جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
شیعه پژوهی
> 1399- دوره 7- شماره 20
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 10 , شماره 25
دوره 9 , شماره 24
سال 1401
دوره 9 , شماره 23 اسفند 1401
سال 1400
دوره 8 , شماره 22 شهریور 1401
دوره 8 , شماره 21 پاییز و زمستان 1400
سال 1399
دوره 7 , شماره 20 بهار و تابستان 1400
دوره 7 , شماره 19 پاییز و زمستان 1399
سال 1398
دوره 6 , شماره 18 بهار و تابستان 1399
دوره 6 , شماره 17 پاییز و زمستان 1398
سال 1397
دوره 5 , شماره 16 بهار و تابستان 1398
دوره 5 , شماره 15 پاییز و زمستان 1397
دوره 4 , شماره 14
سال 1396
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1395
دوره 2 , شماره 8
سال 1394
دوره 2 , شماره 3 تابستان 1394
دوره 2 , شماره 2 بهار 1394
سال 1393
دوره 1 , شماره 1 زمستان 1393
عنوان :
بازخوانی نظریه افضلیت به ترتیب خلافت و پیامدهای آن
نویسنده:
مهدی فرمانیان ، عبدالرضا راشد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از ویژگیهایاساسی خلیفه و امام که مسلمانان دربارهاش اختلاف دارند بایستگی برتربودن او از سایر افراد امت است. برخی از علمای اهل سنت چنین شرطی را برای امام ضروری نمیدانند و تقدیم مفضول بر افضل را جایز میشمرند. در مقابل، شیعه امامیه و برخی از اهل سنت هرچند در ملاک افضلیت با هم اختلاف نظر دارند، آن را از شرطهای لازم امامت میدانند. بسیاری از اهل سنت در بحث افضلیت، مصلحت را در آن میدیدهاند که تا حد ممکن بحث از امامت را مسکوت بگذارند و در همین راستا و در دورههای بعد برای محو ماده نزاع، «ادعای افضلیت به ترتیب خلافت» را مطرح کردند. در این مقاله علاوه بر آنکه سیر تطور افضلیت را بررسی میکنیم، با استناد به آیات و روایات، ملاکهای افضلیت مانند علم، تقوا، شجاعت، جهاد و قدرت بدنی را مطرح، و معضل پیش روی این نظریه را تبیین میکنیم. به همین دلیل اهل سنت و حتی خلفای سهگانه مسائل را به افضل ارجاع، و او را بر دیگران ترجیح میدادند. اساسیترین پیامد این نظریه در بحث «تعارضات در روایات و قضاوتها» است که در این نوشتار با رویکرد توصیفیتحلیلی افضلیت امام و نظریه «افضلیت به ترتیب خلافت» و پیامدهای آن بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی و علل شیعهستیزی معاصر
نویسنده:
محمدرضا زارع خورمیزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شیعهستیزی در عصر حاضر شکل جدیدی به خود گرفته و رویدادهای گستردهتری را نسبت به گذشته رقم زده است. لذا ضروری است گونهها، علل و ماهیت آن، خصوصاً با هدف بررسی فرآیندبودن یا برنامهبودن شیعهستیزی معاصر بررسی، و به این پرسشها پاسخ داده شود که: انواع شیعهستیزی جدید و علل آن کداماند؟ آیا شیعهستیزی جدید فرآیندی طبیعی در ادامه شیعهستیزی تاریخی است یا برنامهای فراتر از آن است؟ یافتههای این پژوهش، با روش برهان انّی (بهرهگیری از دادههای معلولی برای کشف و توصیف علت) و استفاده ضمنی از تحلیل گفتمان، حاکی از این است که شیعهستیزی در مجموع به دو گونه شیعهستیزی دیرینه (تاریخی) و جدید (معاصر) تقسیم میشود و شیعهستیزی جدید را باید در دو قسم بیرونی (بیرون دنیای اسلام) و درونی (درون دنیای اسلام) دانست. شیعهستیزی معاصر بیرونی بیشتر برنامه است تا فرآیند، ولی شیعهستیزی معاصر درونی فرآیند بلندمدتی است که در شیعهستیزی دیرینه (تاریخی) ریشه دارد، اما در عصر حاضر تحت مدیریت شیعهستیزی بیرونی (برنامهای) در آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 307 تا 336
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حقیقت مجازات اخروی از دیدگاه صدرالدین شیرازی و جعفر سبحانی
نویسنده:
هادی معمار کوچهباغ ، جمال بابالیان ، رحمن بوالحسنی ، سید مرتضی علیانسب
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
جعفر سبحانی
چکیده :
قرآن کریم انسانها را به دو گروه بهشتی و دوزخی تقسیم کرده و وعده تحقق آن در قیامت را میدهد. میان متکلمان مناقشاتی پیش آمده است که حقیقت این پاداش و عذاب اخروی چه بوده و از کجا نشئت میگیرد. یکی از مباحث مطرح در علمالنفس نیز حقیقت و منشأ سعادت و شقاوت انسان است. به هر روی، متکلمان و فلاسفه درباره مجازات اخروی نظریههای مختلف بیان کردهاند. پژوهش حاضر، که از سنخ معرفةالنفس است، با روش توصیفیتحلیلی و با استفاده از اندیشههای کلامی و فلسفی انجام شد. هدف این تحقیق تحلیل هستیشناختی حقیقت مجازات اخروی از دیدگاه دو شخصیت متقدم و معاصر شیعه، ملاصدرا و سبحانی، است و به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که از دیدگاه ملاصدرا و سبحانی منشأ پاداش و عذاب اخروی و ظهور بهشت و جهنم چیست. نتایج پژوهش اشتراکات و افتراقاتی را نشان میدهد. اشتراکات عبارت از این است که حیات و حشر اخروی مرهون اتحاد بین علم و عمل و نفس انسان در دنیا است و ظهور ملکات در نشئه آخرت، بدن اخروی و ابدی را میسازد. همچنین، برخلاف تصور بسیاری از حکما، عذاب اخروی حاصل امور عدمی و نقصانهای دنیوی ناشی از تعلقات نفسانی است و پاداش بهشت زدودن آنها و کسب کمالات حقیقی با معارف الاهیه و اخلاق حمیده است. وجه افتراق اندیشه هر دو متفکر درباره شرور بر این نکته استوار است که ملاصدرا بر ذاتیبودن شرور و وجودیبودن آنها تمرکز دارد، اما سبحانی شر را از لوازم وجود خیر تلقی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی گستره کارکرد عقل در فهم معارف دین اسلام بر مبنای آیات و روایات
نویسنده:
سید علی میرشریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
عقل و دین در اسلام
چکیده :
رابطه عقل و دین و میزان دخالت عقل در دین از جمله مباحثی است که بهویژه در دوران تجدد به تأسی از مدرنیته غربی بهجدّ در جوامع اسلامی مطرح شده و مجادلات بسیار برانگیخته است. افراط در تعریف نقش گسترده عقل که گرتهبرداری از تفکر متجدد غربی است به آسیبهایی جدی در فرهنگ اسلامی منجر شده است. در این میان بررسی توان عقل بشری در فهم حقایق دینی ضروری است. از اینرو مسئله مقاله حاضر، بررسی گستره کارکرد و میزان کاربرد عقل بر مبنای آیات، روایات و سخنان اندیشمندان دینی است. در این تحلیل با تبیین دو حیطه عام و خاص استعمال عقل در درک معارف دینی، ماهیت هر یک از این وجوه عمومی و اختصاصی بررسی میشود. سپس کارکرد اختصاصی آن در دانش فقه به عنوان یکی از ادله اربعه بر محور قاعده ملازمه عقل و شرع تحلیل میشود. بر اساس منابع اصلی دین اسلام (آیات قرآن و روایات معصومان) و نیز نگرش عالمان دینی، نقش عام و خاص عقل در فهم عمومی و اختصاصی دین، محدود به حدودی است که منابع دینی تعیین کردهاند. از اینرو با وجود آیات و روایاتی که نقش عقل در آنها به طور برجسته مطرح شده و نیز قاعده ملازمه عقل و شرع که خود نمایانگر جایگاه رفیع عقل در فهم آموزههای دین و برخی از علل و حکمتهای احکام است، نمیتوان در همه تعالیم از عقل بهره جست. در واقع، عقل در اموری ناتوان از فهم است که در این بخش از آموزهها توصیه دین، تسلیم در برابر اوامر الاهی است، حتی اگر با فهم بشری در تعارض باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 283 تا 306
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موجودیت خارجی کتاب اثبات الرجعة فضل بن شاذان نیشابوری با تأکید بر نقل روایات کتابش در آثار متأخر از او
نویسنده:
مهدی فرخی ، مجید معارف ، عبدالهادی فقهی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از آثار مهدوی فضل بن شاذان، به جز اشاراتی که کتب فهارس به عنوان آنها داشتهاند، روایاتی نیز در آثار متأخر از او به دست ما رسیده است. با بررسی این منقولات در آثاری همچون الارشاد شیخ مفید، الغیبة شیخ طوسی، سرور اهل الایمان سید نیلی، کفایة المهتدی میرلوحی و المحتضر ابنحلی، از مجموع پنج کتاب اثبات الرجعة، الرجعة، حذو النعل بالنعل، القائم و الملاحم فضل با موضوع امام مهدی j، فقط کتاب اثبات الرجعة هویت تاریخی مییابد و اصالت و اعتبارش اثبات میشود. از کتاب القائم نیز فقط با اشاره ابنحلی در کتاب المحتضر اطلاع مختصری یافتهایم و از سه کتاب الرجعة، حذو النعل بالنعل و الملاحم اثری در دست نیست. کتاب الغیبة للحجة و کتاب الحجة من ابطاء القائم او نیز اصالتی ندارد، بلکه برخی از علمای متأخر، همچون محدث نوری، به فضل نسبت دادهاند. در بین کتبی که روایات فضل را نقل کردهاند، برخی همچون طبرسی در اعلام الوری و خاتونآبادی در الاربعین نیز بدون اشاره به منبع واسطه، روایات اثبات الرجعة را به واسطه دو منبع اصلی نقل روایات او (الغیبة و کفایة المهتدی) انتقال دادهاند.با بررسی روایات مهدوی منقول از فضل بن شاذان در آثار متقدمان، از بین پنج کتاب منسوب به وی در فهارس، نشان میدهیم که فقط اثبات الرجعة موجودیت خارجی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگری نقادانه و سنجشی نشانههای تشیع در سنایی غزنوی، عطار نیشابوری و جلالالدین مولوی بلخی
نویسنده:
سجاد واعظی منفرد ، حبیب حاتمی کنکبود
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بازتاب احساسات عرفانی و آموزههای عارفان در قالب سرواد و سروده را میتوان یکی از گستردهترین رهاوردهای عرفان ایران در درازنای تاریخ ادب پارسی دانست. باارزشترین نمود و نمایش پیوندهای تشیع و عرفان در ادب صوفیانه فارسی، وداد ائمه اطهار (ع)، و مهر شاعران عارف به اهل بیت نبی (س) و فرزندان امام علی (ع) است. در این پژوهش، به جهت همانندیها و پیوندهای فراوان سنائی، عطار و مولوی با یکدیگر، و ارزش این سه عارف شاعر در گذار تاریخی شعر عرفانی، شمیم و نشان تشیع در ایشان، با درنگ نهایی بر مولانا، همسنجی و کندوکاو میشود و اسناد و مدارک این زمینه بنیادین، کاویده و پژوهیده می گردد. درباره وابستگی شماری از بزرگان شعر و عرفان ایران به تشیع از دیرباز دیدگاههای گوناگونی وجود داشته، و از قول به تسنن تا قول به تشیع و همچنین قول به تشیع سنی و تسنن شیعیانه (شیعه گرا)، مجموعه ای از دیدگاهها را شاهدیم. در این نوشتار کوشش شده تا با بررسیهای ژرف، و بازنگری و بازخوانی سرودهها و یادبودهای سنائی، عطار و مولانا به برآیند و دستاوردی نوین و در خور نگرش، و روشن سازی کرانههایی از دلبستگی و پیوستگی مثلث شعر عرفانی با مذهب تشیع برسیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه پیامبر و امام: بررسی تطبیقی دیدگاه سید مرتضی و حمیدالدین کرمانی
نویسنده:
محمد ابراهیم پیشنمازی ، حمید رضا شریعتمداری ، محمد جاودان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
معرفت و شناخت فرستادگان الاهی و جانشینان آنها از مهمترین مسائل ادیان الاهی است. این مسئله از معرکه آرای اندیشمندان اسلامی نیز به دور نبوده و در تاریخ تفکر اسلامی همواره به آن توجه شده است. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر آشکار میشود که فرَق مختلف اسلامی درباره آن اظهارنظر کرده و منظومهای معرفتی راجع به آن شکل دادهاند. این پژوهش با محوریت بررسی آرای متکلمان امامیه و اسماعیلیه در این موضوع و با تمرکز بر دیدگاههای دانشمند بنام شیعی، سید مرتضی علمالهدی، و اندیشمند برجسته اسماعیلی، حمیدالدین کرمانی، به شیوه توصیفیتحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای، نضج یافته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نظام معرفتی سید مرتضی و حمیدالدین کرمانی درباره پیامبر و امام، در عین برخورداری از مشترکات فراوان، تفاوتهای بنیادین نیز دارد؛ مشترکاتی همچون برتری انبیا بر ملائکه، عصمت انبیا و امامان، ختم نبوت، جانشینی علی j، ضرورت نبوت و وجوب ایمان به همه انبیای الاهی. اختلاف بسیار چشمگیر این دو دیدگاه در تعداد، ادوار و القاب انبیا و امامان شیعه نیز مشهود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات عقلی و نقلی حیات، علم و تسبیح نطقی موجودات در تمام مراتب هستی با تأکید بر مرتبه ناسوت
نویسنده:
ابوالفضل فیروزی ، رضا الهی منش ، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالَم
,
هستی شناسی اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
از مسائل مهم و جنجالبرانگیز هستیشناسی که همواره محل مناقشه و بحث میان متکلمان، فلاسفه و عرفا و حتی پژوهشگران علوم تجربی بوده، مسئله «حیات، شعور، عشق و تسبیح در تمام مراتب وجود» است که تأثیر عمیق و گستردهای در اندیشه و رفتار آدمی دارد. در این پژوهش که به شیوه توصیفیتحلیلی و بر مبنای معارف و آموزههای قرآن، احادیث، ادعیه و نیز ادله عقلی، برهانی و عرفانی اسلامی انجام شده، نشان میدهیم همه هستی و مراتب آن از جمله مرتبه ناسوتی به قدر استعداد و تعین وجودی خود از حیات، علم و اراده برخوردار بوده و علاوه بر اینکه به زبان استعداد و حال، تسبیحگوی خدا هستند، به صورت قال (نطق) نیز تسبیح و تحمید حقیقی حقتعالی را میکنند که این نکته، مسئله اصلی این مقاله است. محدوده بررسیِ تسبیح موجودات، فقط موجودات غیرذیشعور، یعنی جمادات، نباتات و حیوانات است که در ظاهر اینگونه به نظر میرسد که این سه دسته از موجودات، فاقد علم و ادراکاند و تسبیح قولی برای آنان ممکن نیست. رأی برگزیده در این پژوهش به ارادی، آگاهانه و زبانیبودن تسبیح این موجودات (البته به زبان خاص هر موجود) اعتقاد دارد و فهم و نطق که در آیات قرآن و روایات به آن اشاره شده، دلیل بر این مطلب گرفته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 255 تا 282
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی و نقد روایتانگارههای طریحی در المنتخب
نویسنده:
محسن رفعت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
المنتخب اثر طریحی (متوفای 1087 ه.ق.) کتابی است که از هنگام نگارشش تاکنون، علاوه بر اثرگذاری فراوان بر گزارشگریهای واقعۀ کربلا، به سبب مؤلف، نثر ویژه و محتوای فضیلتسازش به آن توجه بسیار شده است. مسئلۀ پژوهش پیش رو که با رویکردی تحلیلیانتقادی و روش کتابخانهای سامان یافته، تحلیل و نقد رویکردها، تحریفها و متفرّدات برجسته روایی طریحی است که نخستین بار از این کتاب برخاسته و پایه نقل عالمان شیعه در قرون اخیر شده است. نحوه مواجهۀ طریحی با روایات عاشورایی و تأثیر شگرفش بر خوانش مقتلنگاران و بهویژه واعظان عاشورا اهمیت پرداختن به این اثر را دوچندان میکند. بر پایۀ یافتهها روایات کتاب المنتخب و نیز گزارش خاص نویسندهاش، گاه با سنّت، عقل، عرف، وقایع مسلّم یا روایات تاریخی دیگر ناسازگار یا ناپذیرفتنی است و حتّی برخی روایات با شأن امام معصوم b و خاندان ایشان همخوانی ندارد، به گونهای که رکاکت معنوی سبب بیپایهدانستن گزارش وی خواهد شد. از نتایج بهدستآمده میتوان در مطالعات حدیثی و پژوهشهای مقاتل عاشورایی بهره برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیینهای عاشورایی در دوره سلجوقی: زمینهها و فرصتهای مانایی
نویسنده:
مهتاب شورمیج ، محمد شورمیج ، منصور داداش نژاد ، علی آقانوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با سقوط دولت آل بویه (حک.: 334-447 ه.ق.) و به قدرت رسیدن سلجوقیان (حک.: 431-590 ه.ق.) برگزاری آیینهای عاشورایی، علیرغم سختگیریهای هیئت حاکمه در نیمه اول عصر سلجوقی، همچنان در میان امامیه استمرار داشت، و در منابع تاریخی کم و بیش گزارش شده است. پژوهش حاضر به آیینهای عاشورایی عصر سلجوقی، زمینهها و فرصتهای مانایی و برگزاری مراسم عاشورا، گونههای عزاداری امام حسینj، عزاداری سنیان حنفی و شافعی، عزاداری زنان، مناقبخوانی، مرثیهسرایی و تعزیه پرداخته است. یافتههای پژوهش با تکیه بر روش توصیفیتحلیلی نشان میدهد که زمینهها و فرصتهایی در دوره سلجوقی وجود داشته که سبب مانایی آیینهای عاشورایی بوده است. آیینهای عاشورایی، و زمینهها و فرصتهایی که موجب استمرار این آیینها شده، هدف این پژوهش است. آیینهای عاشورایی در این عصر خودجوش بوده است. هر زمان که شیعیان اوضاع و احوال سیاسی مناسب و فرصت مساعدی مییافتند، در ایام محرم، بهویژه روز عاشورا، آیینهای عزاداری مخصوص امام حسینj برپا میکردند. همان آیینهای عاشورایی که در عصر آل بویه وجود داشته، در این دوره هم کمابیش استمرار داشته و منقطع نشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید