جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات قرآن و حديث
> 1400- دوره 15- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1401
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 30
سال 1400
دوره 15 , شماره 1 پیاپی 29
دوره 14 , شماره 2
سال 1399
دوره 14 , شماره 1
دوره 13 , شماره 2
سال 1398
دوره 13 , شماره 1
سال 1397
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1395
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 20
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 19 ؛ پاییز و زمستان 1395
سال 1394
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1393
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1392
دوره 7 , شماره 13
سال 1391
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 1 (پياپي 11)
دوره 5 , شماره 2 (پياپي 10)
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
دوره 5 , شماره 1 (پياپي 9)
سال 1389
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1388
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1386
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
ادله جواز عقلی و نقلی تفسیر نزولی قرآن کریم
نویسنده:
مجید کرباسی فروشان، مهدی مهریزی، محمد علی ایازی، کاظم قاضی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سبکهای تفسیری، همچون تفسیر تنزیلی، نقش طریقی برای کشف مراد جدی الهی دارند. تردیدی نیست که هیچ دلیلی بر انحصار فهم آیات قرآنی به سبک ترتیب مصحف فعلی وجود ندارد. مسئله این پژوهش آن است که ضمن تأکید بر انتخاب روش روایت محور در مطالعات تفسیر تنزیلی و با رویکردی متفاوت، به بیان منظومه فکری مفسران قائل به فایدهمندی سبک تفسیر تنزیلی پرداخته و ادلّه عقلی و نقلی جواز تفسیر تنزیلی بهعنوان یکی از سبکهای تفسیری را مورد تحلیل قرار دهد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که ادله نقلی جواز سبک تفسیر نزولی عبارت است از: سبک نگارش مصحف امام علی (علیه السلام)، روایات عدم منع از تفسیر تنزیلی، ابلاغ و تعلیم وحی به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله). مهمترین ادله عقلی نیز عبارت است از: عدم انحصار روشهای شناخت و تفسیر قرآن، ترتیب توقیفی یا اجتهادی سور و وجود قرآن بهمثابه یک موجود زنده که در بستر نزولش شناخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی تبعیت از رجال دین با تمرکز بر آیه 31 سوره توبه
نویسنده:
علی رضایی کهنمویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اصلِ تبعیّتِ پیروان دین توحیدی اسلام از رجال و عالمانِ دین، عقلاً لازم و نقلاً مورد سفارش و تأکید قرآن کریم و احادیث است؛ اما درعینحال آسیبهایی متوجه روندِ این تبعیّت است. مقاله حاضر در راستای شناسایی یکی از خطیرترین مصادیقِ آسیبهای مزبور، بر آیه شریفه 31 سوره توبه تمرکز نموده و به روش توصیفی تحلیلی سعی در بازکاوی این آسیب داشته است. بر اساس قرائن موجود، میتوان به این نتیجه رسید که آیه شریفه، آسیبِ متوجه به تبعیتِ یهود و نصارا از رجالِ علمی و معنوی دینشان را ابتلا به شرکی نهان از جهت اعطای شأن ربوبیت تشریعی به رجال دین دانسته، که بازتاب عملی آن ابتلایِ نهانِ ایشان بهنوعی عبادت رجال دین است؛ بر این اساس میتوان گفت هر تبعیتی که ملازم با اعطای شأنی فراتر از طریقیّت محض بر متبوع باشد، مبتلای به آسیب مذکور گشته است. بیشک مُفاد آیه شریفه میتواند در حکم موعظهای برای امت اسلام و همچنین تعریضی بر سرنوشت ایشان در حوزه مورد بحث باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم و مؤلفههای دینداری خودمحور در قرآن کریم
نویسنده:
سهراب مروتی، بهروز سپیدنامه، صدیقه کرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دین هنگام دگردیسی از صورت الهی به صورت انسانی متلوّن و متنوّع میشود و در قالبهای جدیدی به نام سنخهای دینداری ظهور میکند. این مقاله بر آن است تا با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعهی یکی از جلوههای دینداری در قرآن کریم به نام خودمحوری، در قالب سه مؤلفه؛ عدم سیادت دین، توجیه و گزینش بپردازد. یافتههای به دست آمده مؤید آن است که فرد دیندار با عملکردهایی از جمله ارجح دانستن تشخیص خود بر تشخیص مرجعهای دینی، توجیه عملکردهای خودمحورانه و برخوردهای گزینشی و انتخابی، قسمتی از مسیر دینداری را بدون راهنما طی میکند. این عملکرد موجب آسیبرسانی به حیات فردی و اجتماعی دین میشود. زیرا این افراد از یک سو به خاطر عدم درکی جامع از دین، مسیر دینداری را همراه با خطا میپیمایند، و از سویی دیگر با ظهور این درکهای ناقص در فضای عمومی اجتماع، موجودیّت و موضوعیّت کامل دین خدشهدار میگردد و زمینه برای تحزّب و فرقهگرایی به وجود میآید. نتیجه اینکه دینداری خودمحور سیادت دین را در متن زندگی انسان به حاشیه میراند و در تقابل با مبناییترین مبحث دینداری در قرآن کریم یعنی «تسلیم» قرار دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 307 تا 331
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی علل و انگیزههای پدیده غلو از منظر قرآن کریم و عهدین
نویسنده:
حسین دشت بین، علی حسین احتشامی، حمید حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از انحرافات مشترک و مشابه در حوزه ادیان آسمانی این است که با وجود هدایتهای عقلانی و ارسال رسل و کتب الهی، انسان در گذر تاریخ به اسطورهسازی پرداخته و همت خود را معطوف به بزرگنمایی از اشخاص، نمادهای دینی و اشیاء پیرامون خود نموده که در اصطلاح دینی به آن «غلو» گویند. ازآنجاکه عوامل فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی متعددی در شکلگیری این پدیده دخیل بوده است، لذا هدف این نوشتار بررسی عوامل و زمینههای مشترک شکلگیری جریان غلو در عهدین و قرآن کریم میباشد. در این مقاله ابتدا به بیان تاریخچه، انگیزه و علل پیدایش غلو از منظر قرآن کریم و عهدین پرداخته شده و در ادامه، معیارهای مشترک شناخت غلو و اهداف مشترک مبارزه با غلو از منظر ادیان مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که از جمله معیارهای مشترک شناخت غلو از منظر ادیان آسمانی، انتساب ربوبیّت و الوهیت به غیر خدا و انتساب صفات اختصاصی خدا به غیر او به صورت مطلق است. اهداف مشترک مبارزه با غلو در ادیان آسمانی نیز عبارت است از آزادی از قید و بندهای خرافی و غیرعقلانی و تعیین محدوده و قلمرو تقدیس پیامبران که در این مقاله به تفصیل با ذکر شواهد و مثال، بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 279 تا 305
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابهامزدایی از تفسیر آیه 64 سورۀ مائده با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی
نویسنده:
علی گلستانی فر، نانسی ساکی، رسول بلاوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
دربارۀ پاسخ به چرایی قول یهود در آیۀ 64 سورۀ مائده، یعنی «دست خدا بسته است» و نیز چیستی مدلول آن میان مفسران و پژوهشگران اختلافنظرهایی وجود داشته و پرسشهای باقیمانده دربارۀ آیه، نیاز به بررسی مجدد این آیه و وجوه تفسیری آن را بازگو مینمایاند؛ لذا پژوهش حاضر وجوه تفسیری موجود دربارۀ آیه را با رویکردی تحلیلی ـ انتقادی، اعتبارسنجی کرده است. رهیافت عموم این وجوه، بهجز وجه دهم، ناصواب به نظر میرسد؛ ازاینرو، مقالۀ پیشرو با مبنا قرار دادن وجه تفسیری دهم و با تکیه بر روش تفسیری قرآنبهقرآن، بهرهگیری از قراین درون متنی و روایات موجود دراینباره به پرسشهایی دربارۀ آیه، مانند چیستی عقیدۀ انحرافی یهود و چرایی آن که منجر به قول اغلال ید شد، چرایی تثنیه آمدن «ید»، علت نسبتدادن عقیدۀ یادشده به همۀ یهودیان و کیفیت بسته شدن دست یهود پاسخ میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که منظور یهود از اغلالِ دست خدا، ناتوان دانستن خداوند در ابداع و امر و ناتوانی در تدبیر جهان است که در نگاه انسانگونه به خداوند ریشه دارد. تثنیه آمدن دو دست، از دو نوع قدرتنمایی خداوند در آفرینش خبر میدهد: توانایی بر خلق کردن و توانایی در امر و ابداع. همچنین، ناتوان شدن یهود در دستیابی به فتنهجوییها از کیفیت بسته شدن دست آنان پرده برمیدارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روش امام صادق(علیه السلام) در عرضه روایات بر قرآن کریم
نویسنده:
حامد جوکار، احمد جمالی گندمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام صادق (ع)
چکیده :
عرضه حدیث بر قرآن، به عنوان اصیلترین معیار سنجش احادیث، در منابع روایی بارها تاکید شده و درباره ابعاد مختلف آن خصوصاً اعتبارسنجی این احادیث و مراد از موافقت و مخالفت با قرآن، دیدگاههای مختلف و متعددی مطرح شده است. اما این موضوعِ حدیثی با نگاهی بیرونی مورد تحلیل قرار گرفته و چیستی و چگونگی آن به طور مستوفی بر پایه سیره معصومان (ع)، بررسی نشده است. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی، پس از استخراج روایات عرضه شده بر قرآن توسط امام صادق (ع) و تحلیل آنها، گزارهها و ضوابط چگونگی عرضه روایات بر قرآن کریم را ارائه مینماید. بر پایه نتایج این تحقیق در سیره امام صادق (ع)، علیرغم امکان عرضه همه روایات بر قرآن، شرط ابتدایی عرضه حدیث بر قرآنی، تردید و شبهه در معنا و صدور حدیث است. بر اساس نمونههای روایی عرضه توسط امام صادق (ع)، گستره مدلول قرآن در فرایند عرضه، مدلی مرکب از حداقل یکی از نص، ظاهر، اصول، گفتمان (شبکه مفهومی آیات) و مدلول تأویلی باطنی قرآن است. منظور از اصول قرآنی، گزارهها و مفاهیم ثابت و مورد پذیرش قرآنی است که در یک یا چند آیه، به تصریح بیان شده است. تفاوت این مفهوم با روح حاکم قرآن هم عدم دخالت ذوق شخصی و سلیقه در فرایند کشف و نیز ساده بودن دستیابی به آن است. به علاوه در مورد گفتمان قرآنی، بر اساس احادیث امام صادق (ع) باید آن را مجموعهای متشکل از آموزههای نهادینهشده قرآنی و در موضوعات مختلف دانست که با همبستگی معنایی، مفهومی خاص را منتقل میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخاطبان مسیحی قرآن؛ مروری بر دیدگاههای قرآن پژوهان غربی با تأکید بر دیدگاه سیدنی گریفیت
نویسنده:
سعید شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحثی که در تفسیر تاریخی قرآن مطرح میشود، شناخت مخاطبان این کتاب آسمانی است. در این زمینه، قرآنپژوهان غربی به مخاطبان مسیحی قرآن بیشتر پرداختهاند: آیا قرآن با فرقه یا گروه خاصی از مسیحیان گفتگو میکند؟ اگر چنین است، کدام فرقه؟ در مقالۀ حاضر، دیدگاههای تعدادی از قرآنپژوهان غربی در سه محور بررسی و بر دیدگاه سیدنی گریفیت تأکید شده است. وی معتقد است که مخاطبان مسیحی قرآن باید همان فرقههای آشنا در منابع اسلامی یعنی «نستوریان»، «یعقوبیان» یا «ملکانیان» باشند؛ نه گروههای یهودی-مسیحی که برخی دیگر از پژوهشگران غربی مطرح کردهاند. از دیدگاه گریفیت، قرآن دیدگاههای مسیحیان را که اغلب بهصورت شفاهی در محیط آن رواج داشته است طرح میکند و موضع انتقادی به آنها میگیرد. بنابراین، نمیتوان گفت قرآن از آنها اثر پذیرفته یا وام گرفته است. بهنظر میرسد که دیدگاه گریفیت بهویژه از این جهت – که مبتنی بر فرضیۀ اثرپذیری قرآن از منابع پیشین نیست – و نیز بدین سبب که مخاطبان قرآن را گروههایی شناختهشده و معاصر با ظهور اسلام میداند، نسبت به دیدگاههای کسانی که فرقههای یهودی-مسیحی پدیدآمده در مسیحیت متقدم را مخاطب قرآن میدانند، و نیز باورمندان به سهخدایی فیلوپونی در نجران که از سوی سی. جان بلوک مطرح شده، به نظرات مسلمانان نزدیکتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 255 تا 278
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی رویکرد ماهر جرار در برخورد با منابع سیره نزد شیعه
نویسنده:
فریده امینی، طاهره نعمتی، علی حسن نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
حدیث اسلامی خاصّه روایات سیره پیامبر (ص)، همواره مورد توجه خاورشناسان بود است و در چند دههی اخیر نیز توجه به این قبیل پژوهشها،گسترش یافته است. مقالهی «سیره اهل کساء: منابع قدیمی شیعی راجع به سیره حضرت محمد(ص)» نوشته ماهر جرار با نگاهی متفاوت و از دریچهی منابع اولیهی شیعه، در پی بررسی منابع قدیمی در خصوص سیره پیامبر(ص) برآمده است. دلیل پرداختن وی به موضوع مذکور، از آن جهت است که هیچ یک از پژوهشهای انجام شده توسط خاورشناسان، در خصوص سیره پیامبر(ص) از آغاز قرن بیستم به بعد، به طور ویژه منابع سیره و مغازی شیعی را مورد بررسی و دقت نظر قرار ندادند. پژوهش پیش رو با رویکرد تحلیل انتقادی برخی آسیبهای روشی، مبنایی و غایی مقاله جرار را استخراج کرده است، از جمله آسیبهای روشی، جایگزینی روش بازیابی منابع با روش بازسازی منابع، عدم ارائه ملاک در گزینش افراد، تتبع ناقص در منابع پژوهش؛ آسیبهای مبنایی اتهام عدم اهتمام شیعیان در سیرهنگاری، محدود نمودن منابع متقدّم شیعی در باب سیره، تحوّل و تطوّر متون روایی در جریان انتقال حدیث و در نهایت از نگاه سوگرانه جرار به منابع شیعی میتوان به عنوان آسیب غایی یاد کرد. وجه قوت اثر جرار پرداختن گشودن بابی برای سایر پژوهشگران در این حوزه مطالعات شیعه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر «حُمَید بن زیاد» بر انتقال حدیث راویان کوفی با تکیه بر الرجال نجاشی و الفهرست طوسی
نویسنده:
اعظم فرجامی، خدیجه مهدیان مهر، زهرا رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
شناسایی چهرههای علمی مطرح اما مغفول در تاریخ حدیث و رجال برای آشنایی با مراحل و تطورات پشت سرگذاشته این علم ضروری است. «حمید بن زیاد» از محدثان و راویان واقفی مشهور کوفی، در قرن سوم است که در اسناد احادیث و طرق کتابهای کوفیان، نامش فراوان دیده میشود. اطلاعات زندگینامهای و نسبشناسی درباره حمید بسیار اندک است؛ اما به کمک برخی عبارات نجاشی و طوسی میتوان گفت وی در اطراف کوفه زیسته و سپس مجاور مرقد امام حسین (علیه اسلام) در کربلا شده است. محدثان صاحبنام همچون کلینی، ابنعقده و ابو غالب زراری از حمید سماع یا اجازه روایت داشتند. کلینی سبب رواج منقولات حدیثی حمید در کتب اربعه است. با تکیه بر الفهرست طوسی و الرجال نجاشی دریافتیم روی همرفته بالغ بر 250 بار با واسطه حمید به کتابهای محدثان کوفه طریق داده میشود. بررسی سندی و شخصیتی این تعداد در دستهبندیهایی سه گانه انجام گرفت. آنچه در میان اساتید حمید برجسته مینماید، حضور چشمگیر سران واقفه مانند محمد بن حسن بن سماعه است. با تطبیق اسناد الفهرست طوسی و الرجال نجاشی با محور قرار دادن طرق حمید، میتوان گفت طرق نجاشی کاملتر و دقیقتر از طوسی، اسناد حمید را ذکر میکند. به نظر میرسد خلاصه کردن اسناد الفهرست توسط طوسی سبب افتادگیهای سندی در این کتاب شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل سندی روایات تفسیری شجرۀ ممنوعه و رابطه دلالی آن با اهل بیت (علیهم السلام)
نویسنده:
زهره اهوارکی، بی بی سادات رضی بهابادی، علی محمدی آشنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در آیات مربوط به سکونت حضرت آدم(ع) و حوا در بهشت، خداوند آنها را از نزدیک شدن به درخت معینی، نهی میکند که مفسران فریقین، در مورد چیستی این درخت وجوه مختلفی را مطرح کردهاند. برخی مفسران شیعه، با استناد به سه روایت از معصومان، شجرۀ ممنوعه را با وجود اهلبیت(ع) مرتبط دانستهاند. راستیآزمایی این قول بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورت صحت، میتواند دلالت آیاتی از قرآن را بر خلقت نوری اهلبیت(ع) به اثبات برساند. این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی، روایات یادشده را از حیث سند و محتوا ارزیابی کرده است. بررسیها نشان میدهد که لااقل یکی از این روایات، از اتقان سندی و متنی کافی برخوردار است. اما در سند دو روایت دیگر، خدشههایی وجود دارد؛ با این حال، شواهدی از عقل، قرآن و روایات، موجبات مقبولیت آنها را فراهم آورده است. تحلیل محتوایی این روایات نیز بر این مطلب دلالت دارد که درخت ممنوعه، از میوههای مختلفی برخوردار بوده؛ لیکن در بین میوهها، آنچه برای حضرت آدم(ع) و حوا جذابیّت داشته، علم محمد و آل محمد(ص) بوده است. مطابق این وجه، به نظر میرسد آیات شجرۀ ممنوعه، بر وجود نوری اهلبیت(ع) نیز اشارت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید