جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات عرفانی
> 1400- دوره 1- شماره 33
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
سال 1402
دوره 19 , شماره 1 پیاپی 37
سال 1401
دوره 18 , شماره 2 پیاپی 36
دوره 18 , شماره 1 پیاپی 35
سال 1400
دوره 1 , شماره 34
دوره 1 , شماره 33
سال 1399
دوره 1 , شماره 32
دوره 1 , شماره 31
سال 1398
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1397
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
سال 1396
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1395
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
سال 1394
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
سال 1393
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1392
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1391
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
سال 1390
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
سال 1389
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1388
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 10
سال 1387
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
سال 1386
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
سال 1385
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
سال 1384
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
نقش فراست و شهود صوفیانۀ مولوی در تکوین اشعار مثنوی و دیوان شمس
نویسنده:
اختیار بخشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این پژوهش، تأثیر فراست و شهود صوفیانۀ مولوی در تکوین اشعار مثنوی و دیوان شمس به روش توصیفیتحلیلی بررسی شده است. سؤال اصلی تحقیق، آن است که آیا فراست و شهود صوفیانۀ مولوی در روند تکوین اشعار او تأثیری داشته است؟ رویکرد تحقیق، بررسی تکوینی و هدف از آن اثبات فراست و بصیرت صوفیانۀ مولوی و چگونگی تأثیر آن بر تکوین اشعار اوست. در متن مقاله نیز با ارائۀ شواهد، به بررسی مصادیق فراست و شهود صوفیانۀ مولوی در آثارش و نیز ارتباط مبتنی بر شهود صوفیانۀ مولوی با مخاطبان خاص و عام او و چگونگی تأثیر آنها در تکوین ابیات مثنوی و دیوان شمس پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که فراست و شهود صوفیانۀ مولوی در تکوین دیوان شمس بهمیزان بیش از نود درصد و در تکوین اشعار مثنوی بهمیزان بیش از شصت درصد مؤثر بوده است. ازاینرو در تفسیر یا نقد اشعار مولوی، نباید آنها را بدون توجه به قراین و مقتضیات حالی، مقامی و مقالی و عوامل برونمتنی، از جمله مخاطبان خاص و عام مولوی و ارتباطات متقابل صوفیانۀ آنها بررسی و تحلیل کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه به زهد در غزلیات عطار نیشابوری
نویسنده:
بهرام شعبانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش با هدف واکاوی اندیشۀ زهد در نگاه عطار، به بررسی غزلیات این شاعر برجسته و مؤثر در عرفان و تصوف اسلامی پرداخته است. در این تحقیق، نخست با مطالعۀ غزلهای عطار، نمونههای مرتبط با زهد گردآوری و سپس به روش توصیفیتحلیلی و با رویکرد متنگرا در قالب سه نوع نگاه عابدانه، عارفانه و قلندرانه به زهد، بررسی، دستهبندی و تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در غزلهای این شاعر، نگاه قلندرانه به زهد غالب بوده و بعد از آن بهترتیب نگاه عارفانه و عابدانه شواهد بیشتری داشته است. همچنین نگاه قلندرانه و عارفانۀ او به زهد اغلب منفی و گاه مثبت و نگاه عابدانۀ وی به زهد تقریباً مثبت بوده است. میتوان گفت که مفاهیمِ عشق، پایبندی به جوهر دین، باور استوار به معاد، شفاعت و دلالت نبی، نکوهش زهد عادتی و پیوندهای آن، تجلی جلالیِ حق، کمزنی و گمنامی، ترک ماسویالله، حیرت، فراخوانِ قلندری و رندی، تجربۀ دیدار با خویش و میل به میخانه و خرابات، صحبت پیر، تأثّر از معشوق مذکر، ناکارآمدی علم و علومِ فلسفه و کلام و گرایش به عناصر زردشتی و مسیحی، بنمایۀ نگاههای سهگانۀ عطار به زهد را شکل داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 264
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیرگذارترین صوفیان و مهمترین موضوعات عرفانیِ سدۀ دوم تا چهارم هجری
نویسنده:
محمد مشهدی نوش آبادی ، حکیمه بهجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بازتاب تعالیم و تأثیر اندیشۀ صوفیان سدههای دوم تا چهارم که دورۀ شکلگیری تصوف است، از مباحث مهمی است که در این مقاله بهصورتی آماری و تحلیلی به آن پرداخته شده است. در نتیجۀ تفحص در کتب تعلیمی تصوف که در سدههای چهارم تا هفتم تدوین شده است، بیستوپنج تن از صوفیان برجستۀ قرون دوم تا چهارم که سخنان آنها بسامد بالاتری در این کتب داشتهاند، بهتفکیک قرن شناساییشدهاند. وجه عمدۀ تعلیم صوفیان بزرگ سدۀ دوم همچون حسن بصری، سفیان ثوری، ابراهیم ادهم، عبدالله مبارک، رابعه عدویه، معروف کرخی و ابوسلیمان دارانی، فضایل اخلاقی، زهد و ریاضت در چهارچوب دستورات شرعی است، اما موضوع تعالیم عرفای سدۀ سوم یعنی بایزید بسطامی، ذوالنون مصری، ابوسعید خراز، سهل تستری، ابوالحسین نوری، حسین منصور حلاج، سری سقطی، ابوتراب نخشبی، یحیی معاذ رازی، ابوعثمان حیری و ابراهیم خواص، معرفت، سماع، عزلت، حیرت و فنا است که عموماً برای اولین بار در این سده مطرح شده و تصوف را از سلوکی اخلاقی و زهدگرا بهجانب مکتبی معرفتشناختی مبتنی بر سلوک عملی و آداب و احوال بدیع سوق داده است؛ همچنان که بیشتر موضوعات این قرن مربوط به توحید، معرفت و پس از آن محبت و توکل است. اما تصوف سدۀ چهارم با صوفیانی چون ابوبکر واسطی، ابوعلی رودباری، ابوبکر شبلی و ابوعبدالله خفیف بهشدت تحتتأثیر تعلیم صوفیان تصوف دو سدۀ پیشین است و گویا حرف تازهای ندارد. بهطور کلی، مهمترین موضوعات قرون دوم تا چهارم تصوف عبارتاند از: زهد و معرفت. موضوعات توحید، محبت، اخلاق، توکل و فقر در جایگاه بعد قرار دارند. از میان این صوفیان، جنید بغدادی بیشترین تأثیر را داشته و در طرح بسیاری از موضوعات در جایگاه نخست است. پس از وی بهترتیب سهل تستری و شبلی قرار دارند. چهار چهرۀ برجستۀ دیگر عبارتاند از ذوالنون مصری، ابوالحسن نوری، ابوسعید خراز و بایزید بسطامی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 321 تا 346
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زن در اندیشۀ موسی دلئون و یاکوب بومه
نویسنده:
عمران رحیمی فر، بخشعلی قنبری ، محمدرضا عدلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
جایگاه زن در اندیشۀ یهود، پستتر از مرد و عامل گناه است؛ زنان، گناه و تبلیس را از حوا ارث برده و گناهکارند، اجازۀ فعالیت اجتماعی ندارند و کمالشان تشویق شوهر و فرزند به آموزش تورات است. در مسیحیت با وجودی که زن و مرد نزد مسیح(ع) یکسان بودند ولی شاگردانش نظر مساعد به زن نداشته و از خلقت تبعی حوا و گناه او سخن گفتهاند. بهدلیل اهمیت شناخت مقام زن در ادیان، بنا شد به روشتوصیفی و مقایسهای، جایگاه زن در اندیشۀ دوعارف بزرگیهودی و مسیحی، موسی دلئون و یاکوب بومه را واکاوی کنیم. آنها نظراتی مطرح کردهاند که نیازمند تحلیل است. دلئون اختلال در آفرینش را بهدلیل دور شدن خدا و ملکه میداند اما در نهایت بهواسطۀ توبه، ریاضت و انجام مناسک، جدایی به هماهنگی تبدیل و باعث هماهنگی جهان میشود، با کامل شدن زن، مرد هم کامل شده و باعث تکاملعوالم علوی میشود. رابطۀ زن و مرد باعث پایداری ایمان و عاملی است که حضور الهی (شخینه) آنها را ترک نکند. بومه پستتر بودن زن از مرد را رد میکند. او زن را موجودی میداند که از ماهیت آدم ساخته شده و میتواند به کمال برسد تا تصویر خدا باشد، بهعقیدۀ بومه در عمل زناشویی واکنشی الهی صورت میگیرد، اما تأثیرات دیگری نیز وجود دارد که از جنبۀ زمینی و شیطانی ناشی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انحصار طریقت و اقرب الطرق بودن در سلسلۀ نعمتاللهیه گنابادی
نویسنده:
رسول مزرئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از سلسلههای مشهور تصوف در جهان، بهویژه ایران، سلسلۀ نعمتاللهیه گنابادی است. نگارنده در این پژوهش بهدنبال بررسی شواهد و ادلۀ انحصار طریقت یا اقرب الطرق بودن این سلسله است. مقصود از انحصار طریقت این است که قرار گرفتن در صراط مستقیم فقط در اطاعت و پیروی از اقطاب این سلسله و مراد از اقرب الطرق بودن این است که نزدیکترین راه رسیدن به مقصود پیروی از دستورات سلوکی این طریقت است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفیتحلیلی و تاریخی است. روش بهکاررفته در این نوشتار، اسنادی و روش جمعآوری دادهها کتابخانهای بوده و دادههای مورد نیاز از طریق ابزار فیشبرداری گردآوری شده و مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. پس از بررسی و ارزیابی دادهها این نتیجه حاصل شد که ادعای انحصار طریقت در آثار مکتوب اقطاب و مشایخ طریقت گنابادیه بهطور صریح نیامده است، اما برخی از مکتوبات آنان و نیز سیرۀ عملی و مطالبی که برخی از اقطاب و مشایخ به مریدان خود تلقین کردهاند، مضمونی نزدیک به ادعای انحصار طریقت دارد؛ هرچند این مقدار از شواهد در انتساب این عقیده به طریقت گنابادیه کافی نیست. ادعای اسهل و اقرب الطرق بودن که از سوی برخی از عرفا و مشایخ صوفیه مطرح شده، غیر از ادعای انحصار قطبیت و طریقت است و بهظاهر، مراد اقطاب طریقت گنابادیه در برخی از عبارات، اقرب الطرق بودن این طریقت نسبت به دیگر طرق صوفیه باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 295 تا 320
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانهمعناشناختی «مکان نمادین» در داستان دقوقی از مثنوی
نویسنده:
منوچهر تشکری ، نسرین سهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مکان بهعنوان یک عنصر مهمِ تولید معنا در هر روایت محسوب میشود و تجلی آن در گفتمانها، یا عینی و فیزیکی است یا انتزاعی؛ لذا آنگاه که وجه عینی مکان ضعیف شود، ویژگی تخیلی و استعلایی مییابد و وجه نمادین آن در اولویت قرار میگیرد. داستان دقوقی روایتِ واقعه و مکاشفۀ عرفانی است. مکاشفه فراتر از محدودۀ شناختهای عادی است؛ به همین دلیل برای بیان آن از زبان رمز استفاده میشود. بهدلیل ماهیت مکاشفه و زبان رمز در داستان دقوقی، حضور مکانها در زبان کارکردی استعاری و نمادین دارد. این مکانها به دو دستۀ کلیِ «مکانهای واقعه» و «مکانهای سیال» تقسیم میشوند. هدف از پژوهش حاضر این است که با برجسته کردن عنصر مکان و استعارۀ مکان و با عطف توجه به جنبۀ مکاشفۀ عرفانی و نمادهای عرفانی و وجه بینامتنیت مکانها در این داستان، کارکرد نشانهمعناشناسی مکان نمادین، چگونگی حضور مکانها در کنش زبانی، فرایندهای تبدیل مکان به فرامکان و استعلای آن و کارکرد گفتانی آن را بررسی کند. این پژوهش نشان داد که زبانِ این روایت برای توصیفِ مکاشفه و القای آن، از اصطلاحات و تصاویرِ مکانیِ بسیاری مانند دریا، ساحل، بیابان و درخت به عنوان استعارۀ هستی و وجود، بهره برده و توانسته است قابلیتِ کینونیت بخشی و شفافسازی گفتمان را که مشتمل بر بسیاری از حقایق و امور عرفانی است، ارتقا دهد. همچنین مکانها بهواسطۀ حضورِ سوژه از کارکردهای پدیداری، استعلایی و اسطورهای برخوردارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل ابعاد معرفتی فراست در ادب عرفانی
نویسنده:
سید منصور سادات ابراهیمی ، محمود براتی خوانساری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
معرفت و شناخت، رکن اساسی و مقصود نهایی در اندیشۀ عرفانی به شمار میآید. تصوف اسلامیایرانی با بهرهگیری از سرچشمههای اصیل فکری و فرهنگی و بهمدد زبان عرفانی خاص خود، همواره بستری مناسب برای خلق و ظهور مفاهیم معرفتی گوناگون بوده است. «فراست» یکی از این موارد است که متصوفه بار معرفتی بالایی برای آن قائل شدهاند. به همین سبب است که فراست، در میان کرامات منسوب به مشایخ صوفیه، از جایگاه ویژهای برخوردار است. با وجود اینکه بنیادیترین و مهمترین ویژگی ذاتی فراست، معرفتزایی آن است، مطالعات و پژوهشهایی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته، بسیار اندک است و مطالب ارائهشده نیز کافی و منسجم به نظر نمیرسد. در این تحقیق، تلاش شده است تا با تحلیل و تفکیک معنایی و کاربردی واژۀ فراست، ضمن تبیین ریشهها و تعاریف آن در زبان عرفان، ابعاد معرفتی و جنبههای گوناگون آگاهیبخشی آن از نظرگاه عرفان اسلامی نمایان شود. برای نیل بدین مقصود، پیوند فراست با برخی اصطلاحات و مفاهیمِ مرتبط با مقولۀ معرفت، نظیر یقین، بصیرت، علم لدنی، نور، بیّنه، تفکر، فرقان و انواع تجربیات عرفانی، بهشیوهای منسجم و بر اساس منابع اصیل در حوزۀ ادبیات عرفانی، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی انواع دعا و کارکرد آن در رویارویی با شرور با تأکید بر آرای ابنعربی
نویسنده:
محمد جواد پاشایی ، محمود صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ شر و چگونگی رویارویی با آن از بنیادیترین اندیشههایی بوده که در طول تاریخ، همواره خاطر بشر را به خود مشغول داشته است. در بین ادیان آسمانی، دعا یکی از ابزارهای کارگشا در رویارویی با شرور معرفی شده است. کژتابی متدینان در فهم این آموزه و گمان نادرستشان در گرهگشایی همۀ دعاها از همۀ گرفتاریها، ضرورت این پژوهش را بیش از پیش روشن میسازد. لذا پرسش اصلی این نوشتار آن است که بر پایۀ اندیشههای ابنعربی، گونههای دعا کداماند و چگونه میتوان با آنها بر صدمات روحی و جسمی ناشی از شرور و بیماریها فائق آمد یا از آن در حین گرفتاریها بهمثابۀ نردبانی برای تعالی روحی بهره جست؟ این پژوهش در روی آوردی توصیفیتحلیلی به آرای ابنعربی، به این نتایج دست یافت: 1. ابنعربی انواع سؤال و دعا را به سه قسم لفظی و حالی و استعدادی تقسیم میکند؛ 2. ابنعربی سؤال لفظی را به استعجالی و احتمالی و امتثالی تفصیل میدهد؛ 3. از منظر عرفانی، انسان کامل یا از هر گونه سؤالی دست میشوید یا فقط از روی امتثال سؤال میکند؛ 4. فقط با سؤال احتمالی و امتثالی میتوان آسیبهای ناشی از بدیها و بیماریها را به حداقل رساند. از کارکردهای دیگر گونهبندی دعا، کاهش نومیدیها و فزونی امیدها و به دنبالش کاستن رنجِ آلام و ناملایمیهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش جانوران در نگاه صوفیان
نویسنده:
مسعود شاورانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
طبیعت و بخشهای مختلف زیستبوم بهعلت بیتوجهی انسان، بهسرعت در حال تخریب و نابودی هستند و پژوهشها در راستای ارزش نهادن به جانوران و حفظ حقوق آنان ضروری است. اخلاق محیط زیست از شاخههای مهم بحث حفاظت از محیط زیست است و هدف از این تحقیق، ارائۀ رویکرد اخلاقی صوفیان در احترام و ارزش نهادن به حیوانات است تا بهعنوان الگوی اخلاقی عملی، قابل طرح و کاربرد باشد. در شرح حال صوفیان، تذکرههای عرفانی و آثار و روایات عرفانی نوشتهها و حکایات بسیاری از سیرۀ قولی و فعلی آنان در شفقت، ارزشگذاری و علاقهمندی به جانوران مشاهده میشود، که نشان از علاقه و احترام ژرف صوفیان نسبت به جانوران است. دوستداری و ارزش نهادن به جانوران در این مقاله شامل چند عنوان اصلی میشود که به آن پرداخته شده است: همنشینی با جانوران اهلی و غیراهلی، پندگیری از جانوران، اجتناب از آزار جانوران و ترک گوشتخواری، الفت و شفقت با جانوران، مؤانست و خدمت جانوران به عارفان، گفتار و نصایح عارفان در تکریم جانوران، گفتار عارفان در باب رعایت حقوق جانوران، اثر ایجابی نیکی و ستم به جانوران و اثر سلبی نیکی و ستم به جانوران. روش انجام این تحقیق کتابخانهای است و توصیف و تحلیل دادههای جمعآوریشده نشان میدهد که صوفیان جزء گروه خاصی از دینداران بودهاند که از دیرباز در رفتار اخلاقی خود، به حیوانات علاقۀ ویژهای داشته و به حقوق آنها احترام گذاشته و ارزش ذاتی برای آنان قائل بودهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر نجم رازی بر اندیشههای عرفانی ملاصدرا
نویسنده:
محمدرضا موحدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بسیاری از نظرات عرفانی صدرالمتألهین در کتب تفسیری او، منبعی آشکار ندارد و محققان را به داوریهای ناصواب کشانده است. مدعای اصلی این مقاله این است که ملاصدرا در بخش عرفانیات تفسیر خود، افزون بر منقولات و عباراتی که از عارفان مشهور میآورد، از تفسیری کمتر شناختهشده از عارفی ایرانی، وام گرفته است. این تفسیر با نام بحر الحقایق و المعانی یا تأویلات نجمیه شناخته شده و از آنِ نجمالدین رازی، صاحب مرصاد العباد است که متأسفانه در هیچیک از کتب و مقالات نگارشیافته دربارۀ منابع ملاصدرا، یادی از آن نشده است؛ اما بهروشنی آشکار است که ملاصدرا تفسیر بحر الحقایق را میشناخته و مستقیماً از آن نقل مطلب کرده است. دیگر آنکه بسیاری از مطالبی را که صدرا از بخشهای اشاریِ تفسیر غرائب القرآن نیشابوری نقل میکند، باز از افاضات نجمالدین رازی در بحر الحقایق است که احتمالاً نادانسته به نظامالدین نیشابوری منسوب میشود. دراین تحقیق، نمونههایی چند از این برداشتهای مستقیم و غیرمستقیم، مطرح و با مأخذ اصلی سنجیده شده است. بخش پایانی مقاله نیز به نمونههایی اختصاص یافته که در پژوهشهای معاصر دربارۀ اندیشههای عرفانی ملاصدرا، تحلیل و نظری عرضه شده، اما در واقع اختصاصی به او نداشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 347 تا 368
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید