جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه تحلیلی
> 1398- دوره 16- شماره 36
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 20 , شماره 43
سال 1401
دوره 19 , شماره 42
دوره 19 , شماره 41
سال 1400
دوره 18 , شماره 40
دوره 18 , شماره 39
سال 1399
دوره 17 , شماره 38
دوره 17 , شماره 37
سال 1398
دوره 16 , شماره 36
دوره 16 , شماره 35
سال 1397
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
سال 1396
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
سال 1395
دوره 13 , شماره 30
دوره 13 , شماره 29
سال 1394
دوره 12 , شماره 28
دوره 12 , شماره 27
سال 1393
دوره 11 , شماره 26
دوره 11 , شماره 25
سال 1392
دوره 10 , شماره 24
دوره 10 , شماره 1 پیاپی23
سال 1391
دوره 9 , شماره 2 پیاپی22
دوره 9 , شماره 1 پیاپی21
سال 1390
دوره 8 , شماره 2 پیاپی20
دوره 8 , شماره 1 پیاپی19
سال 1389
دوره 7 , شماره 2 پیاپی18
دوره 7 , شماره 1 پیاپی17
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 5 , شماره 1 پیاپی 13
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 پیاپی 12
دوره 4 , شماره 1 پیاپی 11
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 پیاپی 8
دوره 3 , شماره 1 پیاپی 7
سال 1384
دوره 2 , شماره 4 پیاپی 6
دوره 2 , شماره 3 پیاپی 5
دوره 2 , شماره 2 پیاپی 4
دوره 2 , شماره 1 پیاپی 3
سال 1383
دوره 1 , شماره 2 تابستان
دوره 1 , شماره 1 بهار
عنوان :
نگرش فلسفی بر مفهوم بازنمایی در هنر پاپ آرت با تأکید بر اندیشههای آرتور دانتو
نویسنده:
سمیه ولی زاده ، محمدرضا شریف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم بازنمایی هنر را میتوان به چهار مرحلهی تاریخی و فلسفی تفکیک کرد: مرحله اول بازنمایی هنر با دیدگاه جهان مُثُل افلاطون عجین است. مرحله دوم بازنمایی عینی جهان خارج تحت تأثیر اندیشههای کانت میباشد. در مرحله سوم با رویکردی بر نظریات فرمالیست کلمنت گرینبرگ به انتزاع در بازنمایی اشاره مینماییم، اما مرحله چهارم که نقطهی عطفی در مفهوم بازنمایی است با تفکرات فلسفی آرتور دانتو که به ماهیت این مفهوم در هنر آوانگارد میپردازد روبهرو هستیم. جایی که به اعتقاد دانتو تلاقی هنر و فلسفه است. دانتو معتقد بود هنر آوانگارد به دلیل گستردگی که در درون خود دارد همه سبکها و شیوههای هنری را در خود جای میدهد. از طرفی در فلسفه دانتو با دو رویکرد فلسفی مواجه هستیم؛ رویکرد اول آنکه هر فردی میتواند هنرمند باشد و رویکرد دوم هر چیزی میتواند اثر هنری شود. از این رو، مقالهی حاضر بر آن است تا با تأکید بر اندیشههای فلسفی آرتور دانتو در هنر آوانگارد و به شیوهای مبتنی بر نمونهها و آثار هنرمندان سبک پاپ آرت بر تبیین مفهوم فلسفی بازنمایی و چگونگی بازگشت این مفهوم به عناصر تصویری جهان پیرامون در عصر پاپ آرت اشاره کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مونتنی و فضیلت فروتنی
نویسنده:
حسین حسینى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله از فضیلت فروتنی به عنوان کلید فهمِ فلسفهی مونتنی سخن میگوییم. زمینهی مشترکی که تمام دلمشغولیها و اندیشههای مونتنی را به هم پیوند میدهد، فضیلت فروتنی است. مونتنی اگر دربارهی الهیات، معرفتشناسی و سیاست نظر میدهد، صرفاً میخواهد روح فروتنی را در همهی این عرصهها احیا کند. در این مقاله نشان داده میشود که مونتنی نه فیلسوف شکاک، بلکه فیلسوف فروتن بود و فروتنی به عنوان محور فلسفهی او در چهار عرصهی معرفت، فضیلت، الهیات و سیاست بررسی میشود. فروتنیِ مونتنی در عرصهی معرفت، منجر به شکاکیتی معقول میگردد و در عرصهی فضیلت، به اخلاقی خودجوش و طبیعی میرسد و در عرصهی الهیات، با انسانمداری زمانهی خود در میپیچد و در عرصهی سیاست از یکسو با جباریت و از سوی دیگر با آشوب در ستیز است. در نهایت، مونتنی به عنوان فیلسوفی شناخته میشود که میخواهد انسان را در جایگاه واقعی خود بنشاند و اهمیت بدن، طبیعت و عواطف را به او گوشزد کند. او یادآوری میکند که ما به عنوان انسان، موجوداتی طبیعی، بدنمند و دارای عاطفهایم و فضیلت و خوشبختی ما در گرو پذیرش این شرایط انسانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شباهتها و تفاوتهای علم و هنر نزد دیویی بر مبنای کتاب هنر بهمنزله تجربه
نویسنده:
مریم شفیعی ، هادی صمدی ، پرویز ضیاء شهابى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف این مقاله مروری بر آراء جان دیوییدرباره نسبت بین علم و هنر، دانشمند و هنرمند و مخاطب اثر هنری و مخاطب اثر علمی در کتاب هنر بهمثابه تجربه است. جان دیویی در قسمتهای مختلف این کتاب، که مهمترین اثر او درباره زیباییشناسی است، به طور پراکنده به شباهتها و تفاوتهای موجود بین علم و هنر میپردازد اما در این تحقیق سعی شده است که دیدگاه دیویی بهصورت منسجم ارائه شود. در نگاه دیویی، دانشمند و هنرمند هر دو با محیط پیرامون خود در حال تعامل هستند و برای برآوردن نیازهای خود در حال کنشگری بوده و خالق محصول علمی و محصول هنری هستند. بررسی آراءِ دیویی در این زمینه میتواند باعث بدستآمدن بصیرتهایی برای حل مسائل امروزی در فلسفه علم شود. رویکرد تکاملی دیویی به فلسفه به منزلهی عنصری وحدتبخش در همه آثار او، تأکید او بر معرفت به چگونگی و نشان دادن اهمیت آن در کنار معرفتهای گزارهای از جمله این موارد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی ادراک بدنمند نزد ملاصدرا و موریس مرلو-پونتی
نویسنده:
سعیداسدی ، حجت گودرزی ، نرجس توحیدی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در سپهر اندیشه، چه شرقی و چه غربی، ادراک و اندیشه بیشتر بر نفس و عقل محمول بوده و در این میان جسم همواره مورد کملطفی یا غفلت واقع شده است. ملاصدرا با نظریه حرکت جوهری و مرلو-پونتی با پدیدارشناسی ادراک هر کدام نقش مهم و تعیینکنندهای برای بدنمندی در فاهمه و ادراک قائل شدهاند. حدوث جسمانی برای صدرا اولین گام در شکلگیری شناخت است (جسمانیة الحدوث) و بعد به واسطه نفس، جسم لطیفه به روحانیة البقاء میرسد، اما برای مرلو-پونتی بدن آگاهی یگانه راه ادراک هستی است. مقاله حاضر بر آن است تا با روش تحلیلی – توصیفی و با رویکرد تطبیقی آراء علم النفس ملاصدرا و اندیشه موریس مرلو-پونتی در رابطه با ادراک بدنمند را بررسی کند. برای این منظور، ابتدا آراء صدرا در باب «جسمانیة الحدوث» نفس مورد بررسی و کاوش قرار گرفته تا از این رهگذر بدنمندی مورد مداقّه قرار گیرد، سپس «پدیدارشناسی ادراک» مرلو-پونتی تشریح میشود؛ و در آخر وجوه اشتراک و افتراق این دو فیلسوف به بوته آزمایش گذاشته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منزلت فقه از منظر معرفتشناسی: استلزامات و تبعات
نویسنده:
على پایا ، علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در مقالهی حاضر بر این امر تأکید میشود که فقه از منظر معرفتشناسی در شمار تکنولوژیهاست، نه علم، و در مقام یک تکنولوژی قدرتمند تأثیرات فراوانی در جوامعی که از آن، بیش یا کم، برای تمشیت امور خود بهره میگیرند برجای میگذارد. در مقاله کنونی پس از گذری اجمالی در خصوص منزلت فقه در مقام یک تکنولوژی و بررسی برخی ابهامات احتمالی در این زمینه، توجه خود را به برخی از لوازم و تبعات تکنولوژی بودن فقه معطوف میسازیم و به بحث درباره تبیین نسبت فقه با سبک زندگی، اخلاق و شناخت خداوند و اهمیت کنترل تکنولوژیها میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه آدورنو نسبت به هنر و زیباییشناختی معاصر
نویسنده:
سیمین اسفندیاری ، بهروز الیاسی ،ازاده الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آدورنو متفکری متأثر از کانت و هگل، با دیدگاهی انتقادی، زیباییشناسی خود را بنیاد نهاد. در زیباییشناسی او تاریکاندیشی و بدبینی نسبت به هنر مدرن و پسامدرن به صورتی متناقض پدیدار است. مصادیق بدبینی آدورنو یعنی فرهنگ توده، صنعت- فرهنگ و متأثر از آن عقلانی شدن، کالایی شدن، شیئی شدن، بُتوارگی تا هنر روزگار ما ادامه داشته است که ما با نادیده گرفتن خط فاصل مدرنیسم و پستمدرن با آگاهی به چالشها و گوناگونیها، آن را در ذیل هنر معاصر تحلیل میکنیم. آدورنو دربارهی هنر، ایدهی «زیباییشناسی رهاییبخش» را در سر میپروراند؛ اما نگاه او به این پدیده سلبی بود. سلطهی سرمایه و سیاست متأثر از تودهگرایی در نظر آدورنو سبب شده که هنردر پی فقدان کارکرد اصیل خود، رنجی بر انسانها تحمیل کند. مسلماً دلیل دفاع آدورنو از هنر آوانگارد بدان دلیل است که این نوع هنر به گمان او به تودهای شدن و به تبع آن اسارت در بند سیاست و سرمایهداری تن نمیدهد. در این مقاله سعی بر این است که به دلایل تاریکاندیشی آدورنو دربارهی هنر معاصر به صورت تحلیلی– توصیفی از موضعی انتقادی پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتحاد عین و ذهن از دیدگاه صدرالمتألهین و هگل
نویسنده:
مهری چنگى آشتیانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
هگل بعد از کانت مسألهی شناخت را مهمترین اولویت خود قرار داد و در بحث شناخت از روش دیالکتیک بهره جست؛ او مدتها قبل از اینکه وحدت عین و ذهن در هگل مطرح شود، در اولین کتاب خود پدیدارشناسی روح، به تحلیل درجات و مراتب شناخت پرداخت. در مشرق زمین صدرالمتألهین با بیان اصل و معقول و تعمیم دادن آن به سایر مراتب معرفت، جدایی میان مدِرک و مدَرک را از میان برداشت و وحدت آن دور اثابت کرد. صدرالمتألهین با تکیه برمبانی اصالت وجود، وحدت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، حدوث نفس انسانی، تجرد علم و وجودی بودن علم، توانست به اثبات اصل اتحاد عاقل و معقول برسد. برطبق این اصل، وجود صور اشیاء برای نفس جزئی، موجب فعلیت یافتن قوای نفس و عقول و سرانجام پیوند با عقل فعال میشود. هرچند در مقایسه دو فیلسوف احتیاط لازم را باید داشته باشیم ولی وحدت در همهی مراتب شناسایی است که هم در فلسفهی هگل و هم در فلسفهی صدرا دیده میشود. در فلسفه هگل و ملاصدرا مفهومِ محوری صیرورت و امکان فهم تدریجی امور بر اساس پدیدارشناسی جنبه فرعی و حاشیهای ندارد، بلکه نموداری از کل نظریههای آنهاست. البته هگل فقط به بُعد تاریخی و فرهنگی این حرکت توجه کرد ولی صدرالمتألهین به بُعد وجودی این حرکت اهتمام ورزید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید