جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
متافيزيك
> 1397- دوره 10- شماره 25
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 16 , شماره 37
سال 1402
دوره 15 , شماره 36
دوره 15 , شماره 35
سال 1401
دوره 14 , شماره 34
دوره 14 , شماره 33
سال 1400
دوره 13 , شماره 32
دوره 13 , شماره 31
سال 1399
دوره 12 , شماره 30
دوره 12 , شماره 29
سال 1398
دوره 11 , شماره 28
دوره 11 , شماره 27
سال 1397
دوره 10 , شماره 26
دوره 10 , شماره 25
سال 1396
دوره 9 , شماره 24
سال 1395
دوره 8 , شماره 22
دوره 8 , شماره 21
سال 1394
دوره 7 , شماره 20
دوره 7 , شماره 19
سال 1393
دوره 6 , شماره 18
سال 1392
دوره 49 , شماره 16
دوره 49 , شماره 15
سال 1391
دوره 48 , شماره 14
دوره 48 , شماره 13
سال 1390
دوره 47 , شماره 9 -10
دوره 47 , شماره 11 -12
سال 1389
دوره 46 , شماره 5 -6
سال 1388
دوره 45 , شماره 3 -4
دوره 45 , شماره 1 -2
عنوان :
مسئلۀ "بعضی" در منطق؛ دفاعی گرایسی از تفسیر جانشینی از سور جزئی
نویسنده:
محمدحسین اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
متن مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
گرایس، مجادلات میان منطق گزارهها و زبان طبیعی را با کشیدن حصاری میان حوزۀ هریک، پایان میدهد. او منطق را به دلالتشناسی، و زبان طبیعی را به کاربردشناسی مشغول میکند. مقالۀ پیش رو، با گسترش ایدۀ گرایس به منطق محمولات، مدعی است با تفسیر جانشینی از سورها، ایدۀ گرایس در این حوزه از منطقْ محقق و پارادوکسهای این حوزه مرتفع میشود. برای این منظور، با افزودن اصل پنجمی به چهارگانۀ گرایس، نشان داده شد که چگونه در زبان طبیعی، مناسببودن بیانهای مسوّر به معانی ضمنی این بیانها گره خورده است و ربطی به صدق و کذب منطقی آنها ندارد. این یعنی نگارنده با تمایز میان معنای دلالتی سور و معنای کاربردی آن، جانب تفسیر جانشینی را میگیرد. نیز، از آن رو که سور ارتباطی تنگاتنگ با نامهای خاص دارد، با پیشچشمداشتن نامهایی که نمینامند، ادعای خود را دربارۀ سورها به این حوزه میگسترانیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از آزادی متافیزیکی تا آزادی وجودی
نویسنده:
فخرالسادات علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله کوشش بر آن است که جایگاه آزادی (اختیار) در تفکر کانت بنا بر تفسیر هایدگر نشان داده شود؛ اختیاری که بنا بر این تفسیر، نه اختیاری متافیزیکی و متعلق به بُعد نفسالامری آدمی در مقام سوژه، بلکه اختیاری وجودی و بنیاد امکانپذیری وی بهعنوان دازاین (وجودی در جهان) است. چنین آزادی بنیادیای نه نیازمند اثبات و نه اساساً پذیرای هرگونه بحث نظری است؛ بلکه در عمل و در جریان بهکارگیری تصمیمهای آزادانۀ انسانی است که همنشینی وجود یکپارچۀ خود با آزادی را درمییابیم و به بیوجهی و نابهجایی تلاشهای نظری فلاسفه برای اثبات موضوعی بینیاز از اثبات و استدلال پی میبریم؛ فعلیت آزادی را باید در درون و در نحوۀ هستیمندی خودمان بجوییم؛ نه در استدلالهای خشک و چارچوبمند استدلالیون و این کانت بود که با اشارات ارزشمند خود در نقد دوم هرچند بهنحوی مبهم متفطن این امر شد و مقدمات گشتی بزرگ را برای هایدگر فراهم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلۀ «بعضی» در منطق؛ دفاعی گرایسی از تفسیر جانشینی از سور جزئی
نویسنده:
محمد حسین اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
گرایس، مجادلات میان منطق گزارهها و زبان طبیعی را با کشیدن حصاری میان حوزۀ هریک، پایان میدهد. او منطق را به دلالتشناسی، و زبان طبیعی را به کاربردشناسی مشغول میکند. مقالۀ پیش رو، با گسترش ایدۀ گرایس به منطق محمولات، مدعی است با تفسیر جانشینی از سورها، ایدۀ گرایس در این حوزه از منطقْ محقق و پارادوکسهای این حوزه مرتفع میشود. برای این منظور، با افزودن اصل پنجمی به چهارگانۀ گرایس، نشان داده شد که چگونه در زبان طبیعی، مناسببودن بیانهای مسوّر به معانی ضمنی این بیانها گره خورده است و ربطی به صدق و کذب منطقی آنها ندارد. این یعنی نگارنده با تمایز میان معنای دلالتی سور و معنای کاربردی آن، جانب تفسیر جانشینی را میگیرد. نیز، از آن رو که سور ارتباطی تنگاتنگ با نامهای خاص دارد، با پیشچشمداشتن نامهایی که نمینامند، ادعای خود را دربارۀ سورها به این حوزه میگسترانیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش نوئل کرول دربارۀ معنا و ذهنیت هنرمند
نویسنده:
مهدی شمس، محمد مشکات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در بحث تفسیر هنری در فلسفۀ تحلیلی، موضعی هست به نام «قصدگرایی واقعی معتدل». این، نامی است که نوئل کرول برای موضع خود در قبال معنای آثار ادبی انتخاب کرده بود. فیلسوف قصدگرای واقعی معتدل، معتقد است که معنای اثر با تحقّق قصدهای مؤلف در متن متعیّن میشود؛ یعنی اگر مؤلف معنایی را قصد کند و بتواند آن معنا را با موفقیت در اثر خود متحقق سازد، آنگاه معنای موردنظر، متعیّن شده است. بهتازگی، کرول موضع جدیدی اختیار کرده است که آن را «ذهنیتگرایی واقعی معتدل» مینامد. تفاوت موضع جدید او با موضع پیشین چیست؟ او در دورۀ اول، گزارش واضحی از قوام معنا ارائه نمیکند؛ اما به نظر میرسد که تحت تأثیر پل گرایس چارچوبی را پذیرفته که بر قصدهای انعکاسی تکیه دارد. در این پژوهش استدلال میشود که این چارچوب همیشه برای توضیح معنا در آثار هنری مناسب نیست. آثار هنری استلزامهایی دارند که نویسندگان آنها را قصد نکردهاند و بعضی از قصدگرایان، مانند کرول، تمایل دارند این استلزامهای قصدناشده را خارج از معنای اثر بدانند. دو راهبرد اصلی آنها این است که یا این استلزامها را در زمرۀ دلالت اثر قرار دهند، یا اینکه آنها را با مقاصد ناخودآگاه مؤلف پیوند بزنند. استدلال خواهد شد که راهبرد اول گاهی شهود ستیز میشود؛ زیرا استلزامهای قصدناشده را صرفاً به واکنشهای مخاطبان فرو میکاهد و راهبرد دوم،در چارچوب گرایسی، توجیهنشده باقی میماند. این مشکلات بنیادی در قصدگرایی، کرول را به سوی ذهنیتگرایی سوق داده است که در مقابل ایرادها و مثالهای نقض، مقاومتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریۀ «زیستمعنایی» میلیکان؛ مقابله با سنت عقلگرایی در باب معنی
نویسنده:
حامد باستین، محمدعلی حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
جایگاه نظریۀ زیستمعنایی میلیکان در ادبیات فلسفۀ تحلیلی، تنها محدود به پاسخی برای مسئلۀ عدم تعیّن مصداقی واژههای پاتنم تصور شده است. شاید یکی از مهمترین دلایل این مسئله، پیچیدگی موضوع مطرحشده توسط میلیکان و البته بیان مبهم و سخت وی باشد. بنیان این نظریه بر فرآیند انتخاب طبیعی استوار شده که بخش جداییناپذیر نظریۀ تکامل است و برای فهم مثالهای میلیکان و آنچه در حوزۀ سمنتیک، ذهن و زبان میخواهد بدان بپردازد به پیشزمینههای زیستی نیاز است. مسئلۀ مهمتر آن است که به اذعان خود میلیکان و البته با توجه به نامی که وی بر نظریۀ خود گذارده است، زیستمعنایی نظریهای در حیطۀ معنی است؛ حال آنکه بهدلیل پرداختن زیاد میلیکان به ذهن و محتوای ذهنی، نظریۀ وی بیشتر در حوزۀ فلسفۀ ذهن تفسیر شده است. هدف ما در این مقاله آن است که با معرفی اجمالی نظریۀ زیستمعنایی میلیکان و تبیین جایگاه این نظریه در مقابله با عقلگرایی درباب معنی، با ارائۀ مدلی نوین نشان دهیم که این نظریه برخلاف تصور رایج، نظریهای صرفاً در زمینۀ محتوای ذهنی نیست و یک نظریۀ معنی محسوب میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلالهای ساده بروکنر در رد شکاکیت نسبت به جهان خارج
نویسنده:
حمید علایینژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
شکاکیت فلسفی نسبت به جهان خارج حصول معرفت را نسبت به گزارههایی که دربارۀ جهان خارج هستند، ناممکن میداند. ازجمله روشهای اثبات این مدعا ارائۀ استدلالی شکاکانه است که براساس معرفتنداشتن ما به وقوعنیافتن فرضیۀ شکاکانه صورتبندی میشود. برای اولین بار، پاتنم تلاش میکند نشان دهد با پذیرش رویکرد برونگرایی معنایی میتوان کذب مقدمۀ اخیر از استدلال شکاکانه را نتیجه گرفت؛ اما استدلال او بهلحاظ معرفی دوری است و در ردِّ شکاکیت موفق نیست. از این رو بروکنر تلاش میکند با ارائۀ استدلالهای بهنسبت سادهتری، مشکل دوریبودن استدلال پاتنم را برطرف کند. موضوع مقالۀ حاضر، بررسی این مسئله است که آیا این استدلالها در ردّ شکاکیت نسبت به جهان خارج موفق هستند یا خیر. نتیجۀ حاصل از تحلیل و بررسی استدلالهای سادۀ بروکنر مشخص میکند که برخی از این استدلالها همچنان بهلحاظ معرفتی دوریاند و در ردّ شکاکیت موفق نیستند؛ اما ارزیابی و تحلیل یکی از این استدلالهای بهاصطلاح سازگارگرایانه، که با استفادۀ توأَمان از برونگرایی و آموزۀ دسترسی ویژه ارائه شده است، نشان میدهد که اگرچه این استدلال در رد شکاکیت فلسفی موفق نیست، اما بهدرستی نشان میدهند که ما در باور به گزارههایی که دربارۀ جهان خارج هستند، موجه هستیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلیت احکام استتیکی در اندیشهی بومگارتن
نویسنده:
علی سلمانی، داوود میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
بومگارتن مدعی است که زیباشناسی، یک علم یا شاخهای از فلسفه است. بدون شک علمبودن مستلزم لوازمی چون تمایز از سایر حوزهها، بهرهمندی از قانونمندی ویژه، حاکمیت اصول و ادعای کلیت است. به عبارت دیگر، بومگارتن باید برای معرفی زیباشناسی بهعنوان علم، نخست خصوصیات منحصربهفرد این حوزه و تبعیتِ آن از قوانین خاص را توضیح دهد تا بدین وسیله آن را از سایر شاخهها و حوزهها متمایز کند. اشاره به اصول بنیادی این شاخه، از این حیث مهم است که سبب ادعای کلیت برای احکامِ آن میشود. نوشتار حاضر تلاش میکند تا به آرمان بومگارتن (تأسیس زیباشناسی) بپردازد و به این سؤال پاسخ دهد که او چگونه این شاخۀ جدید را از سایر حوزههای فلسفه متمایز میکند و چگونه در صدد توجیه و تبیین کلیت احکام زیباشناختی برمیآید؟ بومگارتن با مرتبطکردن انحصاری زیباشناسی با ادراک حسی و تبیین خصوصیت اصلی این نوع ادراک، یعنی «وضوح توسیعی»، موفق به متمایزکردن زیباشناسی میشود. او با معرفی تجربۀ زیباشناختی بهعنوان نوعی تجربۀ شبیه به شناخت و همچنین معرفی اصول عام، در صدد توجیه کلیت احکام زیباشناختی است. متأسفانه توسل به اصول عام که تنها از طریق تجربه و اصول کلی روانشناسی به دست میآیند، نمیتواند کلیت احکام زیباشناختی را تبیین کند؛ زیرا تنها دستاورد این اصول نوعی تعمیم تجربی و روانشناختی است و نه کلیت منطقی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید