جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
هفت آسمان
> 1399- دوره 22- شماره 79
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 26 , شماره 87
سال 1402
دوره 25 , شماره 86
دوره 25 , شماره 84
سال 1401
دوره 24 , شماره 83
دوره 24 , شماره 82
سال 1400
دوره 23 , شماره 81
دوره 23 , شماره 80
سال 1399
دوره 22 , شماره 79
دوره 22 , شماره 78
سال 1398
دوره 21 , شماره 77
دوره 21 , شماره 76
سال 1397
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 73و74
سال 1396
دوره 19 , شماره 72
سال 1395
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 68 و 69
سال 1394
دوره 17 , شماره 67
دوره 14 , شماره 65 و 66
سال 1393
دوره 16 , شماره 63 و 64
دوره 16 , شماره 61 و 62
سال 1392
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 56 و 57
سال 1391
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1390
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50 تابستان 1390
دوره 13 , شماره 49 بهار 1390
سال 1389
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1388
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
سال 1387
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
سال 1386
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1385
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1384
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1383
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
سال 1382
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1381
دوره 4 , شماره 16 زمستان 81
دوره 4 , شماره 15 پاییز 81
دوره 4 , شماره 14 تابستان 81
دوره 3 , شماره 12و13 زمستان 80 و بهار 81
سال 1380
دوره 3 , شماره 9و10 بهار وتابستان 80
دوره 3 , شماره 11 پاییز 80
سال 1379
دوره 2 , شماره 8 زمستان 79
دوره 2 , شماره 7 پاییز 79
دوره 2 , شماره 6 تابستان 79
دوره 2 , شماره 5 بهار 79
سال 1378
دوره 1 , شماره 3و4 پاییز و زمستان 78
دوره 1 , شماره 2 تابستان 78
دوره 1 , شماره 1 بهار 78
سال 92
دوره 14 , شماره 56,57 زمستان 91 و بهار 92
سال 0
دوره 0 , شماره 52
عنوان :
رویکردهای مختلف درباره الوهیت در آیین بودا
نویسنده:
محمد رضائیان حق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در تعریف کلاسیک ادیان سامی، اعتقاد به وجود خداوندِ خالق، جوهره دین محسوب میشود، حال آنکه برخی نظامهای اعتقادی نظیر بودا، کنفوسیوس، تائو و آیین جین فاقد این جزءاند. برخی از محققان به سبب فقدان خدای خالق، آیین بودا را در زمره مکاتب الحادی در نظر میگیرند. هرچند محور آیین بودا، اعتقاد به وجود خالق نیست و هدف، رهایی انسان از رنج یا همان نیل به نیروانه است، با این حال ویژگیهای مشترکی میان آموزههای بودا و حقیقت مطلق وجود دارد. در میان مکاتب بودایی گرایشهای اعتقادی به خداوند را میتوان در سه رویکرد خلاصه کرد؛ نخست، مکاتبی که بودا و کسانی را که به مقام اَرهت (بودیستوه) رسیدهاند به مثابه خدا در نظر میگیرند؛ دوم، طرفداران نظریه پویشی که جهان و خدا را در حال صیرورت میدانند؛ رویکرد سوم تفسیری از خدا به عنوان حقیقت غایی است که در میان برخی از فیلسوفان بودایی با تعابیری نظیر «نیروانه»، «تُهیا و «دَرمه» بیان میشود. مطابق این دیدگاه، چون ماهیت اشیا بر ما پوشیده است، بنابراین، ما نمیتوانیم حقیقت را توصیف کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین جایگاه و جغرافیای «زیارت» در دیانت مسیحی
نویسنده:
مریم چراغی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در نظام ارزشهای دینی، زیارت به عنوان یکی از مواضع وفاق در ادیان وحیانی و غیر آن میتواند محل مداقه باشد، گرچه در رسوم و سلوک متفاوت یا مشابه باشند. زیارت، تاریخی طولانی دارد. قرنها مسلمانان به مکه، یهودیان به اورشلیم و مسیحیان نیز به سرزمین مقدس، جایی سرشار از نشان عیسی، قدم گذاشتهاند. در مسیحیت، آغاز زیارت مرتبط با مکانهای مقدسی است که تولد، زندگی و مصلوبشدن عیسی در آن روی داده است. زیارت، در بُعد اشتراک مفهومیاش، زائر را از مبدأ به حرکت درآورده و در مقصد ضمن حصول نوعی خودآگاهی معنوی به سامان میرساند؛ از دیگر سو، فرصتی برای او است تا در جهانی که میزید، به اکتشافی دینی و البته همچنان درونی نائل شود؛ این سیر حضوری ذاتاً حامل نوعی سیر شهودی است. در این نوشتار، که به روش کتابخانهای انجام شده است، میکوشیم از رهگذر بررسی مفهوم دینی و معنوی «زیارت» و بیان اهداف، اهمیت این تجربه مشترک دینی در مسیحیت را بکاویم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تانّیشو: سخنان شینران، مؤسس مکتب آیین بودای جودوشینشو
نویسنده:
ابوالقاسم جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تانّیشو یکی از کتابهای مقدس و در عین حال مختصر و مهم آیین بودای جودوشینشو یا سرزمین پاک در ژاپن است که سخنان و تعالیم شینران درباره راه آسان از طریق ذکر نام آمیدا را در مقابل راه دشوار رهروان بودایی توضیح میدهد. سخن شینران این است که عهد آمیدا در متون مقدس مکتب سرزمین پاک، مبنی بر نجات افرادی که به او ایمان دارند و بر اساس این ایمان نام او را بر زبان میرانند، همهشمول است و نیازی به انجامدادن اعمال سخت و مطالعات متون مقدس، که جزء احکام دِیرنشینی بودایی است، ندارد. این عهد نخستین، فراادراک بوده و تحت تأثیر اعمال و اندیشههای افراد نیست و بیانگر شفقت محض آمیدا به موجوداتی مانند ما انسانهای معمولی و غیررهرو بودایی است که توان رسیدن به روشنشدگی را نداریم. اثر وضعی نمبوتسو که ذکر نام آمیدا است، تولد در بهشت آمیدا یا سرزمین پاک و سعادت عظیم، پس از مرگ است که موجب رسیدن به روشنشدگی در آن عالم میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت یا افسانه: ارزیابی دانشمندان مسلمان از «حافظه تاریخی»
نویسنده:
نویسنده : حسین مدرسی طباطبایی ، مترجم:محمد جاودان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دانشمندان مسلمان معتقدند گزارش متن یا حادثهای اگر با حافظه تاریخیِ جمعیِ جامعه در همه اعصار و در طی نسلها تأیید شود میتواند گزارشی یقینآور و قطعی تلقی شود. کسانی گفتهاند اگر در اعتبار حافظه تاریخی تردید شود بنیاد دو نهاد دین و تاریخ بهکلّی ویران خواهد شد، چون هر دو به نحوی راسخ بر حافظه تاریخی بنا شدهاند. با این همه، دانشمندان مسلمان از این امکان نیز آگاه بودند که هماهنگی ناآگاهانه و ارتجالی اذهان به سبب احساس مشترک یک جامعه، میتواند انگاره مشترکی را بیافریند که گفته یا حادثهای را به آگاهی جمعی و باوری مشترک برای نسلهای آینده تبدیل کند و آنچه را ما «حافظه تاریخی» مینامیم به وجود آورد. آنها میدانستند که روایتها ثابت نیستند و میتوانند در طول زمان تغییر کنند، همچنین ممکن است مردم منابعی دیگر، از جمله تفسیر خود از حادثهای را بر مشاهدهشان بیفزایند و درنتیجه، آگاهی جمعی و باور مشترکی شکل بگیرد که حقیقتی در آن وجود ندارد. آنها میدانستند که شنیدن حادثه یا خبری برای بار نخست، میتواند اثری عمیق بر ذهن بگذارد که همواره آن حادثه یا خبر را در ظرف همان فهم نخست به یاد آورد. بنابراین، چگونه میتوان اثبات کرد که مصداقی از حافظه تاریخی واقعاً درست است و صرفاً شایعهای نبوده که مردم در مقطع زمانی خاصی آن را باور کرده، یا خواستهاند باور کنند، و آن را برای یکدیگر نقل کرده و [سپس] نسلبهنسل انتقال دادهاند؟ خطّ فاصل میان حقیقت و شایعه چیست و چه هنگام حافظه تاریخی، حقیقت، یعنی رخدادِ واقعی حادثهای یا بیان گفتهای، را مینُمایاند؟ در سنت اسلامی، در چنین مسائلی شرایطی پیشنهاد کردهاند تا مجال خطا را محدود کند و اعتبار حافظه تاریخی را به مثابه راوی امین و مخبر صادقِ وقوع عینی و خارجی رخداد افزایش دهد. این مقاله بر آن است تا شرایط پیشنهادی را مطرح کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی تکفیر از نگاه شیعه بر اساس دیدگاه محمدباقر مجلسی
نویسنده:
محمود علیخانی کشکک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
بر اساس قرآن کریم و روایات اسلامی، کسی که به زبان شهادتین جاری کند مسلمان است و در پناه اسلام جان، مال و عرضش در امان است و هر گونه تعرضی به او حرام است. علمای آگاه و بزرگ شیعه و سنی، در طول تاریخ کوشیدهاند تعریف جامع و مانعی از «تکفیر» و علل و عواملش مطرح کنند؛ از جمله این علما مجلسی، محدث بزرگ شیعه، است. او به پیروی از قرآن و سنت بر این مطلب تأکید دارد که ذکر شهادتین برای اسلام ظاهری کفایت میکند و گویندهاش در احکام ظاهری با دیگر مسلمانان فرقی ندارد. مجلسی مسلمانان را از تکفیر یکدیگر بر حذر میدارد و تأکید میکند که هر کسی صلاحیت تکفیر دیگران را ندارد، و شخصی که متهم به کفر شده است، باید بر او اتمام حجت شود. پس اگر کفرش آشکار شد تکفیر میشود، در غیر این صورت کسی که اسلامش به یقین دانسته شده است، با شک از او زائل نمیشود؛ و تکفیرش برخلاف مبانی اسلام است. به نظر میرسد این متفکر با اینکه از نظر مفهومی «تکفیر» را دقیق مطرح کرده و معیارهای سختی برای تحققش معرفی کرده است، ولی در مصداق، التزام کاملی به آن معیارها نشان نداده و برخی از مسلمانان، مانند فلاسفه و صوفیه، را تکفیر کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیندریسِز، بارقه وجدان، در رنسانس انگلیسی
نویسنده:
نویسنده: رابرت. ای . گرن ، مترجم : علی مهجور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله نخست توضیح داده میشود که واژه «سیندریسز» (Synderesis) چگونه به زبان انگلیسی راه یافت و برای چه مفهومی به کار رفت. سپس روند رواج کاربرد آن در آثار نویسندگان قرون وسطا بررسی، و از این رهگذر به آثار فیلسوفان و قدیسان مراجعه میشود. در این دوره، بر اصطلاح «سیندریسز» به عنوان بقایای بهجامانده از صورت خدا تأکید شده و قدیسان از آن به عنوان بارقه بهجامانده از شعله آفرینش خدا در نهاد انسان یاد میکنند. به باور فیلسوفان قرون وسطا، هرچند انسان در اثر گناه اولیه آلوده شده و به زمین هبوط کرده، اما وجدان ودیعهای الاهی در روح انسان است که آدمی را به افعال درست هدایت میکند و از انجامدادن کارهای نادرست باز میدارد. با شروع نهضت اصلاح دینی، هرچند تأکید بر وجدان باز هم در امتداد دیدگاههای قبلی است، ظهور رنسانس سبب میشود از «سیندریسز» و مفهوم «وجدان» به عنوان عنصر مهمی در جهت اهمیتیافتن تصمیم انسان و انسانمحوری استفاده شود. این مفهوم در قالب عباراتی همچون «غریزه طبیعی»، «شمع روح»، «قله ذهن» و «بارقه وجدان»، بارها در آثار نویسندگان قرنهای شانزده و هفده و هجده تکرار میشود و شاعران و نویسندگان از آن به عنوان مفهومی دینی که میتواند پشتوانه انسانگرایی رنسانس باشد، استفاده کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید