جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معارف عقلی
> 1392- دوره 8- شماره 28
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1401
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 44
سال 1400
دوره 16 , شماره 3 پیاپی 43
دوره 16 , شماره 1 پیاپی42
سال 1399
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 41
دوره 15 , شماره 1 پیاپی 40
سال 1398
دوره 14 , شماره 2 پیاپی 39
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 38
سال 1397
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 37
دوره 13 , شماره 1 : پیاپی 36
سال 1396
دوره 12 , شماره 35
دوره 12 , شماره 34
سال 1395
دوره 11 , شماره 33
دوره 11 , شماره 32
سال 1394
دوره 10 , شماره 31
دوره 10 , شماره 30
سال 1393
دوره 9 , شماره 29
سال 1392
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1391
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1390
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1389
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1388
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1387
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 12
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1386
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
سال 1385
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
سال 1384
دوره 0 , شماره 2 پیش شماره ها
عنوان :
ساختار كلی مسائل عرفان عملی شورای علمی عرفان عملی مركز دائرهالمعارف علوم عقلی اسلامی
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
چکیده :
گفتوگو درباره ساختار و چارچوب كلي علم عرفان عملي، با پرداختن به مسائلي چون چيستي، موضوع، مبادي، مسائل، روش و غايت اين علم سامان مييابد. اهميت اين مباحث برخاسته از ارزشمندي جايگاه عرفان عملي در ميان ساير ابعاد عرفان است كه پرداختن به آن مجال ديگري ميطلبد. عرفان عملي نوعي صيرورت، تحول و معراج روحاني است كه رهروان اين سفر با سير و سلوك آگاهانه و مستمر به سوي مقصد نهايي، يعني حقتعالي، بدان دست مييابند. تدوين تجربههاي باطني و ارزنده رهيافتگان به مقصد نهايي، به صورت مجموعهاي از سفرنامههاي غني، راهگشا و آموزنده براي رهروان اين راه، علم عرفان عملي را تشكيل ميدهد. آنچه در اين نوشتار به آن ميپردازيم، ساختار كلي مسائل علم عرفان عملي است كه نگاهي بيروني و تأملي عقلاني درباره اين علم و از جمله مباحث فلسفه علم عرفان عملي ميباشد. بر اين اساس مسائل علم عرفان عملي، گزارههاي ناظر به راهها و روشهاي سير، اعمال و احوال و درجات سائر و منازل، مقامات و موانع مسير ميباشد. تنوع و كثرت روشهاي سير و تفاوت مقامات و منازل در مسير الي الله معلول تكثر و تمايز مناسبتها و استعدادهاي ذاتي و عارضي سائرين اليالله است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه دعا با قضا و قدر از ديدگاه ابنعربی
نویسنده:
هادی تركمنی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
از بحثهاي مهم معرفتي که تأثير بسزايي در نگاه انسان به هستي و چگونه زيستن او دارد، مسئله قضا و قدر و رابطه آن با افعال انسان است. با توجه به اينکه قضا و قدر، علم پيشين الهي به اشيا و افعال انسان، تعيين مقادير و خصوصيات آنها، و ضرورت و قطعيت يافتن آنها از سوي خداوند است؛ چه نسبتي بين دعا و درخواست از خداوند متعال با قضا و قدر الهي وجود دارد؟ از نظر ابنعربي اين نسبت در قالب مطالب زير تبيين ميشود: 1. دعا جزئي از قضاي الهي بوده و با فقر ذاتي انسان در ارتباط است. 2. فيض و عطاياي الهي بر بندگان بر اساس اراده و مشيت حقتعالي و با توجه به استعداد و اقتضاي عين ثابت انسان است. 3. بر اساس تقسيمبندي عطاياي الهي و دعاي بندگان، پارهاي از عطاياي الهي مشروط به دعا است و انسان بدون دعا و درخواست به اين نوع از عطايا نميرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين و ارزيابی ديدگاه شيخ الرئيس در باب ماهيت شهود عرفانی
نویسنده:
مسعود اسماعيلی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسينا شهود عرفاني را بر دو نوع ميداند: 1. دريافت و ارتسام صور معقول در عقل، بدون واسطه، از سوي عقل فعال؛ 2. دريافت و ارتسام صور کليات و جزئيات در عقل، بدون واسطه، از سوي عقل فعال و سپس ارتسام آنها به نحو جزئي در خيال که گاه از طريق محاکات، صور جزئي ديگري جايگزين صور جزئي اوليه ميشود. بعد از اين مرحله، صورت خيالي، وارد حس مشترک گرديده، در سطح حسي ادراک ميشود. وي رخداد هر دو نوع معرفت عرفاني را نيازمند مجاهده عملي و علمي (قطع تعلقات و عطف توجه به ماوراي عالم ماده) دانسته و آنها را ويژه عارفان حقيقي و ارواح قدسي شمرده است. در مورد اتحاد و فنا، ابنسينا به تصريح، اتحاد دو ذات را محال شمرده و فنا را نيز در راستاي همين اتصال (نه اتحاد) به عقل فعال و مشاهده تحليل کرده است. بدينترتيب ميتوان گفت ماهيت معرفت عرفاني در نزد شيخالرئيس، عبارت است از: «دريافت و ارتسام صور علمي بدون واسطه در عقل از عقل فعال (يا از سوي خداوند) و يا دريافت و ارتسام مزبور به ضميمه ارتسام آن صور در خيال به نحو جزئي و سپس ادراک حسي آن در حس مشترک».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم اسم و اسم اعظم خدا از ديدگاه علامه طباطبايی(ره)
نویسنده:
كاووس روحی برندق، احمد فقيهی، محمدباقر ملكيان
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
بحث از مفهوم اسماي حُسناي الهي و اسم اعظم از ديرباز به تبع كاربرد آنها در قرآن و حديث، در شاخههاي مختلف علوم اسلامي مورد توجه قرار گرفته است و اين موضوع در آثار علامه طباطبايي از نقش پر رنگي برخوردار است. اين مقاله ديدگاههاي علامه طباطبايي را در دو محور مورد تبيين و تحليل قرار داده است که عبارتاند از: 1. مفهوم اسم و مشتقّات آن در موارد كاربرد اين واژه در مورد خداوند سبحان با تركيب اضافي اسم خدا؛ 2. مفهوم اسم اعظم از منظر علامه طباطبايي. مفهوم لغوي و عرفي اسم از ديدگاه علامه طباطبايي عبارت است از «لفظ دالّ بر مسمّي» كه ديدگاه بيشتر لغتشناسان زبان عربي است و مفهوم عرفي اسم از نظر علامه همسان با مفهوم آن در لغت است؛ امّا مفهوم اصطلاحي اسم از ديدگاه علامه طباطبايي عبارت از ذات خداوند همراه با لحاظ يكي از صفات او است و اين مفهوم خارجي و حقيقي و عيني است، نه ذهني و اعتباري. اسم عيني خارجي با اسم لغوي، در مواردي با يکديگر اختلاف وجودي و مفهومي دارند. درباره حقيقت اسم اعظم نيز ديدگاه علامه طباطبايي آن است که اسم اعظم مانند ساير اسماي حُسناي الهي از سنخ معنا و حقيقت است، نه از مقوله لفظ و يا تصوّر لفظي و لحاظ معنا در ذهن. تفاوت اسم اعظم با ساير اسماي الهي آن است كه جامعترين اسم است و تمامي اسماي الهي را فراميگيرد و در ميان اسماي الهي، اسم «اَحَد» داراي اين ويژگيها است. بنابراين اسم اعظم خداوند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مراقبه در سلوك عرفانی
نویسنده:
علیرضا رحيمی نژاد
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان داراي استعداد فطري باطني براي لقاي محبوب است و با عمل به شريعت آن را شکوفا ميکند و اگر بخواهد به بارگاه ربوبي راه يابد، بايد عنصر اصلي زندگي سالکانه خود را که مراقبت و پاسداري از محيط قلبي اوست، در طول تمام اين حرکت حبّي با خود داشته باشد. عارفان سترگ در سلوک عملي خود در پي راهي هستند که بر نفس خود چيره شده و فقط يک تعلق و تمايل در حقيقت وجودي آنها شکل گيرد که آن هم تعلق عاشقانهاي است که در معرکه عشقبازي در حضور معشوق به بار مينشيند. اين حقيقت سبب شد که سالکان، مراقبت نفس را بر خود واجب کرده و به واسطه آن بذر ناشکفته استعداد باطني را شکوفا کنند. سالك براي رسيدن به كمال مراقبت بايد مراحل و مراتبي را در اين سلوک عملي خود رعايت کند. عارفان راستين در تبيين مراتب مراقبت بيان روشني دارند که ميتواند تفسيري عميق بر اين صفت سلوکي بوده و راه را به حقيقت عبوديت بگشايد. مسئله اساسي در سير و سلوك، توجه به موانع سير، از جمله غفلت است که مراقبه، سالک را از غفلت رهانيده و او را به سرمنزل مقصود ميرساند. بنابراين نتيجه مراقبه نوراني شدن دل است که مسانخ با عالم عرشي است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاك اين همانی در تجدد امثال
نویسنده:
رسول باقريان
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
تجدد امثال عبارت است از آفرينش مدام اشيا که نتيجه آن ظهور و پيدايي صورتي مشابه و نابرابر با صورت قبلي در هر لحظه است؛ با اين توضيح که در اين فرايند جوهر عالم دچار تغيير و تبدل نميشود. پرسش اساسي در مسئله تجدد امثال اين است که ملاک اتصال و اين هماني صور متبدل چيست؟ اگر همه صورتها لحظه به لحظه در حال تبدل هستند، چه چيزي ميتواند اين صورتهاي مشابه را به هم وصل کند و عامل حفظ وحدت و شخصيت اين صورتها باشد؟ برخي ثبات نفس رحماني را عامل اين هماني ميدانند. برخي ديگر عين ثابت را که آن هم نامتبدل است، باعث اين هماني در تجدد امثال ميدانند اما ديدگاه سوم جوهريت تنزل يافته از نفس رحماني در هر شيء را عامل اين هماني در تجدد امثال ميداند. در اين نوشتار پس از بررسي و تحليل هر سه نظريه، ديدگاه سوم پذيرفته ميشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید