلی الهی به نظام احسن؛ ب) قضای ربانی که عبارت است از صور عقلی و کلی همه موجودات عالم در صقع ربوبی با ویژگی جمعی، اجمال، بساطت و ابداعی بودن؛ ج) قدر علمی که عبارت است از صور جزئی و تفصیلی همه موجودات عالم در عالم نفوس فلکی؛ د) قدر خارجی که عبارت است از صور جزئی مذکور در مواد خارجی. عنایت، فاقد محل است و قضا و قدر دارای محلاند؛ محل قضا، قلم اعلا و لوح محفوظ است و محل قدر علمی، قلم غیراعلا و لوح محو و اثبات است و محل قدر خارجی نیز عالم ماده است. صدرالمتألهين به جهت اینکه در علم علاوه بر تجرد عالم، تجرد معلوم را نیز شرط میداند، قدر خارجی را مرتبه اخیر علم الهی نمیداند، مگر به واسطه قدر علمی که این دیدگاه نزد برخی از اندیشمندان خالی از اشکال نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی شعور همگانی موجودات در حکمت متعالیه براساس ادلۀ مبتنی بر وحدت شخصی وجود
نویسنده:
محمدعلی محیطی اردکان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از حقایقی که ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول کرده، شعور همگانی موجودات است؛ موضوعی که ظواهر آیات قرآن کریم و روایاتِ فراوان گواه آن است. حکمت متعالیه گامهای ارزندهای در مقام تبیین سریان ادراک در همة موجودات برداشته است. نگارنده در این مقاله ميکوشد با بهکارگیری روش توصیفي ـ تحلیلی و با رویکردی انتقادی، آن دسته از ادلة شعور سراسری موجودات را بررسی کند که در حکمت متعالیه با ابتنا بر وحدت شخصی وجود اقامه شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که در صورت ناکافی بودن ادلة مزبور برای اثبات مدعا، میتوان با استناد به آیات و روایاتی که به دلالت مطابقی یا التزامی بر سریان ادراک در موجودات دلالت دارند، به این نتیجه دست یافت که هر موجودی بهرهای از علم دارد، هرچند تمام حقیقت چنین علمی برای انسان ناشناخته و دستنیافتنی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مؤلفههای هرمنوتیك فلسفی گادامر و مؤلفههای روش فهم در اصول فقه
نویسنده:
سوسن نريماني ، مرتضی براتی ، ابراهیم باغشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هرمنوتیک بهمثابه دانش فرایند فهم متن، گرایشها و شاخههای مختلفی دارد که شاخصترین آنها، هرمنوتیک کلاسیک، هرمنوتیک فلسفی و هرمنوتیک مدرن است. در این میان، هرمنوتیک فلسفی که توسط فیلسوفان نامداری همچون فردریش نیچه، مارتین هایدگر، هانس گئورگ گادامر و پل ریکور مطرح شد، به جای تلاش برای روشمندسازی شیوه فهم، ماهیت فهم را کانون بحث قرار میدهد. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که هرمنوتیک فلسفی بر پایه امتزاج افق مؤلف و مفسر، تأثیرگذاری پیشداوریها در فهم، تاریخمندی فهم، دور هرمنوتیکی و پایانناپذیری فرایند فهم شکل گرفته و این مؤلفهها با مؤلفههای روش فهم در اصول فقه ناسازگار است؛ چنانکه از دیگر سو، امکانناپذیری فهم ناب از متن، کثرتگرایی فهم و مطلوبیت تفسیر به رأی از لوازم هرمنوتیک فلسفی است که با مؤلفههای روش فهم در اصول فقه ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هنجارمندی معرفتی در نظریه اعتمادگرایی فرایندی گلدمن
نویسنده:
قاسم پورحسن ، محمدصادق رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه اعتمادگراییِ فرایندی را آلوین گلدمن بهعنوان یکی از معیارهای توجیه در معرفتشناسی برونگرایانه مطرح کرد. این نظریه اساساً در پیوند با روانشناسی، علومشناختی و فلسفه ذهن مطرح شده است. پس از اشکالات گتیه بر نظریه معرفتشناسی سنتی، نظریات نوینی پای به عرصه جهان معرفتشناسی گذاردند که عمدتاً در دو دستهبندی درونگرایانه و برونگرایانه قرار گرفتند. نظریه اعتمادگرایی فرایندی یکی از نظریات مطرح در شاخه معرفتشناسی برونگرایانه است و زیرمجموعه رویکردهای طبیعیگرایانه قرار میگیرد. نکته مهم این است که با وجود این واقعیت که رویکردهای طبیعیگرایانه (که نظریه اعتمادگرایی فرایندی در آن چارچوب قرار میگیرد) نسبت به سایر رویکردهای رایج در معرفتشناسی، مستعد تفاسیر غیردینی (و گاه ضددینی) هستند، این پرسش مطرح است که آیا نظریه اعتمادگرایی هم به نوعی در تقابل با مسائل هنجاری و اخلاقی و دینی بوده و رفتاری مانند سایر نظریات طبیعیگرایانه قرار دارد یا علیرغم تصور رایج، میتوان نشان داد که نظریههای واقع در چارچوب طبیعیگرایانه و برونگرایانه این قابلیت را دارند که با مبانی هنجاری جمع گردند؟ این مسئله پرسشی است که در این مقاله بررسی میشود تا پاسخی مناسب برایش ارائه گردد. در این مقاله خواهیم دید که در میان نظریات مختلف ارائهشده، گلدمن تلاش دارد هنجارمندی را به گونهای متفاوت در معرفتشناسی برونگرایانه خود تبیین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در تبیین علت غایی و اتحاد آن با غایت
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
علت غایی از مباحث مهم و کلیدی بحث علت و معلول در فلسفه اسلامی است و بحث هدف آفرینش کاملاً بدان وابسته است. در فلسفه اسلامی اولاً علت غایی به علم به غایت تفسیر شده و نیز علت غایی و غایت را حقیقت واحد قلمداد کردهاند و این امر موجب ابهامات و مشکلات خاصی شده است. این نوشتار در بخش چیستی علت غایی علم را بهعنوان علت غایی مورد نقد قرار میدهد و محبت و میل و امثال آن را میپذیرد و نیز وحدت علت غایی و غایت مورد نقد قرار میگیرد و تبیین بهتر و دقیقتری ارائه خواهد شد که در آن علت غایی و غایت دو امر کاملاً متفاوتاند، ولی به نحوی به یکدیگر مرتبطاند و نیز هر فاعل و فعلی لزوماً علت غایی و یا غایت به دنبال ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابتنای مفاهیم یا تصورات بر زیرساختهای حضوری (بررسی و ارزیابی)
نویسنده:
محمد حسینزاده یزدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از پايهايترين مباحث دانش معرفتشناسی، بحثهای ناظر به تصورات و مفاهیم است. در این نوشتار در پی پژوهش دربارة این مسئلهایم که چگونه به مفاهیم، خواه جزئی و خواه کلی، دست مییابیم؟ و این مشغلة اصلی نوشتار کنونی است. بر پایة دیدگاه برگزیده، مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی برگرفته میشوند، ولی همة مفاهیم بدیهی از علوم حضوری. در بخش نخست این مدعا، یعنی برگرفتن مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی، اختلافنظری درخور توجه دیده نمیشود؛ هرچند بخش دوم آن اینگونه نیست و نظریههای بسیاری در این بحث ارائه شده است. بههرروی، پس از تبیین نظریة برگزیده و نیز بیان شمار یا گسترة مفاهیم بدیهی با این پرسش بنیادین روبهرو میشویم که مفاهیم بدیهی چگونه از علوم حضوری برگرفته میشوند؟ پس از دستیابی به راهحل درست مسئلة بنیادی این نوشتار، چگونگی دستیابی به مفاهیم بدیهی از راه علم حضوری در پایان مهمترین مشکلات فراروی آن را بررسی و ارزیابی میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید