جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش نامه مذاهب اسلامی
> 1399- دوره 7- شماره 14
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
سال 1402
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1401
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1400
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1399
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1398
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1397
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1396
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1395
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 2 , شماره 4 پاییز و زمستان 1394
دوره 2 , شماره 3 بهار و تابستان 1394
سال 1393
دوره 1 , شماره 2 پاییز و زمستان 1393
دوره 1 , شماره 1 بهار و تابستان 1393
عنوان :
بررسی تفکر ارجاء و تأثیر این تفکر در ظهور مرجئه
نویسنده:
سید کاظم میرجلیلی ، مرتضی نصراللهی ، احمد موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
تفکیکناپذیری ایمان از اعمال، از اصول بنیادین اسلام است و جدایی ایمان از عمل منجر به بیمحتواشدن دین، ورود به ورطه لاابالیگری، و هلاکت میشود. برخی از مسلمان در صدر اسلام با تفسیر به رأی و توجیه فلسفی و کلامی، به این عقیده ملتزم شدند که رابطه ایمان با عمل را انکار کنند، و بگویند لازم نیست سختیهای تکالیف را تحمل کرد. این نگرش به «تفکر ارجاء» شناخته میشود. تفکر ارجاء در اسلام، ابتدا رویکردی سیاسی داشت و با تصدیق همه فرقههای مخالف، در صدد اتحاد مسلمانان بود، ولی در قرن دوم رویکردی کلامی یافت و با تفکیک عمل از ایمان، به این باور رسید که ارتکاب گناه یا ترک واجبات ضرری به ایمان و نجات اخروی نمیرساند. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی در پی بررسی و نقد اندیشه ارجاء است و روشن میکند که قول مرجئه مبنی بر بیاثربودن عمل، شدت و ضعف نپذیرفتن ایمان، و برابری مؤمنان در مؤمنبودن، با فلسفه بعثت پیامبران و مفاد صریح بسیاری از آیات تعارض دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 146 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مذهب تشیع و تقریب مذاهب اسلامی در دوره عادلشاهیان
نویسنده:
محمود صادقی علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عادلشاهیان حکومتی شیعهمذهب بود که همزمان با تأسیس حکومت صفوی، به عنوان حکومتی محلی در دکن تأسیس شد. مؤسس این حکومت، مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی قلمرو خود اعلام کرد. از آنجا که مسلمانان قلمرو عادلشاه اغلب از اهل سنت بودند، عادلشاه پس از اعلام مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی حکومتش، رفتارهای مسالمتآمیزی در مقابل اهل سنت به کار گرفت. در دوره جانشینان یوسف عادلشاه، متأثر از جریانهای سیاسی موجود، از مذاهب مختلف اسلامی حمایت میشد. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای، حمایت شاهان این سلسله از مذاهب مختلف اسلامی و راهکارهای عادلشاهیان در جهت ایجاد وحدت بین اهل سنت و شیعه و همزیستی مسالمتآمیز این دو گروه مسلمان در قلمرو عادلشاهیان و همچنین پیامدهای این سیاستها در زندگی سیاسیاجتماعی مسلمانان از مذاهب مختلف در این دوره بررسی میشود. اتخاذ چنین سیاستهایی باعث شد شیعه و اهل سنت در قلمرو عادلشاهیان بهخوبی در کنار یکدیگر زندگی کنند. رقابتهای بین این دو گروه مذهبی بیشتر متأثر از اوضاع و احوال سیاسی موجود بود نه رقابتهای مذهبی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 208 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوک «موجودی شهودی صعودی» از منظر سید حیدر آملی
نویسنده:
مهری تاجیک کرد ، سعید رحیمیان ، محمد ابراهیم مالمیر ، رضا الهیمنش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عارفان، راهها و مراتب سلوک و قرب به حقتعالی را در قالب سه دسته کلی سامان دادهاند: سلوک زاهدانه - عابدانه، سلوک عاشقانه - عالمانه و سلوک عارفانه - عاشقانه. پیروان مکتب ابنعربی از منظری دیگر، سیر و سلوک را به دو گونه تقسیم کردهاند: الف. سیر غیرمستقیم از طریق سلسلة مراتب؛ ب. سیر مستقیم از طریق وجه خاصّ. سید حیدر آملی، به عنوان یکی از پیروان و شارحان مکتب عرفانی ابنعربی که رویکردی شیعی در باورهایش دارد، بر آن است که از میان طرق مذکور، «سلوک مبتنی بر جذبات الاهیه» که به عبارتی همان سیر و سلوک محبوبی است، راحتترین و نزدیکترین مسیر به سوی حق است. او در تصویر مقامات و منازل عرفانی از ادبیات عرفانی مکتب ابنعربی مدد جسته است. به باور او، این سیر و سلوک و مراتبش از دیدگاه او با مراتب کشف صوری و معنوی ارتباط دارد. این سیر سرانجام به مقام «او ادنی» و کشف معنوی در مقام «اخفی» که خارج از وصف است منتهی میشود. بررسی طریق سلوکی سید حیدر آملی علاوه بر آنکه میتواند تقریر دقیقتری از سلوک ابنعربی را پیش روی ما قرار دهد، یکی از طرق سلوکی مؤید به نصوص و باورهای شیعی را به ما معرفی خواهد کرد. در این مقاله، دادهها بر اساس شیوه کتابخانهای جمعآوری شده و در مسیر تحلیل اطلاعات و دادهها از روش توصیفیتحلیلی بهره بردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 258 تا 277
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علی (علیه السلام) در نگاه احمد بن حنبل
نویسنده:
مهدی زارعی ، علی اله بداشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پس از قتل عثمان، جریانی به نام عثمانیه در امت اسلام ظاهر شد که نهتنها علی (ع) را شریک در خون خلیفه مقتول میدانست، بلکه در اوضاعی که عموم امت اسلامی با او به عنوان خلیفه بیعت کرده بودند، مشروعیت خلافتش را انکار میکردند و بذر بغض به او را در جامعه میگستراندند. احمد بن حنبل در مقام رهبر جریان اهل حدیث بغداد در قرن سوم هجری، توانست مشروعیت خلافت علی (ع) را در قالب نظریه «تربیع» در امت اسلام نهادینه کند. میتوان این موفقیت را سرآغازی بر رسمیتیافتن جریان اهل حدیث با نام جدید «اهل سنت و جماعت» و بزرگترین نشان تقابل احمد با جریان عثمانیه تعبیر کرد، چنانکه میتوان گفت او به علی (ع) نگاهی محبتآمیز و توأم با ارادت داشته و ادله انتسابش به جریان عثمانیه دچار اشکالات سندی و متنی است و توان اثبات اتهام عثمانیبودن وی را ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 162 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد تقریبی محمدهادی معرفت با تأکید بر تفسیر الاثری الجامع
نویسنده:
محسن قمرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر جهان و برنامههای دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی، تقریب و تبیین راهکارهای آن با شرایطی که نه عدول از مواضع حقه شیعه باشد و نه پرداختن به مباحثی که موجب خلل در اتحاد بین مسلمانان شود، ضرورت فراوان دارد. محمدهادی معرفت از جمله نمادهای تقریب با حفظ عقاید و اصول در عصر حاضر در میان دانشمندان شیعه است. آثار وی بهویژه التفسیر الاثری الجامع گویای این مطلب است. مقاله حاضر مدل تقریبی محمدهادی معرفت را بر محور آخرین و مهمترین اثر تفسیری وی، یعنی تفسیر الاثری الجامع، تبیین میکند. رویکردهای مختلفی (سیاستگرا، تبیینگرا و تفکیکگرا) برای تقریب بیان شده است. نگارنده بر اساس استقرا و غور در التفسیر الأثری الجامع سبک تقریبی محمدهادی معرفت را سبکی تلفیقی تحت عنوان «تفکیکیتبیینی» تلقی کرده است. مهمترین وجوه تقریبی کتاب مذکور چنین است: گزینش عنوان مناسب، نقد منصفانه توأم با ادب، تعریفی نو از صحابه، ادبیات ملایم در ترویج عقاید شیعه، که هر یک از اینها با نمونههای عینی از متن تفسیر و تشریح و تحلیل در مقاله آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 244 تا 265
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی توقیفیت اسماء و صفات الاهی
نویسنده:
رحمان بوالحسنی ، علی فضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از مسائلی که دربارۀ اسماء و صفات الاهی میان صاحبنظران مطرح میشود این است که آیا اسماء و صفات توقیفی هستند یا نه؛ یعنی آیا ما میتوانیم هر اسم و صفتی را به خدا نسبت دهیم یا اینکه فقط مجازیم اسماء و صفاتی را نسبت دهیم که در نصوص دینی آمده است. در این مسئله چهار قول مطرح است: 1. توقیفیبودن اسماء و صفات که اکثر اشاعره، و در میان امامیه شیخ مفید و همچنین اباضیه و ماتریدیان به آن معتقدند؛ 2. توقیفینبودن اسماء و صفات که اکثر امامیه و معتزله و اکثر قریب به اتفاق فلاسفه و عرفا این قول را پذیرفتهاند؛ 3. توقیفیبودن اسماء و توقیفینبودن صفات که از میان اشاعره برخی مانند غزالی و فخر رازی و از میان امامیه حلی و میرداماد به آن معتقدند. همچنین، از سخنان ماتریدی نیز این سخن را میتوان برداشت کرد؛ 4. قائلان به توقف که جوینی از اشاعره قائل به توقف است. در اصطلاح فلاسفه و عرفا، مراد از «اسم» همان حقایق خارجی است که از آنها به «اسم تکوینی» تعبیر میشود و مراد از «توقیفیت» این است که هیچ حقیقتی از موطن و مرتبه خود تجاوز نمیکند. این تحقیق به روش توصیفیتحلیلی به نتایج فوق دست یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 314 تا 338
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مناظرات امام رضا (ع) بر مبنای نظریه گفتمانی لاکلاو و موفه
نویسنده:
محمود مقدس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از جمله ویژگیهای بارز سیره امام رضا (ع) در کنار همه صفات برجسته اخلاقی ایشان، مناظرات با نمایندگان ادیان و مذاهب گوناگون برای مقابله با برخی شبههافکنیها بود که هم از لحاظ محتوا و هم شگردهای مناظره حاوی نکات آموزنده و راهبردی بسیار است. مقاله حاضر در صدد است به این مناظرات از منظر گفتمانی بپردازد. از اینرو میکوشیم با ترسیم مختصاتی از نظریه گفتمانی لاکلاو و موفه به عنوان چارچوب نظری بحث، محتوای مناظرههای مذکور بررسی، و عناصر گفتمانی آن تبیین شود. پرسش اصلی این است که نشانههای گفتمانی مناظرات امام چه بود و چگونه موفق شد هژمونی گفتمان حاکم را با مفصلبندی خاص خود به پرسش بکشد. فرضیهای که به آزمون گذاشته میشود حاکی از آن است که مناظرات امام (ع) با مفصلبندی دالهایی چون حقانیت نبوت رسول اکرم (ص)، برگزیدگی و عصمت عترت حول دال مرکزی امامت توانست خود را در قالب گفتمان رقیب، که پاسخی شایسته برای تقاضاهای اجتماعی دارد، مطرح کند و با برهم زدن انسجام و وحدت گفتمان عباسی آن را دچار بحران، تزلزل و بیقراری کند و در نهایت هژمونی آن را به پرسش بکشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجه دریافت عقل کلامی و عقل فلسفی از صفات خبری از منظر سید مرتضی، قاضی عبدالجبار معتزلی و نصیرالدین طوسی
نویسنده:
مصطفی سلطانی ، محمد معینی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل فلسفی
,
عقل کلامی
,
صفات خبریه
,
الصفات الخبریة
,
عقل گرایی کلامی
,
صفات خبریه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
توحید و مباحث مربوط بدان، مانند اسما و صفات، از جمله مسائل بحثبرانگیز میان مذاهب اسلامی است. صفات خبری که در لسان آیات و روایات به آن اشاره شده، میان فرق مختلف اسلامی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و باعث شده است بعضاً مقوله مشبهه یا مجسمه، حربهای برای بیرونراندن از میدان اسلام باشد. فارغ از مذاهب مختلف اسلامی که در صفات خبری اختلاف نظر دارند، برخی از مکتبها نیز، مانند دو مکتب متکلمان و فلاسفه، علیرغم همسوبودن برخی از مبانی فکری و اعتقادیشان، دیدگاههای مختلفی مطرح کردهاند. در این میان، از شیعه یک متکلم (سید مرتضی) و یک فیلسوف (نصیرالدین طوسی) و از اهل سنت نیز یک متکلم (قاضی عبدالجبار معتزلی) انتخاب کردهایم تا بهرهوریشان از عقل فلسفی و عقل کلامی در بحث صفات خبری بررسی شود و اختلافات ایشان مقایسهای برای مبحث مد نظر باشد. هرچند این اندیشمندان، صفات خبری را قبول داشته و قائل به تأویل آنها هستند، اما روش هر کدام در ورود، خروج، استدلال و چگونگی تأویل، متفاوت بوده و اختلافات بسیار ظریفی دارند که در نوشتار حاضر بررسی میشود. روش بهکاررفته در این نوشتار توصیفی و تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 78 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معناشناسی صفات خبری ذاتی از دیدگاه ماتریدیه با تأکید بر اندیشه ابومنصور ماتریدی
نویسنده:
علی محمدی ، سیدلطف الله جلالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
الصفات الخبریة
,
صفات خبری ذات
,
صفات خبریه
چکیده :
از مباحث چالشی میان متکلمان مسلمان بحث صفات خبری ذاتی خداوند و اندیشههای متفاوت آنان در این مسأله است. نوشتار حاضر میکوشد با روش کتابخانهای و شیوه توصیفی تحلیلی اندیشهی ابومنصور ماتریدی را با استفاده از دو اثر قطعی به جای مانده از وی و نیز تفکر پیروان مکتب ماتریدیه پیرامون معناشناسی این مسأله بررسی و تحلیل نماید. ابومنصور ماتریدی و سایر ماتریدیان صفات خبری ذاتی خداوند را از متشابهات و یا دارای کاربرد مجازی دانسته، تمسک به ظاهر این دسته از الفاظ و عبارات را، به دلیل اینکه، منجر به تشبیه و تجسیم خداوند میشود جایز نمیدانند. ماتریدی گرچه در التوحید به جهت فضای فکری فرهنگی ماوراءالنهر که متأثر از جریان حدیثگرایی بود از اندیشه تفویض جانبداری کرده، اما در تأویلات اهلالسنة به سبب رویکرد عقلگرایی و تمایل حنفیان به رأی و قیاس ، ظواهر الفاظ حاوی صفات خبری ذاتی خداوند را، بر اساس دادههای عقلی، آیات محکم قرآنی و نظریات اهل لغت، تأویل نموده و از هر صفتی معنایی متناسب با توحید و یگانگی خداوند، اراده کرده است. ضمن آنکه با تضعیف دقت نظر ماتریدی در التوحید، رویکرد تأویل نزد وی تقویت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 8 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار و مبانی تشخیص محاذات مواقیت از منظر فقه مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمدحسین درافشان ، مهدی درگاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
معیار و مبانی تشخیص محاذات مواقیت، به عنوان یکی از مسائل نخستین در کتاب الحج، از جمله مباحثی است که دیدگاهها درباره آن از منظر فقه مذاهب اسلامی چندان هویدا نیست و تحقیقی موسّع و یکپارچه در این باره صورت نگرفته است. از اینرو، پرسش از معیار و مبانی تشخیص محاذات مواقیت برای احرام در حج و عمره از منظر فقه مذاهب اسلامی، مسئلهای است که نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی درخور است. اختلاف فقهای اسلامی در اتخاذ مبانی و معیارهای متفاوت در تصوّر محاذات مواقیت، اختلاف فتاوای آنان در تشخیص محاذات مواقیت را در پی داشته است؛ تا جایی که تتبع نویسنده نشان از مبانی و معیارهای هفتگانه در این زمینه است. واکاوی این نظریهها و بررسی و نقد ادله آنها نشان میدهد که تلفیقی از معیار دایرهای و وادیها، میتواند بهترین و یگانهترین راه تبیین صحیح محاذات مواقیت، البته با اطلاع از طول و عرض جغرافیایی و راهنماییهای اهل خبره باشد. این تحقیق با هدف شناخت اقوال و انظار فقهای مذاهب اسلامی و حدود و ثغور مبانی با تبیین صحیح محاذات مواقیت انجام شده، و نیل به این مَقصد در سایه توصیف و تحلیل گزارههای فقه مذاهب اسلامی، با گردآوری دادههای کتابخانهای میسر است که نتیجهاش تشخیص معیاری صحیح و دقیق از محاذات مواقیت همراه با تبیین و توضیح آن در قالب برخی اشکال هندسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 332 تا 369
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید