جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبيات عرفانی
> 1393- دوره 6- شماره 10
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 16 , شماره 37
دوره 16 , شماره 36
سال 1402
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
دوره 15 , شماره 32
سال 1401
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1400
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
دوره 13 , شماره 24
سال 1399
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1398
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1397
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1396
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1395
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1394
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1393
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1392
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1391
دوره 4 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1388
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
«انسان کامل» درعرفان اسلامی و مقایسه آن با هرمزدبغ درآیین مانوی
نویسنده:
فرشته جعفری ، احمد خاتمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
عرفان اسلامی
,
آیین مانوی
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
چکیده :
آیین مانوی آیینی است گنوسی که جزء فرقه های عرفانی به شمار میرود. اصل اساسی این آیین، هبوط روح از عالم اعلا که جایگاه حقیقی اوست و گرفتاری آن در عالم ماده است، وظیفه انسان دراین دنیا رها سازی روح علوی گرفتار در بند ماده است. مانویان همانند سایر گنوسیان راه نجات روح را دست یابی به گنوس یا همان معرفت میدانستند؛ که این معرفت توسط فرستادگان الهی و منجیان آسمانی برای انسان به ارمغان آورده میشود. میان عقاید مانوی و عرفان اسلامی، مشترکات و مشابهاتی به چشم میخورد، که ازجمله این مشابهات اندیشه "انسان کامل" است. "انسان کامل" درعقاید عرفانی اسلام، شباهت نزدیکی با "هرمزدبغ" یا "انسان نخستین" درآیین مانوی دارد. دراین پژوهش به بررسی شباهت دیدگاه این دو آیین در باب انسان کامل پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمان دیالکتیکی در الهینامۀ عطار
نویسنده:
سمیه حاجتی ، احمد رضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زهد
,
مکالمه
,
تحلیل گفتمان
,
ریکور
چکیده :
تحلیل گفتمان و نظریههای مطرح در آن در دورههای اخیر زمینه و بسترهای مناسبی را برای بررسی ساختارهای متون فراهم کرده است. دیدگاه گفتمان دیالکتیکی پلریکور از جملۀ این آراست که به تحلیل متن در سطحی فراتر از زبان و تأکید بر فضاها و زمینههای مفهومی شکلگرفته در آن توجه دارد. الهینامۀ عطار نیشابوری از آثار کلاسیک ادب فارسی است که ساختار اصلی روایت آن بر محوریت گفتگو بنا شده است لذا قابلیت خوانشی نو از منظر این دیدگاه گفتمانی را داراست. در این پژوهش تلاش شده است با روش توصیفیـ تحلیلی و با رویکرد گفتمانی، گفتمانهای شکلگرفته در الهینامه شناسایی شوند و در دو سطح 1. ساختاری شامل: فاعل گویا، توزیع واژگانی، وجوه بیانی 2. محتوایی بنیانهای مفهومی در دوآستانۀ معنایی و محکی، منشأ گفتمانها و شکلگیریِ خرده گفتمان سکوت مورد بررسی قرار گیرند تا تحلیل و قرائتی نو از متن متناسب با دیدگاه خوانندۀ معاصر فراهم گردد. بررسی اثر از این منظر نشان میدهد که دو گفتمان دنیاگرایی و دنیاگریزی با مرکزیت خدا و انسان به صورت دیالکتیکی در الهینامه شکل گرفته است. سه عنصر پدرسالاری، حاکمیتی و شناختی به عنوان منشأ قدرت و سلطۀ گفتمان زاهدانۀ پدر قابل شناسایی است که نفوذ، غلبه و سیطرۀ آن را بر هر دو گفتمان افزایش داده است. راهکارهای تلفیق و تفکیک دین و دنیا از سوی دو گفتمان پیشنهاد میشود و در سطح محکی نیز متناسب با سلطۀ گفتمان پدر مصادیق بیشتری برای شفافسازی و متقاعد کردن فرزندان نسبت به آموزههای تعلیمی مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فروریزی تقابل ها و اصالت نگرش نسبی در دستگاه فکری مولوی
نویسنده:
نگین بی نظیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبیت (انیشتن)
,
قطعیت
,
تقابل های دوگانه
چکیده :
فروریزی تقابلها و اصالت نگرش نسبی در دستگاه فکری مولوی چکیده ساختار نامتعارف و نوآیین مثنوی ایجاب میکند که خواننده برای فهم عمیقتر و التذاذ هنری بیشتر از کلام مولوی، با الگوهای مأنوس و متعارف زبانی و ذهنی خود با جهان متن مثنوی روبهرو نشود. شاکله معنایی مثنوی نیز در خوانش جزء-نگرانه و بدون توجه به بسترهای معنایی و پیوند انداموار پارهها و اجزاء متن، مغفول و پنهان میماند. بر این اساس، پژوهش حاضر با توجه به یکی از رویکردهای معرفتی و هستیشناختی مولوی، به تبیین چگونگی و چرایی فروریزی تقابلها و اصالت نگرش نسبی و پیوستاری در مثنوی میپردازد. نگرش تقابلی، جریانی ریشهدار در تاریخ تفکر بشر است که همه امور و پدیدههای هستی را در دو قطب مقابل هم طبقهبندی میکند؛ در ساختار سلسلهمراتبی و در چینش تقابلی، مفاهیم، ارزشها، ماحصل امور و معانی پدیدهها، ایستا و قطعی است و معنای از پیش تعیینشده و قطعی، جلوی تکثیر معنا را میگیرد. پژوهش حاضر نشان میدهد که با وجود تقابلهای دوگانه در مثنوی، چگونه مولانا از حصار بسته و تکراری این ساختار فراتر میرود. پرهیز از برداشت قطعی و نهایی و پیوستاری/ طیفی دیدن مفاهیم، از اصول زیرساختی تفکر مولانا در سراسر مثنوی است که با عباراتی چون «از موضع»، «جهات مختلف»، «از نظرگه»، «در نسبت»، «نسبت به تو»، «از یک رو» و...، به مخاطب انتقال مییابد. این مقاله، با بازخوانی تعدادی از حکایات مثنوی- که با همین اندیشه بنیادی طرح میشوند-، نشان میدهد که چگونه مفاهیم به شکلی لغزنده و سیال در کلیت مثنوی به یکدیگر میپیوندند. همچنین با دقت در طرح چندباره برخی از مفاهیم، این مهم برجسته میشود، که در مثنوی هیچ مفهومی یک بار و برای همیشه معنا نمیشود، بلکه هر مفهوم بارها ـ هر بار از موضع و زاویهای خاص- طرح میگردد تا مخاطب هیچ معنایی را معنای نهایی نداند و منتظر جنبهای دیگر از آن در بیتی، حکایتی یا دفتری دیگر باشد. پازل معنای مثنوی در همین امتدادها، تکرارها و ارتباطها به شیوه خاص خود شکل میگیرد و حوزههای معنایی مثنوی در پیوندی سلبی، ایجابی، تکمیلی، تداومی و تناقضی با هم، هر لحظه افق و چشماندازی دیگر پیش چشم مخاطب ترسیم میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موانع و آثار سیرانفسی انسان در بینش عرفانی مولانا (با تاکید بر مثنوی)
نویسنده:
مریم احمدپور مبارکه ، علیرضا خواجه گیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خودشناسی
,
آگاهی
,
سیر انفسی
,
خیال(معرفت شناسی)
چکیده :
عرفان انفسی و توجه به سیر درونی انسان برای وصال به حقیقت در تعالیم مولانا از برجستگی خاصی برخوردار است . تاکید مولانا در این مسئله هم متاثر از تاکید متون دینی و هم متاثر از تجربه های عرفانی و درونی او بوده است.از نظر مولانا نفس انسان حقیقتی دارای مراتب و مجرد است که ماهیتش آگاهی و منشاء الهی دارد. تاکید مولانا در این سیر درونی بر مسئله خودشناسی و شناخت موانع آن است. این موانع گاهی از سنخ بیمای های اخلاقی و گاهی از سنخ امور معرفتی نظیر از خود بیگانگی ،وهم و خیال و شناخت تقلیدی است. علاوه بر شناخت موانع ، وصال خداوند و بازگشت به اصل، غایت این سیر درونی در آموزه های اوست. در این مقاله مسئله سیر انفسی و خود شناسی با تاکید بر موانع و آثار آن در آموزه های مولانا با روش توصیفی تحلیلی بیان شده است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نور سیاه در ادب عرفانی
نویسنده:
مهدی زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجلی صفاتی
,
نور سیاه
,
مرتبه خفی
,
نور ذات
چکیده :
در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مفهوم و کاربردهای تعبیر نور سیاه در ادب عرفانی پرداخته می شود. قلمرو این پژوهش شامل ادبیات عرفانی پارسی و نیز متون عرفانی عربی می شود. در این متون به دو کاربرد متفاوت و شاید متضاد از تعبیر «نور سیاه» بر میخوریم: یکی نور ذات الهی و دیگری نور ابلیس. بیشتر موارد کاربرد این تعبیر را در مفاهیمی مرتبط با معنای نخست شاهد هستیم. برای سیاهی یا تاریکی نور ذات دو علت می توان یافت: یکی آن که شدت نور ذات الهی تیرگی دیدگان سالک را در پی دارد و نزدیکی آن نور چشم را دچار گرفتگی ( قبض) می کند و او را در خود فانی می سازد. دیگر آن که سیاهی اشاره به کثرت ها و تعیّنهایی باشد که نور ذات را در خود پوشیده و مستور میسازد، که در این صورت معنایی نزدیک به تعبیر «پرده های نور» (حجاب های نورانی) خواهد داشت. برخی نور سیاه را بیانگر تجلی صفاتی حق دانسته اند و بعضی آن را اشاره به مرتبه خفی، از مراتب هفت گانه وجود آدمی معرفی نموده اند. همچنین تعبیرات سیاه رویی (سواد الوجه)، شب روشن، شب یلدا، خال سیاه، چشم سیاه و نقطه را می توان از واژگان مرتبط با نور سیاه در ادبیات عرفانی دانست. در نقطه مقابل، عین القضات همدانی نور سیاه را نور شیطان می داند زیرا از دیدگاه وی شیطان مظهر صفات جلال الهی است. برخی برای این کاربرد ریشهای گاهانی یا زروانی در نظر گرفتهاند که بر اساس نوعی همنشینی نور و ظلمت استوار شده است. این امر تا حدودی به دفاع از نقش وجود شناختی شیطان مربوط می شود و میتوان در آن به دیده نقد نگاه کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در تمامی یا ناتمامی مثنوی مولوی.
نویسنده:
علی قبادی کیا ، محمد بهنام فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دفتر ششم مثنوی
,
داستان قلعه ذات الصور
چکیده :
مثنوی شریف مولوی یکیاز رازآمیزترین آثار عرفانی- ادبی برجای مانده از بشریت است که قرنهاست ذهن، فکر و روح مشتاقان را به خود مشغول ساخته و هنوز کسی نتوانسته است آنچنان که باید به ژرفنایایناقیانوس بیکران دست یازد . یکی ازاسرار ایناثر گرانقدر، بحث تمامی یا ناتمامیآن در حیات مولاناست. عدهای بر این باورند که کهولت سن، بیماری و رحلت مولانا موجب شد تا مثنوی، خاصه، آخرین قصهی آن؛ یعنی قصهی ذاتالصّور، ناتمام باقی بماند. برخی نیز معتقدند که مولانا سال ها پیش از آن که از دار دنیا برود مثنوی را به پایان رسانده بود و هیچ بحثی را ناتمام باقی نگذاشت . نگارندگان این مقاله، تلاش کردهاند با ذکر شواهد تاریخی محکم و واکاوی حوزهی اندیشگی مولانا و نیز به مدد مثنوی و ذکر مؤلفه های عرفانی و فلسفی، این مسئله را از زوایای گوناگون، مورد بررسی قرار دهند. نتایج این پژوهش، که به شیوهی تحلیل محتوا انجام شدهاست، نشان میدهد که اتمام مثنوی نه تنها درزمان حیات مولانا صورت گرفتهاست، بلکه شخص وی برکتابت و نسخت آن نظارت داشته و نیز قصهی ذات الصّور در آن ناتمام نمانده است؛ زیرا این داستان درواقع سرگذشت سلوک عارفانهی سالکان و معرفتجویانیاست که ماجرای عشقشان با معشوق، نه آغازی دارد و نه فرجامی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید