جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معارف عقلی
> 1396- دوره 12- شماره 34
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1401
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 44
سال 1400
دوره 16 , شماره 3 پیاپی 43
دوره 16 , شماره 1 پیاپی42
سال 1399
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 41
دوره 15 , شماره 1 پیاپی 40
سال 1398
دوره 14 , شماره 2 پیاپی 39
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 38
سال 1397
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 37
دوره 13 , شماره 1 : پیاپی 36
سال 1396
دوره 12 , شماره 35
دوره 12 , شماره 34
سال 1395
دوره 11 , شماره 33
دوره 11 , شماره 32
سال 1394
دوره 10 , شماره 31
دوره 10 , شماره 30
سال 1393
دوره 9 , شماره 29
سال 1392
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1391
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1390
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1389
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1388
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1387
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 12
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1386
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
سال 1385
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
سال 1384
دوره 0 , شماره 2 پیش شماره ها
عنوان :
نقد و بررسي ديدگاه ابنسينا درباره قوه خيال با تأكيد بر مباني ملاصدرا
نویسنده:
محمدحسين ميردامادي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در فلسفه مشائيان و ابنسينا، نفس داراي قواي ظاهري و باطني است. يکي از قواي باطني نفس، قوه خيال است. ابنسينا افزونبر اثبات قوه خيال، در کتابهاي گوناگون خود، دلايلي بر مادي بودن اين قوه و ادراکات جزئي اقامه کرده است. در اين مقاله، نخست چيستي قوه خيال و نقش آن در بهدستآوردن معرفت بيان شد. سپس، ادله ابنسينا در اثبات قوه خيال بررسي شده و نيز دلايل او در مادي بودن قوه خيال، براساس مباني صدرايي، به نقد کشيده شد. همچنين برخي پيامدهاي مادي دانستن قوه خيال بهطور اجمال بررسي شده است. سرانجام تبييني درست از ديدگاه ابنسينا، درباره مادي بودن خيال ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي ديدگاه هيدگر درباره چيستي فلسفه
نویسنده:
محمد مهدي عباسي آغوي، محمد فنايي اشكوري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مارتين هيدگر از تأثيرگذارترين فيلسوفان معاصر است که ديدگاه ويژهاي درباره چيستي فلسفه دارد. او بر اين باور است که متافيزيک تنها به موجود پرداخته است و از حقيقت وجود، که بايد موضوع اصلي فلسفه باشد، غقلت ورزيده است. او تلاش ميکند با روش پديدارشناسي و تفکري که نوعي علم حضوري را به دنبال دارد، راه رسيدن به حقيقت وجود را باز کند. انتقادهاي هيدگر بر متافيزيک، نيز روش و مدعيات او با چالشهايي روبرو است. مباحثي که در بحث اصالت وجود، تشکيک و وحدت وجود در فلسفه ملاصدرا مطرح ميشود، همگي بحث از حقيقت وجود است نه مفهوم موجود. در اين مقاله افزونبر توصيف و تبيين ديدگاه هيدگر درباره چيستي فلسفه، با روشي تحليلي و عقلي به بررسي اين ديدگاه ميپردازيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تطبيقي «حركت» و «زمان» در نظام فلسفي سينوي و صدرايي
نویسنده:
رحمان عشریه، محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
دو نظام فلسفي سينوي و صدرايي، تبيينهاي متفاوتي از حقيقت زمان و رابطه آن با حرکت ارائه کردهاند. زمان در انديشه فلسفي ابنسينا از مقولات عرضي و کم متصل غيرقارالذات است. اين ديدگاه با چند چالش مهم روبروست: يکي، ماهويانگاري مفهوم وحقيقت زمان؛ ديگري، جدا انگاشتن حقيقت زمان از حقيقت موجودات مادي که لازمهاش انکار اسناد حقيقي زمان به موجودات مادي است؛ چالش سوم، ناسازگاري ميان «انکار وجود خارجي حرکت قطعيه» و «تفسير زمان به مقدار حرکت قطعيه» در نظام فلسفي سينوي است. صدرالمتألهين براي رفع اين چالشها، ديدگاه تازهاي مطرح کرده است. در انديشه او، مفهوم حرکت جزء معقولات ثاني فلسفي است و حقيقت آن از سنخ ماهيت نيست. حرکت و زمان با يک وجود موجودند و زمان، مقدار حرکت جوهري اشياي مادي است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراك بصري در هوش مصنوعي و فلسفه ذهن
نویسنده:
محمد فروغي، هادي وکيلي، اعظم قاسمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از گرايشهاي رايج و پرطرفدار در فلسفه ذهن، کارکردگرايي است. در اين نوشتار، برآنيم تا به تحليل فلسفيِ پژوهشي نوپديد در حوزه هوش مصنوعي بپردازيم. پژوهشي که به شبيهسازي ادراک بصري انسان، با الگوبرداري از نمونه عصبشناختي ادراک ميپردازد. اين پژوهش که در سال 2013 انجام شده، با به کارگيري سامانهاي مرکب از شبکههاي عصبيِ مصنوعي و سامانههاي خبره، موفق به شبيهسازي سازوکار ادراک بصري انسان شده است. پس از شرح پژوهش ياد شده، به بررسي پيامدهاي فلسفي آن ميپردازيم و با معرفي آزمايشي ذهني، نشان ميدهيم که از ديد بيننده خارجي، نميتوان ميان روبات فوق هوشمندِ فرضي و انسان خودآگاه فرق بگذاريم؛ هرچند در نگاه آغازين ميان آندو، تفاوت ديده شود؛ ولي اين تفاوت براي هوشمند دانستن يک سامانه اهميتي ندارد؛ ازاينرو، ميتوان از نگاه کارکردگرايانه دفاع کرد. همچنين در اين پژوهش استدلال اتاق چيني سِرل اجمالاً معرفي شده و با استفاده از آزمايش ذهني يادشده، نقد و تحليل ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رويكردهاي مربوط به نسبت ميان فلسفه و الهيات در مسيحيت
نویسنده:
عمار متاجي نيمور، کمال پولادي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
چکیده :
از آغاز مسيحيت، برخورد دوگانهاي نسبت به فلسفه وجود داشت و حتي در خود انجيلها هم اين دوگانگي ديده ميشود. مسيحيت در درجه اول، يک دين است و آموزههاي آن، درباره رستگاري و عشق به خداوند است و بهصورت يک نظام نظري انتزاعي به سبک نظامهاي فلسفي يوناني درنميآيد. درحاليکه ادعاي سنت فلسفي يونان، دانش عقلاني متکي بر منطق استدلالي است. اين مقاله با پذيرش اين مسئله که تصوري عقلاني از ايمان، زمينه مشترکي براي بسياري از فلاسفه قرون وسطي بوده است، درصدد بررسي اين مهم است که چگونه معرفت متافيزيکي بشر که از راه وحي بدان رسيده، با معرفت طبيعي که از راه حواس و عقل بدان دستيافته، مرتبط ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي وجود رابط و رابطي در انديشه ملاعلي مدرس زنوزي
نویسنده:
ابوالقاسم حسيني كمار عليا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
وجود رابط، وجودي است که در برابر وجود محمولي قرار دارد و از آن به «است» تعبير ميشود. حکيم مؤسس، رابطه ميان اين دوگونه وجود را بهصورت تخالف نوعي تبيين ميکند. از نگاه مدرس زنوزي، چنين وجودي در قضاياي ذهني، نقش رابط ميان موضوع و محمول را دارد و در خارج نيز وجود جداگانهاي ندارد و تنها نشانگر نحوه وجود است. مدرس زنوزي ميان نسبت حکميه و وجود رابط، وجه تمايزي برقرار ساخته است. وي براينباور است که وجود رابط، تنها در مطابَق قضاياي ايجابي ترکيبي، بهعنوان نقش متحد کننده، حضور عيني دارد؛ درحاليکه نسبت حکميه در همه قضايا اعم از سلبي، ايجابي، بسيط و مرکب بهصورت امري ذهني حضور داشته و حکايتگر عنصر متحد کننده موضوع و محمول در خارج است و از همين روست که تحقق ذهني آن بسان تحقق خارجي آن، وابسته به وجود طرفين بوده و وجودي جداگانهاي ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید