جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه علامه طباطبایی
> 1395- دوره 3- شماره 4
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
سال 1397
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1396
دوره 4 , شماره 7
دوره 4 , شماره 6
سال 1395
دوره 3 , شماره 5 پاییز و زمستان 1395
دوره 3 , شماره 4 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 2 , شماره 3 پاییز و زمستان 1394
دوره 2 , شماره 2 بهار و تابستان 1394
دوره 1 , شماره 1 بهار و تابستان 1394
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبائی درباره صفات خبری
نویسنده:
محمد باقر حجتی، حمیدرضا مناقبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
علامه طباطبایی
,
مجسمه
,
تشبیه
,
آیات صفات
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
صفات خدا
,
صفات خبریه
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
نظریه تفویض ,
الاشاعره ,
حمل متن بر ظاهر ,
فرق ظاهر گرا ,
حنابله ,
صفات خبری ,
صفاتیه ,
شیطانیه ,
دروغ بودن مجاز ,
مالک بن انس ,
پذیرش بلاکیف صفات ,
تقدم نقل ,
استوای خدا بر عرش ,
ارجاع مشابهات به محکمات ,
اثبات بلا تشبیه ,
نفی نقائص از خداوند ,
کارکرد صفات سلبی ,
اشعری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از جمله مباحث کلامی در میان مفسّران، تفسیر آیاتی از قرآن کریم است که موهم صفات انسانگونه برای خداوند متعال است. مجسّمه، اشاعره، معتزله و امامیّه در این باب اختلاف نظر دارند و هر یک با استفاده از رویکرد کلامیخود، این آیات را تفسیر نمودهاند. این مقاله پس از مروری کوتاه بر دیدگاههای کلامی مشهور، به تبیین نظر علاّمه طباطبائی، مفسّر بزرگ معاصر، امامیّه، در باب تنزیه خداوند از صفات انسانگونه میپرازد و آن را با دیدگاه فخر رازی، از مفسّران بزرگ اشاعره، مقایسه مینماید و نشان میدهد که چگونه هر یک دارا بودن صفات انسانگونه را منافی با تجرّد ذات خداوند متعال میدانند. با تبیین صفات خبری در آثار این دو مفسّر بزرگ، میتوان به این نتیجه رسید که اعتقاد به تجسیم خداوند مورد پذیرش هیچ یک از آنها نیست. علاّمه طباطبائی معتقد است با پیروی از اهل بیت(ع) و گرفتن اصل معنا، با حذف لوازم، باید معنای نهایی و جدّی کلام خداوند در آیات شاملِ صفات خبری را پس از در نظر گرفتن تمام قرائن، از جمله آیات تنزیه و مسائل عقلی، به دست آورد، در صورتی که فخر رازی معتقد به تنزیه و تأویل است و در پارهای موارد به تفویض گرایش پیدا کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به عرفان و ولایت از منظر علاّمه طباطبائی(ره)
نویسنده:
مجتبی مطهری الهامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
مکاشفه
,
الولایه
,
عترت
,
امامت
,
عرفان اسلامی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
آموزه امامت ,
علی ,
خلقت نوری ائمه ,
امانت الهی ,
ولایت باطنی ,
امامت و ولایت ,
عرفان علامه طباطبایی ,
سر روح ,
سید میرزا علی آقای قاضی طباطبایی ,
خاتم ولایت ,
مقام ولایت ازلی ,
ولایت در قرآن ,
روش عرفانی علامه طباطبایی ,
ابن عربی ,
پیامبر ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این مقاله جستجویی مختصر با ذوق بینش عرفانی و معنوی به مسئله ولایت از نگاه علاّمه طباطبائی(ره) است که با الهام از «رسالةالولایة» که از آثار گرانبهای ایشان است، نگاشته شده است و اساس آن از لحاظ معرفتی بر این مبتنی است که جوهره دین، حنیف است و عطر الوهیّت دارد و نیز ازلی و ابدی است و ثبات و جاودانگی دارد؛ به بیان دیگر، برای ظاهر دین، شریعت و برای باطن آن، طریقتی است و نیز صورت حقّه آن را اسرار و حقایقی است که سیر به سوی ملکوت دارد و باطن نبوّت و دین نامیده میشود که به نام «حنیّة لدی حقّی» یا ولایت نامیده میشود؛ بدین معنی که وجهه خلقی رسالت و نبوّت تشریعی پایانیافتنی است و دوران آن به رسالت خاتمالانبیاء بازمیگردد، امّا وجهه حقّی آن که ولایت است، استمرار دارد و بازگشت به وجود خاتمالاوصیاء حضرت امام مهدی(عج) دارد. البتّه مرتبه شدید ولایت در نبی نیز هست و مهمتر اینکه دریافت وجدانی و شهودی از ولایت، از طریق راهیبابی به باطن عالم و سرّ غیبی آن و نیز معرفت شهودی (توحید میسّر است) که البتّه این امر مخصوص انبیاء نیست؛ به عبارت دیگر، سیر و سلوک عرفانی خالصانه و عاشقانه است که سالک را به درک عترت طیّبه میرساند و از انوار جمالیّه و جلالیّه حق و نور ولایت ایشان بهرهمند مینماید، چراکه فطرت انسانی با نور ولایت حق عجین شده است و امانتداری انسان از خدای سبحان در آیه «إِنَّا عَرَضنَا الأَمَانَةَ» همان ولایت مطلقه الهیّه است که در بطن نظام تشریع و نظام تکوین نهفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی کتاب حیات پس از ایمان اثر فیلیپ کیچر (گزارشِ آلوین پلنتینگا؛ نقد و بررسی از دیدگاه علاّمه طباطبائی(ره))
نویسنده:
علی کربلایی پازوکی، مهدی اخوان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
پلانتینگا
,
حیات پس از ایمان
,
فیلیپ کیچر
,
آینده بشر
,
عقل و ایمان
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
جان هیک ,
جاودانگی نفس ,
زندگی هدفدار ,
نیاز به دین در دنیای معاصر ,
اسطوره های دینی ,
دفاع طبیعی گرایانه از اخلاق ,
دین خالص ,
حیات سکولار ,
شکوفایی بدون دین ,
حس الهی ,
جاودانگی دین ,
وحدت دین ,
صدق و کذب آموزه های دین ,
عینی انگاری اخلاق ,
تعارضات کارکردی اجتماع ,
نقش انبیاء در فرهنگ بشری ,
نسبت اخلاق و دین ,
پلورالیسم دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
درباره نقش دین در فرهنگ و تمدّن بشری در گذشته و آینده دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. بعضی از اندیشمندان برای دین نقش سازنده، مثبت و متعالی تعریف کردهاند، امّا برخی از فیلسوفان دین معاصر، مانند کیچر در کتاب حیات پس از ایمان با نگاه شکّاکانه و سکولاریستی به دین، بر این باورند که ادیان به دلیل گزارشها و تصویرهای متفاوت و گاه متعارض که از «امر متعالی» بیان میکنند و تنوّع گستردۀ آموزهها و آرای دینی و نیز ناهمخوانی آنها با یکدیگر، غیرواقعی هستند و قابلاعتماد نیستند. بنابراین، از منظر کیچر ارزشهای حاکم بر آینده فرهنگ و تمدّن بشری ارزشهای سکولاریستی جهان شمول است. این کتاب بعد از گزارش متن آن به قلمِ آلوین پلنتینگا، فیلسوف مشهور و نکتهسنج مسیحی، مورد ملاحظات انتقادی و دفاعِ بهزعم ما ناموفق او قرار گرفته است. علاّمه طباطبائی به عنوان یک فیلسوف مسلمان معاصر بعد از بیان تعریف و ماهیّت دین و تقسیم آن به دین حقّ و باطل اوّلاً تنوّع دینی را محدود به ادیان ابراهیمی و ثانیاً حقیقت و روح حاکم بر ادیان را تسلیم حقّ و بیان الهی میداند. ایشان اختلاف در شرایع را به لحاظ نقص و کمال، کمیّت و کیفیّت نه اختلاف ذاتی و از نوع تعارض و تنافی بیان میکند و معتقد است، همانگونه که فرهنگ گذشتۀ بشر متأثّر از تعالیم انبیاء بوده، فرهنگ حاکم بر آیندۀ بشر نیز متأثّر از فرهنگ، ارزشها و مؤلّفههای دین است. از جمله دلیلهای علاّمه در این باب، فطری بودن دین و ثبات ارزشهای فطری است. این پژوهش بعد از ترجمه و تحقیق دقیق کتابِ حیات پس از ایمانِ کیچر بر اساس گزارش پلنتینگا، به روش توصیفی و تحلیل متن و به شیوۀ کتابخانهای، به بررسی و نقد نظرهای کیچر از منظر علاّمه طباطبائی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید