جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ذهن
> 1399- دوره 21- شماره 83
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
سال 1402
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1401
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1400
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1399
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1398
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1397
دوره 19 , شماره ویژه نامه فلسفه عرفان
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1396
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1395
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67 زنمستان 1395
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1394
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1393
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1392
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1391
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1390
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1389
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1388
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 36,37
سال 1387
دوره 9 , شماره 34,35
دوره 9 , شماره 33
سال 1386
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1385
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1384
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1383
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1382
دوره 4 , شماره 15,16
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1381
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 11,12
دوره 3 , شماره 10
سال 1380
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 6,7
دوره 2 , شماره 5
سال 1379
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
آگاهی به مثابه کیفیت بود (بررسی دیدگاه نیگل)
نویسنده:
ابوالقاسم هاشمی ، احمدرضا همتی مقدم ، هادی صمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 110 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلالت الهام فجور و تقوا در آیه هشتم سوره شمس بر معرفت حضوری
نویسنده:
علی اصغر محمدزاده ، مجید ابوالقاسم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع این مقاله بررسی دلالت آیه هشت سوره شمس بر معرفت حضوری اخلاقی است. تعدادی از اندیشمندان مسلمان الهام تقوا و فجور را از جنس علم حضوری میدانند. در مقاله تلاش شده است اثبات شود که احتمال حضوری خطاناپذیربودن معرفتهای اخلاقی در آیه مردود است. اهمیت این مسئله رفع مصونیت از خطا در معرفتهای اخلاقی میباشد. ابتدا دو ادعا مبنی بر وجود معرفت حضوری اخلاقی ذکر میشود. در ادامه الهام با توجه به منابع لغوی، تفاسیر و تبینهای عقلانی، معناشناسی میگردد. مطابق معنای الهام ظاهر آیه اطلاق دارد و شامل انواع معرفت حضوری و حصولی بدیهی میگردد. در ضمن سعی شده است برخی کلیدواژههای مربوط به علم حضوری در قرآن مانند قلب و فطرت بررسی شوند که دلالتشان بر معرفت حضوری اخلاقی اثبات نمیگردد. درنهایت احتمال دلالت آیه بر معرفت حضوری رد میشود؛ چون طبق استدلالهای عقلانی، وجود این نوع معرفت محال به نظر میرسد. پس آیه نسبت به آن انصراف دارد. از این جهت نتیجه گرفته میشود الهام فجور و تقوا میتواند انواع دیگری از معرفت مثل بدیهی اولی و فطری منطقی را شامل گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش نظریه تطابق عوالم در علم الهی و حل معضل اصلی معرفتشناسی در نظام صدرایی
نویسنده:
عبدلله نصری ، جلیل محمدی خانقاه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ملاصدرا نظریه تطابق عوالم را از عرفان برای اثبات علم تفصیلی خداوند در مقام ذات وارد فلسفه خویش مینماید. ایشان بدون کمترین انحرافی از اصالت وجود و بدون آنکه کوچکترین آسیبی به وجود بحت و صرف و بسیطبودن خداوند برسد، حضور ماهیات را در عوالم برتر و حتی عالم الوهیت به اثبات میرساند؛ آنگاه با توجه به علم خداوند به ذات خویش، علم خداوند به جمیع اشیا و ماهیات را در مقام ذات به اثبات میرساند. چگونگی حضور ماهیات در عوالم برتر که ثمره تطابق وجودی عوالم است، دستاوردی است که نه تنها علم الهی بلکه معضل اصلی معرفتشناسی یعنی چگونگی حکایتگری مفهوم ذهنی نسبت به خارج را نیز حل مینماید. ملاصدرا وحدت ماهیت را در دو موطن عین و ذهن مسلم میداند و از سوی دیگر اینهمانی وجودی را مناط علم و منشأ تطابق ماهوی معرفی میکند. با توجه به حدّ وجودبودن ماهیت و تفاوت درجه وجود عینی و ذهنی، چگونگی تطابق ماهوی عین و ذهن محل سؤال بوده و حلّ آن در فهم چگونگی تطابق عوالم است که مسئله مورد پژوهش ماست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل استعاره های مفهومی واژه «آیه» در قرآن
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا ، شیما حمیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
نظریه استعاره مفهومی به عنوان یکی از مهمترین نظریههای زبانشناختی با برقراری نگاشت میان دو حوزه مبدأ و مقصد عمل میکند و از حوزه حسی و شناختهشده برای فهم حوزه کمتر شناختهشده بهره میجوید. استعارههایی که در ارتباط با واژه آیه مطرح شدهاند، با ساختاربخشی جزئی، آن را از ابعاد مختلفی در کانون توجه قرار میدهند. هر استعاره با متمرکزشدن بر یک جنبه از مفهوم «آیات» به ما اجازه میدهد یک جنبه از مفهوم آیه را به واسطه مفهوم دیگری مانند ابزار، باران، کالا یا قصه که با وضوح بیشتری تعریف شده است، درک کنیم. استعاره مرتبط با ابزار، مفهوم سیستم از معنای آیه را برای درک کارکرد و پیامدهای آن روشن میسازد. استعاره قصه، ظرفیت آیات در برجستگی محتوا را به تصویر میکشد و استعاره باران، پیشروی آیات به سوی هدف مد نظر نشان میدهد. استعاره کالا نیز هشداری به مخاطبان در جهت تبدیلنشدن به تاجرانی زیاندیده در صورت استفاده نادرست از آیات است. همپوشانیای که میان این استعارهها وجود دارد، پیدایش تدریجی یک سطح را نشان میدهد. این همپوشانی به دلیل وجود تضمنهای استعاری است که استعارههای آیه را به یکدیگر پیوند میدهد و آنها را با یکدیگر منسجم میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی معرفتشناختی جهان فرهنگی قرآن
نویسنده:
سیدحسین فخرزارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
جهان فرهنگی قرآن شالودهساز اصول و قواعد ساختاری و شناختاری است که با اتکا بر جهانبینی الهی تفسیر جامعی از زندگی سعادتمند بشری در یک سازة منطقی ارائه میدهد. در این سازه، شاخص تمایز برای معرفت در نگاهی کثرتگرایانه دیده میشود که تمام جنبههای اکتسابی و فطری شناخت انسان و نیز عقل عملی او به عنوان مبانی معرفتشناختی مورد توجه قرار میگیرد. در جهان فرهنگی قرآن، دستگاه معرفتی چونان گفتمانهای معاصر صرفاً بر نگاه آلی و تکسویة تجربی سامان نیافته، بلکه بر دادههای متافیزیک نیز تأکید دارد که ضمن وجود ضمانت صدق، میزان خطاناپذیریاش از جمله در داوریهای فرهنگی واجتماعی اندک است. در این حوزه، متناظر با حوزة هستیشناختی، نگاهی جامع حاکم است که هم به شیوههای مبتنی بر مشهودات بیرونی توجه دارد و هم شهودات درونی را از دایرة نظر دور نمیدارد. وحی در این گفتمان به عنوان منبع خطاناپذیر قلمداد میشود و منابع و ابزارهای دیگر شناخت این جهان فرهنگی از جمله ادراک عقلی، حواس، تاریخ و ادراک حضوری در کنار وحی در رتبة بعدی قرار دارند که به این هویت گفتمانی انتظام ویژهای میدهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل ماهیت ادراک حسی در نگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
عسکر دیرباز ، حسام الدین مؤمنی شهرکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تصورات حسی بخشی از ادراکات تصوری جزئی هستند که در سایه برقراری ارتباط مستقیم حواس ظاهری با محسوسات خارجی به دست میآیند و شناخت ماهیت آنها در فهم مباحث گوناگون معرفتشناسی کارگشاست. نگارندگان با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال تبیین و تحلیل ماهیت ادراک حسی در نگاه صدرالمتألهین از رهگذر بررسی چیستی ادراک حسی، تبیین نظرات ادراک حسی، بررسی رابطه احساس و ادراک حسی، ترسیم فرایند شکلگیری ادراک حسی و سنخشناسی علم نفس به احساس و ادراک حسی از منظر ایشان هستند. ملاصدرا میان احساس و ادراک حسی تمایز ایجاد نموده، صورت حسی را در تمام مراحل احساس و ادراک حسی مجرد میداند. به باور وی علم نفس به وجود معرفت حسی از سنخ علم حضوری است؛ اما علم به صورت ذهنی ادراک حسی از سنخ علوم حصولی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تکنولوژی «سیستم های هوشمند» مبتنی بر فلسفه پساپدیدارشناسی دون آیدی
نویسنده:
سیدعلی هاشمی ، علیرضا منجمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فهم بایسته سیستمهای هوشمند و یا به عبارتی سیستمهای مبتنی بر تکنولوژی «هوش مصنوعی» نیازمند یک دستگاه و چارچوب فلسفی مناسب است. به باور نویسندگان این مقاله پساپدیدارشناسی دون آیدی این چارچوب را فراهم میکند. ما در این مقاله برآنیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا دون آیدی برای تحلیل سیستمهای هوشمند مناسب است و چارچوب تحلیلی وی چه امکاناتی خاصی را برای تحلیل این نوع سیستم ها فراروی ما مینهد. در ادامه نشان دادیم تحلیل تکنولوژی در دو سطح خُرد و کلان ما را نه تنها از مواجهه خوشبینانه یا بدبینانه صرف و پیشین بر حذر میدارد، بلکه مطالعات پسین بخش مهمی از این تحلیل خواهد بود؛ در حالی که آموزۀ دترمینیسم تکنولوژیک را نیز بر نمیتابد و علاوه بر این ویژگیهای خاص سیستمهای هوشمند همچون «خودکاربودن»، «استقلال نسبی از طراح»، «یادگیری از محیط»، «تکمیل نظام قوانین پایه»، «درجهای از تعینناپذیری و پیشبینیناپذیری»، «امکان تلفیقشدن و یکپارچهشدن این سیستمها با دیگر سیستمهای هوشمند انسانی یا غیر انسانی» در تعیّن نحوه «نسبت» آنها در سهگانه انسان- ابزار- جهان میبایست مورد ملاحظه قرار گیرد. در پایان نشان داده شد که چگونه تحلیل در سطح خُرد در چهار محور (تجسد، هرمونتیکی، غیریت و زمینه) تکنولوژیهای هوشمند را طبقهبندی کرده، راههایی برای مواجهه با آنها پیش رویمان میگشاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید