جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > معرفت فلسفی > 1382- دوره 1- شماره 1،2
  • تعداد رکورد ها : 10
نویسنده:
محمدرضا محمدعليزاده كوتياني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ارسطو با مبتني ساختن استدلال بر نظريه حمل و وجود کلي در فردش که مفاد گزاره بسيط است، استفاده از گزاره‌هاي مرکب را در استدلال نمي‌پذيرد، اما رواقيان با مبتني ساختن استدلال بر نظريه علایم که مفاد گزاره‌هاي مرکب شرطي است، استدلال ساخته‌شده از گزاره‌هاي اتمي و بسيط را منکرند و وجود يک گزاره مرکب در هر استدلالي را الزامي مي‌دانند. اين دو ديدگاه متفاوت، شکل‌گيري نظريه حمل و استدلال حملي ارسطويي و نظريه علایم و استدلال شرطي رواقي را در پي داشته است. اما ابن‌سينا و پيروانش با جمع ميان حمل و شرط و استدلال حملي و شرطي، پژوهشگران منطق را با اين پرسش مواجه ساخته‌اند که آيا منطق سينوي، تلفيقي از دو منطق ارسطويي و رواقي است يا آنکه ماهيت مستقلي دارد که در آن، حمل و شرط با حفظ استقلالشان با همديگر تقابلي ندارند، بلکه قابل جمع هستند؟ در اين زمينه برخي به ديدگاه تلفيق و برخي ديگر به ديدگاه نگرش حملي و موضوع محمولي به شرطيات در منطق سينوي گرايش یافته‌اند. در اين پژوهش که به روش توصيفي ـ تحليلي و استدلالي ارائه مي‌شود، قصد داريم با بيان تفاوت ميان گزاره شرطيه سينوي و بسيط و مرکب ارسطويي و مولکولي رواقي، نادرستي دو ديدگاه مذکور را آشکار سازيم و ديدگاه سومي را اثبات کنيم که براساس آن، نگاه به شرطيات در منطق سينوي اولاً نگاهي قضيه‌اي است نه موضوع محمولي؛ زيرا بر پايه روابط ميان نسبت‌هاست و نه مفردات؛ ثانياً متفاوت با نگاه ارسطو در گزاره‌هاي مرکب و رواقيان در گزاره‌هاي مولکولي است؛ زيرا گزاره‌اي واحد و بر پايه تلازم يا تعاند نسبت‌هاست نه بر پايه نظريه علایم. بنابراين منطق سينوي، مستقل از دو منطق ديگر است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 76
نویسنده:
لورنس بونجور؛ مترجم: رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی، محمد لگنهاوزن
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نویسنده:
حسن عبدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
عنوان :
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این مقاله به طرح مسئله اصالت وجود می‏پردازد امّا، برخلاف معهود، با توضیح اصطلاحات شروع نشده است، بلکه در ضمن دیالوگی فلسفی، و بدون استفاده از اصطلاحات، هم معنای «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت» و هم دلیل صحت آن شرح داده شده است به طوری که اگر خواننده خود را به جای مخاطب قرار دهد و به اقتضای متن، ابتدا جوابگو و سپس اشکال‏کننده و پرسشگر باشد، به راحتی می‏تواند عمق مطلب را دریابد. در هر صورت، برای تکمیل بحث، پس از اتمام دیالوگ، مسئله با زبان اصطلاح نیز تبیین شده است. بدین منظور، ابتدا اصطلاحات لازم؛ مانند «ماهیت»، «موجود»، «بالعرض»، «بالذات»، «اعتباری» و «اصیل»؛ توضیح داده شده و در پی، صورت مسئله تقریر شده است و بالاخره با بیان فرق‏های اصالت وجود و اصالت ماهیت و توضیح پیامدهای بحث، مقاله پایان یافته است.
صفحات :
از صفحه 177 تا 206
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
عنوان :
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
عنوان :
نویسنده:
سید محمود نبویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
على مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
هادی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 10