جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
هفت آسمان
> 1392- دوره 15- شماره 56 و 57
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 26 , شماره 87
سال 1402
دوره 25 , شماره 86
دوره 25 , شماره 84
سال 1401
دوره 24 , شماره 83
دوره 24 , شماره 82
سال 1400
دوره 23 , شماره 81
دوره 23 , شماره 80
سال 1399
دوره 22 , شماره 79
دوره 22 , شماره 78
سال 1398
دوره 21 , شماره 77
دوره 21 , شماره 76
سال 1397
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 73و74
سال 1396
دوره 19 , شماره 72
سال 1395
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 68 و 69
سال 1394
دوره 17 , شماره 67
دوره 14 , شماره 65 و 66
سال 1393
دوره 16 , شماره 63 و 64
دوره 16 , شماره 61 و 62
سال 1392
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 56 و 57
سال 1391
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1390
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50 تابستان 1390
دوره 13 , شماره 49 بهار 1390
سال 1389
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1388
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
سال 1387
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
سال 1386
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1385
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1384
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1383
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
سال 1382
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
سال 1381
دوره 4 , شماره 16 زمستان 81
دوره 4 , شماره 15 پاییز 81
دوره 4 , شماره 14 تابستان 81
دوره 3 , شماره 12و13 زمستان 80 و بهار 81
سال 1380
دوره 3 , شماره 9و10 بهار وتابستان 80
دوره 3 , شماره 11 پاییز 80
سال 1379
دوره 2 , شماره 8 زمستان 79
دوره 2 , شماره 7 پاییز 79
دوره 2 , شماره 6 تابستان 79
دوره 2 , شماره 5 بهار 79
سال 1378
دوره 1 , شماره 3و4 پاییز و زمستان 78
دوره 1 , شماره 2 تابستان 78
دوره 1 , شماره 1 بهار 78
سال 92
دوره 14 , شماره 56,57 زمستان 91 و بهار 92
سال 0
دوره 0 , شماره 52
عنوان :
عرفان، واسطهبودگی و آگاهی ظرفیت فطری در اندیشة جان روزبروک
نویسنده:
جیمز رابرتسون پرایس، امیرعباس صالحی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نوکانتیان معتقدند تمام تجارب ما واسطهشده و تحت تأثیر ویژگیهای اجتماعی، عقیدتی و ... هستند و اساساً نمیتوان از تجربة عرفانی واحد در میان عرفا دم زد. پرایس در پاسخ به این دیدگاه و در مخالفت با آن، فهم ماهیت تجربة عرفانی را از خود عرفا طلب میکند. وی، با استناد به آثار جان روزبروک، نشان میدهد عملکردهای روح انسانی در تجربة عرفانی، نقطهای است که در آن به ظرفیتی فطری و یکسان در تمام انسانها میرسیم. این نقطه را میتوان قرینهای بر مشابه بودن تجارب عرفانی گرفت. روزبروک معتقد است میتوان بر اساس تمایز سنتی مسیحی بین سه زیستن فعال، معنوی و لاهوتی سه مقام متفاوت زندگی عرفانی را از هم متمایز کرد. مرحله لاهوتی، همان ساکن شدن تمام فعالیتهای آگاهی، و اتحاد محض و بیواسطه روح با خداست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 225
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بافت اسلامی فلسفه یهودی
نویسنده:
سـارا استـراومسـا، علی قناعتیان جهرمی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در فاصله قرنهای 9 تا 12 میلادی، فلسفه اسلامی به اوج رسید و در مناطق مختلفی از جهان اسلام گسترش یافت. در این دوره، زبان عربی به عنوان زبانی رسمی در میان یهودیان رایج شد و بسیاری از اندیشمندان یهودی به رغم تسلطشان بر زبان عبری، آثار خود را به عربی تألیف میکردند. تا پیش از این دوره، که همان قرون وسطاست، در دین یهود فیلسوف برجسته و نیز آثار فلسفی مدونی، جز فیلون و مکتوبات او، وجود نداشت. اما از قرن سوم هجری، یهودیان بهتدریج با فلسفه اسلامی آشنا شدند و بسیاری از مسایل مسلمانان، دغدغههای یهودیان نیز به شمار آمد. با مطالعه بسیاری از آثار فلاسفه یهودی به وجود چنین اخذ و اقتباسهایی پی میبریم. البته نباید فراموش کرد که آثار مسلمانان نیز با هم متفاوت است؛ و هر فیلسوف یهودی از فرد یا مکتبی خاص متأثر شده است. نویسنده در این مقاله، ضمن اشاره به ظهور فلسفه یهودی در قرون وسطا میکوشد بافت اسلامی موجود در فلسفه یهودی را تبیین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه عرفانی با تأکید بر اندیشههای ویتگنشتاین و مکتب ذن بودیسم
نویسنده:
چارلز اِچ کاکس، جین دبلیو. کاکس، محمد حسین محمدپور
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نویسندگان این مقاله ضمن مقایسه دیدگاههای عرفانی موجود در آثار ویتگنشتاین با مکتب ذن بودیسم، پرتو تازهای بر تجربه عرفانی از منظر این دو مکتب فکری افکندهاند. آنها عرفان را نوعی شیوه نگریستن به عالم تلقی کرده و معتقدند شیوه نگریستن یک فرد یا یک مسلک مشروط به دلیل نیست و کسی نمیتواند با دلایل منطقی و فلسفی شیوه نگریستن یک فرد را تغییر دهد. به اعتقاد آنها، عرفان از منظر این دو مسلک پدیدهای اینجهانی است و تجربه عرفانی هرگز تجربهای رازآمیز و سرّی نیست، بلکه در حقیقت آن را الگو و روش اعتدال و میانهروی میدانند و معتقدند فقط عارف کاملاً همسو با واقعیت و منطق زندگی میکند و با مشاهده خود، در مقام دریافتکننده هدیه بزرگ حیات، درمییابد که همه انسانهای دیگر نیز همچون او دریافتکننده این هدیه هستند و هیچ انسانی و حتی هیچ موجود زنده و ذیشعوری برتر و فراتر از موجودات و انسانهای دیگر نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 238
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتابشناسی سورن کیرکگور
نویسنده:
نعیمه پور محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
سال 2013 میلادی در جامعه علمی دنیا به نام «سال کیرکگور» نامگذاری شده است. دلیل این نامگذاری دویستمین سال تولد اوست. او هم پدر فلسفۀ اگزیستانسیالیستیاست و هم به تعبیر خودش (که آن را دربارۀ ابراهیم (ع) به کار برد) شهسوار ایمان است؛ چراکه رسماً آغازگر رویکرد ایمانگرایی در الاهیات مسیحی است. بیشتر دپارتمانهای فلسفی، دینپژوهی و یا الاهیاتی دنیا در این سال به نوعی به موضوع کیرکگور پرداختهاند. برخی از گروههای فلسفه با فراخوان مقاله، همایشهایی را تشکیل میدهند. دیگر گروههای الاهیات مسیحی یا دینپژوهی، کارگاهها یا نمایشگاههایی از آثار مربوط به او یا تفکرات برگرفته از او تشکیل میدهند. متأسفانه علیرغم فعالیتهای گستردۀ مجامع علمی دنیا برای بزرگداشت سال کیرکگور، در ایران شاهد هیچگونه تحرکی از سوی گروههای فلسفه، الاهیات یا دینپژوهی نیستیم. این مقاله بنا دارد، در سال کیرکگور، با عرضۀ کتابشناسی توصیفی او، در یادکرد او سهیم باشد و به نوبۀ خود سهم جامعۀ علمی ایران را ادا کند. کیرکگور 56 تألیف در قالب کتاب و مقاله دارد که در این نوشته تمامی آنها به اختصار معرفی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقتِ شمس تبریزی
نویسنده:
ویلیام چیتیک، معصومه نقد بیشی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
چکیده :
ویلیام چیتیک، نویسنده و پژوهشگر توانای عرفان و تصوف در آمریکاست. وی در این نوشتار به شیوهای محققانه پس از مقدمهای مختصر، به تشریح ویژگیهای شخصیتی و برخی دیدگاههای شمس تبریزی پرداخته، به گونهای موجز خواننده را با لایههای درونی و شخصیت تو در توی او آشنا میکند. چیتیک میکوشد تصویری روشنتر از شمس در ذهن خوانندگان ایجاد کند. نقلقولهایی که نویسنده در این مقاله به آن استناد کرده، علیرغم ایجاز، حاکی از ژرفای اندیشة شمس تبریزی است. لحن تا حدودی تلخ و گزندة این شیخ، همچون دارویی است که شفا و سلامت را در پی دارد و بیگمان دیدار او با مولانا، آن زمان که وقتش در رسید، طوفانی بود که هر چه را مولانا ساخته بود به ویرانی مبدل ساخت. صراحت و نفوذ کلام شمس و به قول خودِ وی با «گفتنِ آنچه گفت» شاعر، اندیشمند و عارفی بزرگ را تقدیم جهانیان کرد که تاکنون نظیری نیافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت و مراتب سلوک عرفانی: بررسی تطبیقی نظرگاه امام خمینی و اِوِلین آندرهیل
نویسنده:
مائدة السادات حسینیزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
غایت عرفان یگانگی با حقیقت است و عرفان عملی عهدهدار بیان طریقه دستیابی و نیل به این هدف. عارفان در دورههای زمانی مختلف در باب چگونگی سلوک و مراحلی که باید پیموده شود، سخن گفتهاند. این مقاله به بررسی تطبیقی دیدگاههای اِوِلین آندرهیل (عرفانپژوه و عارف معاصر) و امام خمینی در باب مراحل سلوک میپردازد. هر دو عارف مراحل سلوک را به سه مرحله کلی بیداری، تصفیه و اشراق تقسیم میکنند، گرچه در باب شرح و تبیین آن اختلاف نظرهایی دیده میشود که ریشه در سنت عرفانی، دین و فرهنگی دارد که به آن متعلقاند. نکته مهم این است که هر دو عارف در جهت هدف مشترکی میکوشیدهاند و آن بیان عرفان به زبانی در خور فهم مردم عادی است تا آنان نیز بتوانند در حیات معنوی سهیم شده و از مواهب آن برخوردار شوند؛ زیرا به زعم هر دو، عرفان ضرورت حیات انسان معاصر است و قدم گذاردن در این وادی تمامی جوانب حیات انسان را در برمیگیرد، لذا باید آن را از دشواریها و پیچیدگیهای خاص علمی پیراست تا بتواند کل جامعه بشری را فرا گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملاتی در باب جامعهشناسی دین امروز
نویسنده:
پیتر ال. برگر، باقر طالبی دارابی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نوشته پیش رو متن سخنرانی یکی از جامعهشناسان دین برجسته در روزگار ماست که در این زمینه آثار فراوانی دارد. پیتر برگر در این نوشتار میکوشد جایگاه جامعهشناسی دین در روزگار کنونی را تبیین کرده، مهمترین مباحث و چالشهای پیش روی آن را طرح کند. او که خود از نظریهپردازان و منتقدان نظریه سکولاریزاسیون یا عرفیشدن است در این سخنرانی نکات مهمی را طرح میکند که میتواند خطمشیهای کلی این رشته را ترسیم کند. برگر، ضمن اشاره به نظریه عرفی شدن و ارتباط آن با مدرنیسم، تأکید میکند که با ظهور جامعهشناسی دین و توجه آن به شواهد و ادله تجربی، نظریه عرفی شدن و نیز سکولاریسم مورد تردید قرار گرفت و پدیدههایی در کشورهای مختلف ظهور کرد که این نظریات از عهده تبیین آن برنمیآمد. وی پس از مقایسه آمریکا و اروپا در مسئله عرفی شدن به عوامل مؤثر در این زمینه اشاره کرده و در انتها تأکید میکند که بهتر است جامعهشناسی دین در بستر جامعهشناسی شناخت بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد اخلاقی کتاب ارمیا و اناجیل همدید
نویسنده:
کبری گودرزوند، فاطمـه وکیـلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
چکیده :
اصلاح رویکرد اخلاقی در یهودیت رویهای بود که از دوران انبیا آغاز شد. موعظههای شورانگیز پیامبران بنیاسراییل رهیافت تازهای به اخلاق بود و همه انبیا در پیدایش این رهیافت نقشی داشتهاند. اما پیامبر خیرخواه و نقادی چون ارمیا نقش مؤثرتری را ایفا کرده است. نگاه ارمیا به اخلاق تا اندازه زیادی به آنچه از عیسی در اناجیل همدید روایت شده مشابهت دارد. اخلاق در اناجیل همدید بر محور شخص و زندگی عیسی استوار است و همواره به عنوان نمونه اخلاقی پیش روی مسیحیان در جامعه حضور دارد. هدف اخلاق در این اناجیل ورود به ملکوت خداوند است و شریعت یگانه راه رستگاری نیست، آنگونه که شریعت خشک فریسی بر آن استوار است. ارمیای نبی و اناجیل همدید به مفاهیمی چون اطاعت و خشیت درونی، پرهیز از ریاکاری و ناکافی بودن تن دادن ماشینوار به اخلاق تأکید داشتهاند. در این مقاله میکوشیم رویکرد اخلاقی ارمیا و عیسی را به روایت کتاب ارمیا و اناجیل همدید مقایسه کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بانو أرْوی، فرمانروای اسماعیلیمذهب یمن
نویسنده:
فضیلـة الشـامـی، زهرا اسحاقی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
چکیده :
در مقطعی که قدرتها، از جمله زیدیان، در یمن گرفتار ضعف جدی بودند، شیعیان اسماعیلیمذهب توانستند در قالب دولت صلیحیان (439ـ532 ق.) حاکمیت را در این کشور به دست بگیرند. یکی از برجستهترین حاکمان دولت صلیحی و آخرین آنان بانویی است به نام «أرْوی» (440ـ532 ق.) که به دلیل توانایی در مدیریت و اقتدار در حاکمیت، از او به عنوان برترین زن فرمانروا در تاریخ اسلامی یاد میشود. أروی علاوه بر موفقیتهای چشمگیر در عمران و آبادی و ساماندادن به امور سیاسی یمن، در زمینه مذهبی و دعوت بر اساس مذهب اسماعیلیه نیز فعال عمل میکرد و به خلفای فاطمی مستعلوی مستقر در مصر وفادار بود. وی پس از فوت خلیفه فاطمی «الآمر باحکام الله»، از ایدة وجود فرزندی به نام طیب برای الآمر، که در پس پرده ستر، امامت اسماعیلیه را استمرار میبخشید، حمایت کرد و اینگونه شاخه طیبی در برابر شاخه حافظی در میان اسماعیلیه مستعلویه به صورت جدی طرح شد؛ اما شاخه حافظی در طول زمان رقیب خود را کنار زد و تاکنون تنها نماینده اسماعیلیه مستعلویه باقی مانده است. نویسنده، در این مقاله میکوشد زندگی شخصی و سیاسی أروی را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخصیت وجودی زن از منظر قرآن و عهدین
نویسنده:
رضی قادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
بدون تردید زن نیمی از پیکره اجتماع است و شخصیت و رفتار او در شکلگیری جامعه نقش مهمی دارد. در طول تاریخ مباحث مختلفی در خصوص زن طرح شده که بسیاری از آنها به افراط یا تفریط کشیده شده است. آنچه در این میان قابل توجه است آموزههای ادیان آسمانی در این زمینه است. آیات و کلمات متعددی در قرآن کریم، تورات و انجیل به موضوع زن پرداخته که هر یک نشانگر اهمیت آن در این متون مقدس است. آنچه تورات و انجیل در خلقت زن و گناه اولیه آدم مطرح کردهاند با آیات قرآن کریم سازگاری ندارد. قرآن برای خلقت زن، همچون مرد، اصالت قائل است و صرفاً زن را در گناه اولیه و خطای آدم مقصر نمیداند، بلکه هر دو را در آن سهیم میکند. البته آموزههای تورات و انجیل درباره سرشت زن با آیات قرآن مطابقت دارد و همگی قائل به فطرت خداشناسی و کرامت ذاتی زن شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید