جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه تحلیلی
> 1399- دوره 17- شماره 37
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 20 , شماره 43
سال 1401
دوره 19 , شماره 42
دوره 19 , شماره 41
سال 1400
دوره 18 , شماره 40
دوره 18 , شماره 39
سال 1399
دوره 17 , شماره 38
دوره 17 , شماره 37
سال 1398
دوره 16 , شماره 36
دوره 16 , شماره 35
سال 1397
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
سال 1396
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
سال 1395
دوره 13 , شماره 30
دوره 13 , شماره 29
سال 1394
دوره 12 , شماره 28
دوره 12 , شماره 27
سال 1393
دوره 11 , شماره 26
دوره 11 , شماره 25
سال 1392
دوره 10 , شماره 24
دوره 10 , شماره 1 پیاپی23
سال 1391
دوره 9 , شماره 2 پیاپی22
دوره 9 , شماره 1 پیاپی21
سال 1390
دوره 8 , شماره 2 پیاپی20
دوره 8 , شماره 1 پیاپی19
سال 1389
دوره 7 , شماره 2 پیاپی18
دوره 7 , شماره 1 پیاپی17
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 5 , شماره 1 پیاپی 13
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 پیاپی 12
دوره 4 , شماره 1 پیاپی 11
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 پیاپی 8
دوره 3 , شماره 1 پیاپی 7
سال 1384
دوره 2 , شماره 4 پیاپی 6
دوره 2 , شماره 3 پیاپی 5
دوره 2 , شماره 2 پیاپی 4
دوره 2 , شماره 1 پیاپی 3
سال 1383
دوره 1 , شماره 2 تابستان
دوره 1 , شماره 1 بهار
عنوان :
کارآمدی عقلانیت سیستمی در مواجهه با بحران کرونا
نویسنده:
مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عقل برای حل یا مهار بحران فردی و اجتماعی، ابزاری مطمئن تصور میشود و عقلانیت ایجاد شده در پرتو آن مجموعهای از اقدامات را به هم پیوند میزند. برخی از اندیشمندان فقط عقلانیت علمی یا برتری آن را پذیرفتهاند و برخی دیگر دامنهی عقلانیت را تا حدی گسترانیدهاند که عملکرد انسان در ساحت زندگی روزمره و یا ارزشگذاریهای اخلاقی را نیز در برمیگیرد. در عقلانیت سیستمی هیچ عقلانیت هژمونیک یا مسلطی که داعیهی برتری داشته باشد و بخواهد به تنهایی به زندگی شکل دهد، وجود ندارد. با عقلانیت سیستمی، هر خردهسیستم اجتماعی بسته به درجهی حساسیت خود، که همنوایی نام دارد و شبیه به حس همدلی در انسانهاست، به تغییرات و اختلالات محیطی برای سلامت و بقای خردهسیستم و جامعه واکنش نشان میدهد. برای مثال، در بحران ناشی از بیماری کرونا خردهسیستمها در جهت یک هدف کلی هر یک از مسیر خاص خود باید حرکت کنند، زیرا عقلانیت هیچ خردهسیستمی به تنهایی نمیتواند بر تبعات آن غلبه کند. برخورد ضعیف برخی جوامع با بیماری کرونا با وجود بهرهمندی از اقتصاد قوی و عقلانیت علمی و تکنولوژیکی فعال و پیشرفته میتواند به دلیل ابتنای بیش از حد بر عقلانیت اقتصادی و یا علمی باشد. برای نشان دادن توانایی عقلانیت سیستمی و ضعفهای عقلانیت علمی و تکنولوژیکی در نپذیرفتن محدودیتهای عقلانیت انسانی و در ترغیب مردم به تغییر سبک زندگی، با تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق مطالعهی کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی بعد از تعریف حوزههای تأثیر عقلانیت و نقد یکهتازیِ عقلانیت علمی به تبیین ضعفهای ساختاری در تحقق عقلانیت سیستمی میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناکارآمدی مفهوم تطابقی صدق در فلسفهی علم پوپر
نویسنده:
تورج الهوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کارل پوپر در نسخهی آلمانی منطق اکتشاف علمی اشاره میکند که در منطق علم به نوعی که وی آنرا مطرح کردهاست، کاملا ممکن خواهد بود که مفاهیم صدق و کذب به کار گرفته نشوند. اما دیدگاه وی در مورد صدق پس از آشنایی با نظریهی سمانتیکی صدق تارسکی در 1935 به صورتی بنیادی تغییر کرد به گونهای که گویی نظریهی صدق تارسکی، و تفسیر خاصی که از آن ارائه میکرد، در توافق کامل با دیدگاههای او در حوزههای مختلف فلسفه است. اگر چه تفسیر خاص پوپر از نظریهی صدق تارسکی توسط فیلسوفان دیگر به چالش کشیده شده و مورد نقدهای بسیاری قرار گرفتهاست اما بیشتر این نقدها، در پی نشان دادن ناسازگاری تفسیر خاص پوپر با نظریهی سمانتیکی صدق تارسکی بودهاند. در این مقاله نشان داده میشود که حتی به فرض درستی برداشت وی از نظریهی صدق تارسکی، مفهوم تطابقی، عینی و مطلقِ صدق چنان که مد نظر پوپر بود با توجه به ایدهی متافیزیکی وی در مورد ساختار واقعیت (واقعیت با بینهایت یا تعداد نامعینی لایه)، کارآیی خود را از دست خواهد داد یا در بهترین حالت، کارآییای حداقلی خواهد داشت و بر خلاف رأی پوپر، نقشی محوری در فلسفهی علم وی بر عهده نخواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا نظریههای بدیلِ علمی میتوانند معقولیت علمی را به چالش بکشند؟
نویسنده:
امیر حاجی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از دلایل قرائتهای نسبیگرایانه در قبال علم، عدم امکان توجیه تصمیمِ دانشمندان در قبال نظریههای علمیِ متعارض یا بدیل است. نسبیگرا مدعی است موقعیتی وجود دارد که در آن دانشمندان هیچگاه نمیتوانند بین نظریات بدیل داوری کنند. از دید مقاله، یک نظریه بدیل تنها زمانی میتواند معقولیت علمی را به چالش بکشد که دو شرطِ «کاستی روششناختی دانشمندان» و «وجود نظریات بدیل» در زمانِ مشخص تصمیمگیری برقرار باشند. یک گرایش عمده برای مقابله با نسبیگرایی تلاش در تکمیل و تجهیز روششناسی دانشمندان در هنگام رویارویی با نظریات بدیل است. اما این مقاله معطوف به بررسی و ارزیابی «امکان وجود نظریه بدیل» است. برای این منظور، تلاش میشود با اشاره به تعاریف مختلف این مفهوم نشان دهیم برای توجیه «بدیل» بودن یک نظریه، باید شرط استقلال آن از نظریه فعلی برآورده شود. برای این منظور باید «صورتبندی کاملی» از نظریههای رقیب وجود داشته باشد. بنا به استدلال این مقاله، دست یافتن به این صورتبندی کامل جهت احصا تمام توانشهای تبیینی و استلزامهای تجربی نظریه، امری تاریخی و منوط به بروز نظریه موفق بعدی است. بنابراین تنها «پس از تصمیمگیری» و اتخاذ موضع میتوان یک نظریه را به نحوی موجه بدیل دانست. بنابراین ادعای نسبیگرا دچار تهافت (ناسازگاری) است زیرا نخست باید اعتبار تصمیم دانشمندان را پذیرفته باشد تا بتواند بدیل بودن را به نظریهای نسبت دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین تکثر فرمهای هنری معاصر بر مبنای تجربهی زیباشناختی ظهور دیویی
نویسنده:
مهناز انصاری ، نادر شایگان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از نقاط قوت رهیافت دیویی نسبت به هنر آن است که او نگاهی پویا به چیستی هنر دارد در نتیجه تقسیمبندی او از اشکال بیان هنری نیز امری است پویا و انعطافپذیر. این پژوهش بر آن است با تبیین آفرینش اثر هنری مبتنی بر تجربهی زیباشناختی در آراء دیویی، به پاسخی درخور در باب چرایی تکثر اشکال بیان هنری در دوران معاصر دستیابد. بدین منظور با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مؤلفههای بنیادین تجربهی زیباشناختی ظهور در آراء دیویی و تبیین تکثر و دگرگونیهای اشکال بیان هنری بر مبنای آن در دوران معاصر پرداخته شدهاست. از جمله یافتههای پژوهش اثبات نقش عاطفه در آفرینش و ادراک اثر هنری است. آنچه معنای آثار را با این گستردگی برای مخاطب قابل فهم میکند، بهرهگیری هنرمند از عنصری تاریخی و فرهنگی به نام عاطفه است. هنرمند با تبدیل عاطفهی اولیه و خام به عاطفهی پالوده، از نظامهای نشانهای و معنادار بهره گرفته و مخاطب را به تجربهی زیستجهان اثر فرا میخواند. اثر هنری ابژهای فراواقعی در جهان است که معنای آن به جهان همگانی تعلق دارد. در تجربهی زیباشناختی گزینش و بهرهگیری از معانی گذشته و نمادها فرم را غنیتر میکند. فرم هنری وحدتبخش عاطفه، عمل بیان، رسانه، نظام نشانهای، شناخت و تعامل است. درجات تجمیع و پیوستگی این عوامل و همچنین مؤلفههای ارتباطی و بافتاری برسازندهی طیفی از فرمها هستند و اینگونه است که فرم اثر هنری در دوران معاصر از فرم مادیاش فراتر میرود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یک داروینی چپگرا، سهلی ممتنع
نویسنده:
محسن جمالی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بیتردید به بررسی هر موضوعی در علوم انسانی عصر حاضر که بپردازیم نمیتوان اثر نظریهی تکامل داروین بر آن موضوع را نادیده انگاشت. از زمانی که مبانی نظریهی تکامل و انتخاب طبیعی بر تعمیم یک نظریهی اقتصادی راستگرا سامان گرفت زمان بسیاری گذشتهاست اما هنوز چپگرایانی مادیانگار هستند که برای یافتن خوانشی قابل سازش با نظریهی تکامل در تلاشاند. امیدهای چنین چپگرایانی شاید با نظریات متأخر تکاملی و به رسمیت شناختن نقش مهم همکاری میان هستومندها در فرآیند تکامل بیراه نباشد. کتاب یک داروینی چپگرا نوشتهی پیتر سینگر یکی از این دست تلاشهاست. اگرچه نویسندهی این کتاب همت خود را در پنج فصل کوتاه صرف ارائهی یک خوانش بینابینی از مبانی تکامل و چپگرایی کردهاست لیکن به نظر میرسد که تحلیلهای او حتی با دست کشیدن از برخی ضرورتهای چپگرایی سنتی نیز نمیتواند خواننده را مجاب به پذیرش چنین موضعی کند زیرا که اولاً هر نظریهی تکاملِ مبتنی بر انتخاب طبیعی بهویژه قرائت داروینی آن و راستگرایی دو روی یک سکهاند و ثانیاً حتی در نظریات متأخر تکاملی که نقش همکاری را پر رنگتر از سابق در نظر گرفتهاند نیز رخدادِ یک رابطهی رقابتی میان هستومندها همچنان در اولویت شناخته میشود. بنابراین گویی جمع میان نظریهی تکامل و ایدههای چپگرای مادیانگارانه از اساس ناسازگار و ممتنع است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلفیق تکاملی گسترشیافته: تحلیلی فلسفی
نویسنده:
محمود مژده خشکنودهانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تلفیق تکاملی گسترشیافته نظریهای است که برای افزایش قدرت تبیینی نظریهی تلفیق تکاملی در مقابل پیچیدهگیهای تکاملی از یک سو و از دیگر سو توان ارائهی تبیین دربارهی کشفیات جدید در زیستشناسی تکاملی پیشنهاد شدهاست. این نظریه در دو بخش مطرح شده که در بخش نخست نیاز به بازنگری و ضرورت گسترش در چارچوبهای مفهومی حاکم بر این نظریه را دادهاست. بازنگری چارچوبهای مفهومی شامل حذف اصل دگمای مرکزی و تعدیل در صورتبندی نظریهی ژنمحوری میشود. در بخش دوم ضرورت گسترش در دو نوع تفکر غالب در مبانی نظریهی تلفیق تکاملی مطرح شدهاست: گسترش تفکر تکامل محور به تفکر تکامل-تکوین محور و پذیرش علیت متقابل بجای علیت یکطرفه. میتوان با بررسی مهمترین پیشفرضها و ادعاهای این نظریهی جدید، برخی از استعاره ها، تمثیلها و تعابیر مهم آن را برای تبیین این نظریه معرفی کرد. اینکه این نظریهی جدید تا چه حد میتواند مورد پذیرش قرار گیرد بستگی به آن دارد که بنیانگذاران آن از «قابلیت گسترشپذیری» چه تعریفی در سر داشته و بیشتر آن را در کدام قسمت اجزای نظریهی تلفیق تکاملی لازم میبینند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریهی حدوث و قدم عالم از دیدگاه توماس آکویناس و محمد حسین طباطبایی
نویسنده:
ناهیده ظهوری ، مهدی دهباشى ، سیدحسین واعظى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی نظریهی حدوث و قدم عالم از دیدگاه توماس آکویناس و محمد حسین طباطبایی با روش توصیفی- تحلیلی و به صورت کیفی نگاشته شدهاست. نتایج حاصله این است که هر دو فیلسوف دیدگاه الوهی داشته و تفکر در دین را جایز میشمارند و بر اساس واقعگرایی خود مهمترین بخش فلسفه را وجود مطلق و بحث از خداوند متعال میدانند. اگرچه ازلی بودن عالم با کمک استدلالات فلسفی برای آکویناس، مانند سایر فلاسفه، اثبات شده بود، ولی به دلیل کاتولیک بودن و تأسی از وحی الهی، در بحث آفرینش، عالم را حادث زمانی میداند، و به توجیه آن دلایل میپردازد به این صورت که خداوند ازلی و دارای ارادهی آزاد و مختار است؛ و جهان که معلول اوست حادث زمانی است. محمد حسین طباطبایی در این مقال دیدگاهی دوبعدی دارد، از طرفی، همانند صدرالمتألهین، بنابر اصل حرکت جوهری معتقد است عالم حدوث تجددی و در نتیجه حدوث زمانی دارد؛ از طرف دیگر به دلیل این که عالم معلول ضروری علت تامّهی خود یعنی خداوند است، پس حادث علّی است. بنابراین، دو فیلسوف در حدوث زمانی عالم متفقالقولاند اما مبنای اندیشهی عقلانی طباطبایی نسبت به تعبد آکویناس برتر است و نظریّهی حدوث علّی طباطبایی تا حدی به اصل بهرهمندی در آفرینش آکویناس شباهت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید