جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
هفت آسمان
> 1394- دوره 17- شماره 67
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 26 , شماره 87
سال 1402
دوره 25 , شماره 86
دوره 25 , شماره 84
سال 1401
دوره 24 , شماره 83
دوره 24 , شماره 82
سال 1400
دوره 23 , شماره 81
دوره 23 , شماره 80
سال 1399
دوره 22 , شماره 79
دوره 22 , شماره 78
سال 1398
دوره 21 , شماره 77
دوره 21 , شماره 76
سال 1397
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 73و74
سال 1396
دوره 19 , شماره 72
سال 1395
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 68 و 69
سال 1394
دوره 17 , شماره 67
دوره 14 , شماره 65 و 66
سال 1393
دوره 16 , شماره 63 و 64
دوره 16 , شماره 61 و 62
سال 1392
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 56 و 57
سال 1391
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1390
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50 تابستان 1390
دوره 13 , شماره 49 بهار 1390
سال 1389
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1388
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
سال 1387
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
سال 1386
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1385
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1384
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1383
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
سال 1382
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1381
دوره 4 , شماره 16 زمستان 81
دوره 4 , شماره 15 پاییز 81
دوره 4 , شماره 14 تابستان 81
دوره 3 , شماره 12و13 زمستان 80 و بهار 81
سال 1380
دوره 3 , شماره 9و10 بهار وتابستان 80
دوره 3 , شماره 11 پاییز 80
سال 1379
دوره 2 , شماره 8 زمستان 79
دوره 2 , شماره 7 پاییز 79
دوره 2 , شماره 6 تابستان 79
دوره 2 , شماره 5 بهار 79
سال 1378
دوره 1 , شماره 3و4 پاییز و زمستان 78
دوره 1 , شماره 2 تابستان 78
دوره 1 , شماره 1 بهار 78
سال 92
دوره 14 , شماره 56,57 زمستان 91 و بهار 92
سال 0
دوره 0 , شماره 52
عنوان :
«مجوس» در روایات اسلامی
نویسنده:
محمدمهدی علیمردی، حسن خیبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مجوس (ادیان آریایی ایران باستان)
چکیده :
واژۀ «مجوس» فقط یک بار در قرآن به کار رفته (حج: 17) بیآنکه تعریف و توضیحی از آن آمده باشد و این موجب ابهام و اجمال و پیشکشیدن مسائلی از قبیل چیستی آیین مجوس و نیز کیستی پیامبر آنان شده است. روایات تفسیری قرآن کریم، که تالی تلو و مبیّن قرآن است و در منابع فریقین گرد آمده، غالباً در چنین مواقعی میتواند دستکم برخی ابهامات را برطرف، و به روشنشدن پاسخِ مسئله کمک کند. در این مقاله میکوشیم واژه یا اصطلاح «مجوس» را از منظر روایات تفسیری بررسی کنیم. روایات را در دو دسته روایات شیعه و اهل سنت گنجانیدهایم. پیامبر و کتاب مجوس، نسبت مجوس با زرتشتیان، ویژگیها و نحوۀ رفتار و تعامل مسلمانان با آنان و مسئلههایی نظیر آن، در این مقاله بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمثیلهای عیسی در اناجیل و قرآن با تأکید بر زبان ابلاغی
نویسنده:
مهدی قاسمی، محمدعلی ایازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
عیسی(ع) در انتقـال پیام و مواعظ دینی و اخلاقی بهوفور و هوشمندانه از زبان «تمثیـل» بهره برده است. اناجیل گواه آنند که او با کاربرد این زبان در روش تبلیغیِ «جدال أحسن» با فریسیان و بزرگان قوم یهود، پیروز میدان بوده و همچنین معارف بلند و دشوارفهمی را به پیروان انتقال داده است. پارهای از آیات قرآن نیز نشان از استفاده عیسی(ع) از تمثیل در مواعظ اخلاقی و حکمی دارد. گسترهٔ بسیار و آرایشِ جایبهجای تمثیل، نشان از راهبرد هوشمندانهای است که با مهمترین ویژگیهای تمثیل، یعنی «حُسن تأثیر» و «ماندگاریِ» پیام در جان مخاطب و آیندهنگری، پیوند دارد. این مسئله با توجه به رخدادهای پساصعودِ آن حضرت رمزگشایی میشود. زبانشناسان از لحاظ تاریخی، ادبیات کتاب مقدس را با مرحلهٔ دوم زبانی، یعنی «تمثیلی»، همزمان شمردهاند که نشان میدهد عیسی(ع) در تمثیلهایش تعمداً از زبان اسطورهای و شعریِ مربوط به دورهٔ اول فاصله گرفته و مخاطب را به فهمی عمیقتر میرساند. بازشناسی روشمند آرایهٔ تمثیل در قرآن و کتاب مقدس، فصلی نو در شناخت بنیانهای زبانیِ مشترک میان پیروان اسلام و مسیحیت و بالمآل پیوندهای فرهنگی و عقیدتی میگشاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرشتهشناسی مقایسهای: بررسی دیدگاه توماس آکوئیناس و محمدحسین طباطبایی
نویسنده:
رضا کاظمی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مر اجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در الاهیات همه ادیان باور به فرشتگان جایگاه ویژهای دارد. در بین ادیان الاهی، ادیان ابراهیمی و خصوصاً اسلام و مسیحیت بیش از دیگر ادیان به این موضوع پرداختهاند. این مسئله به حدی رواج داشته که در مسیحیت، الاهیات فرشتگان به عنوان یکی از زیرشاخههای مباحث الاهیاتی به طور مستقل مطرح شده است. از میان موضوعات این زمینه، به دو مسئله ماهیتشناسی و کارکردشناسی فرشتگان بیش از همه توجه شده است. در بین الاهیدانان شیعی و مسیحی، توماس آکوئیناس در مسیحیت و طباطبایی در شیعه بیش از همه به این موضوع پرداختهاند. این دو متفکر، در مباحثی مانند اصل خلقت فرشتگان، مادی یا غیرمادیبودن آنها، اکتسابیبودن علمشان و ... اشتراک دارند و در موضوعاتی مانند زمان خلقت فرشتگان، تعلیم آنها و نیز اراده آزاد آنها با هم اختلاف نظر دارند. این مقاله دیدگاه این دو الاهیدان درباره ماهیت و اوصاف فرشتگان را بررسی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تدابیر جنسیتی کتاب مقدس: رجولیت ابراهیم
نویسنده:
دبورا اف. سویر، مهدی لکزایی، اشرف هاشمی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله برگرفته از کتاب جنسیت، دین، و گوناگونی: دیدگاههای میانفرهنگی است که با ویراستاری اورسولا کینگ و تینا بئاتی در سال 2005 منتشر شده است. این کتاب، با 19 مقاله از محققان در حوزههای مختلف فمینیستی از کشورهای گوناگون، مقدمهای است بر برخی از مسئلهبرانگیزترین مطالعات دین و جنسیت. در سالهای اخیر بهرهگیری از روششناختیهای میانرشتهای و میانفرهنگی جنسیت و مطالعات زنان باعث تغییر شکل مطالعات بینالمللی ادیان شده و باب جدیدی را در موضوعات تازه و جدلی گشوده است؛ موضوعاتی که پارادایمهای گذشته را در معرض نقد قرار داده و رشتههای مطالعاتی جدیدی ایجاد کرده است. در مقاله حاضر، سویر، فیلسوف فمینیست فرانسوی، از دریچه نظریه جنسیتی، متون کتاب مقدس را بررسی میکند. وی معتقد است در کتاب مقدس به همان اندازه که بازیهای جنسیتی جنس مذکر به چشم میخورد در جنس مؤنث نیز نمود مییابد، اما منتقدان فمینیست با تأکید فراوان بر شخصیتهای مؤنث در ادبیات کتاب مقدس، توجهی به تلویحات مردانه ساختهشده نمیکنند. به اعتقاد وی، هدف از بهکارگیری شخصیتهای مؤنث در کتاب مقدس تأکید بیشتر بر قدرت علم مطلق است. او با اشاره به داستان ساره، هاجر و ابراهیم، قدرتگیری شخصیتهای مؤنث را عامل قدرتزدایی و تضعیف شخصیتهای مذکر میداند. سویر در آخر به این نتیجه میرسد که هرچند به دلیل قوانین اجتماعی و سیاسی خاص، نفوذ و قدرت جنس مذکر در تمامی عرصههای بشری بهوضوح دیده میشود اما در مقابل خداوند این قدرت تضعیف میشود. رجولیت ابراهیم حکایت از مردانگی بدون اختیاری دارد که در تقابل کامل با تصاویری است که از شنیدن واژه «مردسالار» به ذهن متبادر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خودکشی و آزادی از رنج در جهان بهمثابه اراده و برابرنهادِ شوپنهاور
نویسنده:
کریستوفر رولاند تروگان، محسن اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دیدگاه شوپنهاور درباره خودکشی، بر امکان نیل به آزادی از رنج، از طریق انکار اراده [معطوف] به زندگیِ فردی تمرکز میکند. سرانجام، شوپنهاور مدلل میکند که خودکشی از نیل به این آزادی درمیماند؛ عمدتاً از آنرو که خودکشی به جای آنکه فعلِ ارادهای باشد که باید اراده [معطوف] به زندگی را انکار کند، آن را تأیید میکند. وی مدلل میکند که خودکشی، نوعی تناقض است؛ تناقضی که در آن، خودکشی با جویش ارادیِ ارادهٔ فردی به منظور نابودکردن خود، به عنوان راه گُریز از نکبتباریِ ارادهورزی، درگیر میشود. شوپنهاور بهصراحت بیان میکند که شخص، حق فردی دارد تا برای رسیدن به آزادی از رنج، مرتکب خودکشی شود. او حتی میپذیرد که میتواند بفهمد چرا شخص به چنین کاری دست میزند؛ اما امکان تحقق این آزادی را انکار میکند. گرفتن زندگی شخص بر [نوعی] فقد [یا نقصِ] آگاهی (یا [نوعی] ارادهناورزی برای آگاهشدن) از بیهودگی ارادهٔ فردی و بر تجربهٔ کلیت و تمامیتِ ارادهٔ در خود دلالت دارد. شخص، آزاد است خود را براندازد؛ اما آزادیاش برای آزادکردن خودش از رنج، نوعی پندار است. اگر کسی با شوپنهاور همآوا باشد که خودکشی باید به عنوان گریز بیهودهای از رنج فهمیده شود، نمیتواند بصیرتهای عالیِ استدلال وی را انکار کند. از یک سو، بصیرت عالی وی گفتآوریِ عالی کارکرد خودکشی با مستقیمنهادن این فعل درون آن چیزی است که شخص به عنوان غرضِ [پایه و] ابتداییاش (آزادی از رنج) شهود میکند. از دیگر سو، با توجه به چارچوب فلسفی شوپنهاور، بصیرت عالی وی این امکان را نفی و درنگریِ هر امکان دیگری را منع میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی کتاب تضاد واقعاً از کجا برمیخیزد: علم، دین، و طبیعتگرایی
نویسنده:
آلوین پلانتینگا، محسن مقری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 144 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه شکند گمانیگ وزار اثر مردان فرخ اورمزد دادان درباره یهودیت و مسیحیت
نویسنده:
کارلو جی. چرتی، سعید رضا منتظری، امیرعماد الدین صدری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کتاب شکند گمانیگ وزار، نوشته مردان فرخ پسر اورمزد، از جمله کتابهای جدلی و فلسفی پهلوی است که در آن مردان فرخ به رد فرق و ادیان زمان خود، از جمله اسلام، یهودیت، مسیحیت و مانویت پرداخته و سرانجام نتیجه گرفته است که آیین زرتشت از تمام ادیان موجود بهتر است. این کتاب در 16 فصل و به زبان و خط پهلوی بوده که امروزه فقط تحریر پازند و ترجمه سنسکریت از آن به یادگار مانده است. در این مقاله درباره فصلهای سیزدهم تا پانزدهم کتاب شکند گمانیگ وزار بحث شده است. مردان فرخ در این فصلها از داستان آفرینش تورات و مهیب و ترسناکبودن خدای یهود و عقاید مسیحی انتقاد کرده است. نویسنده مقاله با تمرکز بر دو واژه بدخواندهشده در شکند گمانیگ آنها را دو وامواژه، یکی از سریانی و دیگری از یونانی، میداند. در پایان، با استفاده از بخش پیشین، منابع مردان فرخ و تاریخ متون مقدس در ایران را بررسی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید